Approaching Wicked Problems in Service Design
Suoheimo, Mari (2020)
Suoheimo, Mari
Lapin yliopisto
2020
ISBN:978-952-337-223-8
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-223-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-223-8
Tiivistelmä
Väitöskirjan päätavoite on tarkastella ilkeitä ongelmia palvelumuotoilun haasteena. Aihepiiri on ajankohtainen monestakin syystä. Alalla on virinnyt keskustelua siitä, onko muotoilijoille syntynyt tapa yksinkertaistaa ilkeitä ongelmia tai kompleksisia asioita. Tämän lisäksi keskustelua on herättänyt se, miten ilkeitä ongelmia tulisi lähestyä eli mitkä ovat ne työkalut, metodit ja strategiat, joita voitaisiin käyttää. Useimmat muotoilun alan työkalut on tehty suhteellisen yksinkertaisiin ongelmiin. Joidenkin lähteiden mukaan yksinkertaisiin ongelmiin kehitetyt työkalut voisivat vaikeuttaa prosesseja silloin, jos niitä käytettäisiin ilkeisiin ongelmiin. Lisäksi keskusteluista tulee vaikutelma, että palvelumuotoilun alalla on epätietoisuutta, mitä ilkeiden ongelmien teoria tosiasiassa on.
Tässä tutkimuksessa on kolme alatutkimusta. Niissä etsitään vastausta edellä esitettyihin kysymyksiin ja palvelumuotoilun tutkimuksessa ilmeneviin aukkoihin. Ensimmäisessä alatutkimuksessa kuvataan systemaattisen kirjallisuuskatsauksena avulla palvelumuotoilun tutkimuksen roolia ja tilaa ilkeissä ongelmissa. Toinen alatutkimus tarkastelee ‘desktop’-kirjallisuuden avulla niitä strategioita ja työkaluja, jotka ovat jo olemassa ilkeiden ongelmien käsittelemiseksi ja sitä, miten palvelumuotoilu voisi hyötyä niistä. Kolmas alatutkimus testaa yhtä palvelumuotoilun kontekstissa löydettyä työkalua, Mess MapTM kartoitusta, joka toteutetaan osallistavana tapaustutkimuksena. Kyseinen tutkimus tuo esiin työkalun hyötyjä ja haittoja palvelumuotoilun käytössä.
Alatutkimukset selkeyttävät palvelumuotoilun roolia ja suhdetta ilkeiden ongelmien kontekstissa. Ne yhtäältä paljastavat tutkimusaukkoja ja toisaalta täyttävät niitä luodessaan teoriaa sekä kehittäessään käytännönläheisiä ratkaisuja. Tutkimuksen tärkein kontribuutio on ensimmäisessä alatutkimuksessa luotu malli, “Iceberg Model of Design Problems”. Tämän mallin tarkoitus on auttaa palvelumuotoilijoita ymmärtämään kompleksisuuden eri tasoja. Mallia voidaan hyödyntää laajasti muillakin ilkeiden ongelmien kanssa työskentelevillä muotoilualoilla, kuten muutosmuotoilussa, sosiaalisessa muotoilussa sekä kestävän kehityksen muotoilussa. Malli auttaa valitsemaan viisaasti ne lähestymistavat ja työkalut, jotka on suunniteltu jokaiselle eri ongelmatasolle. Alatutkimukset osoittavat yhteistoiminnallinen strategian tärkeyden käsiteltäessä ilkeitä ongelmia. Nojautuessaan perinteisen konstruktiivisen paradigman ohella myös uuteen kompleksisuuden paradigmaan palvelumuotoilu voisi pystyä nykyistä paremmin käsittelemään ilkeitä ongelmia.
Tämä väitöskirja antaa perusteita muuttaa palvelumuotoilun lähestymistapoja sen pyrkiessä käsittelemään ilkeitä ongelmia. Tutkimus myös kyseenalaistaa nykyiset rahoitustavat siitä syystä, että ilkeät ongelmat vaativat pitkää, jopa vuosikymmenien kehittämistä. Tällöin niitä on vaikea käsitellä vain hankkeina. Ilkeiden ongelmien kehittäminen palvelumuotoilussa vaatii myös pitkäjänteisiä poliittisia päätöksiä ja yhteistoiminnallista strategiaa. Tutkimus haluaa jatkaa akateemista keskustelua siitä, miten voimme kouluttaa uudet opiskelijat kohtaamaan ilkeitä ongelmia muotoilun alalla.
Tässä tutkimuksessa on kolme alatutkimusta. Niissä etsitään vastausta edellä esitettyihin kysymyksiin ja palvelumuotoilun tutkimuksessa ilmeneviin aukkoihin. Ensimmäisessä alatutkimuksessa kuvataan systemaattisen kirjallisuuskatsauksena avulla palvelumuotoilun tutkimuksen roolia ja tilaa ilkeissä ongelmissa. Toinen alatutkimus tarkastelee ‘desktop’-kirjallisuuden avulla niitä strategioita ja työkaluja, jotka ovat jo olemassa ilkeiden ongelmien käsittelemiseksi ja sitä, miten palvelumuotoilu voisi hyötyä niistä. Kolmas alatutkimus testaa yhtä palvelumuotoilun kontekstissa löydettyä työkalua, Mess MapTM kartoitusta, joka toteutetaan osallistavana tapaustutkimuksena. Kyseinen tutkimus tuo esiin työkalun hyötyjä ja haittoja palvelumuotoilun käytössä.
Alatutkimukset selkeyttävät palvelumuotoilun roolia ja suhdetta ilkeiden ongelmien kontekstissa. Ne yhtäältä paljastavat tutkimusaukkoja ja toisaalta täyttävät niitä luodessaan teoriaa sekä kehittäessään käytännönläheisiä ratkaisuja. Tutkimuksen tärkein kontribuutio on ensimmäisessä alatutkimuksessa luotu malli, “Iceberg Model of Design Problems”. Tämän mallin tarkoitus on auttaa palvelumuotoilijoita ymmärtämään kompleksisuuden eri tasoja. Mallia voidaan hyödyntää laajasti muillakin ilkeiden ongelmien kanssa työskentelevillä muotoilualoilla, kuten muutosmuotoilussa, sosiaalisessa muotoilussa sekä kestävän kehityksen muotoilussa. Malli auttaa valitsemaan viisaasti ne lähestymistavat ja työkalut, jotka on suunniteltu jokaiselle eri ongelmatasolle. Alatutkimukset osoittavat yhteistoiminnallinen strategian tärkeyden käsiteltäessä ilkeitä ongelmia. Nojautuessaan perinteisen konstruktiivisen paradigman ohella myös uuteen kompleksisuuden paradigmaan palvelumuotoilu voisi pystyä nykyistä paremmin käsittelemään ilkeitä ongelmia.
Tämä väitöskirja antaa perusteita muuttaa palvelumuotoilun lähestymistapoja sen pyrkiessä käsittelemään ilkeitä ongelmia. Tutkimus myös kyseenalaistaa nykyiset rahoitustavat siitä syystä, että ilkeät ongelmat vaativat pitkää, jopa vuosikymmenien kehittämistä. Tällöin niitä on vaikea käsitellä vain hankkeina. Ilkeiden ongelmien kehittäminen palvelumuotoilussa vaatii myös pitkäjänteisiä poliittisia päätöksiä ja yhteistoiminnallista strategiaa. Tutkimus haluaa jatkaa akateemista keskustelua siitä, miten voimme kouluttaa uudet opiskelijat kohtaamaan ilkeitä ongelmia muotoilun alalla.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]