Erityistarpeisen lapsen adoptoiminen vanhempien kokemana : tutkimus vanhemmuuden rakentumisesta ja erityistarpeisuuden merkityksistä
Pietarila, Päivi (2021)
Pietarila, Päivi
Lapin yliopisto
2021
ISBN:978-952-337-280-1
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-280-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-280-1
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan erityistarpeisen lapsen adoptoimista vanhempien kokemana. Ulkomailta Suomeen adoptoitavista lapsista yhä suurempi osa on erityistarpeisia lapsia, joilla on taustastaan johtuvien vaille jäämisten ja traumojen lisäksi jokin fyysinen erityistarve. Keskustelussa erityistarpeisten lasten adoptioista on siihen liitetty uhkien ja vaikean elämän merkityksiä. Tutkimuksessa analysoidaan, mitä erityistarpeisen lapsen adoptoiminen käytännössä tarkoittaa ja millaisena se merkityksellistyy vanhempien kokemuksissa. Tutkimuksessa vastataan kysymykseen: Millainen on erityistarpeisen adoptiolapsen vanhemman kokemus vanhemmuudesta ja sen rakentumisesta? Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tarkastelun fokuksessa ovat erityistarpeisen lapsen adoptoineiden vanhempien kokemukset, joita tarkastelen fenomenologisen asennoitumisen ja hermeneuttisen ymmärtämisen avulla. Tutkimusaineistona on kolmentoista tietoisesti erityistarpeisen lapsen adoptoineen vanhemman haastattelut, jotka on kerätty vuonna 2016.
Adoptiovanhempien kokemusten analyysi loi monitahoisen kokonaiskertomuksen erityistarpeisen lapsen vanhemmuudesta ja elämästä lapsen kanssa. Vanhemmuuden kokonaiskertomus muodostui onnellisuuden, selviytymisen, kuormittuneisuuden ja tulevaisuuden kertomuksista. Vanhempien elämä merkityksellistyi tavallisena erityisen sijaan. Erityistarpeet, erityisyys, eivät nousseet ylitse sellaisen tavanomaisen perhe-elämän, jota haastateltavat olivat lapsen adoptoimisella tavoitelleet. Ero normaaliin oli läsnä kertomuksissa, mutta silti se sai haastateltavien kokemuksissa merkityksen heidän elämässään tavanomaisena. Erot tulivat näkyviksi suhteessa tulevaisuuteen sekä kodin ulkopuoliseen maailmaan, jotka koettiin pelottavana ja ymmärtämättömänä.
Erityistarpeisen lapsen kanssa elettyä arkea kuormittavat tekijät kiinnittyivät tavanomaisiin vanhemmuuteen liitettyihin tavoitteisiin, kuten haluun olla mahdollisimman hyvä vanhempi lapselleen. Kulttuurisesti muotoutunut mallivanhemmuus ja siihen liittyvä ideaali hyvästä adoptiovanhemmuudesta loi kuormitusta ja painetta selviytyä roolista vanhempana. Tarvitsevan lapsen kanssa arjessa selviytymistä tukivat omat joustavat ja sinnikkäät elämänasenteet sekä läheisten ja vertaisten tuki. Vanhemmat kiinnittyivät voimakkaasti muihin adoptiovanhempiin, eikä lapsen erityistarve muodostunut yhtä vahvaksi yhteyttä luovaksi tekijäksi. Tutkimus tekee näkyväksi, että adoptio sinällään näyttäytyy erityisenä tapana perustaa perhe, ei niinkään lapsen erityistarve. Osa tutkittavista toi esiin, että adoption merkityksen voi ymmärtää vain toinen sen kokenut. Erityistarpeisen lapsen adoptoiminen sai merkityksen eettisesti perusteltuna ja omaan elämänkertomukseen sopivana valintana saada toivottu lapsi perheeseen. Tutkimus osoittaa, että vanhempien tietoinen ratkaisu vastaanottaa perheeseen erityistarpeinen lapsi auttaa heitä suhtautumaan lapseen ja hänen kehitykseensä realistisin odotuksin.
Yhtenä tutkimusta motivoivana tekijänä on ollut erityistarpeisen lapsen adoption käsitteen määritteleminen. Tutkimuksessa tulee esille, että lapsen fyysisiin sairauksiin ja vammoihin liittyvien uhkien sijaan vanhempia kuormittivat lapsen adoptiota edeltävään elämään liittyvät tekijät, kuten varhaisen vaiheen hoivan puutteet ja traumat. Kyse on tekijöistä, jotka usein näyttäytyvät myös adoptioerityisinä tarpeina. Tulokset osoittavat, että lapsen diagnosoituihin fyysisiin erityistarpeisiin löytyi tukea ja apua. Terveydenhuollon hoitopolut näyttäytyivät selkeinä ja lasten fyysiset erityistarpeet haltuun ottavina. Sen sijaan tutkimus osoittaa, että lapsen adoptioerityisiä tarpeita ei aina tunnisteta lapsiperhepalveluissa eikä muissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Näissä rakenteissa avun saaminen oli vaikeaa ja vaati vanhemmilta paljon omaa aktiivisuutta. Tutkimus teki näkyväksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden hajanaisuuden, sisäisen kommunikaation heikkouden ja kohtaamattomuuden.
