Write to Recall – An Embodied Knowledge Construction Model of Affects in Writing
Frangou, Satu-Maarit (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Frangou, Satu-Maarit
Lapin yliopisto
2020
ISBN:978-952-337-188-0
CC BY NC ND
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-188-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-188-0
Tiivistelmä
Kirjoitustaidot ja niihin liittyvät käytännöt muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti työelämän, koulutuksen ja elinympäristöjen digitalisoitumisen myötä. Tämä tutkimus tuotti uutta tietoa eri ikäryhmistä kirjoitusmenetelmiin ja kirjoitettujen tekstien muistamiseen liittyen (lapset, nuoret ja aikuiset). Erityisesti tämä tutkimus keskittyy kolmeen kirjoitusmenetelmään: 1) käsin kirjoittamiseen 2) tietokoneen tai kannettavan tietokoneen näppäimistöllä kirjoittamiseen ja 3) iPadin tai matkapuhelimen kosketusnäytön näppäimistöllä kirjoittamiseen. Tässä tutkimuksessa selvitetään, onko eri kirjoitusmenetelmillä merkitystä muistamiseen liittyen tarinoita kirjoitettaessa. Samoin selvitetään, mitkä ovat taustalla olevia tiedonrakentamiseen vaikuttavia affekteja. Tässä tutkimuksessa käytettiin koulutuksellisen kehittämistutkimuksen, EDR, (McKenney & Reeves, 2018) lähestymistapaa, joka pohjautuu periaatteisiin, joissa ratkaisuja kehitetään sykleittäin koulumaailman todellisiin tarpeisiin. Nämä periaatteet konkretisoituvat tässä tutkimuksessa muun muassa teoreettisen mallin ja testimateriaalin kehittämisen avulla, joilla voidaan arvioida muistamista eri kirjoitusmenetelmien käytön jälkeen. Lisäksi tutkimus on tuottanut lisää uutta empiiristä tietoa kirjoitusmenetelmiin liittyen. Osatutkimusten tutkimusmenetelmänä käytettiin kokeellista tutkimusotetta.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa tutkitaan eri kirjoitusmenetelmien yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden (N = 31) muistiin liittyen. Tässä artikkelissa luodaan tutkimusmalli kolmelle kirjoitusmuodolle yhdessä testimateriaalin kanssa. Ensimmäisen osatutkimuksen päätulos oli, että kirjoittamisen menetelmä vaikuttaa muistiin tilastollisesti merkitsevästi ja että yliopisto-opiskelijat muistavat käsinkirjoitetut tarinat tilastollisesti merkitsevästi paremmin kuin tietokoneen tai iPadin kosketusnäytön näppäimistöllä kirjoitetut tarinat.
Toisessa osatutkimuksessa tutkitaan kirjoitusmenetelmien yhteyttä muistamiseen 10–11-vuotiailla lapsilla (N = 92) ja 16-vuotiailla nuorilla (N = 43). Testimateriaalin kohdentaminen ja muotoilu näille koululaisten ikäryhmille sisälsi kolme erillistä kokeilua. Tulokset osoittivat, että 16-vuotiailla nuorilla ja 11-vuotiailla lapsilla kirjoitusmenetelmällä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys, jolloin käsinkirjoitetut tarinat muistettiin paremmin kuin tietokoneen näppäimistöllä tai kosketusnäppäimistöllä kirjoitetut tarinat. Kolmannessa osatutkimuksessa koko tutkimusprosessin aikana hankittu empiirinen ja teoreettinen tieto kulminoituu kehollisen tiedonrakentamisen mallin rakentamiseen kirjoittamisen affekteihin liittyen. Tässä osatutkimuksessa kootaan olemassa oleva tieto ja pyritään ymmärtämään kehollista tiedonrakentamista ja kirjoittamiseen yhteydessä olevia affekteja. Siten artikkeli esittelee kehollisen tiedonrakentamisen mallin, jota myös testataan empiirisesti 16-vuotiaiden nuorten koululaisten tutkimusjoukossa (N= 6). Mallin avulla saatiin syventävää tietoa kirjoittamisen ja siihen yhteydessä olevien tietojen rakentumisesta.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 172 lasta, nuorta ja aikuista. Keskeisin tutkimustulos osoitti, että kirjoitusmetodit vaikuttavat tilastollisesti merkitsevästi kirjoitettujen tekstien muistamiseen 11 vuoden iästä lähtien. Kiinnostavaa on, että 10-vuotiaiden lasten käyttämällä kirjoitusmenetelmällä ei ole vielä yhteyttä muistamiseen.
Väitöskirjatutkimuksen keskeisin kysymys oli, millaisista osatekijöistä kehollinen tiedonrakentaminen kirjoittamisessa rakentuu? Tulokseksi saatiin ensinnäkin harmoninen ja samanaikainen kehon, mielen ja aivojen yhteistyö, joka piirtyy huomioimalla ympäristö-, kulttuuri- ja kontekstuaaliset tekijät. Lisäksi tässä yhteistyössä ovat tärkeässä asemassa muistitoiminnot, joihin vaikuttaa havainto ja toimintasekvenssi yhdessä aiempien kokemusten ja motivaation kanssa. Nämä yhdessä kiteytyvät kehollisen tiedonrakentamisen mallissa kirjoittamisen affekteihin liittyen.
