WIKIN JA BLOGIN KÄYTTÖ Tapaustutkimus korkeakouluopiskelijoista Alumni-julkaisun tuottajina ammatillisessa opetuskokeilussa
Hartikainen, Nina (2021)
Hartikainen, Nina
Lapin yliopisto
2021
ISBN:978-952-337-260-3
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-260-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-260-3
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tradenomiopiskelijoiden wikien ja blogien käyttöä opetuskokeilussa, jossa tuotettiin Alumni-julkaisu. Tutkimuksen taustalla oli Kymenlaakson ammattikorkeakoulun LCCE®-toimintamalli (Learning and Competence Creating Ecosystem eli oppimisen ja osaamisen tuottamisen ekosysteemi), jossa yhdistyivät työelämä ja oppiminen. Tutkimusta varten rakennettiin kokeellinen, virtuaalinen ja työelämälähtöinen oppimisympäristö, jossa opiskelijat itseohjautuvasti avoimen toimeksiannon mukaisesti suunnittelivat ja toteuttivat digitaalisen Alumni-julkaisun.
Tutkimuksen teoreettisena taustana tarkastellaan oppimista ja osaamista muuttuvassa yhteiskunnassa. Keskeisinä näkökulmina ovat oppiminen työelämän muutoksessa, sosiokonstruktivistinen oppimisteoria, yhteisöllinen oppiminen ja sosiaalinen media sekä sosiaaliseen verkkotyöskentelyyn soveltuvat blogi ja wiki.
Tutkimuksen toteutusympäristönä esitellään LCCE®-toimintamalliin nojautuva opetuskokeilu, jossa tavoitteena oli tuottaa kaksi kertaa lukuvuodessa verkkomuotoinen julkaisu tutkijana toimineen opettajan ohjaamana. Julkaisu sai nimen Alumni. Opetuskokeilussa käytettyjen sosiaalisen median välineiden valinta sekä opetuskokeilun käytännön toteutus kuvataan yksityiskohtaisesti.
Tutkimuksen pääkysymykseksi asetettiin opiskelijoiden sosiaalisen median käyttö Alumni-julkaisussa. Pääkysymystä ohjattiin kolmen alakysymyksen avulla: 1) Millä tavalla korkeakouluopiskelijat käyttivät wikiä ja blogia ammatillisessa opetuskokeilussa? 2) Miten opiskelijoiden sosiaalisen median alustojen käyttö muuttui opetuskokeilun aikana? 3) Miten hyödyllisinä opiskelijat kokivat opetuskokeilun ja Alumni-julkaisun tuottamisen?
Tutkimus edustaa menetelmällisesti tapaustutkimusta, jossa on myös design-tutkimuksen piirteitä. Analyysimenetelminä käytettiin wikien ja blogien osalta laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia sekä kyselylomakkeiden osalta tilastollista analyysiä SPSS-ohjelmalla. Tutkimusmateriaali kerättiin lukuvuosilta 2010–2013 ja jälkikysely tehtiin vuonna 2016. Jokaisena kolmena tutkimuslukuvuonna opiskelijat kirjoittivat kukin omaa blogiaan ja yhteisesti wikiä sekä vastasivat alku-, väli- ja loppukyselyyn. Blogipostauksia saatiin 604 ja wikialustoja oli kolme. Tutkimuskyselyissä oli alkukysely (N=50), välikysely (N=37) ja loppukysely (N=35). Lisäksi tehtiin erillinen, valmistumisen jälkeinen jälkikysely ensimmäisen tutkimuslukuvuoden opiskelijoille (N=12).
