Yhteensovittamattomat luonnonvarat? Tutkimus Lapin luonnonvaraistumisesta
Hast, Sanna (2021)
Hast, Sanna
Lapin yliopisto
2021
ISBN:978-952-337-285-6
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-285-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-285-6
Tiivistelmä
Tutkimukseni alkusysäyksenä oli halu tarkastella yhteensovittamisen mahdollisuuksia ja ehtoja alueiden käytön suunnittelussa ja luonnonvarakonfliktien hallinnassa. Samalla kun tarkastelin yhteensovittamista, tulin kuitenkin problematisoineeksi luonnonvaran. Päädyin etsimään vastausta kysymykseen, millaisten käytäntöjen kautta luonnosta tulee luonnonvara? Tähän vastatakseni olen pyrkinyt vastaamaan myös siihen, (i) millaisten luonnonvaraistamisen käytäntöjen kautta eri luontoperustaiset elinkeinot tekevät luonnosta resursseja, (ii) mikä on yhteensovittamisen käytäntöjen rooli luonnonvaraistumisen prosessissa ja (iii) mikä on oikeuttamisen käytäntöjen rooli luonnonvaraistumisessa ja yhteensovittamisessa?
Luonnonvarapolitiikassa ja alueiden käytön suunnittelussa luontoon kiinnittyviä monimuotoisia merkityksiä ja tavoitteita arvioidaan ja sovitetaan yhteen. Yhteensovittamisella pyritään vähentämään ristiriitoja ja estämään konflikteja. Yhteensovittamisesta huolimatta, ristiriidat kuitenkin jatkuvat tai jopa lisääntyvät.
Vaikka tutkimukseni asemoituu luonnonvarakonfliktien ja yhteensovittamisen problematiikkaa tarkastelevaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimusperinteeseen, analysoin luonnonvarojen yhteensovittamista totutusta poikkeavalla tavalla. Tutkimukseni pohjalta väitän, että luonnonvarat eivät ole olemassa neutraalisti ”tuolla jossain”, eivätkä ne siinä mielessä edellä yhteensovittamiseen tähtääviä vakiintuneita käytäntöjä. Pikemminkin, yhteensovittaminen on osa luonnonvaraistumisen tapahtumaa – sitä, miten luonnosta tehdään ja uudelleen määritellään tietynlaisia luonnonvaroja.
Nimeän luonnonvaraistumiseksi sitä ajassa muotoutuvaa tapahtumien kokonaisuutta, missä luonto hahmottuu erilaisten luontoon kiinnittyvien käytäntöjen myötä erilaisina luonnonvaroina. Perustan luonnonvaraistumisen tapahtuman teoretisoinnin sosiaalisten käytäntöjen teoriaan. Tutkimusteoriani lähtökohdat ovat Martin Heideggerin filosofiassa täälläolon (Dasein) ja asumisen (Wohnen) ontologiassa sekä Theodore Schatzkin, Elizabeth Shoven, Karin Knorr Cetinan sekä Laurent Thévenot’n käytäntöteorioissa. Näiden pohjalta olen hahmotellut luonnonvaraistumisen tapahtuman kokonaisuuden ja osat: luontokäytännöt, tietokäytännöt, yhteensovittamisen vakiintuneet käytännöt ja oikeuttamisen käytännöt, jotka toimivat tapaustutkimusteni analyysin teoreettisena kehikkona.
Luonnehdin tutkimustapaani teoriaohjautuneeksi laadulliseksi tapaustutkimukseksi ja etnografiseksi tutkimukseksi. Tutkimukseni sijoittuu tapaustutkimusten kautta Pohjois-Suomeen ja Lappiin. Esittelen ja nostan tarkasteluun yksityiskohtaisemmin kolme tapausta. Yhteensovittamisen problematiikkaa ja luonnonvarojen käytön konfliktisuutta edustavat selkeästi tapaukset: (1) Muonion Mielmukkavaaran tuulivoimahanke (2008–2015) ja (2) Kolarin Hannukaisen kaivoshanke (2010– ). Aineistot näihin tapauksiin liittyen ovat teemahaastatteluja, mediatekstejä ja asiakirja-aineistoja. Lisäksi tarkastelen (3) yhteensovittamista etnografisesti, osallistuvalla ja toimintatutkimuksellisella otteella. Keräsin etnografisen aineiston toimiessani maankäytön suunnittelun neuvojana Paliskuntain yhdistyksellä vuosina 2014–2015. Valitut ja analysoidut tapaukset ilmentävät siten luonnonvaraistumisen tapahtumaa sekä yhteensovittamisen problematiikkaa pohjoisessa kontekstissa. Luonnonvaraistumisen tapahtuma on paitsi tutkimukseni teoreettinen väite, se on myös analyyttinen väline, jonka avulla voi valottaa luonto- ja luonnonvarasuhteitamme pohjoista kontekstia laajemminkin.
