Formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa : kasvatustieteellinen kehittämistutkimus
Alaniska, Hanna (2024)
Alaniska, Hanna
Lapin yliopisto
2024
ISBN:978-952-337-398-3
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-398-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-398-3
Tiivistelmä
Oppiminen on sosiaalinen ilmiö. Tämän tunnistaminen ja siihen liittyvien pedagogisten käytäntöjen kehittäminen on korkeakouluissa tärkeää. Tässä tutkimuksessa lähestytään asiaa tutkimalla vastavuoroista vertaisoppimista korkeakoulussa. Tutkimuksen tavoitteena oli vastavuoroisen vertaisoppimisen teorian kehittäminen ja Oulun ammattikorkeakoulussa olevan study group (SG) -vertaisoppimisen käytännön tutkiminen ja kehittäminen. SG-käytäntö ymmärretään tässä tutkimuksessa opiskelijoiden pitkäkestoisena tasa-arvoisena vertaisoppimisen ryhmänä. Tutkimuksessa hyödynnettiin kehittämistutkimusta.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Millaiset ovat korkeakoulun SG-käytännön kehittämisperiaatteet, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista, opintojen etenemistä, työelämätaitojen kehittymistä ja opintoihin kiinnittymistä opettajien ja opiskelijoiden mukaan? 2. Millainen on korkeakoulun vastavuoroisen vertaisoppimisen teoreettinen viitekehys? Kehittämistutkimuksen mukaisesti tutkimus ja siihen liittyvä kehittäminen eteni vaiheittain. Tutkimuksen vaiheita oli kolme, ongelma-analyysi-, kehittämis- ja arviointivaihe, jotka sisälsivät yhteensä viisi sykliä.
Ongelma-analyysivaiheessa toteutettiin kolme sykliä, jossa ensimmäisessä selvitettiin, miten SG-käytäntö oli kehittynyt ja millaiset olivat sen aiemmat toimintatavat, nykyiset tarpeet ja konteksti. Aineisto kerättiin kahden asiantuntijan haastattelulla ja käytännöllisillä dokumenttilähteillä (n = 5). Toisen syklin tavoitteena oli selvittää, millainen SG-käytäntö oli opettajien mukaan ja miten käytäntö oli yhteydessä oppimiseen, opintojen etenemiseen, työelämätaitoihin ja yhteisöön kiinnittymiseen. Toisen syklin aineisto kerättiin opettajien haastatteluilla (n = 6). Kolmannessa ja ongelma-analyysivaiheen päättävässä syklissä kerättiin opiskelijoiden (n = 66) kokemuksia SG-käytännöstä kyselyllä samojen teemojen mukaisesti kuin opettajien haastatteluissa.
Ensimmäisessä ja toisessa syklissä aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kolmannen syklin aineisto analysoitiin käyttämällä kuvailevaa tilastollista analyysia sekä faktori- ja reliabiliteettianalyysia. Ongelma-analyysi tuotti selkeän käsityksen SG-käytännöstä, siihen liittyvistä haasteista ja kehittämiskohteista. Näistä johdettiin SG-käytännön prototyyppi ja alustavat kehittämisperiaatteet. Ongelma-analyysivaiheen lopuksi pohdittiin myös, mitä tutkimustuloksista seurasi vertaisoppimisen teoreettisen viitekehyksen luomiselle.
Kehittämisvaiheessa toteutettiin tutkimuksen neljäs sykli, jossa testattiin SG-käytännön prototyyppiä ja samalla pyrittiin tarkentamaan ja parantamaan SG-käytäntöä. Neljännen syklin aineisto kerättiin opiskelijoiden oppimistehtävän (n = 46) avulla ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Lopuksi pohdittiin, mitä kehittämisvaiheen tuloksista seurasi vertaisoppimisen teoreettisen viitekehyksen luomiselle. Viimeisessä, eli arviointivaiheessa, toteutettiin tutkimuksen viides sykli, jossa laadittiin SG-käytännölle kehittämisperiaatteet ja luotiin formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa -viitekehys. Nämä ovat tutkimuksen päätuloksia.
SG-käytäntöön luotiin yhdeksän kehittämisperiaatetta, jotka on tarkoitettu tukemaan SG-käytännön rakentamista ja käyttöä korkeakoulukontekstissa. Kehittämisperiaatteet ovat seuraavat:
1. Tunnista SG-käytäntö 3–5 opiskelijan muodostamaksi pienryhmäksi, joka oppii itsenäisesti ja pitkäaikaisesti.
2. Rakenna SG-käytäntö vastavuoroiseksi vertaisoppimiseksi, jossa opiskelijat ovat tasa-arvoisia.
3. Integroi SG-käytäntö formaaliin oppimiseen.
4. Rakenna SG-käytäntö pakolliseksi osaksi opintoja.
5. Huomioi SG-ryhmän jäsenten ajankäyttömahdollisuudet.
6. Käytä SG-ryhmiä yksilö- ja ryhmätehtävissä.
7. Hyödynnä SG-käytäntöä oppimisen ja opintojen etenemisen tukena.
8. Hyödynnä SG-käytäntöä työelämätaitojen opettamisessa.
9. Hyödynnä SG-käytäntöä yhteisöön kiinnittymistä edistävänä tekijänä.
Tutkimuksessa luotu formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa -viitekehys rakentuu viidestä eri teoreettisesta käsitteestä: vastavuoroisesta vertaisoppimisesta, sosiaalisesta oppimisesta, yhteisöllisestä oppimisesta, yhteistoiminnallisesta oppimisesta ja formaalista vertaisoppimisesta. Jokaisesta käsitteestä tunnistetaan oleelliset piirteet vertaisoppimisen kannalta.
