Organizational transformation through service design : the journey towards human- and customer-centricity
Korpikoski, Krista (2023)
Korpikoski, Krista
Lapin yliopisto
2023
ISBN:978-952-337-394-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-394-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-394-5
Tiivistelmä
Viimeisen vuosikymmenen aikana palvelumuotoilu ja sen hyödyntäminen on yleistynyt tuotantoteollisuudessa. Ihmis- ja asiakaslähtöisenä kehittämismetodologiana palvelumuotoilu tuo mukanaan yhteiskehittämiseen pohjautuvia luovia ja iteratiivisia toimintatapoja, joissa kehittämistä lähestytään ulkoa sisäänpäin -strategioilla. Tällaiset ketterät menetelmät, tekemällä oppiminen ja kokeilut innovoinnin yhteydessä voivat kuitenkin törmätä ristiriitoihin olemassa oleviin työpaikkakulttuureihin, innovaatiokäytäntöihin ja organisaatioiden prosesseihin nähden. Näin voi käydä erityisesti konteksteissa, joissa vahvat insinööripohjaiset ja teknologialähtöiset toiminta- ja kehittämiskulttuurit kukoistavat. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että organisaatioiden, jotka alkavat soveltaa ja integroida palvelumuotoilua kehittämis- ja liiketoimintakäytäntöihinsä, tulee valmistautua laajamittaiseen muutokseen. Tämä johtuu siitä, että sosiaalisena innovaatiokäytäntönä palvelumuotoilu vaikuttaa myös siihen, miten organisaatio muuttuu ja kehittyy sisäisesti – ei pelkästään uusien palveluiden kehittämisen kautta.
Näiden havaintojen valossa tässä väitöskirjassa väitetään, että kokonaisvaltaisen ja laajamittaisen organisaatiomuutoksen eli organisaatiotransformaation ymmärtämisessä palvelumuotoilun näkökulmasta on tutkimusvaje. Tarvitaan enemmän ymmärrystä siitä, miten palvelumuotoilua soveltavat organisaatiot muuttuvat. Tällä tutkimuksella pyritään kuromaan umpeen tätä aukkoa tutkimalla seuraavaa päätutkimuskysymystä monikansallisen tuotantoteollisuuden kontekstista: Mitä organisaatiolta vaaditaan, että työpaikkakulttuurin transformaatio voi tapahtua kohti ihmis- ja asiakaslähtöisyyttä mahdollistaakseen sisäisen palvelumuotoilun tehokkaan integroinnin?
Tämä on artikkelipohjainen väitöskirja, jossa tehdään tutkimusta muotoilusta (engl. research into design). Tämän tieteidenvälisen tutkimuksen tavoitteena on yhdistää muotoilun tutkimus johtamis- ja organisaatiotutkimukseen. Interpretivismi on tämän väitöskirjan filosofinen näkökulma, jonka mukaisesti tutkimuksen informanttien kuvaamia kokemuksia tulkitaan. Tutkimusmetodologiana on tapaustutkimus, jossa on käytetty erilaisia laadullisia tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä.
Kolme julkaisua, jotka ovat kahdessa kirjassa julkaistuja kirjalukuja, muodostavat tämän väitöskirjan pohjan. Julkaisu I kuvaa, kuinka tutkimukseen osallistuva organisaatio kehittyi vastaanottavaisemmaksi palvelumuotoilulle empaattisena kehittämisen lähestymistapana. Kymmenen vuoden ajanjaksoa (2005-2014) tarkasteltiin organisaation muutosten ja kehityksen ymmärtämiseksi, joiden pohjalta organisaatio päätti investoida palvelumuotoon. Julkaisu II tarkastelee sitä, kuinka sisäinen palvelumuotoilu (engl. in-house service design) on tukenut tutkimukseen osallistuneen organisaation työpaikkakulttuuria muuttumaan kohti ihmis- ja asiakaskeskeisyyttä. Tässä julkaisussa tarkasteltiin sisäisen palvelumuotoilun hyödyntämisen ensimmäistä neljän vuoden ajanjaksoa (2014-2018). Julkaisu III esittelee sitä, mitkä ovat organisaation haasteet, joita ilmenee, kun palveluiden kehittämisessä käytetään sisäistä palvelumuotoilua. Julkaisun II lisäksi myös tässä julkaisussa tarkasteltiin sisäisen palvelumuotoilun hyödyntämisen neljää ensimmäisen vuoden ajanjaksoa.
