SHARED PATH Service Design and Artificial Intelligence in Designing Human-Centred Digital Services
Jylkäs, Titta (2020)
Jylkäs, Titta
Lapin yliopisto
2020
ISBN:978-952-337-227-6
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-227-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-227-6
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja kasvava palvelukeskeinen markkinatalous asettavat organisaatioille muutoshaasteitta, jotta palvelutarjonnalla pystyttäisiin vastaamaan käyttäjien korkeisiin odotuksiin. Palvelut hyödyntävät yhä enenevissä määrin digitaalista teknologiaa osana palvelukokemusten tuottamista. Yhtenä esimerkkinä teknologioista on tekoäly, jolla voi jo olla aktiivinen osa asiakaspalvelussa sekä ratkaisujen tuottajana palveluiden taustajärjestelmissä. Kun tekoälyn rooli palveluarvon tuottamisessa kasvaa, raja ihmisen ja koneen välillä voi hämärtyä. Tekoäly luo näin uudenlaisia palveluelementtejä, jotka tulee muotoilla osaksi digitaalisia palvelupolkuja.
Väitöstyö pohjautuu seitsemään tieteelliseen julkaisuun, joiden kautta tutkimus tarkastelee tekoälyn ja palvelumuotoilun yhteyttä ihmislähtöisten digipalveluiden muotoilemisessa. Julkaisut keskittyvät palvelumuotoilun näkökulmaan tekoälyavusteisten palveluiden kehittämisessä ja käyttävät esimerkkikontekstina tekoälyassistentteja. Tekoälyassistentti on digitaalisen palvelun muoto, joka on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa joko tekstin tai puheen kautta. Tekoälyassistentti voi myös toimia keulakuvana laajemmalle palvelutarjonnalle ja palveluekosysteemeille. Tekoälyassistentit ovat palvelumuotona melko uusia ja niiden aihepiirit ovat muotoiluhaasteen lisäksi eettisesti, filosofisesti ja juridisesti haastavia. Tämä luo palvelumuotoilijalle haastavan asetelman niin muotoiluprosessiin kuin omaan työhön muotoilijana.
Väitöstutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena muotoilun tutkimuksen kentällä. Tutkimuksen ensisijainen aineisto koostuu viidestä tapaustutkimuksesta ja seitsemästä asiantuntijahaastattelusta. Aineistoa on analysoitu koodaamisen, sisällönanalyysin sekä visuaalisen analyysin keinoin. Analyysin kautta vastataan tutkimuskysymykseen: Mikä on tekoäly vaikutus palvelumuotoilutoimintaan ja digitaalisten palveluiden muotoilemiseen?
Tutkimustulokset esitellään neljän aihepiirin kautta: (1) Tekoäly muuttaa digitaalisten palveluiden vuorovaikutusten muotoilua, (2) tekoälyassistentit ovat aktiivisia toimijoita digitaalisissa palveluissa, (3) tekoälyn on oltava ihmiskeskeistä, ei ihmismäistä, ja (4) tekoäly tukee ja laajentaa palvelumuotoilutoimintaa. Näiden aihepiirien kautta tutkimustulokset nostavat esiin tekoälyn eettiset ja inhimilliset näkökulmat osana tekoälyavusteisia palveluita sekä niitä tuottavaa palvelumuotoilutoimintaa.
Väitöstyö pohjautuu seitsemään tieteelliseen julkaisuun, joiden kautta tutkimus tarkastelee tekoälyn ja palvelumuotoilun yhteyttä ihmislähtöisten digipalveluiden muotoilemisessa. Julkaisut keskittyvät palvelumuotoilun näkökulmaan tekoälyavusteisten palveluiden kehittämisessä ja käyttävät esimerkkikontekstina tekoälyassistentteja. Tekoälyassistentti on digitaalisen palvelun muoto, joka on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa joko tekstin tai puheen kautta. Tekoälyassistentti voi myös toimia keulakuvana laajemmalle palvelutarjonnalle ja palveluekosysteemeille. Tekoälyassistentit ovat palvelumuotona melko uusia ja niiden aihepiirit ovat muotoiluhaasteen lisäksi eettisesti, filosofisesti ja juridisesti haastavia. Tämä luo palvelumuotoilijalle haastavan asetelman niin muotoiluprosessiin kuin omaan työhön muotoilijana.
Väitöstutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena muotoilun tutkimuksen kentällä. Tutkimuksen ensisijainen aineisto koostuu viidestä tapaustutkimuksesta ja seitsemästä asiantuntijahaastattelusta. Aineistoa on analysoitu koodaamisen, sisällönanalyysin sekä visuaalisen analyysin keinoin. Analyysin kautta vastataan tutkimuskysymykseen: Mikä on tekoäly vaikutus palvelumuotoilutoimintaan ja digitaalisten palveluiden muotoilemiseen?
Tutkimustulokset esitellään neljän aihepiirin kautta: (1) Tekoäly muuttaa digitaalisten palveluiden vuorovaikutusten muotoilua, (2) tekoälyassistentit ovat aktiivisia toimijoita digitaalisissa palveluissa, (3) tekoälyn on oltava ihmiskeskeistä, ei ihmismäistä, ja (4) tekoäly tukee ja laajentaa palvelumuotoilutoimintaa. Näiden aihepiirien kautta tutkimustulokset nostavat esiin tekoälyn eettiset ja inhimilliset näkökulmat osana tekoälyavusteisia palveluita sekä niitä tuottavaa palvelumuotoilutoimintaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [351]