SG-käytännön kehittämisperiaatteet ja viitekehys on tarkoitettu ensisijaisesti korkeakoulun opettajille, opiskelijoille ja suunnittelijoille sekä korkeakoulupedagogiikan tutkijoille ja kehittäjille tukemaan korkeakouluoppimisen ja -pedagogiikan sekä vertaisoppimisen kehittämistä.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Millaiset ovat korkeakoulun SG-käytännön kehittämisperiaatteet, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista, opintojen etenemistä, työelämätaitojen kehittymistä ja opintoihin kiinnittymistä opettajien ja opiskelijoiden mukaan? 2. Millainen on korkeakoulun vastavuoroisen vertaisoppimisen teoreettinen viitekehys? Kehittämistutkimuksen mukaisesti tutkimus ja siihen liittyvä kehittäminen eteni vaiheittain. Tutkimuksen vaiheita oli kolme, ongelma-analyysi-, kehittämis- ja arviointivaihe, jotka sisälsivät yhteensä viisi sykliä.
Ongelma-analyysivaiheessa toteutettiin kolme sykliä, jossa ensimmäisessä selvitettiin, miten SG-käytäntö oli kehittynyt ja millaiset olivat sen aiemmat toimintatavat, nykyiset tarpeet ja konteksti. Aineisto kerättiin kahden asiantuntijan haastattelulla ja käytännöllisillä dokumenttilähteillä (n = 5). Toisen syklin tavoitteena oli selvittää, millainen SG-käytäntö oli opettajien mukaan ja miten käytäntö oli yhteydessä oppimiseen, opintojen etenemiseen, työelämätaitoihin ja yhteisöön kiinnittymiseen. Toisen syklin aineisto kerättiin opettajien haastatteluilla (n = 6). Kolmannessa ja ongelma-analyysivaiheen päättävässä syklissä kerättiin opiskelijoiden (n = 66) kokemuksia SG-käytännöstä kyselyllä samojen teemojen mukaisesti kuin opettajien haastatteluissa.
Ensimmäisessä ja toisessa syklissä aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kolmannen syklin aineisto analysoitiin käyttämällä kuvailevaa tilastollista analyysia sekä faktori- ja reliabiliteettianalyysia. Ongelma-analyysi tuotti selkeän käsityksen SG-käytännöstä, siihen liittyvistä haasteista ja kehittämiskohteista. Näistä johdettiin SG-käytännön prototyyppi ja alustavat kehittämisperiaatteet. Ongelma-analyysivaiheen lopuksi pohdittiin myös, mitä tutkimustuloksista seurasi vertaisoppimisen teoreettisen viitekehyksen luomiselle.
Kehittämisvaiheessa toteutettiin tutkimuksen neljäs sykli, jossa testattiin SG-käytännön prototyyppiä ja samalla pyrittiin tarkentamaan ja parantamaan SG-käytäntöä. Neljännen syklin aineisto kerättiin opiskelijoiden oppimistehtävän (n = 46) avulla ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Lopuksi pohdittiin, mitä kehittämisvaiheen tuloksista seurasi vertaisoppimisen teoreettisen viitekehyksen luomiselle. Viimeisessä, eli arviointivaiheessa, toteutettiin tutkimuksen viides sykli, jossa laadittiin SG-käytännölle kehittämisperiaatteet ja luotiin formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa -viitekehys. Nämä ovat tutkimuksen päätuloksia.
SG-käytäntöön luotiin yhdeksän kehittämisperiaatetta, jotka on tarkoitettu tukemaan SG-käytännön rakentamista ja käyttöä korkeakoulukontekstissa. Kehittämisperiaatteet ovat seuraavat:
1. Tunnista SG-käytäntö 3–5 opiskelijan muodostamaksi pienryhmäksi, joka oppii itsenäisesti ja pitkäaikaisesti.
2. Rakenna SG-käytäntö vastavuoroiseksi vertaisoppimiseksi, jossa opiskelijat ovat tasa-arvoisia.
3. Integroi SG-käytäntö formaaliin oppimiseen.
4. Rakenna SG-käytäntö pakolliseksi osaksi opintoja.
5. Huomioi SG-ryhmän jäsenten ajankäyttömahdollisuudet.
6. Käytä SG-ryhmiä yksilö- ja ryhmätehtävissä.
7. Hyödynnä SG-käytäntöä oppimisen ja opintojen etenemisen tukena.
8. Hyödynnä SG-käytäntöä työelämätaitojen opettamisessa.
9. Hyödynnä SG-käytäntöä yhteisöön kiinnittymistä edistävänä tekijänä.
Tutkimuksessa luotu formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa -viitekehys rakentuu viidestä eri teoreettisesta käsitteestä: vastavuoroisesta vertaisoppimisesta, sosiaalisesta oppimisesta, yhteisöllisestä oppimisesta, yhteistoiminnallisesta oppimisesta ja formaalista vertaisoppimisesta. Jokaisesta käsitteestä tunnistetaan oleelliset piirteet vertaisoppimisen kannalta.
SG-käytännön kehittämisperiaatteet ja viitekehys on tarkoitettu ensisijaisesti korkeakoulun opettajille, opiskelijoille ja suunnittelijoille sekä korkeakoulupedagogiikan tutkijoille ja kehittäjille tukemaan korkeakouluoppimisen ja -pedagogiikan sekä vertaisoppimisen kehittämistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [384]