Luova ja autenttinen oppimis- ja kehittämisympäristö verkkoon : design-tutkimus Luovat askeleet -mallin uudelleenmuotoilusta
Arkko, Anitra (2023)
Arkko, Anitra
Lapin yliopisto
2023
ISBN:978-952-337-403-4
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-403-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-403-4
Tiivistelmä
Työelämän muutosten ja digitalisoitumisen johdosta ammattikorkeakoulutuksen tulee rakentaa luovuutta ja autenttisuutta tukevia oppimisympäristöjä, joissa voidaan harjaannuttaa innovaatio-osaamista työelämäyhteistyössä myös kansainvälisesti verkon välityksellä. Samalla työelämässä on tarvetta uusille ideoille, jotta liiketoimintoja, tuotteita ja palveluja kehitetään muuttuviin tarpeisiin. Innovaatio-osaaminen ja luovuus ovat yhteiskunnan kehitystä ylläpitäviä voimia, mutta koulutukseen kohdistuvassa tutkimuksessa luovuus on jäänyt vähäiselle huomiolle verkko-oppimisen osalta.
Väitöskirjatutkimuksessa kehitetään luovaa ja autenttista oppimis- ja kehittämisympäristöä verkkoon. Tavoitteena on Luovat askeleet -mallin edelleen kehittäminen ja uudelleenmuotoilu kolmen iteraation aikana ammattikorkeakoulutuksen innovaatio-osaamisen kontekstissa. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin koulutuksen kehittämistä tukeva design-tutkimus (McKenney & Reeves, 2019). Väitöskirjatutkimuksen päätutkimuskysymys on: minkälainen on luovan ja autenttisen oppimis- ja kehittämisympäristön malli, jolla tuetaan innovaatio-osaamiseen tähtäävää oppimista verkossa ja työelämäyhteistyötä ammattikorkeakoulutuksen kontekstissa? Tutkimuksessa määriteltiin eri iteraatiovaiheissa useita alakysymyksiä, joilla pyrittiin edelleen kehittämään ja uudelleenmuotoilemaan käytäntöä palveleva Luovat askeleet -malli sekä vastaamaan tutkimukselle asetettuihin tavoitteisiin.
Ensimmäisen osatutkimuksen tavoitteena oli pohjustaa luovan ja autenttisen oppimis- ja kehittämisympäristön kehittämistä muodostamalla yleinen ymmärrys innovaatiota ja luovuutta sisältävään oppimiseen tarkastelemalla aiempaa empiiristä tutkimusta sekä praktisia käytänteitä. Toisena tavoitteena oli tulkita kansainvälisen työelämäyhteistyön yhteydessä Luovat askeleet -mallia opiskelijoiden (n = 13) ja yritysten (n = 4) näkökulmasta. Edelleen kehittämisen kohteet määriteltiin ja yhteissuunnittelua ehdotettiin Luovat askeleet -mallin kehittämistä tukevaksi menetelmäksi. Selkeämpää struktuuria Luovat askeleet -malliin tuotaisiin huomioimalla verkkotyöskentely ja yritysten osallisuus.
Toisen osatutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä autenttisesta oppimisesta, oppimisympäristöistä sekä yritysyhteistyöstä kansainväliset rajat ylittävän ideoinnin ja tiedonrakentamisen aikana. Yhteissuunnittelun avulla luovan alan yritysten kanssa (n = 15) uudelleen muotoiltiin Luovat askeleet 2.0 -malli ja siihen liittyvä askeleittain etenevä lähestymistapa. Malli pilotoitiin yritysten ja opiskelijoiden kansainvälisessä työpajassa, jossa opiskelijat auttoivat yrityksiä yhteisen tuote- ja palveluidean kehittämisessä. Yritykset osallistuivat työpajaan verkon välityksellä. Yritysten (n = 6) kokemusten perusteella määritettiin edelleen kehittämisen kohteita, joista yksi oli verkkotyöskentelyn parempi tukeminen.
