Gákti lupauksena : duodjin moniaistinen visuaalisuus ja estetiikka kirkollisissa tiloissa
Magga, Maarit (2024)
Magga, Maarit
Lapin yliopisto
2024
ISBN:978-952-337-408-9
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-408-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-408-9
Tiivistelmä
Tämä väitöstutkimus tarkastelee duodjin moniaistista visuaalisuutta ja estetiikkaa kirkollisella areenalla. Se lähestyy aihetta tarkastelemalla saamelaista juhlapukeutumisperinnettä Enontekiön alueella Suomessa ja kirkkotekstiilejä duodjin näkökulmasta.
Tutkimus jakaantuu teoreettiseen pohdintaan ja taiteelliseen produktioon, joka esiintyy osana tutkimusta kahden näyttelyn muodossa. Ensimmäinen näyttely käsittelee saamelaisia seremonioita, ristiäisiä ja rippikoulua. Toisen näyttelyn teemana ovat duodjitaidetekstiilit kirkolliselle areenalle.
Duodji todentuu yhteisön sisällä ja heijastelee ihmisten kuuluvaisuutta alueeseen ja maahan. Olen itse yhteisön jäsen, duojár ja tutkija. Tulkitsen yhteisöni estetiikkakäsitystä duodjin kautta ja sen avulla. Metodi muotoutuu duodjin tekemisen ja osallistumisen kautta saamelainen maailmankäsitys ja sielullisuus taustanaan. Gáktin perusteella muotoutunut rakenne toimii tutkimuksen näkökulmana ja sisällyksenä.
Keskeinen tutkimustulos on, että duodjin ilmaisuvoima näyttäytyy taiteellisesti ja duodji taipuu teoreettiseen analyysiin ja soveltuu taiteelliseen tutkimukseen. Tutkimus todentaa duodjin kautta tietämisen, estetiikan ja moniaistisen visuaalisuuden, taiteellisen produktion kautta. Saamelaiset kirkolliset perhejuhlat, ristiäiset ja konfirmaatio, ovat yhteisöduodjia. Duodjitaidetekstiilit edustavat taiteellista duodjia ja tulkintaa duodjista julkisessa tilassa.
Saamelaista pukeutumisperinnettä ja duodjitaidetekstiilien luomista ohjaa sielullisuus. Yhteisössä muodostuneet arvot ja tavat, kuuluminen maahan, alueeseen ja sukuihin ja kristilliset perinteet ovat luomisen perusteena.
Dát nákkusdutkamuš guorahallá duoji máŋggaáiccat visuálavuođa ja duoji estetihka ja girkolaš sajis. Lahkonan fáttá guorahallamiin sámi čiŋadanárbevieru Eanodaga guovllus Suomas ja girkotekstiillaid duoji geahččanguovllus.
Dutkamuš juohkahuvvá teorehtalaš analysii ja dáiddalaš produkšuvdnii, mii lea oassin nákkosdutkamuša čájáhusaid hámis. Vuosttaš čájáhus muitala sámi bearašávvudemiin, ristejaččain ja konfirmašuvnnas. Nuppi čájáhusa fáddán leat duodjedáiddatekstiillat girkolaš sajis.
Duodji šaddá servoša siste ja speadjalastá olbmo gullevašvuođa guvlui ja eatnamii. Lean ieš servoša lahttu, duojár ja dutki. Dulkkon servošan estetihkkaipmárdusa duddjoma ja duoji bakte. Metoda hápmahuvvá duddjoma ja searvvušoktavuođain nu, ahte sámi máilmmi-ipmárdus ja vuoiŋŋalašvuohta leat duogážin. Gávtti vuođul hápmahuvvan ráhkadus lea dutkamuša geahččanguovlu ja sisdoallu.
Guovddáš dutkanboađus lea, ahte duoji sáhttá olggosbuktit dáiddalaččat ja duodji heive teorehtalaš analysii ja dáiddalaš dutkamuššii. Dutkamuš duohtandahká duoji bakte diehtima, estetihka ja máŋggaáiccat visuálavuođa dáiddalaš produkšuvnna hámis. Sámi girkolaš bearašávvudeamit, ristejaččat ja konfirmašuvdna, gullojit searvvušduodjái. Duodjidáiddatekstiillat ovddastit dáiddalaš duoji ja dulkojumi duojis almmolaš sadjái.
