Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

RESPONSIBILITY AND SUSTAINABILITY IN THE OUTDOOR CLOTHING INDUSTRY based on the website communication of the brands in 2009 and 2021

Seppälä, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
978-952-337-336-5.pdf (38.94Mt)
Lataukset: 


Seppälä, Laura
Lapin yliopisto
2022

ISBN:978-952-337-336-5
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-336-5
Tiivistelmä
Tämä pitkittäistutkimus on laadullinen tapaustutkimus ulkoiluvaatealan vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä. Tutkimuksessa verrataan kahdentoista ulkoiluvaateyrityksen verkkosivustoilla vuosina 2009 ja 2021 keräämääni aineistoa. Tutkimuksen ensimmäinen osa tehtiin vuosina 2007-2009. Tutkin ulkoiluvaatemerkkien vastuullisten toimien viestintää niiden verkkosivustoilla. Sen jälkeen käytin verkkosisällön analyysia aineiston tulkintaan. Aineistoa analysoitiin sekä deduktiivisesti että induktiivisesti. Käytin Sustainable Apparel Coalitionin Higg Index -työkalua teemojen koodaamiseen ja poimin teemoja myös induktiivisesti aineistosta.

Kestävää kehitystä ja vastuullisuutta on tutkittu laajasti, mutta en löytänyt tutkimusta vastuullisuuden kokonaisvaltaisesta tarkastelusta ulkoiluvaatealalla. Keskityin teoreettisessa taustatyössäni vastuullisuuden kahteen näkökulmaan, ympäristö- ja sosiaaliseen vastuullisuuteen. Tärkeimmät aiheet olivat kaikki toimitusketjun vaiheet, mukaan lukien materiaalit, eläinten hyvinvointi ja työntekijöiden oikeuksien periaatteet. Suurin osa vaatetusalan nykyisestä tutkimuksesta keskittyy pikamuotiin, ei erityisesti ulkoiluvaatteisiin. Ulkoiluvaatteiden tekninen luonne asettaa kuitenkin erilaisia vaatimuksia toimitusketjulle. Lisäksi ulkoiluvaateala on yhteydessä luontoon, ja siksi sen odotetaan olevan vastuullinen ja ympäristöystävällinen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin näiden 12 yrityksen julkista viestintää vastuullisuudesta niiden verkkosivustoilla vuosina 2009 ja 2021. Näin ollen niiden verkkosivustoilla olevat tiedot eivät välttämättä vastaa sitä, mitä ne ovat tehneet tosielämässä. Toisaalta yritykset ovat voineet tehdä jotain muuta, mitä ne eivät vielä mainitse julkisesti.Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten viestittyjä vastuullisuustoimia parannettiin kahdentoista vuoden aikana. Päätutkimuskysymyksenä oli:
Miten valittujen ulkoiluvaateyritysten verkkosivujen viestintä on muuttunut kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osalta vuosien 2009 ja 2021 välillä?

Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen johtopäätöksenä esitin: Ulkoilualan yritykset eivät voisi selviytyä liiketoiminnassa ilman ympäristövastuun tiedostamista, koska kuluttajien ympäristötietoisuus alkoi lisääntyä jo vuonna 2009. Totesin vuonna 2009, että ”ulkoiluala on herännyt ottamaan vastuuta ja alkanut työskentelemään kestävän kehityksen puolesta”.

Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä oli tapahtunut viime vuosikymmenen aikana. Monet jo vuonna 2009 todetut vastuullisuustoimet ovat edelleen ajankohtaisia. Tämän tutkimuksen tuloksena oli, että ympäristöhaasteet olivat muuttuneet entistä monimutkaisemmiksi, ja uusia on tullut esiin. Viime vuosikymmenen nousevia aiheita olivat muun muassa ilmastonmuutos, PFC-yhdisteet, mikromuovit ja eläin ten hyvinvointi. Viime vuosikymmenen aikana ovat nousseet esiin ja saaneet enemmän huomiota sosiaalisen vastuun kysymykset, kuten pakkotyö, elämiseen riittävä palkka sekä terveys ja turvallisuus. Vastuullinen toimitusketjun hallinta edellyttää usein yhteistyötä tuotemerkkien, toimialajärjestöjen, voittoa tavoittelemattomien järjestöjen, standardointiorganisaatioiden ja kansalaisjärjestöjen välillä. Brändien osallistuminen vastuullisuusjärjestöihin ja kolmannen osapuolen auditointeihin on lisääntynyt. Lopuksi totean, että viime vuosikymmenen aikana vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä on tullut erottamaton osa ulkoiluvaatetusalaa.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [343]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste