Vammaisen vanhemman toimijuus – hyväksyttyä ja kyseenalaista
Rasa, Marjukka (2019)
Lataukset:
Rasa, Marjukka
Lapin yliopisto
2019
ISBN:978-952-337-167-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-167-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-167-5
Tiivistelmä
Tutkimus käsitteli fyysisesti vammaisten vanhempien toimijuuden rakentumista heidän itsensä kokemana arjessa. Aihetta lähestyttiin kolmen näkökulman kautta; millainen toimijuuden muutos vammaisesta aikuisesta vammaiseksi vanhemmaksi oli, millaisena toimijuus rakentuu perheessä ja arjen toimintaympäristöissä sekä millainen palvelujärjestelmän ja vertaistuen merkitys vammaisen vanhemman toimijuudelle on.
Tutkimuksen menetelmällinen kehys oli Grounded Theory. Aineistona oli kahdenkymmenen vanhemman haastattelut ja aineiston keruu tapahtui kahdella haastattelukierroksella. Ensimmäisessä haastattelussa vanhemmat kertoivat vapaasti omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin ja siitä muodostettiin kategorioita ja alakategorioita. Toisella haastattelukierroksella täydennettiin analysoitua aineistoa.
Vanhempien toimijuus oli hyväksyttyä ja kyseenalaista, toisten ihmisten tuottamana jopa kiellettyä. Toimijuus oli luonteeltaan tiedostavaa, moraalisesti kyseenalaistuvaa, kompensoituvaa ja oikeuttamista hakevaa. Siinä olivat läsnä yksilölliset ja yhteiskunnalliset tekijät. Toimijuus paikantui vammaisen vanhemman elämässä siirtymiin, suhteisiin, palvelujärjestelmäyhteyteen sekä vertaisuuteen. Oleellista toimijuudelle olivat fyysisen vamman ja rajoitteiden hyväksyminen sekä kyky hakea rakenteista tukea fyysiseen vanhemmuuteen. Päätös vanhemmaksi ryhtymisestä oli harkinnan tulos, jossa oli mietitty omia fyysisiä rajoitteita ja saatavilla olevaa tukea. Lapsen synnyttyä vanhemmuuden tehtävien jakautumisessa puolisoiden välillä huomioitiin ensisijaisesti vamma ja sen tuomat rajoitteet. Lapsen kehitysvaiheet asettivat haasteita vanhemman toimijuudelle. Lapsen kasvaessa ja hänen toimintaympäristöjensä muuttuessa vanhemmuus kohtasi haasteita. Vammaisten vanhempien lasten kiusaaminen toisten lasten taholta vanhemman vamman vuoksi oli tavanomaista. Nuoruusikäisten vanhemmat kokivat olevansa samalla viivalla vammattomien vanhempien kanssa. Hyvästä koulutuksesta huolimatta vanhempien oli vaikea työllistyä.
Vanhemmat kohtasivat kyseenalaistamista läheisiltään sekä sosiaali- ja terveys-alan ammattilaisilta. Tärkein tuki vanhemmuuteen oli henkilökohtainen apu, joka kompensoi fyysisen vamman aiheuttamia rajoitteita. Se mahdollisti myös lasten ikätasoisen vastuun kodista, eivätkä lapset joutuneet ottamaan vastuuta vanhemman hoidosta. Vammaispalvelun ja lastensuojelun sosiaalityö näyttäytyi etäiseltä. Tukea vanhemmat saivat vertaistuesta ja järjestöiltä. Vanhemman rooli suhteessa vertaistukeen muuttui vanhemmuuden harkinnan ja lapsen kasvamisen myötä. Tietoteknisen kehityksen koettiin helpottaneen elämää, jolloin osallistuminen kotoa käsin oli helppoa.
Vammaisen vanhemmuuden toimijuuden mallissa rakenteet paikantuivat yh-teiskunnalliseen ulottuvuuteen ja toimijuus yksilöön, parisuhteeseen ja perheeseen. Toimijuus rakentui sidoksellisesti suhteessa aikaan, paikkaan ja valtasuhteisiin. Yhteiskunta kyseenalaisti vammaisen vanhemmuutta asenteiden kautta, mutta myös tuki sitä erilaisten tukimuotojen avulla. Vammainen vanhempi mukautui lapsen kehitysvaiheisiin ja tilannesidonnaisiin tekijöihin. Toimijana hän pyrkii hyödyntämään yhteiskunnan tarjoamaa tukea, mutta myös oikeuttamaan omaa toimijuuttaan. Yhteiskunnan instituutiot eivät olleet aina valmiita kohtaamaan vammaisen vanhemmuutta. Toimijuuden kiinnittyminen paikkaan ja aikaan näkyi eri toimintaympäristöissä, lapsen kehityksessä ja eri aikakausien ominaispiirteissä, siinä miten vammaisiin vanhempiin on suhtauduttu ja millaisia mahdollisuuksia heille toimijana suodaan.
