Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Erillisteokset ja sarjajulkaisut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Erillisteokset ja sarjajulkaisut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijoiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen etäopetuksessa

Korte, Satu-Maarit; Väätäjä, Janne; Keskitalo, Pigga; Upola, Solja (2023)

 
Avaa tiedosto
978-952-337-375-4.pdf (4.428Mt)
Lataukset: 


Korte, Satu-Maarit
Väätäjä, Janne
Keskitalo, Pigga
Upola, Solja
Lapin yliopisto
2023

ISBN:978-952-337-375-4
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-375-4
Tiivistelmä
Tämän oppaan tavoitteena on antaa tietoa opiskelijoiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemisesta etäopetuksessa. Opas on tarkoitettu nuorten parissa toimiville opetus- ja ohjaushenkilöstölle peruskoulussa ja toisella asteella. Oppaan ovat koonneet eOPE-hankkeen toimijat hankkeessa saatuihin kokemuksiin ja tuloksiin nojautuen. Hankkeessa toteutettiin työpajoja, joissa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia etäopetuksesta COVID-19 -epidemian aikana. Opas pohjautuu opiskelijoiden esiin tuomiin ajatuksiin, miten verkkovälitteinen etäopetus voisi tukea opiskelijoiden psykososiaalista hyvinvointia. Etäopetukseen siirryttiin nopeasti ja tämä asetti sekä opiskelijat että opettajat uuteen ja haastavaan tilanteeseen.

Etäopiskeluympäristöihin siirtyminen toi esille, että opiskelijat kaipasivat yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja tukea opiskeluun. Siirtyminen etäopetukseen toi epävarmuutta siitä, miten opetus pitäisi järjestää, miten opiskelijoita ohjataan ja miten opiskelussa huolehditaan opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä oppimistavoitteiden saavuttamisesta.

Nyt kun opetus on palannut takaisin luokkahuoneisiin, etäopetuksen mukana aloitettuja hyväksi havaittuja käytänteitä on sisällytetty osaksi opetusta. Opettajien kokeilunhalu liittyen erilaisten teknologioiden hyödyntämiseen on lisääntynyt. Tässä ohjauksen oppaassa tarkastelemme etäopetusta niin opettajan, opiskelijan kuin oppimisenkin tulokulmista.

Oppaassa esitellään vuorovaikutteisen etäopetuksen toimintamalli, jossa käytännön esimerkkien kautta havainnollistetaan, miten nuoria voidaan tukea ja ohjata etäopinnoissa.
Kokoelmat
  • Erillisteokset ja sarjajulkaisut [300]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste