Visual Discussions : Understanding the socio-cultural functions of vernacular photography in contemporary communities
Näsi, Altti (2020)
Näsi, Altti
Lapin yliopisto
2020
ISBN:978-952-337-238-2
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-238-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-238-2
Tiivistelmä
Valokuvien käyttäminen kommunikoinnin välineenä – visuaalisena keskusteluna – on tavanomaista nykyajan yhteisöissä. On tärkeää ymmärtää valokuvien jakamisen uusia funktioita yhteisöissä, sillä nykymuotoisen jakamisen historia ei ole kovin pitkä. Ylipäätään arkivalokuvaamista (eng. vernacular photography) perheiden, sukulaisten ja ystävien keskuudessa on tutkittu vasta 1970-luvulta alkaen. Ennen digitalisaation aikaa näissä luonnostaan syntyneissä ryhmissä otettiin ja katseltiin tulostettuja valokuvia. Niitä säilytettiin ensisijaisesti albumeissa tai kenkälaatikoissa ja pieni osa päätyi esille piirongin päälle kehystettyinä. Valokuvien jakamisen piirin kuuluivat sukulaiset ja ystävät. Digitalisaatio, uusi kamerateknologia (valokuvat muodostuvat filmin sijaan sensorille) sekä informaatioverkostojen synty ovat sekä nopeuttaneet että helpottaneet valokuvien ottamista, muokkaamista ja jakamista sekä tehneet siitä huomattavasti edullisempaa. Samalla on syntynyt uusia näkökulmia arkivalokuvaamisen tutkimukseen.
Kun valokuvallisen kommunikaation piiri on laajentunut digitaalisten verkostojen myötä, valokuvauksesta on tullut samanaikaisesti sekä yksityisempää että julkisempaa. Yhtäältä henkilökohtaiset kamerapuhelimet korostavat yksilöllisyyttä, sillä lähes jokaisella on oma laite ja yhteisistä kameroista on tullut harvinaisia. Toisaalta nämä samat laitteet ovat kytkettyinä erilaisten yhteisöjen verkostoon, mikä tekee valokuvien jakamisesta helppoa ja laajemmin julkista, jos niin halutaan. Tämä kehitys toimii lähtökohtana väitöskirjatutkimukselle, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä arkivalokuvaamisen sosiokulttuurisista funktioista nykyajan yhteisöissä.
Väitöskirja koostuu käytännön mediatuotannosta sekä kolmesta vertaisarvioidusta artikkelista. Se sijoittuu käytäntölähtöisen tutkimuksen (eng. practice-led research) alalle. Työ alkoi käytännön toiminnasta eli esikaupunkialueella toteutetusta mediatuotannosta, joka muodosti keskeisen osan koko väitöskirjan oppimisprosessia, lisäten ymmärrystä yhteisöjen sisäisestä viestinnästä. Samalla se määritti sitä seuranneiden, perinteisempien vertaisarvioitujen artikkelien lähestymistapoja. Väitöskirjan artikkelit edustavat laadullista tutkimusta. Merkittävimmässä roolissa datan keräämisessä olivat teemahaastattelut. Analyysimenetelminä käytettiin muuan muassa sisällönanalyysiä sekä tulkitsevaa konseptianalyysiä.
Tärkeimmät tutkimustulokset viittaavat siihen, että arkivalokuvaamisella on monia sosiokulttuurisia funktioita erilaisissa yhteisöissä. Valokuvat välittävät sekä tunteita että tietoa. Ne tukevat näin uusien ihmissuhteiden luomista ja olemassa olevien ylläpitoa sekä identiteetin muodostamista itsensä esittämisen ja itseilmaisun kautta. Arkivalokuvia käytetään esimerkiksi sijainnin, aktiviteettien, saavutusten, ajatusten, huumorin, mielenkiinnon kohteiden ja mielipiteiden jakamiseen yhteisöissä. Valokuvat kykenevät luomaan vastaanottajalle läsnäolon tunteen ja välittämään hyödyllistä tietoa sekä auttamaan jonkin asian muistamisessa. Valokuvien jakaminen toimii parhaiten silloin, kun kuvasisältö vastaa yhteisön jäsenten odotuksia ja tarpeita.
