Opiskelijoiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen etäopetuksessa
Korte, Satu-Maarit; Väätäjä, Janne; Keskitalo, Pigga; Upola, Solja (2023)
Korte, Satu-Maarit
Väätäjä, Janne
Keskitalo, Pigga
Upola, Solja
Lapin yliopisto
2023
ISBN:978-952-337-375-4
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-375-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-375-4
Tiivistelmä
Tämän oppaan tavoitteena on antaa tietoa opiskelijoiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemisesta etäopetuksessa. Opas on tarkoitettu nuorten parissa toimiville opetus- ja ohjaushenkilöstölle peruskoulussa ja toisella asteella. Oppaan ovat koonneet eOPE-hankkeen toimijat hankkeessa saatuihin kokemuksiin ja tuloksiin nojautuen. Hankkeessa toteutettiin työpajoja, joissa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia etäopetuksesta COVID-19 -epidemian aikana. Opas pohjautuu opiskelijoiden esiin tuomiin ajatuksiin, miten verkkovälitteinen etäopetus voisi tukea opiskelijoiden psykososiaalista hyvinvointia. Etäopetukseen siirryttiin nopeasti ja tämä asetti sekä opiskelijat että opettajat uuteen ja haastavaan tilanteeseen.
Etäopiskeluympäristöihin siirtyminen toi esille, että opiskelijat kaipasivat yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja tukea opiskeluun. Siirtyminen etäopetukseen toi epävarmuutta siitä, miten opetus pitäisi järjestää, miten opiskelijoita ohjataan ja miten opiskelussa huolehditaan opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä oppimistavoitteiden saavuttamisesta.
Nyt kun opetus on palannut takaisin luokkahuoneisiin, etäopetuksen mukana aloitettuja hyväksi havaittuja käytänteitä on sisällytetty osaksi opetusta. Opettajien kokeilunhalu liittyen erilaisten teknologioiden hyödyntämiseen on lisääntynyt. Tässä ohjauksen oppaassa tarkastelemme etäopetusta niin opettajan, opiskelijan kuin oppimisenkin tulokulmista.
Oppaassa esitellään vuorovaikutteisen etäopetuksen toimintamalli, jossa käytännön esimerkkien kautta havainnollistetaan, miten nuoria voidaan tukea ja ohjata etäopinnoissa.
Etäopiskeluympäristöihin siirtyminen toi esille, että opiskelijat kaipasivat yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja tukea opiskeluun. Siirtyminen etäopetukseen toi epävarmuutta siitä, miten opetus pitäisi järjestää, miten opiskelijoita ohjataan ja miten opiskelussa huolehditaan opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä oppimistavoitteiden saavuttamisesta.
Nyt kun opetus on palannut takaisin luokkahuoneisiin, etäopetuksen mukana aloitettuja hyväksi havaittuja käytänteitä on sisällytetty osaksi opetusta. Opettajien kokeilunhalu liittyen erilaisten teknologioiden hyödyntämiseen on lisääntynyt. Tässä ohjauksen oppaassa tarkastelemme etäopetusta niin opettajan, opiskelijan kuin oppimisenkin tulokulmista.
Oppaassa esitellään vuorovaikutteisen etäopetuksen toimintamalli, jossa käytännön esimerkkien kautta havainnollistetaan, miten nuoria voidaan tukea ja ohjata etäopinnoissa.