Työhön sitoutuminen Ilmasotakoulussa henkilöstöryhmien käsitysten mukaan
Penttinen, Riitta (2023)
Penttinen, Riitta
Lapin yliopisto
2023
ISBN:978-952-337-340-2
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-340-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-340-2
Tiivistelmä
Työhönsä myönteisesti sitoutunut työntekijä on arvokas työnantajalle, työyhteisölle ja lähipiirilleen. Hän on motivoitunut, innostunut, hyvinvoiva ja tuottava. Myönteinen työhön sitoutuminen rakentuu muun muassa myönteisten tunteiden, merkityksellisyyden, työn imun, energisyyden, vuorovaikutuksen ja autonomian varaan. Osa näistä tekijöistä on sellaisia, joihin työntekijä voi omalla asenteellaan ja toimillaan vaikuttaa, osa on työyhteisön johtamiseen ja toimintakulttuuriin liittyviä tekijöitä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisena työhön sitoutuminen näyttäytyy erityislaatuisessa työyhteisössä, Puolustusvoimien Ilmasotakoulussa.
Puolustusvoimien tehtävänä on varmistaa turvallinen elämä Suomessa asuville ihmisille. Ilmasotakoulu osana Puolustusvoimia vastaa omalta osaltaan Suomen ilmatilan valvonnasta ja koskemattomuudesta. Tarvittaessa Puolustusvoimat – Puolustusvoimien henkilöstö – on valmis asettamaan itsensä vaaraan tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisissa kriisitilanteissa toimivissa ja niissä toimimiseen valmistautuvissa organisaatioissa sekä työhön sitoutuminen että työhyvinvointi ovat organisaation tavoitteiden saavuttamisen ja onnistumisen kannalta olennaisia tekijöitä; vain sitoutunut henkilöstö tulee paikalle, pysyy paikallaan ja toimii kriisitilanteissa sekä pystyy kestämään kriisin aiheuttaman (henkisen) kuormituksen ja hoitamaan tehtävänsä onnistuneesti. Henkilöstön myönteinen sitoutuminen työhönsä, organisaation arvoihin ja tavoitteisiin on siten korostuneessa asemassa.
Tässä tutkimuksessa tutkimuksen kohteena olivat Ilmasotakoulun henkilöstön käsitykset työhön sitoutumisestaan. Tutkimuskysymyksissä keskityttiin analysoimaan, miten henkilöstöryhmien jäsenet kuvasivat työhön sitoutumistaan, mitkä tekijät tukivat työhön sitoutumista heidän käsitystensä mukaan ja millaisia eroja eri henkilöstöryhmien käsityksissä oli havaittavissa.
Tutkimus on fenomenografinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin kyselyllä (N = 45) ja fokusryhmien teemahaastatteluilla henkilöstöryhmistä (N = 16 haastatteluun osallistunutta) vuoden 2021 aikana. Kysely loi pohjaa henkilöstöryhmien käsitysten fenomenografiselle analyysille. Kyselyn avoimet vastaukset ja teemahaastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisesti. Fenomenografisessa analyysissä Ilmasotakoulun henkilöstön työhön sitoutumisen käsitykset jakautuivat yksilöön, yhteisöön ja organisaatioon liittyviin pääkategorioihin. Näiden kategorioiden perusteella tutkimuksessa muodostui kuva Ilmasotakoulun henkilöstön sitoutumiskäsityksistä.
Ilmasotakoulun henkilöstön käsitysten mukaan yksilöön liittyvät sitoutumistekijät muodostuivat asenteesta, työn mielekkyydestä ja kehittämisestä. Ilmasotakoulun henkilöstön käsityksissä yhteisöön liittyvät sitoutumistekijät koostuivat johtamisesta, työyhteisön ilmapiiristä ja vuorovaikutuksesta. Organisaatioon liittyvien sitoutumistekijöiden Ilmasotakoulun henkilöstö käsitti rakentuvan työn olosuhteista ja reunaehdoista, arvoista ja tavoitteista sekä arvostuksesta ja huomioinnista. Henkilöstön arvojen, asenteiden ja tavoitteiden sisällöllinen yhdenmukaisuus, työhön sitoutumisen ja maanpuolustustahdon voimakkuus sekä kehittämisen merkitys korostuivat tutkimuksessa. Vastaajien käsitysten mukaan työhön sitoutumista tuetaan hyvällä vuorovaikutuksella, yhteisöllisyydellä, toimivalla arjen johtamisella ja organisaatiokulttuurilla. Käytännössä käsityksissä kuvattiin hyviä tapoja ja yhteisten sääntöjen noudattamista, yhteisön jäsenyyttä, jossa välitetään toisista, hyväksytään toiset ihmiset, tuetaan, autetaan ja luotetaan, organisaation tavoitteiden määrittämistä ja niiden kertomista yhteisölle, tasapuolisuutta ja tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta sekä kehittämisen ja kehittymisen tukemista.
Ilmasotakoulun henkilöstöryhmien sitoutumiskäsitykset olivat erittäin yhdenmukaisia. Ilmasotakoulun henkilöstö ymmärsi työhön sitoutumisen ja maanpuolustustahdon moniulotteisena ilmiönä, joka haastaa sekä yhteisöä että erityisesti johtamista. Kaikki tutkimukseen osallistuneet Ilmasotakoulun henkilöstön edustajat olivat erittäin sitoutuneita työhönsä, työnantajaansa ja maanpuolustukselliseen tehtäväänsä, he halusivat tehdä parhaansa sekä kehittää omaa osaamistaan ja organisaatiotaan. Henkilöstöryhmästä riippumatta Ilmasotakoulun henkilöstöä kuvaa halu ”tehdä työtä, jolla on tarkoitus”.
