Ongelmallisen videopelaamisen ja videopeliriippuvuuden esiintyminen opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien työssä
Kavalus, Matias (2019)
Kavalus, Matias
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080623530
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080623530
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten lasten ja nuorten ongelmallinen videopelaaminen ja videopeliriippuvuus näkyvät opiskeluhuollon kuraattorien ja psykologien työssä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kuraattorit ja psykologit tunnistavat ongelmallisen videopelaamisen ja videopeliriippuvuuden, minkälaisia riippuvuuden piirteitä he kohtaavat lasten ja nuorten videopelaamisessa ja millä tavalla ongelmallinen videopelaaminen ja videopeliriippuvuus vaikuttavat lasten ja nuorten arkeen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin riippuvuuden käsitteestä. Kyse on laadullisesta tutkimuksesta, jota varten haastateltiin 4 koulukuraattoria ja 3 koulupsykologia. Haastattelujen analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan videopelaaminen on keskeinen osa tämän päivän lasten ja nuorten kulttuuria, jonka seurauksena videopelit ovat jollakin tavalla osa lähes jokaisen lapsen elämää. Sen vuoksi videopelaaminen ja siihen liittyvät ongelmat näkyvät vahvasti myös opiskeluhuollon kuraattorien ja psykologien työssä. Kuraattorit ja psykologit tunnistavat hyvin ongelmallisen videopelaamisen ja videopeliriippuvuuden lasten ja nuorten kanssa työskennellessään. Ongelmallisen pelaamisen oireet, kuten levottomuus ja väsymys näkyvät usein opettajille ja vanhemmille, jotka kertovat huolensa kuraattorille ja psykologille. Kuraattorit ja psykologit tarkastelevat lasten ja nuorten elämän ja arjen sisältöä erilaisia menetelmiä hyödyntäen, joiden avulla he pääsevät ongelmallisen videopelaamisen tai videopeliriippuvuuden jäljille. Ongelmallinen videopelaaminen ja videopeliriippuvuus vaikuttavat monella tavalla lasten ja nuorten arkeen. Keskeisimpinä tuloksina tulivat esille negatiiviset vaikutukset unen määrään ja laatuun, sosiaalisiin suhteisiin ja koulunkäyntiin. Näiden ongelmien taustalla vaikuttavat myös vanhempien rajalliset kyvyt rajata lasten ja nuorten videopelaamista. Tutkimuksessa nousi esiin myös monia videopelaamiseen liittyviä positiivisia asioita, kuten positiiviset vaikutukset arkielämän sosiaalisiin suhteisiin ja videopelien tuoma vastapaino arjen haasteille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin riippuvuuden käsitteestä. Kyse on laadullisesta tutkimuksesta, jota varten haastateltiin 4 koulukuraattoria ja 3 koulupsykologia. Haastattelujen analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan videopelaaminen on keskeinen osa tämän päivän lasten ja nuorten kulttuuria, jonka seurauksena videopelit ovat jollakin tavalla osa lähes jokaisen lapsen elämää. Sen vuoksi videopelaaminen ja siihen liittyvät ongelmat näkyvät vahvasti myös opiskeluhuollon kuraattorien ja psykologien työssä. Kuraattorit ja psykologit tunnistavat hyvin ongelmallisen videopelaamisen ja videopeliriippuvuuden lasten ja nuorten kanssa työskennellessään. Ongelmallisen pelaamisen oireet, kuten levottomuus ja väsymys näkyvät usein opettajille ja vanhemmille, jotka kertovat huolensa kuraattorille ja psykologille. Kuraattorit ja psykologit tarkastelevat lasten ja nuorten elämän ja arjen sisältöä erilaisia menetelmiä hyödyntäen, joiden avulla he pääsevät ongelmallisen videopelaamisen tai videopeliriippuvuuden jäljille. Ongelmallinen videopelaaminen ja videopeliriippuvuus vaikuttavat monella tavalla lasten ja nuorten arkeen. Keskeisimpinä tuloksina tulivat esille negatiiviset vaikutukset unen määrään ja laatuun, sosiaalisiin suhteisiin ja koulunkäyntiin. Näiden ongelmien taustalla vaikuttavat myös vanhempien rajalliset kyvyt rajata lasten ja nuorten videopelaamista. Tutkimuksessa nousi esiin myös monia videopelaamiseen liittyviä positiivisia asioita, kuten positiiviset vaikutukset arkielämän sosiaalisiin suhteisiin ja videopelien tuoma vastapaino arjen haasteille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4490]