Julkaisuissa I ja II esitetään havaintoja, jotka liittyvät ihmisten yksilöllisiin ja organisaation muutosnäkökulmiin. Nämä liittyvät muutoksiin yksilöiden asenteissa, ajattelutavassa ja uskomuksissa sekä organisaation visioiden, strategioiden, arvojen ja organisaation paradigmojen muutoksiin. Julkaisu III esittelee havaintoja ihmis- ja asiakaslähtöisten normien ja käytäntöjen puutteeseen organisaatiohaasteiden näkökulmasta. Kaiken kaikkiaan tämän väitöskirjan puitteissa tehty tutkimus tuo uutta tietoa muotoilututkimuksen, johtamisen ja organisaatiotutkimuksen aloille. Väitöskirja esittelee uuden teoreettisen viitekehyksen yksilön ja organisaation muutosnäkökulmista. Nämä muutosnäkökulmat ovat edellytyksiä organisaation työpaikkakulttuurin muuttamiseksi kohti ihmis- ja asiakaslähtöisyyttä, mikä puolestaan mahdollistaa sisäisen palvelusuunnittelun tehokkaan integroinnin.
Näiden havaintojen valossa tässä väitöskirjassa väitetään, että kokonaisvaltaisen ja laajamittaisen organisaatiomuutoksen eli organisaatiotransformaation ymmärtämisessä palvelumuotoilun näkökulmasta on tutkimusvaje. Tarvitaan enemmän ymmärrystä siitä, miten palvelumuotoilua soveltavat organisaatiot muuttuvat. Tällä tutkimuksella pyritään kuromaan umpeen tätä aukkoa tutkimalla seuraavaa päätutkimuskysymystä monikansallisen tuotantoteollisuuden kontekstista: Mitä organisaatiolta vaaditaan, että työpaikkakulttuurin transformaatio voi tapahtua kohti ihmis- ja asiakaslähtöisyyttä mahdollistaakseen sisäisen palvelumuotoilun tehokkaan integroinnin?
Tämä on artikkelipohjainen väitöskirja, jossa tehdään tutkimusta muotoilusta (engl. research into design). Tämän tieteidenvälisen tutkimuksen tavoitteena on yhdistää muotoilun tutkimus johtamis- ja organisaatiotutkimukseen. Interpretivismi on tämän väitöskirjan filosofinen näkökulma, jonka mukaisesti tutkimuksen informanttien kuvaamia kokemuksia tulkitaan. Tutkimusmetodologiana on tapaustutkimus, jossa on käytetty erilaisia laadullisia tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä.
Kolme julkaisua, jotka ovat kahdessa kirjassa julkaistuja kirjalukuja, muodostavat tämän väitöskirjan pohjan. Julkaisu I kuvaa, kuinka tutkimukseen osallistuva organisaatio kehittyi vastaanottavaisemmaksi palvelumuotoilulle empaattisena kehittämisen lähestymistapana. Kymmenen vuoden ajanjaksoa (2005-2014) tarkasteltiin organisaation muutosten ja kehityksen ymmärtämiseksi, joiden pohjalta organisaatio päätti investoida palvelumuotoon. Julkaisu II tarkastelee sitä, kuinka sisäinen palvelumuotoilu (engl. in-house service design) on tukenut tutkimukseen osallistuneen organisaation työpaikkakulttuuria muuttumaan kohti ihmis- ja asiakaskeskeisyyttä. Tässä julkaisussa tarkasteltiin sisäisen palvelumuotoilun hyödyntämisen ensimmäistä neljän vuoden ajanjaksoa (2014-2018). Julkaisu III esittelee sitä, mitkä ovat organisaation haasteet, joita ilmenee, kun palveluiden kehittämisessä käytetään sisäistä palvelumuotoilua. Julkaisun II lisäksi myös tässä julkaisussa tarkasteltiin sisäisen palvelumuotoilun hyödyntämisen neljää ensimmäisen vuoden ajanjaksoa.
Julkaisuissa I ja II esitetään havaintoja, jotka liittyvät ihmisten yksilöllisiin ja organisaation muutosnäkökulmiin. Nämä liittyvät muutoksiin yksilöiden asenteissa, ajattelutavassa ja uskomuksissa sekä organisaation visioiden, strategioiden, arvojen ja organisaation paradigmojen muutoksiin. Julkaisu III esittelee havaintoja ihmis- ja asiakaslähtöisten normien ja käytäntöjen puutteeseen organisaatiohaasteiden näkökulmasta. Kaiken kaikkiaan tämän väitöskirjan puitteissa tehty tutkimus tuo uutta tietoa muotoilututkimuksen, johtamisen ja organisaatiotutkimuksen aloille. Väitöskirja esittelee uuden teoreettisen viitekehyksen yksilön ja organisaation muutosnäkökulmista. Nämä muutosnäkökulmat ovat edellytyksiä organisaation työpaikkakulttuurin muuttamiseksi kohti ihmis- ja asiakaslähtöisyyttä, mikä puolestaan mahdollistaa sisäisen palvelusuunnittelun tehokkaan integroinnin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]