Tutkimus tuotti uutta tietoa Ilmasotakoulun johtamiseen ja toimintakulttuurin kehittämiseen. Tuloksilla on merkitystä myös laajemmin Puolustusvoimien eri henkilöstöryhmien sitoutumisen luonteen ymmärtämisessä. Lisäksi tutkimus syventää sitoutumisen tarkastelua tuoden tieteellisen kontribuution sotilasorganisaatioiden henkilöstöryhmien sitoutumiseen liittyviin erityisiin piirteisiin.
Puolustusvoimien tehtävänä on varmistaa turvallinen elämä Suomessa asuville ihmisille. Ilmasotakoulu osana Puolustusvoimia vastaa omalta osaltaan Suomen ilmatilan valvonnasta ja koskemattomuudesta. Tarvittaessa Puolustusvoimat – Puolustusvoimien henkilöstö – on valmis asettamaan itsensä vaaraan tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisissa kriisitilanteissa toimivissa ja niissä toimimiseen valmistautuvissa organisaatioissa sekä työhön sitoutuminen että työhyvinvointi ovat organisaation tavoitteiden saavuttamisen ja onnistumisen kannalta olennaisia tekijöitä; vain sitoutunut henkilöstö tulee paikalle, pysyy paikallaan ja toimii kriisitilanteissa sekä pystyy kestämään kriisin aiheuttaman (henkisen) kuormituksen ja hoitamaan tehtävänsä onnistuneesti. Henkilöstön myönteinen sitoutuminen työhönsä, organisaation arvoihin ja tavoitteisiin on siten korostuneessa asemassa.
Tässä tutkimuksessa tutkimuksen kohteena olivat Ilmasotakoulun henkilöstön käsitykset työhön sitoutumisestaan. Tutkimuskysymyksissä keskityttiin analysoimaan, miten henkilöstöryhmien jäsenet kuvasivat työhön sitoutumistaan, mitkä tekijät tukivat työhön sitoutumista heidän käsitystensä mukaan ja millaisia eroja eri henkilöstöryhmien käsityksissä oli havaittavissa.
Tutkimus on fenomenografinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin kyselyllä (N = 45) ja fokusryhmien teemahaastatteluilla henkilöstöryhmistä (N = 16 haastatteluun osallistunutta) vuoden 2021 aikana. Kysely loi pohjaa henkilöstöryhmien käsitysten fenomenografiselle analyysille. Kyselyn avoimet vastaukset ja teemahaastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisesti. Fenomenografisessa analyysissä Ilmasotakoulun henkilöstön työhön sitoutumisen käsitykset jakautuivat yksilöön, yhteisöön ja organisaatioon liittyviin pääkategorioihin. Näiden kategorioiden perusteella tutkimuksessa muodostui kuva Ilmasotakoulun henkilöstön sitoutumiskäsityksistä.
Ilmasotakoulun henkilöstön käsitysten mukaan yksilöön liittyvät sitoutumistekijät muodostuivat asenteesta, työn mielekkyydestä ja kehittämisestä. Ilmasotakoulun henkilöstön käsityksissä yhteisöön liittyvät sitoutumistekijät koostuivat johtamisesta, työyhteisön ilmapiiristä ja vuorovaikutuksesta. Organisaatioon liittyvien sitoutumistekijöiden Ilmasotakoulun henkilöstö käsitti rakentuvan työn olosuhteista ja reunaehdoista, arvoista ja tavoitteista sekä arvostuksesta ja huomioinnista. Henkilöstön arvojen, asenteiden ja tavoitteiden sisällöllinen yhdenmukaisuus, työhön sitoutumisen ja maanpuolustustahdon voimakkuus sekä kehittämisen merkitys korostuivat tutkimuksessa. Vastaajien käsitysten mukaan työhön sitoutumista tuetaan hyvällä vuorovaikutuksella, yhteisöllisyydellä, toimivalla arjen johtamisella ja organisaatiokulttuurilla. Käytännössä käsityksissä kuvattiin hyviä tapoja ja yhteisten sääntöjen noudattamista, yhteisön jäsenyyttä, jossa välitetään toisista, hyväksytään toiset ihmiset, tuetaan, autetaan ja luotetaan, organisaation tavoitteiden määrittämistä ja niiden kertomista yhteisölle, tasapuolisuutta ja tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta sekä kehittämisen ja kehittymisen tukemista.
Ilmasotakoulun henkilöstöryhmien sitoutumiskäsitykset olivat erittäin yhdenmukaisia. Ilmasotakoulun henkilöstö ymmärsi työhön sitoutumisen ja maanpuolustustahdon moniulotteisena ilmiönä, joka haastaa sekä yhteisöä että erityisesti johtamista. Kaikki tutkimukseen osallistuneet Ilmasotakoulun henkilöstön edustajat olivat erittäin sitoutuneita työhönsä, työnantajaansa ja maanpuolustukselliseen tehtäväänsä, he halusivat tehdä parhaansa sekä kehittää omaa osaamistaan ja organisaatiotaan. Henkilöstöryhmästä riippumatta Ilmasotakoulun henkilöstöä kuvaa halu ”tehdä työtä, jolla on tarkoitus”.
Tutkimus tuotti uutta tietoa Ilmasotakoulun johtamiseen ja toimintakulttuurin kehittämiseen. Tuloksilla on merkitystä myös laajemmin Puolustusvoimien eri henkilöstöryhmien sitoutumisen luonteen ymmärtämisessä. Lisäksi tutkimus syventää sitoutumisen tarkastelua tuoden tieteellisen kontribuution sotilasorganisaatioiden henkilöstöryhmien sitoutumiseen liittyviin erityisiin piirteisiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [385]