Tutkimuksellani avaan filosofisesti perustellun suunnan hahmottaa teoreettisesti luonnonvaraistumisen tapahtumaa. Inhimillisen olemassaolon monikerroksisen rakenteen ontologinen avaaminen heideggerilaisen käytäntöteoreettisen käsitteistön valossa näyttää, kuinka erilaiset luonnonvarakäytännöt kuuluvat siihen kokonaisuuteen, jossa ihmisen todellisuussuhde määrittyy. Luonnon erilaisten käyttömuotojen yhteensovittaminen ja hallinta ovat osa sitä käytäntöjen tapahtumavyyhtiä, jossa luonnosta tulee ja tehdään tietynlaisia luonnonvaroja. Yhteensovittamisen tutkiminen osana luonnonvaraistumisen tapahtumaa avaa uuden tavan ajatella yhteensovittamista ja konflikteja.
Luonnonvarapolitiikassa ja alueiden käytön suunnittelussa luontoon kiinnittyviä monimuotoisia merkityksiä ja tavoitteita arvioidaan ja sovitetaan yhteen. Yhteensovittamisella pyritään vähentämään ristiriitoja ja estämään konflikteja. Yhteensovittamisesta huolimatta, ristiriidat kuitenkin jatkuvat tai jopa lisääntyvät.
Vaikka tutkimukseni asemoituu luonnonvarakonfliktien ja yhteensovittamisen problematiikkaa tarkastelevaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimusperinteeseen, analysoin luonnonvarojen yhteensovittamista totutusta poikkeavalla tavalla. Tutkimukseni pohjalta väitän, että luonnonvarat eivät ole olemassa neutraalisti ”tuolla jossain”, eivätkä ne siinä mielessä edellä yhteensovittamiseen tähtääviä vakiintuneita käytäntöjä. Pikemminkin, yhteensovittaminen on osa luonnonvaraistumisen tapahtumaa – sitä, miten luonnosta tehdään ja uudelleen määritellään tietynlaisia luonnonvaroja.
Nimeän luonnonvaraistumiseksi sitä ajassa muotoutuvaa tapahtumien kokonaisuutta, missä luonto hahmottuu erilaisten luontoon kiinnittyvien käytäntöjen myötä erilaisina luonnonvaroina. Perustan luonnonvaraistumisen tapahtuman teoretisoinnin sosiaalisten käytäntöjen teoriaan. Tutkimusteoriani lähtökohdat ovat Martin Heideggerin filosofiassa täälläolon (Dasein) ja asumisen (Wohnen) ontologiassa sekä Theodore Schatzkin, Elizabeth Shoven, Karin Knorr Cetinan sekä Laurent Thévenot’n käytäntöteorioissa. Näiden pohjalta olen hahmotellut luonnonvaraistumisen tapahtuman kokonaisuuden ja osat: luontokäytännöt, tietokäytännöt, yhteensovittamisen vakiintuneet käytännöt ja oikeuttamisen käytännöt, jotka toimivat tapaustutkimusteni analyysin teoreettisena kehikkona.
Luonnehdin tutkimustapaani teoriaohjautuneeksi laadulliseksi tapaustutkimukseksi ja etnografiseksi tutkimukseksi. Tutkimukseni sijoittuu tapaustutkimusten kautta Pohjois-Suomeen ja Lappiin. Esittelen ja nostan tarkasteluun yksityiskohtaisemmin kolme tapausta. Yhteensovittamisen problematiikkaa ja luonnonvarojen käytön konfliktisuutta edustavat selkeästi tapaukset: (1) Muonion Mielmukkavaaran tuulivoimahanke (2008–2015) ja (2) Kolarin Hannukaisen kaivoshanke (2010– ). Aineistot näihin tapauksiin liittyen ovat teemahaastatteluja, mediatekstejä ja asiakirja-aineistoja. Lisäksi tarkastelen (3) yhteensovittamista etnografisesti, osallistuvalla ja toimintatutkimuksellisella otteella. Keräsin etnografisen aineiston toimiessani maankäytön suunnittelun neuvojana Paliskuntain yhdistyksellä vuosina 2014–2015. Valitut ja analysoidut tapaukset ilmentävät siten luonnonvaraistumisen tapahtumaa sekä yhteensovittamisen problematiikkaa pohjoisessa kontekstissa. Luonnonvaraistumisen tapahtuma on paitsi tutkimukseni teoreettinen väite, se on myös analyyttinen väline, jonka avulla voi valottaa luonto- ja luonnonvarasuhteitamme pohjoista kontekstia laajemminkin.
Tutkimuksellani avaan filosofisesti perustellun suunnan hahmottaa teoreettisesti luonnonvaraistumisen tapahtumaa. Inhimillisen olemassaolon monikerroksisen rakenteen ontologinen avaaminen heideggerilaisen käytäntöteoreettisen käsitteistön valossa näyttää, kuinka erilaiset luonnonvarakäytännöt kuuluvat siihen kokonaisuuteen, jossa ihmisen todellisuussuhde määrittyy. Luonnon erilaisten käyttömuotojen yhteensovittaminen ja hallinta ovat osa sitä käytäntöjen tapahtumavyyhtiä, jossa luonnosta tulee ja tehdään tietynlaisia luonnonvaroja. Yhteensovittamisen tutkiminen osana luonnonvaraistumisen tapahtumaa avaa uuden tavan ajatella yhteensovittamista ja konflikteja.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]