Tämän väitöskirjan tärkein anti on arkivalokuvaamisen tutkimuksen teorian täydentäminen. Se esittelee visuaalisen keskustelun konseptin, joka viittaa nyky-yhteisöjen sisällä esiintyvään, ensisijaisesti valokuvia vaihtamalla tapahtuvaan kuvaviestintään. Tämänkaltainen viestintä sisältää usein myös muita visuaalisia elementtejä. Yksilöiden lisäksi myös organisaatiot osallistuvat visuaaliseen keskusteluun. Valokuvat ovat siis nyky-yhteisöissä kommunikoinnin muoto, jota käytetään valituilla sosiaalisen median kanavilla. Valokuvat täydentävät muuta keskustelua, sillä ne ovat helppo, nopea, ilmainen ja selkeä kommunikoinnin väline. Lisäksi väitöskirjassa analysoidaan henkilökohtaisten valokuvien jakamisen harkintaa (eng. self-disclosure) sekä vakiintuneiden mediatalojen toimintaympäristön muutosta lukijan kuvien seurauksena.
Kun valokuvallisen kommunikaation piiri on laajentunut digitaalisten verkostojen myötä, valokuvauksesta on tullut samanaikaisesti sekä yksityisempää että julkisempaa. Yhtäältä henkilökohtaiset kamerapuhelimet korostavat yksilöllisyyttä, sillä lähes jokaisella on oma laite ja yhteisistä kameroista on tullut harvinaisia. Toisaalta nämä samat laitteet ovat kytkettyinä erilaisten yhteisöjen verkostoon, mikä tekee valokuvien jakamisesta helppoa ja laajemmin julkista, jos niin halutaan. Tämä kehitys toimii lähtökohtana väitöskirjatutkimukselle, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä arkivalokuvaamisen sosiokulttuurisista funktioista nykyajan yhteisöissä.
Väitöskirja koostuu käytännön mediatuotannosta sekä kolmesta vertaisarvioidusta artikkelista. Se sijoittuu käytäntölähtöisen tutkimuksen (eng. practice-led research) alalle. Työ alkoi käytännön toiminnasta eli esikaupunkialueella toteutetusta mediatuotannosta, joka muodosti keskeisen osan koko väitöskirjan oppimisprosessia, lisäten ymmärrystä yhteisöjen sisäisestä viestinnästä. Samalla se määritti sitä seuranneiden, perinteisempien vertaisarvioitujen artikkelien lähestymistapoja. Väitöskirjan artikkelit edustavat laadullista tutkimusta. Merkittävimmässä roolissa datan keräämisessä olivat teemahaastattelut. Analyysimenetelminä käytettiin muuan muassa sisällönanalyysiä sekä tulkitsevaa konseptianalyysiä.
Tärkeimmät tutkimustulokset viittaavat siihen, että arkivalokuvaamisella on monia sosiokulttuurisia funktioita erilaisissa yhteisöissä. Valokuvat välittävät sekä tunteita että tietoa. Ne tukevat näin uusien ihmissuhteiden luomista ja olemassa olevien ylläpitoa sekä identiteetin muodostamista itsensä esittämisen ja itseilmaisun kautta. Arkivalokuvia käytetään esimerkiksi sijainnin, aktiviteettien, saavutusten, ajatusten, huumorin, mielenkiinnon kohteiden ja mielipiteiden jakamiseen yhteisöissä. Valokuvat kykenevät luomaan vastaanottajalle läsnäolon tunteen ja välittämään hyödyllistä tietoa sekä auttamaan jonkin asian muistamisessa. Valokuvien jakaminen toimii parhaiten silloin, kun kuvasisältö vastaa yhteisön jäsenten odotuksia ja tarpeita.
Tämän väitöskirjan tärkein anti on arkivalokuvaamisen tutkimuksen teorian täydentäminen. Se esittelee visuaalisen keskustelun konseptin, joka viittaa nyky-yhteisöjen sisällä esiintyvään, ensisijaisesti valokuvia vaihtamalla tapahtuvaan kuvaviestintään. Tämänkaltainen viestintä sisältää usein myös muita visuaalisia elementtejä. Yksilöiden lisäksi myös organisaatiot osallistuvat visuaaliseen keskusteluun. Valokuvat ovat siis nyky-yhteisöissä kommunikoinnin muoto, jota käytetään valituilla sosiaalisen median kanavilla. Valokuvat täydentävät muuta keskustelua, sillä ne ovat helppo, nopea, ilmainen ja selkeä kommunikoinnin väline. Lisäksi väitöskirjassa analysoidaan henkilökohtaisten valokuvien jakamisen harkintaa (eng. self-disclosure) sekä vakiintuneiden mediatalojen toimintaympäristön muutosta lukijan kuvien seurauksena.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [375]