Uskontosuhde hengellisistä yhteisöistä irtaantuneiden elämänkulun narratiiveissa
Karjalainen, Heli (2022)
Karjalainen, Heli
Lapin yliopisto
2022
ISBN:978-952-337-312-9
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-312-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-312-9
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee hengellisistä yhteisöistä irtaantuneiden uskontosuhdetta. Tutkimuksen pääkysymys on, miten uskonnollisista yhteisöistä irtaantuneet rakentavat uskontosuhdettaan uskonnollisen elämänkulun narratiivissaan, millaisia uskontosuhteen generatiivisia käsikirjoituksia (uskontosuhteen kokoavia narratiiveja) kertomuksista paikantuu. Pääkysymystä tarkennetaan esittämällä kolme alakysymystä: 1) Mitkä ovat uskontosuhteen muotoutumisen ydintapahtumat? 2. Millainen uskonnollinen ympäristö kertomuksissa hahmottuu? ja 3) Millaisia uskontosuhteen imagoja kertomuksissa esiintyy?
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa uskonnollisesta yhteisöstä irtaantumista ilmiönä käsittelevä tarkastelu sekä uskontosuhteen asettaminen narratiiviseen ja elämänkululliseen kehykseen Dan McAdamsin narratiivisen identiteetin teorian avulla. Narratiivisen identiteetin teoria muodostuu tutkimuksen teoreettiseksi ja analyyttiseksi kehykseksi.
Tutkimuksen aineisto koostuu 32 hengellisestä yhteisöstä irtaantumisen kokeneen kirjoittamasta uskonnollisesta elämäkerrasta. Elämäkerrat kerättiin joulukuussa 2017 ja tammikuussa 2018 julkaistujen kirjoituspyyntöjen avulla. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana on narratiivis-elämäkerrallinen tutkimusote.
Tutkimuksen lopputuloksena on seitsemän generatiivista käsikirjoitusta, jotka ilmentävät erilaisia uskonnollisesta yhteisöstä irtaantuneiden uskonnollisen elämänkulun narratiiveja. Käsikirjoitukset nimettiin niiden johtavan teeman perusteella: avartuva usko, riippumaton usko, etsivä usko, petetty usko, uudelleen suunnattu usko, epävarma usko ja uskon kyseenalaistaminen.
Tutkimus osoittaa, että hengellisistä yhteisöistä irtaantumisen kokeneet antavat elämänkulussaan erityisen merkityksen lapsuuden ja nuoruuden kokemuksilleen. Näistä kokemuksista tulee myöhempää uskontosuhdetta ohjaavia kokemuksia. Lapsuuden ja nuoruuden kokemuksista tulee myöhempää uskontosuhdetta muovaavia ja peilaavia kokemuksia, vaikka myöhemmin elämässä koettaisiinkin irtaantuminen lapsuuden uskosta tai kääntyminen toisenlaiseen uskonnollisuuteen. Yhteisössä vietetty aika tapahtumineen, yhteisön toimintaan osallistuminen ja yhteisöllisyyden vaatimukset sekä pettymys yhteisön kykyyn kohdata jäsen odotuksineen ja elämäntapahtumineen koetaan uskontosuhdetta, erityisesti yhteisösuhdetta, muuttavina. Irtaantuva kokee odotusten ja vaatimusten ristiriitaa, joka kilpistyy kokemukseen toiseudesta, kelpaamattomuudesta ja kohtaamattomuudesta. Irtaantuminen yhteisöstä ja toisenlaisen uskontosuhteen rakentaminen merkitsevät uskonnollisen toimijuuden säilyttämistä elämänkulussa, mahdollisuutta rakentaa ja säilyttää omakohtainen usko ja tulla uskonnollisesti tai spirituaalisesti omaksi itsekseen.
Tutkimus asemoituu osaksi sekä aikuisiän identiteetin ja henkisyyden kehittymiseen liittyvää tutkimusta että uskonnollisesta yhteisöstä irtaantumisesta käytävää keskustelua. Tutkimus haastaa tarkastelemaan uskonnollisesta yhteisöstä irtaantumista laajemmassa biografisessa kehyksessä. Irtaantuneen uskontosuhde ei ole vain uskontosuhde ennen ja jälkeen irtaantumisen, vaan uskontosuhde, jossa menneisyys, nykyisyys ja mahdollinen tulevaisuus kohtaavat.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa uskonnollisesta yhteisöstä irtaantumista ilmiönä käsittelevä tarkastelu sekä uskontosuhteen asettaminen narratiiviseen ja elämänkululliseen kehykseen Dan McAdamsin narratiivisen identiteetin teorian avulla. Narratiivisen identiteetin teoria muodostuu tutkimuksen teoreettiseksi ja analyyttiseksi kehykseksi.
Tutkimuksen aineisto koostuu 32 hengellisestä yhteisöstä irtaantumisen kokeneen kirjoittamasta uskonnollisesta elämäkerrasta. Elämäkerrat kerättiin joulukuussa 2017 ja tammikuussa 2018 julkaistujen kirjoituspyyntöjen avulla. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana on narratiivis-elämäkerrallinen tutkimusote.
Tutkimuksen lopputuloksena on seitsemän generatiivista käsikirjoitusta, jotka ilmentävät erilaisia uskonnollisesta yhteisöstä irtaantuneiden uskonnollisen elämänkulun narratiiveja. Käsikirjoitukset nimettiin niiden johtavan teeman perusteella: avartuva usko, riippumaton usko, etsivä usko, petetty usko, uudelleen suunnattu usko, epävarma usko ja uskon kyseenalaistaminen.
Tutkimus osoittaa, että hengellisistä yhteisöistä irtaantumisen kokeneet antavat elämänkulussaan erityisen merkityksen lapsuuden ja nuoruuden kokemuksilleen. Näistä kokemuksista tulee myöhempää uskontosuhdetta ohjaavia kokemuksia. Lapsuuden ja nuoruuden kokemuksista tulee myöhempää uskontosuhdetta muovaavia ja peilaavia kokemuksia, vaikka myöhemmin elämässä koettaisiinkin irtaantuminen lapsuuden uskosta tai kääntyminen toisenlaiseen uskonnollisuuteen. Yhteisössä vietetty aika tapahtumineen, yhteisön toimintaan osallistuminen ja yhteisöllisyyden vaatimukset sekä pettymys yhteisön kykyyn kohdata jäsen odotuksineen ja elämäntapahtumineen koetaan uskontosuhdetta, erityisesti yhteisösuhdetta, muuttavina. Irtaantuva kokee odotusten ja vaatimusten ristiriitaa, joka kilpistyy kokemukseen toiseudesta, kelpaamattomuudesta ja kohtaamattomuudesta. Irtaantuminen yhteisöstä ja toisenlaisen uskontosuhteen rakentaminen merkitsevät uskonnollisen toimijuuden säilyttämistä elämänkulussa, mahdollisuutta rakentaa ja säilyttää omakohtainen usko ja tulla uskonnollisesti tai spirituaalisesti omaksi itsekseen.
Tutkimus asemoituu osaksi sekä aikuisiän identiteetin ja henkisyyden kehittymiseen liittyvää tutkimusta että uskonnollisesta yhteisöstä irtaantumisesta käytävää keskustelua. Tutkimus haastaa tarkastelemaan uskonnollisesta yhteisöstä irtaantumista laajemmassa biografisessa kehyksessä. Irtaantuneen uskontosuhde ei ole vain uskontosuhde ennen ja jälkeen irtaantumisen, vaan uskontosuhde, jossa menneisyys, nykyisyys ja mahdollinen tulevaisuus kohtaavat.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]