Developing Media Literacy Geragogy for Older People through Design-based Research
Rivinen, Susanna (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rivinen, Susanna
Lapin yliopisto
2021
ISBN:978-952-337-288-7
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-288-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-288-7
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan ensisijaisena tavoitteena on laajentaa teoreettista ja käsitteellistä ymmärrystä medialukutaidon pedagogiikasta käsittämään paremmin ikäihmisten medialukutaidon näkökulman. Tutkimuksen tuloksena esitellään siten uusi käsite medialukutaidon geragogiikasta, joka on tämän tutkimuksen pääkontribuutio. Samalla tämän tutkimuksen toisena tavoitteena on kehittää opettajankoulutuksen sisältöjä ja käytänteitä vastaamaan paremmin tarpeeseen lisätä medialukutaidon teemoja erityisesti ikääntyneiden näkökulmasta. Tavoitteiden saavuttamiseksi väitöskirjan pääongelmaa: Millainen medialukutaidon geragogiikka tukee ikääntyneiden medialukutaitoa? lähestytään tässä tutkimuksessa yhteensä kolmen laadullisen osatutkimuksen avulla, joita varten asetettiin useita omia tutkimuskysymyksiä. Tässä tutkimuksessa käytetään design-perustaisen tutkimuksen (DBR) menetelmää ja tutkimus on deduktiivinen tutkimus, jota on ohjannut perinteinen käsitys medialukutaidon käsitteestä. Medialukutaito käsitetään tässä tutkimuksessa kolmen osa-alueen kautta, jotka ovat: käyttö, ymmärrys ja tuottaminen. Lisäksi aihetta lähestytään geragogiikan ja ”ikäihmisen” käsitteen kautta. Valittujen menetelmien ja teoreettisten viitekehysten avulla pystytään siten vastaaman asetettuihin tutkimuskysymyksiin sekä kehittämään teoriaa että käytäntöä tavoitteiden mukaisesti. Väitöskirjan tutkimusaineisto koostuu pääasiassa laadullisista aineistoista, poikkeuksena pieni määrällinen tutkimusaineisto, joka kerättiin osana toista osatutkimusta.
Tutkimusprosessin alussa, ensimmäisessä osatutkimuksessa perehdyttiin aiempaan kansainväliseen empiiriseen tutkimukseen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsaus sisälsi yhteensä neljäkymmentä empiiristä tutkimusta, jotka raportoivat jostakin ikäihmisten medialukutaidon interventiosta vuosina 2005–2019. Kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin selvittämään erityisesti sitä, miten ikäihmisten medialukutaitoa voitaisiin edistää. Toisessa osatutkimuksessa tutkimusaineisto kerättiin kuudeltatoista ikäihmiseltä ja viideltätoista heidän kanssaan työskentelevältä asiantuntijalta Rovaniemellä ja Helsingissä järjestetyissä osallistavissa työpajoissa luovin tavoin. Kolmannessa osatutkimuksessa tutkimusaineistoa kerättiin ikäihmisten (n = 4) ja heidän kanssaan työskentelevien asiantuntijoiden (n = 11) lisäksi myös kahdeltakymmeneltäkahdelta Lapin yliopiston erillisten opettajan pedagogisten opintojen opiskelijalta. Osatutkimukset II ja III keskittyivät pääsääntöisesti selvittämään, miten ikäihmisten medialukutaidon interventioita voitaisiin toteuttaa osallistujien mielestä.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa aineistonkeruu toteutettiin verkossa olevien kansainvälisten tietokantojen avulla. Toisessa osatutkimuksessa tutkimusaineisto kerättiin ikäihmisille ja asiantuntijoille suunnatun case tehtävän ja pelkästään ikäihmisille toteutetun kyselyn avulla suunnittelutyöpajoissa. Viimeisessä osatutkimuksessa aineistonkeruu toteutettiin osana suunniteltua ja pilotoitua kurssia, minkä aikana opettajaopiskelijat tuottivat pienryhmissä kirjallisen tuotoksen ja sen pohjalta pidetyn esityksen ikäihmisten medialukutaidon interventioista. Esitysten pohjalta kerättiin suullista ja kirjallista palautetta ikäihmisiltä ja asiantuntijoilta kurssin lopuksi pidetyssä arviointityöpajassa. Kaikkien osatutkimusten laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimusprosessin myötä ja tämän väitöskirjan tuloksena syntyi yhteensä kahdeksan suunnitteluperiaatetta tukemaan ikäihmisten medialukutaitoja ja kehitettiin uusi ”Ikäihmisten mediakasvatus ja oppimisen ohjaus” kurssi Lapin yliopiston opettajan pedagogisiin opintoihin. Tulokset osoittavat, että medialukutaidon geragogiikka on laaja ja moniulotteinen asia, ja sen tulisi suunnitteluperiaatteiden perusteella: 1) perustua ikäihmisen omiin tarpeisiin, 2) lähestyä medialukutaitoa kokonaisvaltaisesti, 3) käyttää erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, 4) hyödyntää pehmeitä ja sosiaalisia taitoja omaavia ohjaajia, 5) tukea kognitiivisia taitoja, 6) tukea voimaantumista, 7) tarjota systemaattista ja jatkuvaa tukea, ja 8) lisätä monialaista yhteistyötä. Tutkimustulokset tukevat ennen kaikkea ikäihmisten medialukutaidon koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavia tahoja. Tutkimuksesta voivat hyötyä myös muut aiheesta kiinnostuneet, sillä tämän tutkimuksen myötä voi laajentaa omaa käsitystä medialukutaidosta, erityisesti mitä se tarkoittaa varttuneemman sukupolven näkökulmasta. Siten tämä tutkimus tarjoaa hyvän pohjan medialukutaidon geragogiikalle, vaikka lisää käytännön toteutuksia ja tutkimusta tarvitaan myös tulevaisuudessa. Lisäksi tämä tutkimus avaa keskustelun opettajankoulutuksen kehittämisestä, erityisesti ikäihmisten ja heidän medialukutaidon näkökulmasta.