Tutkimus tuo esiin, ettei adoptoitujen lasten ja heidän perheidensä tarpeiden oikea-aikainen tunnistaminen toteudu riittävällä tavalla. Tämä merkitsee sitä, että perheiden tuen saaminen voi viivästyä tai ei mahdollistu ideaalilla tavalla. Tarve adoption jälkeisten adoptioneuvonnan palveluiden kehittämiselle on kiistatonta, jotta osaamista voidaan hyödyntää myös muiden adoptioperheiden kanssa työskentelevien tahojen käytännön työn kehittämisessä.
Adoptiovanhempien kokemusten analyysi loi monitahoisen kokonaiskertomuksen erityistarpeisen lapsen vanhemmuudesta ja elämästä lapsen kanssa. Vanhemmuuden kokonaiskertomus muodostui onnellisuuden, selviytymisen, kuormittuneisuuden ja tulevaisuuden kertomuksista. Vanhempien elämä merkityksellistyi tavallisena erityisen sijaan. Erityistarpeet, erityisyys, eivät nousseet ylitse sellaisen tavanomaisen perhe-elämän, jota haastateltavat olivat lapsen adoptoimisella tavoitelleet. Ero normaaliin oli läsnä kertomuksissa, mutta silti se sai haastateltavien kokemuksissa merkityksen heidän elämässään tavanomaisena. Erot tulivat näkyviksi suhteessa tulevaisuuteen sekä kodin ulkopuoliseen maailmaan, jotka koettiin pelottavana ja ymmärtämättömänä.
Erityistarpeisen lapsen kanssa elettyä arkea kuormittavat tekijät kiinnittyivät tavanomaisiin vanhemmuuteen liitettyihin tavoitteisiin, kuten haluun olla mahdollisimman hyvä vanhempi lapselleen. Kulttuurisesti muotoutunut mallivanhemmuus ja siihen liittyvä ideaali hyvästä adoptiovanhemmuudesta loi kuormitusta ja painetta selviytyä roolista vanhempana. Tarvitsevan lapsen kanssa arjessa selviytymistä tukivat omat joustavat ja sinnikkäät elämänasenteet sekä läheisten ja vertaisten tuki. Vanhemmat kiinnittyivät voimakkaasti muihin adoptiovanhempiin, eikä lapsen erityistarve muodostunut yhtä vahvaksi yhteyttä luovaksi tekijäksi. Tutkimus tekee näkyväksi, että adoptio sinällään näyttäytyy erityisenä tapana perustaa perhe, ei niinkään lapsen erityistarve. Osa tutkittavista toi esiin, että adoption merkityksen voi ymmärtää vain toinen sen kokenut. Erityistarpeisen lapsen adoptoiminen sai merkityksen eettisesti perusteltuna ja omaan elämänkertomukseen sopivana valintana saada toivottu lapsi perheeseen. Tutkimus osoittaa, että vanhempien tietoinen ratkaisu vastaanottaa perheeseen erityistarpeinen lapsi auttaa heitä suhtautumaan lapseen ja hänen kehitykseensä realistisin odotuksin.
Yhtenä tutkimusta motivoivana tekijänä on ollut erityistarpeisen lapsen adoption käsitteen määritteleminen. Tutkimuksessa tulee esille, että lapsen fyysisiin sairauksiin ja vammoihin liittyvien uhkien sijaan vanhempia kuormittivat lapsen adoptiota edeltävään elämään liittyvät tekijät, kuten varhaisen vaiheen hoivan puutteet ja traumat. Kyse on tekijöistä, jotka usein näyttäytyvät myös adoptioerityisinä tarpeina. Tulokset osoittavat, että lapsen diagnosoituihin fyysisiin erityistarpeisiin löytyi tukea ja apua. Terveydenhuollon hoitopolut näyttäytyivät selkeinä ja lasten fyysiset erityistarpeet haltuun ottavina. Sen sijaan tutkimus osoittaa, että lapsen adoptioerityisiä tarpeita ei aina tunnisteta lapsiperhepalveluissa eikä muissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Näissä rakenteissa avun saaminen oli vaikeaa ja vaati vanhemmilta paljon omaa aktiivisuutta. Tutkimus teki näkyväksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden hajanaisuuden, sisäisen kommunikaation heikkouden ja kohtaamattomuuden.
Tutkimus tuo esiin, ettei adoptoitujen lasten ja heidän perheidensä tarpeiden oikea-aikainen tunnistaminen toteudu riittävällä tavalla. Tämä merkitsee sitä, että perheiden tuen saaminen voi viivästyä tai ei mahdollistu ideaalilla tavalla. Tarve adoption jälkeisten adoptioneuvonnan palveluiden kehittämiselle on kiistatonta, jotta osaamista voidaan hyödyntää myös muiden adoptioperheiden kanssa työskentelevien tahojen käytännön työn kehittämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [387]