Kolmannen osatutkimuksen tavoitteena oli muodostaa luovan ja autenttisen oppimisympäristön elementit ja tulkita niiden avulla opiskelijoiden (n = 13) kokemuksia onnistumisista ja haasteista kansainvälisen tiedonrakentamisen aikana verkossa Luovat askeleet 2.0 -mallin edelleen kehittämistä varten. Kolmas osatutkimus täydensi toisen osatutkimuksen yrityksiltä saatuja tuloksia tuomalla opiskelijoiden kokemukset esille toisen iteraation yhteydessä. Keskeinen tulos oli se, että verkossa tapahtuva yhteisöllinen ja luova tiedonrakentaminen tarvitsee tehokkaampaa tukea ja ohjausta.
Neljännen osatutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä yhteisöllisestä ja luovasta tiedonrakentamisesta verkossa. Osatutkimuksessa tarkennettiin piirteet, joiden kautta tarkasteltiin Luovat askeleet 2.0 -mallia. Aineistona hyödynnettiin opiskelijoiden (n = 21) kokemuksia sekä virtuaaliseinälle (n = 55) tallentunutta yhteisöllistä ja luovaa tiedonrakentamista. Tulosten pohjalta Luovat askeleet -mallia edelleen kehitettiin muun muassa tarkentamalla mallin osatekijöitä sekä muotoilemalla suosituksia verkossa tapahtuvaan yhteisölliseen ja luovaan tiedonrakentamiseen.
Väitöskirjassa esiteltävä design-tutkimus tuotti kaksiosaisen tuloksen, joka perustui aiempaan tutkimustietoon sekä iteratiivisen kehittämisen vaiheisiin. Ensinnäkin tutkimuksen keskeisenä tuloksena muotoiltiin uudelleen käytäntöä palveleva pedagoginen Luovat askeleet -malli, joka mallintaa luovaa ja autenttista oppimis- ja kehittämisympäristöä verkossa. Luovat askeleet -mallin yhteydessä kehitettiin yhteisöllistä ja luovaa tiedonrakentamista ohjaava pedagoginen askeleittain etenevä menetelmä, jonka avulla tuetaan innovaatioprosessin yhteydessä työelämätarpeista nousevien ideoiden kehittämistä ja osallistujien innovaatio-osaamisen vahvistamista. Tutkimuksen uutena teoreettisena tietona esitellään luovan ja autenttisen oppimis- ja kehittämisympäristön kymmenen elementtiä, jotka ovat tarkentuneet tutkimuksen yhteydessä. Sen lisäksi tutkimus tarjoaa verkossa tapahtuvaan yhteisölliseen ja luovaan tiedonrakentamiseen piirteet ja suositukset.
Väitöskirjatutkimuksessa kehitetään luovaa ja autenttista oppimis- ja kehittämisympäristöä verkkoon. Tavoitteena on Luovat askeleet -mallin edelleen kehittäminen ja uudelleenmuotoilu kolmen iteraation aikana ammattikorkeakoulutuksen innovaatio-osaamisen kontekstissa. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin koulutuksen kehittämistä tukeva design-tutkimus (McKenney & Reeves, 2019). Väitöskirjatutkimuksen päätutkimuskysymys on: minkälainen on luovan ja autenttisen oppimis- ja kehittämisympäristön malli, jolla tuetaan innovaatio-osaamiseen tähtäävää oppimista verkossa ja työelämäyhteistyötä ammattikorkeakoulutuksen kontekstissa? Tutkimuksessa määriteltiin eri iteraatiovaiheissa useita alakysymyksiä, joilla pyrittiin edelleen kehittämään ja uudelleenmuotoilemaan käytäntöä palveleva Luovat askeleet -malli sekä vastaamaan tutkimukselle asetettuihin tavoitteisiin.
