Delaktighet och samarbete i det sociala arbetet för personer med funktionsnedsättning – klienternas upplevelser
Heini, Annina; Hokkanen, Liisa; Kontu, Katariina; Kunttu, Katriina; Lindroos, Nelli; Ronimus, Heli (2019)
Heini, Annina
Hokkanen, Liisa
Kontu, Katariina
Kunttu, Katriina
Lindroos, Nelli
Ronimus, Heli
Lapin yliopisto
2019
ISBN:978-952-337-170-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-170-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-170-5
Tiivistelmä
Klientdelaktighet är den centrala utgångspunkten för yrkespraxisen, verksamhetssättet och målet inom socialt arbete. Socialt arbete har en central position att förverkliga FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, även om framsteg med delaktighet och jämlikhet har gjorts.
Målet med denna rapport är att erbjuda synpunkter på och idéer om hur man kan öka delaktigheten inom socialt arbete för personer med funktionsnedsättning. Klienternas svar visar att man redan gör mycket för att öka delaktigheten, men att det finns utrymme för förbättringar. I resultatet betonas mångfalden bland personer med funktionsnedsättning, deras enskilda situation, deras behov och mål. Inom socialt arbete för personer med funktionsnedsättning krävs i fortsättningen personifierade, situations- och servicespecifika flexibla verksamhetssätt och lösningar.
Det är uppmuntrande att den praxis och de idéer som kom fram i enkäterna är möjliga att genomföra. Det viktigaste är att man uppmärksammar klientens delaktighet och tar den på allvar och att sammararbetet är äkta.
Målet med denna rapport är att erbjuda synpunkter på och idéer om hur man kan öka delaktigheten inom socialt arbete för personer med funktionsnedsättning. Klienternas svar visar att man redan gör mycket för att öka delaktigheten, men att det finns utrymme för förbättringar. I resultatet betonas mångfalden bland personer med funktionsnedsättning, deras enskilda situation, deras behov och mål. Inom socialt arbete för personer med funktionsnedsättning krävs i fortsättningen personifierade, situations- och servicespecifika flexibla verksamhetssätt och lösningar.
Det är uppmuntrande att den praxis och de idéer som kom fram i enkäterna är möjliga att genomföra. Det viktigaste är att man uppmärksammar klientens delaktighet och tar den på allvar och att sammararbetet är äkta.