KOHTI EUROOPPALAISTA OSAAMISPERUSTEISUUTTA? Tutkimus suomalaisen ja saksalaisen ammattikoulutusjärjestelmän oppilaitostoimijoiden koulutusuudistuspuheista
Koivumaa, Jari (2020)
Koivumaa, Jari
Lapin yliopisto
2020
ISBN:978-952-337-221-4
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-221-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-221-4
Tiivistelmä
Kohti eurooppalaista osaamisperusteisuutta? Tutkimus suomalaisen ja saksalaisen ammattikoulutusjärjestelmän oppilaitostoimijoiden koulutusuudistuspuheista.
Eurooppalaista ammatillista koulutusta on haluttu uudistaa siten, että se vastaisi muun muassa teknologian ja globalisaation tuottamaan työelämän muutokseen. Eurooppalaisiin koulutuspoliittisiin tavoitteisiin kiinnittyviä uudistuksia tuotetaan niin kansallisella kuin paikallisella tasolla. Tässä tutkimuksessa tarkastelen työn muutoksen ja ammatillisten koulutuksen uudistusten välistä suhdetta kolmella eri alueella, kahdessa erilaisessa koulutusjärjestelmässä, kuudessa eri oppilaitoksessa.
Olen asettanut tutkimukselleni seuraavat tutkimuskysymykset:
Millaisia diskursseja suomalaiset ja saksalaiset ammatillisen koulutuksen oppilaitostoimijat työn muutoksesta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksista
eurooppalaisessa kontekstissa tuottavat?
Millaisia yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia erilaisten oppilaitostoimijoiden tuottamissa ammatillisen koulutuksen uudistusdiskursseissa on?
Ammatillisen koulutuksen toimintaympäristön muutosta Euroopassa tuottavat teknologian kehittyminen, markkinat, Euroopan yhdentyminen ja osaamisperusteisuus. Tutkimustani varten olen haastatellut 59 lappilaista ja Saksan osavaltioiden ammatillisen koulutuksen toimijaa siitä, miten heidän kokemustensa mukaan koulutusuudistuksilla muutokseen vastataan. Ryhmähaastatteluissa ammatillisen koulutuksen johdon, opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajat ovat tuottaneet toimintaympäristönsä muutosta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevia merkityksiä. Haastatteluista olen saanut käyttööni tutkimuskysymyksiini vastaamisen mahdollistavan tutkimusaineiston.
Tutkimukseni edustaa diskurssianalyysiä. Tutkittavaa ilmiötä koskevat merkityksenannot määrittävät ja muokkaavat niitä tuottavien toimijoiden identiteettejä ja positioita. Samalla merkityksistä muodostuvat puhetavat perustuvat identiteetteihin ja rooleihin, jotka merkityksenantajat kokevat omikseen. Ammatillisen koulutuksen toimijoiden erilaiset roolit tuottavat erilaisia työn ja toimintaympäristön muutosta sekä ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevia käsityksiä, tulkintoja ja uskomuksia sekä näistä rakentuvia diskursseja. Esittelen tutkimuksessani sekä lappilaisten että saksalaisten johdon, opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien tuottamia työn muutosta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevia diskursseja. Näistä diskursseista rakentuvat ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevat eurooppalaiset puhetavat, joita esittelen tutkimukseni tuloksina. Tutkimuksessani esittelen, millaisia sisältöjä oppilaitostoimijoiden puheet eurooppalaisiin koulutusuudistuksiin ovat alueillaan tuottaneet.
Tutkimukseni tuottaa tietoa erityisesti lappilaisen ammatillisen koulutuksen kehittämiseen osoittamalla erilaisten toimijapositioiden ja -identiteettien työn muutosta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevien puhetapojen yhtäläisyyksiä ja eroja. Tutkimukseni hyödyttää myös laajemmin eurooppalaisen ammatillisen koulutuksen tutkimusta antaen ideoita osaamisperusteisuuden tarkasteluun ja soveltamiseen eri puolilla Eurooppaa.
Eurooppalaista ammatillista koulutusta on haluttu uudistaa siten, että se vastaisi muun muassa teknologian ja globalisaation tuottamaan työelämän muutokseen. Eurooppalaisiin koulutuspoliittisiin tavoitteisiin kiinnittyviä uudistuksia tuotetaan niin kansallisella kuin paikallisella tasolla. Tässä tutkimuksessa tarkastelen työn muutoksen ja ammatillisten koulutuksen uudistusten välistä suhdetta kolmella eri alueella, kahdessa erilaisessa koulutusjärjestelmässä, kuudessa eri oppilaitoksessa.
Olen asettanut tutkimukselleni seuraavat tutkimuskysymykset:
Millaisia diskursseja suomalaiset ja saksalaiset ammatillisen koulutuksen oppilaitostoimijat työn muutoksesta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksista
eurooppalaisessa kontekstissa tuottavat?
Millaisia yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia erilaisten oppilaitostoimijoiden tuottamissa ammatillisen koulutuksen uudistusdiskursseissa on?
Ammatillisen koulutuksen toimintaympäristön muutosta Euroopassa tuottavat teknologian kehittyminen, markkinat, Euroopan yhdentyminen ja osaamisperusteisuus. Tutkimustani varten olen haastatellut 59 lappilaista ja Saksan osavaltioiden ammatillisen koulutuksen toimijaa siitä, miten heidän kokemustensa mukaan koulutusuudistuksilla muutokseen vastataan. Ryhmähaastatteluissa ammatillisen koulutuksen johdon, opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajat ovat tuottaneet toimintaympäristönsä muutosta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevia merkityksiä. Haastatteluista olen saanut käyttööni tutkimuskysymyksiini vastaamisen mahdollistavan tutkimusaineiston.
Tutkimukseni edustaa diskurssianalyysiä. Tutkittavaa ilmiötä koskevat merkityksenannot määrittävät ja muokkaavat niitä tuottavien toimijoiden identiteettejä ja positioita. Samalla merkityksistä muodostuvat puhetavat perustuvat identiteetteihin ja rooleihin, jotka merkityksenantajat kokevat omikseen. Ammatillisen koulutuksen toimijoiden erilaiset roolit tuottavat erilaisia työn ja toimintaympäristön muutosta sekä ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevia käsityksiä, tulkintoja ja uskomuksia sekä näistä rakentuvia diskursseja. Esittelen tutkimuksessani sekä lappilaisten että saksalaisten johdon, opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien tuottamia työn muutosta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevia diskursseja. Näistä diskursseista rakentuvat ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevat eurooppalaiset puhetavat, joita esittelen tutkimukseni tuloksina. Tutkimuksessani esittelen, millaisia sisältöjä oppilaitostoimijoiden puheet eurooppalaisiin koulutusuudistuksiin ovat alueillaan tuottaneet.
Tutkimukseni tuottaa tietoa erityisesti lappilaisen ammatillisen koulutuksen kehittämiseen osoittamalla erilaisten toimijapositioiden ja -identiteettien työn muutosta ja ammatillisen koulutuksen uudistuksia koskevien puhetapojen yhtäläisyyksiä ja eroja. Tutkimukseni hyödyttää myös laajemmin eurooppalaisen ammatillisen koulutuksen tutkimusta antaen ideoita osaamisperusteisuuden tarkasteluun ja soveltamiseen eri puolilla Eurooppaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [386]