Aikuislukio opintopolun ja työuran edistäjänä : kerronnallinen tutkimus aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden uratarinoista
Vihtari, Kalle (2021)
Vihtari, Kalle
Lapin yliopisto
2021
ISBN:978-952-337-278-8
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-278-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-278-8
Tiivistelmä
Suomalaisessa yhteiskunnassa korostuu yhä enemmän elinikäinen ja jatkuva oppiminen. Ihmisille halutaan antaa mahdollisuus kouluttautua uudelleen, täydentää osaamistaan ja etsiä valmiuksia uudelle työuralle. Aikuisille suunnatun ammatillisen koulutuksen ohella aikuislukiot voivat vastata aikuisiän koulutustarpeisiin. Onnistunut aikuisiän koulutus edellyttää hyvää uraohjausta.
Tämän tutkimuksen keskiössä ovat aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden uratarinat eli omaelämäkerralliset tekstit opiskelu- ja työurista, urasuunnittelusta, aikuislukion opiskelukokemuksista sekä saadusta uraohjauksesta aikuislukiossa. Aikaisemmissa aikuiskoulutusta ja aikuislukiota koskevissa tutkimuksissa opiskelijoiden ääntä ei ole juurikaan kuultu.
Tutkimuksen taustana kuvataan suomalainen aikuislukio koulutusmuotona sekä opetussuunnitelman perusteissa määritelty ura- ja opinto-ohjaus. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään ura- ja ohjausteorioihin. Keskeiseksi muodostuvat Donald Superin urateoria, kokonaisvaltaisen elämänsuunnittelun (life-design) teoria sekä toivokeskeinen uraohjaus. Nämä teoriat antavat lähtökohdat tarkastella urakehitystä ja uraohjausta ihmisen elämänkaaren ja elämänvaiheiden näkökulmasta. Käsitteet ura, urasuunnittelu, uratavoitteet, urakehitys sekä uraohjaus ovat moniulotteisia termejä, joita teoriaosassa avataan.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden opiskelu- ja urakehitystä urateorioiden ja uraohjauksen antamista lähtökohdista. Tutkimukselle asetettiin yksi pääkysymys: Millaisia ovat aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden uratarinat heidän itsensä kertomana? Pääkysymykselle asetettiin neljä alakysymystä tarkentamaan opiskelijoiden urakehitystä, urasuunnittelua, uratavoitteita sekä koettua uraohjausta.
Tutkimus on kerronnallinen. Tutkimusaineisto kerättiin pääkaupunkiseudulla toimivasta suuresta aikuislukiosta keväällä 2018. Tutkimushenkilöt ovat aikuislukiosta valmistuneita, iältään 18–63-vuotiaita ylioppilaita (N= 45). Aineisto koostui opiskelijoiden kirjoittamista uratarinoista. Kirjoituspyynnössä osallistujia pyydettiin kirjoittamaan opiskelu- ja työhistoriastaan elämässään ennen aikuislukiota, aikuislukion aikana sekä aikuislukion jälkeen. Kerronnallinen tutkimusaineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että aikuislukioon hakeutuminen ja urasuunnittelu käynnistyivät aiemmasta opiskelupolusta, työelämäkokemuksista, elämäntilanteesta, aikuislukiosta saaduista tiedoista ja siihen liittyvistä mielikuvista sekä sattumasta johtuen. Nämä teemat osoittautuivat sekä työntäviksi että vetäviksi tekijöiksi. Opiskelu aikuislukiossa oli suurimmalle osalle tutkimushenkilöistä myönteinen kokemus. He arvostivat tyypillisesti opintojen joustavuutta, opetusta ja opettajia sekä kokivat opiskelun vahvistavan omaa itsetuntoaan. Aikuislukio oli kielteinen kokemus niille, joilla oli ylisuuret ennakko-odotukset aikuislukio-opinnoista sekä
epävarmuus itsestä oppijana.
Uratavoitteet ja urasuunnitelmat vaihtelivat ja muuttuivat opiskelijoilla eri tavoin aikuislukion aikana. Myös uraohjaustarpeet olivat erilaisia. Osalla opiskelijoista uratavoitteet olivat hyvin selkeät ja he toimivat itseohjautuvasti. Osa piti uraohjausta riittämättömänä. Aikuislukion jälkeinen ura oli toisille myönteinen ja eteenpäin vievä, kun taas toiset jäivät välitilaan selkiinnyttämään tulevaisuuttaan. Osalle ura näytti epäsuotuisalta.
Kerronnallisen analyysin pohjalta tuloksiksi kiteytettiin neljä urakertomustyyppiä kahden ulottuvuuden perusteella: 1) miten selvänä tai epäselvänä uratavoite näyttäytyi aikuislukion aikana ja valmistumisen jälkeen sekä 2) aikuislukiosta saadun ohjaus- ja opiskelukokemuksen myönteisyys tai kielteisyys.
Tulokset antavat välineitä aikuisopiskelijan uraohjauksen kehittämiseksi siten, että siinä otetaan huomioon opiskelijan opiskelu-, työ- ja elämäntilanne kokonaisvaltaisesti. Tutkimus vahvistaa Superin elämänkaariteoriaa sekä tuo esiin suomalaisessa yhteiskunnassa ja aikuislukion opiskelijoiden elämässä toivoa luovat elementit sekä uravirran erilaiset vaiheet.
