Managing Contradiction. Researchers’ practices in balancing performance, research integrity and societal interaction.
Pulkkinen, Kirsi (2020)
Pulkkinen, Kirsi
Lapin yliopisto
2020
ISBN:978-952-337-240-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-240-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-240-5
Tiivistelmä
Yliopistot, niiden roolit ja vastuut yhteiskunnassa ovat olleet keskustelun kohteina niin akateemisilla kuin yleistajuisilla foorumeilla koko historiansa ajan. Viime vuosikymmenten aikana on otettu käyttöön tulosperustaisen hallinnan järjestelmät, ulkopuolista kilpailtua rahoitusta on suhteellisesti lisätty ja tutkijoita on kannustettu tekemään läheisempää yhteistyötä yhteiskunnallisten kumppanien kanssa. Samanaikaisesti on vaadittu parantamaan tieteellistä laatua ja tutkimuksen kilpailukykyä. Yhdistettynä muutokset ovat kohdistaneet moninkertaisia paineita tutkijoihin, joiden edellytetään suurten rakenteellisten muutosten keskellä tasapainoilevan tieteellisen integriteetin toimintamallien uusimisen välillä samalla, kun he pyrkivät varmistamaan työnsä jatkuvuuden.
Tutkimuksessa tarkastelen tapoja, joilla suomalaiset yliopistoissa toimivat tutkijat tasapainottelevat tulosperustaisuuden ja moninaisemman yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen vaatimusten ristipaineessa. Tutkimus selvittää strategioita, joiden avulla tutkijat sopeuttavat työtapojaan ja kehittävät uusia vuorovaikutuksellisia ammatillisia keinoja nopeasti muuttuvassa rahoitus- ja tuloksellisuusympäristössä. Tutkimus hyödyntää kaksijakoista lähestymistapaa. Ensimmäinen osa asettaa kontekstin ja keskittyy tutkijoiden tapoihin hahmottaa tilannetta ja työtään kohtaan asetettuja moninaisia ja kompleksisia vaatimuksia. Toinen osa hyödyntää tapaustutkimuksia, joiden avulla tarkastellaan uusien, vuorovaikutuksellisten tiedon yhteistuotantotapojen kehittymistä, jossa edellytetään suoraa yhteistyötä akateemisen yhteisön ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa.
Väitöskirja koostuu neljästä alkuperäisestä artikkelista ja yhteenvetoartikkelista. Keskeinen empiirinen aineisto on laadullista, ja koostuu puolistrukturoiduista teemahaastatteluista ja jäsennellyssä kokeilussa kerätystä havainnointiaineistosta, sekä täydentävästä kysely- ja dokumenttiaineistosta.
Analyysi osoittaa, että vastauksena rahoitusympäristön muutoksiin ja työolosuhteisiinsa kohdistuviin paineisiin tutkijat ottavat tilanteen hallintaansa parantaakseen vakautta ja työnsä uudistumista. Tutkijoiden hahmottavat uuden tilanteen epäjohdonmukaisena järjestelmänä, jossa heidän tulee osoittaa tilivelvollisuutta lukuisille, ristiriitaisia odotuksia omaaville toimijoille. Analyysi osoittaa kuitenkin myös, että kasvavista paineista ja turhautumisesta huolimatta tutkijat ovat oppineet mukautumaan, ja hyödyntämään tutkimustyölle ominaista luovuutta ja oppimiskykyä rakentaakseen muuntautuvan uuden toimintatavan. Tulkinta perustuu neljälle osatutkimusten tulosanalyysistä erottuvalle löydökselle. Ensiksi, vaikka tutkijat suojelevat tieteenalaansa tai akateemista ammattikuntaansa sekä näiden käytänteitä, he myös hallitsevat oppimisen taidon. Tämä kyky tulkita monenlaista tietoa sallii tutkijoiden hahmottaa aukkoja omassa osaamisessaan ja taidoissaan sekä tunnistaa, milloin kumppanuuksia voitaisiin hyödyntää palvelemaan sekä tieteellisiä että yhteiskunnallisia tarpeita. Toiseksi, muiden yhteiskunnallisten asiantuntijoiden kanssa toteutettu yhteisluova vuorovaikutus voi yhdistää tutkijat tietoon, joihin heillä ei muutoin olisi pääsyä. Integroimalla vuorovaikutus tiedon tuottamisen prosesseihin tutkijat ylittävät tiedollisia raja-aitoja ja soveltavat käytäntölähtöisen oppimisen keinoja sopeuttaakseen tiedontuotannon hallintaa. Kolmanneksi, kasvattamalla ulkopuolista rahoitustaan tutkijat kasvattavat vapauttaan tehdä tutkimusta sekä luovat tilaa itsensä ja valtiorahoittajan sekä yliopiston strategisen johtamisen välille. Tutkijat käyttävät yhteiskunnallista vuorovaikutusta ja ulkopuolista rahoitusta kasvattaakseen valtaa omaan työhönsä samalla, kun he suhteellisesti heikentävät yliopistojohtajien valtaa. Lopuksi, pääasialliset ajurit, jotka ohjaavat tutkijoita tekemään strategisia päätöksiä, juontuvat muualta kuin tulosperustaisista hallintajärjestelmistä, vaikka näiden tavoitteena onkin uudistaa tutkimusta ja tehdä siitä tehokkaampaa ja vastuuvelvollisempaa. Sen sijaan, että ne kannustaisivat tutkijoita etsimään innovatiivisia ja yhteiskunnallisesti relevantimpia lähestymistapoja, managerialistiset uudistukset vaikuttavat ohjaavan tutkijoita toimimaan turvallisuushakuisesti ja noudattamaan perinteisiä käytänteitä, jotka on rakennettu tulosperustaiseen järjestelmään. Osatutkimusten tulosten pohjalta väitän, että tutkijat hyödyntävät kriittisen analyysin kykyjään ja luovuuttaan muokatakseen olemassa olevia olosuhteita palvelemaan paremmin heidän tarpeitaan sen sijaan, että vain sopeutuisivat hallintansa ulottumattomissa oleviin olosuhteisiin. Tilannetta luonnehtii kykyjen vahvistamisen eetos.
