Asiakaslähtöisyys osaamisperusteisessa ammatillisessa koulutuksessa
Karusaari, Riitta (2020)
Karusaari, Riitta
Lapin yliopisto
2020
ISBN:978-952-337-189-7
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-189-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-189-7
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen säädökset uudistuivat vuoden 2018 alussa. Reformissa korostetaan osaamisperusteisuutta ja asiakaslähtöisyyttä, joilla vastataan muuttuvan työelämän osaamistarpeisiin ja ammattitaitoisen työvoiman varmistamiseen. Käyttöön otettiin henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Yksilöllisellä ja joustavalla opintopolulla opiskelija suorittaa tutkinnon, sen osan tai täydentää muuta osaamistaan henkilökohtaisesti suunnitelluilla opinnoilla, oppimisympäristöillä ja aikatauluilla.
Uudistuneen ammatillisen koulutuksen asiakaslähtöisyyttä ei ole aikaisemmin tieteellisesti määritelty. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet käsittävät ja kokevat asiakaslähtöisyyden ja mitä he määrittelevät sen sisällöiksi osaamisperusteisessa ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksen teoreettisena tarkoituksena oli hahmotella asiakaslähtöisyyden ulottuvuudet.
Tutkimukselle asetettiin kaksi tutkimuskysymystä: miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet käsittävät asiakaslähtöisyyden ammatillisen koulutuksen toteuttamisessa ja miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet kuvaavat henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman hyödyntämistä osana asiakaslähtöisyyttä? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui osaamisperusteisesta ammatillisesta koulutuksesta ja reformiin liittyvästä kansallisesta koulutuspolitiikasta. Osaamisperusteinen ammatillinen koulutus tarkoittaa koulutuksen vastaavuutta työelämän osaamistarpeisiin. Työelämän tarpeet ja tavoitteet huomioidaan tekemällä työelämäyhteistyötä koulutuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opiskelijoiden opintopolut suunnitellaan yksilöllisesti ja työelämälähtöisesti. Osaamisen arviointi perustuu autenttisissa työympäristöissä osoitettavaan osaamiseen. Ammatillinen osaaminen ja pätevyys muodostuvat koulutuksen ja työkokemuksen perusteella.
Tässä tutkimuksessa asiakkaiksi määrittyivät opiskelijat ja työelämän asiakkuudet. Opiskelija-asiakkaaksi määriteltiin myös henkilö, joka etsii itse tai esimerkiksi työpaikalla hänelle suunnitellaan koulutusta. Työelämän asiakkuudet määrittyivät työpaikan ja työelämän edustajien lisäksi kuntien, kaupunkien ja alueiden elinkeinotoiminnan vuorovaikutteisessa yhteistyössä.
Tutkimukseen osallistuneet (N=32) edustivat koulutuksen eri osapuolia. He olivat työelämän edustajia, opiskelijoita, opettajia, asiakkuuksien asiantuntijoita ja ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtajia. Tutkimus kohdistui kuuteen ammatillisen koulutuksen järjestäjään ympäri Suomen, jotka toimivat opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen rahoittamissa Parasta osaamista ja Parasta palvelua -hankkeissa. Johdon edustajille toteutettiin haastattelut. Muille osallistujille toteutettiin puolistrukturoidut kyselyt ja niiden jälkeen fokusryhmähaastattelut.
Fenomenografisessa analyysissä tulkinta kohdistui osallistujien kokemuksiin ja käsityksiin muodostuvista ajatuksellisista kokonaisuuksista. Kategorioiden muodostumista ohjasivat osaamisperusteisen ammatillisen koulutuksen teoria ja reformiin liittyvä koulutuspolitiikka. Asiakaslähtöisyyden käsityksistä ja kokemuksista muodostui neljä laajempaa kokonaisuutta ammatillisen koulutuksen järjestämiseen: Asiakaslähtöisyyden strategiset lähtökohdat ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa, Työelämälähtöinen ammatillinen koulutus, Yksilöllisen opintopolun suunnittelu ja ohjaus sekä Opiskelijan näyttö ja osaamisen arviointi.