Tutkimustulokset osoittavat, että aikuislukio antaa uusia mahdollisuuksia aikaisemmin rikkonaiselle opiskelupolulle, mutta on joustavuudessaan myös erinomainen ensisijainen vaihtoehto. Opiskelijoiden myönteisen urakehityksen kannalta on tärkeää, että erilaiset elämäntilanteet sekä ohjaukselliset tarpeet kyetään tunnistamaan sekä sovittamaan ohjaus niiden mukaisesti. Tutkimus antaa näkökulmia opiskelijoiden urasuunnittelun tueksi sekä opinto-ohjaajien uraohjauksellisten taitojen kehittämiseksi osana elinikäistä oppimista ja ohjausta.
Tämän tutkimuksen keskiössä ovat aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden uratarinat eli omaelämäkerralliset tekstit opiskelu- ja työurista, urasuunnittelusta, aikuislukion opiskelukokemuksista sekä saadusta uraohjauksesta aikuislukiossa. Aikaisemmissa aikuiskoulutusta ja aikuislukiota koskevissa tutkimuksissa opiskelijoiden ääntä ei ole juurikaan kuultu.
Tutkimuksen taustana kuvataan suomalainen aikuislukio koulutusmuotona sekä opetussuunnitelman perusteissa määritelty ura- ja opinto-ohjaus. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään ura- ja ohjausteorioihin. Keskeiseksi muodostuvat Donald Superin urateoria, kokonaisvaltaisen elämänsuunnittelun (life-design) teoria sekä toivokeskeinen uraohjaus. Nämä teoriat antavat lähtökohdat tarkastella urakehitystä ja uraohjausta ihmisen elämänkaaren ja elämänvaiheiden näkökulmasta. Käsitteet ura, urasuunnittelu, uratavoitteet, urakehitys sekä uraohjaus ovat moniulotteisia termejä, joita teoriaosassa avataan.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden opiskelu- ja urakehitystä urateorioiden ja uraohjauksen antamista lähtökohdista. Tutkimukselle asetettiin yksi pääkysymys: Millaisia ovat aikuislukiosta valmistuneiden ylioppilaiden uratarinat heidän itsensä kertomana? Pääkysymykselle asetettiin neljä alakysymystä tarkentamaan opiskelijoiden urakehitystä, urasuunnittelua, uratavoitteita sekä koettua uraohjausta.
Tutkimus on kerronnallinen. Tutkimusaineisto kerättiin pääkaupunkiseudulla toimivasta suuresta aikuislukiosta keväällä 2018. Tutkimushenkilöt ovat aikuislukiosta valmistuneita, iältään 18–63-vuotiaita ylioppilaita (N= 45). Aineisto koostui opiskelijoiden kirjoittamista uratarinoista. Kirjoituspyynnössä osallistujia pyydettiin kirjoittamaan opiskelu- ja työhistoriastaan elämässään ennen aikuislukiota, aikuislukion aikana sekä aikuislukion jälkeen. Kerronnallinen tutkimusaineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että aikuislukioon hakeutuminen ja urasuunnittelu käynnistyivät aiemmasta opiskelupolusta, työelämäkokemuksista, elämäntilanteesta, aikuislukiosta saaduista tiedoista ja siihen liittyvistä mielikuvista sekä sattumasta johtuen. Nämä teemat osoittautuivat sekä työntäviksi että vetäviksi tekijöiksi. Opiskelu aikuislukiossa oli suurimmalle osalle tutkimushenkilöistä myönteinen kokemus. He arvostivat tyypillisesti opintojen joustavuutta, opetusta ja opettajia sekä kokivat opiskelun vahvistavan omaa itsetuntoaan. Aikuislukio oli kielteinen kokemus niille, joilla oli ylisuuret ennakko-odotukset aikuislukio-opinnoista sekä
epävarmuus itsestä oppijana.
Uratavoitteet ja urasuunnitelmat vaihtelivat ja muuttuivat opiskelijoilla eri tavoin aikuislukion aikana. Myös uraohjaustarpeet olivat erilaisia. Osalla opiskelijoista uratavoitteet olivat hyvin selkeät ja he toimivat itseohjautuvasti. Osa piti uraohjausta riittämättömänä. Aikuislukion jälkeinen ura oli toisille myönteinen ja eteenpäin vievä, kun taas toiset jäivät välitilaan selkiinnyttämään tulevaisuuttaan. Osalle ura näytti epäsuotuisalta.
Kerronnallisen analyysin pohjalta tuloksiksi kiteytettiin neljä urakertomustyyppiä kahden ulottuvuuden perusteella: 1) miten selvänä tai epäselvänä uratavoite näyttäytyi aikuislukion aikana ja valmistumisen jälkeen sekä 2) aikuislukiosta saadun ohjaus- ja opiskelukokemuksen myönteisyys tai kielteisyys.
Tulokset antavat välineitä aikuisopiskelijan uraohjauksen kehittämiseksi siten, että siinä otetaan huomioon opiskelijan opiskelu-, työ- ja elämäntilanne kokonaisvaltaisesti. Tutkimus vahvistaa Superin elämänkaariteoriaa sekä tuo esiin suomalaisessa yhteiskunnassa ja aikuislukion opiskelijoiden elämässä toivoa luovat elementit sekä uravirran erilaiset vaiheet.
Tutkimustulokset osoittavat, että aikuislukio antaa uusia mahdollisuuksia aikaisemmin rikkonaiselle opiskelupolulle, mutta on joustavuudessaan myös erinomainen ensisijainen vaihtoehto. Opiskelijoiden myönteisen urakehityksen kannalta on tärkeää, että erilaiset elämäntilanteet sekä ohjaukselliset tarpeet kyetään tunnistamaan sekä sovittamaan ohjaus niiden mukaisesti. Tutkimus antaa näkökulmia opiskelijoiden urasuunnittelun tueksi sekä opinto-ohjaajien uraohjauksellisten taitojen kehittämiseksi osana elinikäistä oppimista ja ohjausta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [393]