Sámi čiŋadanárbevirrui ja duodjidáiddatekstiillaid duddjomii laktása vuoiŋŋalašvuohta. Servošis hápmahuvvan árvvut ja vierut, gullevašvuohta eatnamii, guvlui ja sogaide ja kristtalaš árbevierut leat duddjoma vuođđun.
Tutkimus jakaantuu teoreettiseen pohdintaan ja taiteelliseen produktioon, joka esiintyy osana tutkimusta kahden näyttelyn muodossa. Ensimmäinen näyttely käsittelee saamelaisia seremonioita, ristiäisiä ja rippikoulua. Toisen näyttelyn teemana ovat duodjitaidetekstiilit kirkolliselle areenalle.
Duodji todentuu yhteisön sisällä ja heijastelee ihmisten kuuluvaisuutta alueeseen ja maahan. Olen itse yhteisön jäsen, duojár ja tutkija. Tulkitsen yhteisöni estetiikkakäsitystä duodjin kautta ja sen avulla. Metodi muotoutuu duodjin tekemisen ja osallistumisen kautta saamelainen maailmankäsitys ja sielullisuus taustanaan. Gáktin perusteella muotoutunut rakenne toimii tutkimuksen näkökulmana ja sisällyksenä.
Keskeinen tutkimustulos on, että duodjin ilmaisuvoima näyttäytyy taiteellisesti ja duodji taipuu teoreettiseen analyysiin ja soveltuu taiteelliseen tutkimukseen. Tutkimus todentaa duodjin kautta tietämisen, estetiikan ja moniaistisen visuaalisuuden, taiteellisen produktion kautta. Saamelaiset kirkolliset perhejuhlat, ristiäiset ja konfirmaatio, ovat yhteisöduodjia. Duodjitaidetekstiilit edustavat taiteellista duodjia ja tulkintaa duodjista julkisessa tilassa.
Saamelaista pukeutumisperinnettä ja duodjitaidetekstiilien luomista ohjaa sielullisuus. Yhteisössä muodostuneet arvot ja tavat, kuuluminen maahan, alueeseen ja sukuihin ja kristilliset perinteet ovat luomisen perusteena.
Dát nákkusdutkamuš guorahallá duoji máŋggaáiccat visuálavuođa ja duoji estetihka ja girkolaš sajis. Lahkonan fáttá guorahallamiin sámi čiŋadanárbevieru Eanodaga guovllus Suomas ja girkotekstiillaid duoji geahččanguovllus.
Dutkamuš juohkahuvvá teorehtalaš analysii ja dáiddalaš produkšuvdnii, mii lea oassin nákkosdutkamuša čájáhusaid hámis. Vuosttaš čájáhus muitala sámi bearašávvudemiin, ristejaččain ja konfirmašuvnnas. Nuppi čájáhusa fáddán leat duodjedáiddatekstiillat girkolaš sajis.
Duodji šaddá servoša siste ja speadjalastá olbmo gullevašvuođa guvlui ja eatnamii. Lean ieš servoša lahttu, duojár ja dutki. Dulkkon servošan estetihkkaipmárdusa duddjoma ja duoji bakte. Metoda hápmahuvvá duddjoma ja searvvušoktavuođain nu, ahte sámi máilmmi-ipmárdus ja vuoiŋŋalašvuohta leat duogážin. Gávtti vuođul hápmahuvvan ráhkadus lea dutkamuša geahččanguovlu ja sisdoallu.
Guovddáš dutkanboađus lea, ahte duoji sáhttá olggosbuktit dáiddalaččat ja duodji heive teorehtalaš analysii ja dáiddalaš dutkamuššii. Dutkamuš duohtandahká duoji bakte diehtima, estetihka ja máŋggaáiccat visuálavuođa dáiddalaš produkšuvnna hámis. Sámi girkolaš bearašávvudeamit, ristejaččat ja konfirmašuvdna, gullojit searvvušduodjái. Duodjidáiddatekstiillat ovddastit dáiddalaš duoji ja dulkojumi duojis almmolaš sadjái.
Sámi čiŋadanárbevirrui ja duodjidáiddatekstiillaid duddjomii laktása vuoiŋŋalašvuohta. Servošis hápmahuvvan árvvut ja vierut, gullevašvuohta eatnamii, guvlui ja sogaide ja kristtalaš árbevierut leat duddjoma vuođđun.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [388]