Toisena keskeisenä tuloksena syntyi testimateriaali sekä kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen arvioinnin kehykset kirjoittamiseen liittyvään muistamisen tutkimiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä opetuskäytäntöihin, joihin suositellaan systemaattista näppäilytaitojen opetusta sekä eri kirjoitusmenetelmien tasapainoista harjoittelua. Kirjoituksen opetuskäytäntöjen ja kirjoitusmenetelmien tasapainottaminen jo varhaisessa vaiheessa on välttämätöntä oppimistulosten parantamiseksi. Samalla tulee muistaa tarve parantaa nuorten ja aikuisten näppäilytaitoja, jotta he pystyvät toimimaan vaivattomasti digitalisoituvassa maailmassa.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa tutkitaan eri kirjoitusmenetelmien yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden (N = 31) muistiin liittyen. Tässä artikkelissa luodaan tutkimusmalli kolmelle kirjoitusmuodolle yhdessä testimateriaalin kanssa. Ensimmäisen osatutkimuksen päätulos oli, että kirjoittamisen menetelmä vaikuttaa muistiin tilastollisesti merkitsevästi ja että yliopisto-opiskelijat muistavat käsinkirjoitetut tarinat tilastollisesti merkitsevästi paremmin kuin tietokoneen tai iPadin kosketusnäytön näppäimistöllä kirjoitetut tarinat.
Toisessa osatutkimuksessa tutkitaan kirjoitusmenetelmien yhteyttä muistamiseen 10–11-vuotiailla lapsilla (N = 92) ja 16-vuotiailla nuorilla (N = 43). Testimateriaalin kohdentaminen ja muotoilu näille koululaisten ikäryhmille sisälsi kolme erillistä kokeilua. Tulokset osoittivat, että 16-vuotiailla nuorilla ja 11-vuotiailla lapsilla kirjoitusmenetelmällä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys, jolloin käsinkirjoitetut tarinat muistettiin paremmin kuin tietokoneen näppäimistöllä tai kosketusnäppäimistöllä kirjoitetut tarinat. Kolmannessa osatutkimuksessa koko tutkimusprosessin aikana hankittu empiirinen ja teoreettinen tieto kulminoituu kehollisen tiedonrakentamisen mallin rakentamiseen kirjoittamisen affekteihin liittyen. Tässä osatutkimuksessa kootaan olemassa oleva tieto ja pyritään ymmärtämään kehollista tiedonrakentamista ja kirjoittamiseen yhteydessä olevia affekteja. Siten artikkeli esittelee kehollisen tiedonrakentamisen mallin, jota myös testataan empiirisesti 16-vuotiaiden nuorten koululaisten tutkimusjoukossa (N= 6). Mallin avulla saatiin syventävää tietoa kirjoittamisen ja siihen yhteydessä olevien tietojen rakentumisesta.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 172 lasta, nuorta ja aikuista. Keskeisin tutkimustulos osoitti, että kirjoitusmetodit vaikuttavat tilastollisesti merkitsevästi kirjoitettujen tekstien muistamiseen 11 vuoden iästä lähtien. Kiinnostavaa on, että 10-vuotiaiden lasten käyttämällä kirjoitusmenetelmällä ei ole vielä yhteyttä muistamiseen.
Väitöskirjatutkimuksen keskeisin kysymys oli, millaisista osatekijöistä kehollinen tiedonrakentaminen kirjoittamisessa rakentuu? Tulokseksi saatiin ensinnäkin harmoninen ja samanaikainen kehon, mielen ja aivojen yhteistyö, joka piirtyy huomioimalla ympäristö-, kulttuuri- ja kontekstuaaliset tekijät. Lisäksi tässä yhteistyössä ovat tärkeässä asemassa muistitoiminnot, joihin vaikuttaa havainto ja toimintasekvenssi yhdessä aiempien kokemusten ja motivaation kanssa. Nämä yhdessä kiteytyvät kehollisen tiedonrakentamisen mallissa kirjoittamisen affekteihin liittyen.
Toisena keskeisenä tuloksena syntyi testimateriaali sekä kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen arvioinnin kehykset kirjoittamiseen liittyvään muistamisen tutkimiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä opetuskäytäntöihin, joihin suositellaan systemaattista näppäilytaitojen opetusta sekä eri kirjoitusmenetelmien tasapainoista harjoittelua. Kirjoituksen opetuskäytäntöjen ja kirjoitusmenetelmien tasapainottaminen jo varhaisessa vaiheessa on välttämätöntä oppimistulosten parantamiseksi. Samalla tulee muistaa tarve parantaa nuorten ja aikuisten näppäilytaitoja, jotta he pystyvät toimimaan vaivattomasti digitalisoituvassa maailmassa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [377]