Tutkimuksessa tarkastelen tapoja, joilla suomalaiset yliopistoissa toimivat tutkijat tasapainottelevat tulosperustaisuuden ja moninaisemman yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen vaatimusten ristipaineessa. Tutkimus selvittää strategioita, joiden avulla tutkijat sopeuttavat työtapojaan ja kehittävät uusia vuorovaikutuksellisia ammatillisia keinoja nopeasti muuttuvassa rahoitus- ja tuloksellisuusympäristössä. Tutkimus hyödyntää kaksijakoista lähestymistapaa. Ensimmäinen osa asettaa kontekstin ja keskittyy tutkijoiden tapoihin hahmottaa tilannetta ja työtään kohtaan asetettuja moninaisia ja kompleksisia vaatimuksia. Toinen osa hyödyntää tapaustutkimuksia, joiden avulla tarkastellaan uusien, vuorovaikutuksellisten tiedon yhteistuotantotapojen kehittymistä, jossa edellytetään suoraa yhteistyötä akateemisen yhteisön ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa.
Väitöskirja koostuu neljästä alkuperäisestä artikkelista ja yhteenvetoartikkelista. Keskeinen empiirinen aineisto on laadullista, ja koostuu puolistrukturoiduista teemahaastatteluista ja jäsennellyssä kokeilussa kerätystä havainnointiaineistosta, sekä täydentävästä kysely- ja dokumenttiaineistosta.
Analyysi osoittaa, että vastauksena rahoitusympäristön muutoksiin ja työolosuhteisiinsa kohdistuviin paineisiin tutkijat ottavat tilanteen hallintaansa parantaakseen vakautta ja työnsä uudistumista. Tutkijoiden hahmottavat uuden tilanteen epäjohdonmukaisena järjestelmänä, jossa heidän tulee osoittaa tilivelvollisuutta lukuisille, ristiriitaisia odotuksia omaaville toimijoille. Analyysi osoittaa kuitenkin myös, että kasvavista paineista ja turhautumisesta huolimatta tutkijat ovat oppineet mukautumaan, ja hyödyntämään tutkimustyölle ominaista luovuutta ja oppimiskykyä rakentaakseen muuntautuvan uuden toimintatavan. Tulkinta perustuu neljälle osatutkimusten tulosanalyysistä erottuvalle löydökselle. Ensiksi, vaikka tutkijat suojelevat tieteenalaansa tai akateemista ammattikuntaansa sekä näiden käytänteitä, he myös hallitsevat oppimisen taidon. Tämä kyky tulkita monenlaista tietoa sallii tutkijoiden hahmottaa aukkoja omassa osaamisessaan ja taidoissaan sekä tunnistaa, milloin kumppanuuksia voitaisiin hyödyntää palvelemaan sekä tieteellisiä että yhteiskunnallisia tarpeita. Toiseksi, muiden yhteiskunnallisten asiantuntijoiden kanssa toteutettu yhteisluova vuorovaikutus voi yhdistää tutkijat tietoon, joihin heillä ei muutoin olisi pääsyä. Integroimalla vuorovaikutus tiedon tuottamisen prosesseihin tutkijat ylittävät tiedollisia raja-aitoja ja soveltavat käytäntölähtöisen oppimisen keinoja sopeuttaakseen tiedontuotannon hallintaa. Kolmanneksi, kasvattamalla ulkopuolista rahoitustaan tutkijat kasvattavat vapauttaan tehdä tutkimusta sekä luovat tilaa itsensä ja valtiorahoittajan sekä yliopiston strategisen johtamisen välille. Tutkijat käyttävät yhteiskunnallista vuorovaikutusta ja ulkopuolista rahoitusta kasvattaakseen valtaa omaan työhönsä samalla, kun he suhteellisesti heikentävät yliopistojohtajien valtaa. Lopuksi, pääasialliset ajurit, jotka ohjaavat tutkijoita tekemään strategisia päätöksiä, juontuvat muualta kuin tulosperustaisista hallintajärjestelmistä, vaikka näiden tavoitteena onkin uudistaa tutkimusta ja tehdä siitä tehokkaampaa ja vastuuvelvollisempaa. Sen sijaan, että ne kannustaisivat tutkijoita etsimään innovatiivisia ja yhteiskunnallisesti relevantimpia lähestymistapoja, managerialistiset uudistukset vaikuttavat ohjaavan tutkijoita toimimaan turvallisuushakuisesti ja noudattamaan perinteisiä käytänteitä, jotka on rakennettu tulosperustaiseen järjestelmään. Osatutkimusten tulosten pohjalta väitän, että tutkijat hyödyntävät kriittisen analyysin kykyjään ja luovuuttaan muokatakseen olemassa olevia olosuhteita palvelemaan paremmin heidän tarpeitaan sen sijaan, että vain sopeutuisivat hallintansa ulottumattomissa oleviin olosuhteisiin. Tilannetta luonnehtii kykyjen vahvistamisen eetos.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [385]