Tutkimus avasi uudenlaisia näkökulmia ja tulkintoja vammaisten vanhempien toimijuuden muodostumiseen. Jatkossa on tärkeä ottaa fyysisesti vammaisten vanhemmuus huomion kohteeksi niin tutkimuksellisesti kuin politiikan ja käytännön työn tasolla.
Tutkimuksen menetelmällinen kehys oli Grounded Theory. Aineistona oli kahdenkymmenen vanhemman haastattelut ja aineiston keruu tapahtui kahdella haastattelukierroksella. Ensimmäisessä haastattelussa vanhemmat kertoivat vapaasti omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin ja siitä muodostettiin kategorioita ja alakategorioita. Toisella haastattelukierroksella täydennettiin analysoitua aineistoa.
Vanhempien toimijuus oli hyväksyttyä ja kyseenalaista, toisten ihmisten tuottamana jopa kiellettyä. Toimijuus oli luonteeltaan tiedostavaa, moraalisesti kyseenalaistuvaa, kompensoituvaa ja oikeuttamista hakevaa. Siinä olivat läsnä yksilölliset ja yhteiskunnalliset tekijät. Toimijuus paikantui vammaisen vanhemman elämässä siirtymiin, suhteisiin, palvelujärjestelmäyhteyteen sekä vertaisuuteen. Oleellista toimijuudelle olivat fyysisen vamman ja rajoitteiden hyväksyminen sekä kyky hakea rakenteista tukea fyysiseen vanhemmuuteen. Päätös vanhemmaksi ryhtymisestä oli harkinnan tulos, jossa oli mietitty omia fyysisiä rajoitteita ja saatavilla olevaa tukea. Lapsen synnyttyä vanhemmuuden tehtävien jakautumisessa puolisoiden välillä huomioitiin ensisijaisesti vamma ja sen tuomat rajoitteet. Lapsen kehitysvaiheet asettivat haasteita vanhemman toimijuudelle. Lapsen kasvaessa ja hänen toimintaympäristöjensä muuttuessa vanhemmuus kohtasi haasteita. Vammaisten vanhempien lasten kiusaaminen toisten lasten taholta vanhemman vamman vuoksi oli tavanomaista. Nuoruusikäisten vanhemmat kokivat olevansa samalla viivalla vammattomien vanhempien kanssa. Hyvästä koulutuksesta huolimatta vanhempien oli vaikea työllistyä.
Vanhemmat kohtasivat kyseenalaistamista läheisiltään sekä sosiaali- ja terveys-alan ammattilaisilta. Tärkein tuki vanhemmuuteen oli henkilökohtainen apu, joka kompensoi fyysisen vamman aiheuttamia rajoitteita. Se mahdollisti myös lasten ikätasoisen vastuun kodista, eivätkä lapset joutuneet ottamaan vastuuta vanhemman hoidosta. Vammaispalvelun ja lastensuojelun sosiaalityö näyttäytyi etäiseltä. Tukea vanhemmat saivat vertaistuesta ja järjestöiltä. Vanhemman rooli suhteessa vertaistukeen muuttui vanhemmuuden harkinnan ja lapsen kasvamisen myötä. Tietoteknisen kehityksen koettiin helpottaneen elämää, jolloin osallistuminen kotoa käsin oli helppoa.
Vammaisen vanhemmuuden toimijuuden mallissa rakenteet paikantuivat yh-teiskunnalliseen ulottuvuuteen ja toimijuus yksilöön, parisuhteeseen ja perheeseen. Toimijuus rakentui sidoksellisesti suhteessa aikaan, paikkaan ja valtasuhteisiin. Yhteiskunta kyseenalaisti vammaisen vanhemmuutta asenteiden kautta, mutta myös tuki sitä erilaisten tukimuotojen avulla. Vammainen vanhempi mukautui lapsen kehitysvaiheisiin ja tilannesidonnaisiin tekijöihin. Toimijana hän pyrkii hyödyntämään yhteiskunnan tarjoamaa tukea, mutta myös oikeuttamaan omaa toimijuuttaan. Yhteiskunnan instituutiot eivät olleet aina valmiita kohtaamaan vammaisen vanhemmuutta. Toimijuuden kiinnittyminen paikkaan ja aikaan näkyi eri toimintaympäristöissä, lapsen kehityksessä ja eri aikakausien ominaispiirteissä, siinä miten vammaisiin vanhempiin on suhtauduttu ja millaisia mahdollisuuksia heille toimijana suodaan.
Tutkimus avasi uudenlaisia näkökulmia ja tulkintoja vammaisten vanhempien toimijuuden muodostumiseen. Jatkossa on tärkeä ottaa fyysisesti vammaisten vanhemmuus huomion kohteeksi niin tutkimuksellisesti kuin politiikan ja käytännön työn tasolla.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [397]