Tulosten perusteella asiakaslähtöisyys määrittyi ammatillisen koulutuksen järjestäjän strategisiin valintoihin liittyvien toimintatapojen ja -suunnitelmien uudistamisen, työelämäyhteistyön ja työpaikalla järjestettävän koulutuksen sekä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman hyödyntämisen ulottuvuuksilla. Ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää asiakaslähtöisyyden ulottuvuuksia omien asiakaslähtöisten menettelytapojen tarkistamisessa ja asiakaslähtöisten palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Uudistuneen ammatillisen koulutuksen asiakaslähtöisyyttä ei ole aikaisemmin tieteellisesti määritelty. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet käsittävät ja kokevat asiakaslähtöisyyden ja mitä he määrittelevät sen sisällöiksi osaamisperusteisessa ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksen teoreettisena tarkoituksena oli hahmotella asiakaslähtöisyyden ulottuvuudet.
Tutkimukselle asetettiin kaksi tutkimuskysymystä: miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet käsittävät asiakaslähtöisyyden ammatillisen koulutuksen toteuttamisessa ja miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet kuvaavat henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman hyödyntämistä osana asiakaslähtöisyyttä? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui osaamisperusteisesta ammatillisesta koulutuksesta ja reformiin liittyvästä kansallisesta koulutuspolitiikasta. Osaamisperusteinen ammatillinen koulutus tarkoittaa koulutuksen vastaavuutta työelämän osaamistarpeisiin. Työelämän tarpeet ja tavoitteet huomioidaan tekemällä työelämäyhteistyötä koulutuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opiskelijoiden opintopolut suunnitellaan yksilöllisesti ja työelämälähtöisesti. Osaamisen arviointi perustuu autenttisissa työympäristöissä osoitettavaan osaamiseen. Ammatillinen osaaminen ja pätevyys muodostuvat koulutuksen ja työkokemuksen perusteella.
Tässä tutkimuksessa asiakkaiksi määrittyivät opiskelijat ja työelämän asiakkuudet. Opiskelija-asiakkaaksi määriteltiin myös henkilö, joka etsii itse tai esimerkiksi työpaikalla hänelle suunnitellaan koulutusta. Työelämän asiakkuudet määrittyivät työpaikan ja työelämän edustajien lisäksi kuntien, kaupunkien ja alueiden elinkeinotoiminnan vuorovaikutteisessa yhteistyössä.
Tutkimukseen osallistuneet (N=32) edustivat koulutuksen eri osapuolia. He olivat työelämän edustajia, opiskelijoita, opettajia, asiakkuuksien asiantuntijoita ja ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtajia. Tutkimus kohdistui kuuteen ammatillisen koulutuksen järjestäjään ympäri Suomen, jotka toimivat opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen rahoittamissa Parasta osaamista ja Parasta palvelua -hankkeissa. Johdon edustajille toteutettiin haastattelut. Muille osallistujille toteutettiin puolistrukturoidut kyselyt ja niiden jälkeen fokusryhmähaastattelut.
Fenomenografisessa analyysissä tulkinta kohdistui osallistujien kokemuksiin ja käsityksiin muodostuvista ajatuksellisista kokonaisuuksista. Kategorioiden muodostumista ohjasivat osaamisperusteisen ammatillisen koulutuksen teoria ja reformiin liittyvä koulutuspolitiikka. Asiakaslähtöisyyden käsityksistä ja kokemuksista muodostui neljä laajempaa kokonaisuutta ammatillisen koulutuksen järjestämiseen: Asiakaslähtöisyyden strategiset lähtökohdat ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa, Työelämälähtöinen ammatillinen koulutus, Yksilöllisen opintopolun suunnittelu ja ohjaus sekä Opiskelijan näyttö ja osaamisen arviointi.
Tulosten perusteella asiakaslähtöisyys määrittyi ammatillisen koulutuksen järjestäjän strategisiin valintoihin liittyvien toimintatapojen ja -suunnitelmien uudistamisen, työelämäyhteistyön ja työpaikalla järjestettävän koulutuksen sekä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman hyödyntämisen ulottuvuuksilla. Ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää asiakaslähtöisyyden ulottuvuuksia omien asiakaslähtöisten menettelytapojen tarkistamisessa ja asiakaslähtöisten palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [387]