Tutkimustulokset osoittavat opiskelijoiden käyttäneen blogeja ennen kaikkea oppimispäiväkirjana ja kirjoitusharjoituksena, ei yhteisöllisyyden rakennusalustana. Blogit jäivät opiskelijoiden yksityisiksi tiedotus- ja pohdinta-alustoiksi, eikä blogosfääriä syntynyt, vaikka opiskelijat kaipasivatkin toistensa kommentteja. Blogosfäärin syntyminen olisi vaatinut opiskelijoilta aktiivista, keskinäistä kommentointia. Wikiä opiskelijat käyttivät konkreettisten asioiden esittelyyn ja pakollisten tehtävien tekoon. Wikialustaa ei käytetty itsenäiseen työprosessin pohdintaan, vaikka se oli tehty juuri sitä varten. Wikin käyttö jäi kokonaan, kun toisena ja kolmantena lukuvuonna opiskelijaryhmiä oli vain yksi ja opiskelijat saattoivat keskustella luokkatilassa. Toimeksiantajan edustajat ja muut ulkopuoliset wikialustalle kutsutut eivät käyttäneet alustaa ollenkaan.
Kyselytutkimusten tuloksena Facebook pysyi koko tutkimuksen ajan suosituimpana sosiaalisen median alustana, Twitterin suosio pysyi samana ja LinkedIn-sovelluksen suosio kasvoi hieman. Opiskelijat eivät lisänneet määrällisesti erilaisten alustojen käyttöä omien blogiensa ja wikin lisäksi, mutta heidän käyttötapansa muuttui aktiivisemmaksi.
Jälkikyselyn mukaan hyödyllisin ohjelma opiskelijoiden käsitysten mukaan oli WordPress. Sitä arvostettiin myös työllistymisen näkökulmasta. Työllistymisen kannalta arvokkaana opiskelijat pitivät lisäksi sitä, että heillä oli Alumni-julkaisuprojektin myötä konkreettista näyttöä omasta osaamisestaan ja monista sosiaalisen median sovelluksista.
Yhteenvetona koko opetuskokeilusta voi todeta, että kokonaisuus oli yksittäisiä kursseja parempi niille opiskelijoille, jotka halusivat hyödyntää oppimismahdollisuuksia. Kokeilun suurimmaksi haasteeksi nousi vapaamatkustajuus, jonka ryhmätyö erilaisilla yhteistyöalustoilla mahdollisti. Osa opiskelijoista halusi vain suorittaa opintojaksoja eikä osallistua yhteisölliseen oppimiseen, jolloin wikien ja blogien käyttö jäi niiden tarjoamia mahdollisuuksia vähäisemmäksi.
Yhteisöllisyyden toteutuminen olisi vaatinut opiskelijoilta enemmän itseohjautuvuutta kuin mitä tässä opetuskokeilussa ilmeni. Yhteisöllinen oppiminen vaatii onnistuakseen sekä vahvaa opettajan ohjausta että selkeää panostusta yhteisöllisyyteen. Pelkkä teknisten välineiden aktiivinen ja innostava tarjoaminen ei yhteisöllisyyteen riitä.
Tutkimuksen teoreettisena taustana tarkastellaan oppimista ja osaamista muuttuvassa yhteiskunnassa. Keskeisinä näkökulmina ovat oppiminen työelämän muutoksessa, sosiokonstruktivistinen oppimisteoria, yhteisöllinen oppiminen ja sosiaalinen media sekä sosiaaliseen verkkotyöskentelyyn soveltuvat blogi ja wiki.
Tutkimuksen toteutusympäristönä esitellään LCCE®-toimintamalliin nojautuva opetuskokeilu, jossa tavoitteena oli tuottaa kaksi kertaa lukuvuodessa verkkomuotoinen julkaisu tutkijana toimineen opettajan ohjaamana. Julkaisu sai nimen Alumni. Opetuskokeilussa käytettyjen sosiaalisen median välineiden valinta sekä opetuskokeilun käytännön toteutus kuvataan yksityiskohtaisesti.
Tutkimuksen pääkysymykseksi asetettiin opiskelijoiden sosiaalisen median käyttö Alumni-julkaisussa. Pääkysymystä ohjattiin kolmen alakysymyksen avulla: 1) Millä tavalla korkeakouluopiskelijat käyttivät wikiä ja blogia ammatillisessa opetuskokeilussa? 2) Miten opiskelijoiden sosiaalisen median alustojen käyttö muuttui opetuskokeilun aikana? 3) Miten hyödyllisinä opiskelijat kokivat opetuskokeilun ja Alumni-julkaisun tuottamisen?