Ensimmäisen osatutkimuksen tavoitteena oli pohjustaa luovan ja autenttisen oppimis- ja kehittämisympäristön kehittämistä muodostamalla yleinen ymmärrys innovaatiota ja luovuutta sisältävään oppimiseen tarkastelemalla aiempaa empiiristä tutkimusta sekä praktisia käytänteitä. Toisena tavoitteena oli tulkita kansainvälisen työelämäyhteistyön yhteydessä Luovat askeleet -mallia opiskelijoiden (n = 13) ja yritysten (n = 4) näkökulmasta. Edelleen kehittämisen kohteet määriteltiin ja yhteissuunnittelua ehdotettiin Luovat askeleet -mallin kehittämistä tukevaksi menetelmäksi. Selkeämpää struktuuria Luovat askeleet -malliin tuotaisiin huomioimalla verkkotyöskentely ja yritysten osallisuus.
Toisen osatutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä autenttisesta oppimisesta, oppimisympäristöistä sekä yritysyhteistyöstä kansainväliset rajat ylittävän ideoinnin ja tiedonrakentamisen aikana. Yhteissuunnittelun avulla luovan alan yritysten kanssa (n = 15) uudelleen muotoiltiin Luovat askeleet 2.0 -malli ja siihen liittyvä askeleittain etenevä lähestymistapa. Malli pilotoitiin yritysten ja opiskelijoiden kansainvälisessä työpajassa, jossa opiskelijat auttoivat yrityksiä yhteisen tuote- ja palveluidean kehittämisessä. Yritykset osallistuivat työpajaan verkon välityksellä. Yritysten (n = 6) kokemusten perusteella määritettiin edelleen kehittämisen kohteita, joista yksi oli verkkotyöskentelyn parempi tukeminen.
Kolmannen osatutkimuksen tavoitteena oli muodostaa luovan ja autenttisen oppimisympäristön elementit ja tulkita niiden avulla opiskelijoiden (n = 13) kokemuksia onnistumisista ja haasteista kansainvälisen tiedonrakentamisen aikana verkossa Luovat askeleet 2.0 -mallin edelleen kehittämistä varten. Kolmas osatutkimus täydensi toisen osatutkimuksen yrityksiltä saatuja tuloksia tuomalla opiskelijoiden kokemukset esille toisen iteraation yhteydessä. Keskeinen tulos oli se, että verkossa tapahtuva yhteisöllinen ja luova tiedonrakentaminen tarvitsee tehokkaampaa tukea ja ohjausta.
Neljännen osatutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä yhteisöllisestä ja luovasta tiedonrakentamisesta verkossa. Osatutkimuksessa tarkennettiin piirteet, joiden kautta tarkasteltiin Luovat askeleet 2.0 -mallia. Aineistona hyödynnettiin opiskelijoiden (n = 21) kokemuksia sekä virtuaaliseinälle (n = 55) tallentunutta yhteisöllistä ja luovaa tiedonrakentamista. Tulosten pohjalta Luovat askeleet -mallia edelleen kehitettiin muun muassa tarkentamalla mallin osatekijöitä sekä muotoilemalla suosituksia verkossa tapahtuvaan yhteisölliseen ja luovaan tiedonrakentamiseen.
Väitöskirjassa esiteltävä design-tutkimus tuotti kaksiosaisen tuloksen, joka perustui aiempaan tutkimustietoon sekä iteratiivisen kehittämisen vaiheisiin. Ensinnäkin tutkimuksen keskeisenä tuloksena muotoiltiin uudelleen käytäntöä palveleva pedagoginen Luovat askeleet -malli, joka mallintaa luovaa ja autenttista oppimis- ja kehittämisympäristöä verkossa. Luovat askeleet -mallin yhteydessä kehitettiin yhteisöllistä ja luovaa tiedonrakentamista ohjaava pedagoginen askeleittain etenevä menetelmä, jonka avulla tuetaan innovaatioprosessin yhteydessä työelämätarpeista nousevien ideoiden kehittämistä ja osallistujien innovaatio-osaamisen vahvistamista. Tutkimuksen uutena teoreettisena tietona esitellään luovan ja autenttisen oppimis- ja kehittämisympäristön kymmenen elementtiä, jotka ovat tarkentuneet tutkimuksen yhteydessä. Sen lisäksi tutkimus tarjoaa verkossa tapahtuvaan yhteisölliseen ja luovaan tiedonrakentamiseen piirteet ja suositukset.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [397]