Tutkimusprosessin alussa, ensimmäisessä osatutkimuksessa perehdyttiin aiempaan kansainväliseen empiiriseen tutkimukseen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsaus sisälsi yhteensä neljäkymmentä empiiristä tutkimusta, jotka raportoivat jostakin ikäihmisten medialukutaidon interventiosta vuosina 2005–2019. Kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin selvittämään erityisesti sitä, miten ikäihmisten medialukutaitoa voitaisiin edistää. Toisessa osatutkimuksessa tutkimusaineisto kerättiin kuudeltatoista ikäihmiseltä ja viideltätoista heidän kanssaan työskentelevältä asiantuntijalta Rovaniemellä ja Helsingissä järjestetyissä osallistavissa työpajoissa luovin tavoin. Kolmannessa osatutkimuksessa tutkimusaineistoa kerättiin ikäihmisten (n = 4) ja heidän kanssaan työskentelevien asiantuntijoiden (n = 11) lisäksi myös kahdeltakymmeneltäkahdelta Lapin yliopiston erillisten opettajan pedagogisten opintojen opiskelijalta. Osatutkimukset II ja III keskittyivät pääsääntöisesti selvittämään, miten ikäihmisten medialukutaidon interventioita voitaisiin toteuttaa osallistujien mielestä.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa aineistonkeruu toteutettiin verkossa olevien kansainvälisten tietokantojen avulla. Toisessa osatutkimuksessa tutkimusaineisto kerättiin ikäihmisille ja asiantuntijoille suunnatun case tehtävän ja pelkästään ikäihmisille toteutetun kyselyn avulla suunnittelutyöpajoissa. Viimeisessä osatutkimuksessa aineistonkeruu toteutettiin osana suunniteltua ja pilotoitua kurssia, minkä aikana opettajaopiskelijat tuottivat pienryhmissä kirjallisen tuotoksen ja sen pohjalta pidetyn esityksen ikäihmisten medialukutaidon interventioista. Esitysten pohjalta kerättiin suullista ja kirjallista palautetta ikäihmisiltä ja asiantuntijoilta kurssin lopuksi pidetyssä arviointityöpajassa. Kaikkien osatutkimusten laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimusprosessin myötä ja tämän väitöskirjan tuloksena syntyi yhteensä kahdeksan suunnitteluperiaatetta tukemaan ikäihmisten medialukutaitoja ja kehitettiin uusi ”Ikäihmisten mediakasvatus ja oppimisen ohjaus” kurssi Lapin yliopiston opettajan pedagogisiin opintoihin. Tulokset osoittavat, että medialukutaidon geragogiikka on laaja ja moniulotteinen asia, ja sen tulisi suunnitteluperiaatteiden perusteella: 1) perustua ikäihmisen omiin tarpeisiin, 2) lähestyä medialukutaitoa kokonaisvaltaisesti, 3) käyttää erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, 4) hyödyntää pehmeitä ja sosiaalisia taitoja omaavia ohjaajia, 5) tukea kognitiivisia taitoja, 6) tukea voimaantumista, 7) tarjota systemaattista ja jatkuvaa tukea, ja 8) lisätä monialaista yhteistyötä. Tutkimustulokset tukevat ennen kaikkea ikäihmisten medialukutaidon koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavia tahoja. Tutkimuksesta voivat hyötyä myös muut aiheesta kiinnostuneet, sillä tämän tutkimuksen myötä voi laajentaa omaa käsitystä medialukutaidosta, erityisesti mitä se tarkoittaa varttuneemman sukupolven näkökulmasta. Siten tämä tutkimus tarjoaa hyvän pohjan medialukutaidon geragogiikalle, vaikka lisää käytännön toteutuksia ja tutkimusta tarvitaan myös tulevaisuudessa. Lisäksi tämä tutkimus avaa keskustelun opettajankoulutuksen kehittämisestä, erityisesti ikäihmisten ja heidän medialukutaidon näkökulmasta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]