Tutkimus edustaa menetelmällisesti tapaustutkimusta, jossa on myös design-tutkimuksen piirteitä. Analyysimenetelminä käytettiin wikien ja blogien osalta laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia sekä kyselylomakkeiden osalta tilastollista analyysiä SPSS-ohjelmalla. Tutkimusmateriaali kerättiin lukuvuosilta 2010–2013 ja jälkikysely tehtiin vuonna 2016. Jokaisena kolmena tutkimuslukuvuonna opiskelijat kirjoittivat kukin omaa blogiaan ja yhteisesti wikiä sekä vastasivat alku-, väli- ja loppukyselyyn. Blogipostauksia saatiin 604 ja wikialustoja oli kolme. Tutkimuskyselyissä oli alkukysely (N=50), välikysely (N=37) ja loppukysely (N=35). Lisäksi tehtiin erillinen, valmistumisen jälkeinen jälkikysely ensimmäisen tutkimuslukuvuoden opiskelijoille (N=12).
Tutkimustulokset osoittavat opiskelijoiden käyttäneen blogeja ennen kaikkea oppimispäiväkirjana ja kirjoitusharjoituksena, ei yhteisöllisyyden rakennusalustana. Blogit jäivät opiskelijoiden yksityisiksi tiedotus- ja pohdinta-alustoiksi, eikä blogosfääriä syntynyt, vaikka opiskelijat kaipasivatkin toistensa kommentteja. Blogosfäärin syntyminen olisi vaatinut opiskelijoilta aktiivista, keskinäistä kommentointia. Wikiä opiskelijat käyttivät konkreettisten asioiden esittelyyn ja pakollisten tehtävien tekoon. Wikialustaa ei käytetty itsenäiseen työprosessin pohdintaan, vaikka se oli tehty juuri sitä varten. Wikin käyttö jäi kokonaan, kun toisena ja kolmantena lukuvuonna opiskelijaryhmiä oli vain yksi ja opiskelijat saattoivat keskustella luokkatilassa. Toimeksiantajan edustajat ja muut ulkopuoliset wikialustalle kutsutut eivät käyttäneet alustaa ollenkaan.
Kyselytutkimusten tuloksena Facebook pysyi koko tutkimuksen ajan suosituimpana sosiaalisen median alustana, Twitterin suosio pysyi samana ja LinkedIn-sovelluksen suosio kasvoi hieman. Opiskelijat eivät lisänneet määrällisesti erilaisten alustojen käyttöä omien blogiensa ja wikin lisäksi, mutta heidän käyttötapansa muuttui aktiivisemmaksi.
Jälkikyselyn mukaan hyödyllisin ohjelma opiskelijoiden käsitysten mukaan oli WordPress. Sitä arvostettiin myös työllistymisen näkökulmasta. Työllistymisen kannalta arvokkaana opiskelijat pitivät lisäksi sitä, että heillä oli Alumni-julkaisuprojektin myötä konkreettista näyttöä omasta osaamisestaan ja monista sosiaalisen median sovelluksista.
Yhteenvetona koko opetuskokeilusta voi todeta, että kokonaisuus oli yksittäisiä kursseja parempi niille opiskelijoille, jotka halusivat hyödyntää oppimismahdollisuuksia. Kokeilun suurimmaksi haasteeksi nousi vapaamatkustajuus, jonka ryhmätyö erilaisilla yhteistyöalustoilla mahdollisti. Osa opiskelijoista halusi vain suorittaa opintojaksoja eikä osallistua yhteisölliseen oppimiseen, jolloin wikien ja blogien käyttö jäi niiden tarjoamia mahdollisuuksia vähäisemmäksi.
Yhteisöllisyyden toteutuminen olisi vaatinut opiskelijoilta enemmän itseohjautuvuutta kuin mitä tässä opetuskokeilussa ilmeni. Yhteisöllinen oppiminen vaatii onnistuakseen sekä vahvaa opettajan ohjausta että selkeää panostusta yhteisöllisyyteen. Pelkkä teknisten välineiden aktiivinen ja innostava tarjoaminen ei yhteisöllisyyteen riitä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]