Kestävä kehitys ja maisema : Living in the Landscape 2 -koulu kestävyyskasvatuksena
Salmivaara, Maikki (2024)
Salmivaara, Maikki
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053142088
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053142088
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee kestävälle kehitykselle (sustainable development) sekä sitä edistämään pyrkivälle kestävyyskasvatukselle (sustainability education) kuvataidekasvatuksen kontekstissa annettuja merkityksiä ja käyttötapoja, analysoimalla keväällä 2021 järjestetyn Arktisen alueen yliopistojen taiteiden- ja tieteidenvälistä kansainvälistä maisemantutkimuskurssia Living in the Landscape (LiLa). Tutkimusintressinä on osallistua kestävän taidekasvatuksen kehittämistyöhön, erityisesti LiLa- hankeen puitteissa.
Taustoitan tutkimustani katsauksella kestävän kehityksen tematiikkaan sekä keskusteluun kestävyyskasvatuksen tavoitteista, perusteluista ja käytänteistä erityisesti kuvataidekasvatuksen/taidekasvatuksen kontekstissa. Tutkimusaineisto koostuu kevätkoulun virallisista materiaaleista, kurssin sisällöistä, sekä kurssin tuloksena esitellystä näyttelystä ja katalogista, joita analysoin tutkimuskysymysten valossa. Tutkimukseni on autoetnografiaan ja osallistavaan havainnointiin perustuva laadullinen tutkimus, jonka aineistoanalyysissä on hyödynnetty teoriapohjaista sisällönanalyysia.
Oman interventioni ja sen tarkastelun osalta tutkimus on taideperustaista toimintatutkimusta, mutta tutkimukseni tarkastelu kohdistuu omaa interventiotani laajempaan kokonaisuuteen (LiLa).
Tutkielmani perusteella LiLa2 -kurssilla kestävä kehitys nähdään moniulotteisena kysymyksenä, jota tarkastellaan maiseman käsitteen kautta ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksena. Kurssisisällöissä painotetaan kulttuurista ulottuvuutta, sekä taideperustaisen metodin hyödyntämistä kestävyyskysymysten tarkastelemisessa. UNESCON kestävyyskasvatuksen ulottuvuuksista kurssilla painottuvat sosio-emotionaalinen ja käyttäytymisulottuvuus. Kognitiivinen ulottuvuus vaikuttaa jäävän hieman ohueksi. Kestävän kuvataidekasvatuksen painopisteistä kurssin pedagogiikassa korostuvat maisemasuhteen pohtimisen kautta ympäristöherkkyyden lisääminen ja yhteisöllisen pedagogiikan mahdollistama merkityksenrakentaminen, sitoutuminen ja yhteisöllisyys sekä taideperustaisuus työskentelyn kriittisenä reflektiona. Yhteisen näyttelyn voi nähdä muutoksen tekemisen painotuksena – paikalliseen ympäristöön vaikuttamisena taiteen keinoin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää LiLan tulevia syklejä suunnattaessa ja kestävän kuvataidekasvatuksen kehittämisessä.
Taustoitan tutkimustani katsauksella kestävän kehityksen tematiikkaan sekä keskusteluun kestävyyskasvatuksen tavoitteista, perusteluista ja käytänteistä erityisesti kuvataidekasvatuksen/taidekasvatuksen kontekstissa. Tutkimusaineisto koostuu kevätkoulun virallisista materiaaleista, kurssin sisällöistä, sekä kurssin tuloksena esitellystä näyttelystä ja katalogista, joita analysoin tutkimuskysymysten valossa. Tutkimukseni on autoetnografiaan ja osallistavaan havainnointiin perustuva laadullinen tutkimus, jonka aineistoanalyysissä on hyödynnetty teoriapohjaista sisällönanalyysia.
Oman interventioni ja sen tarkastelun osalta tutkimus on taideperustaista toimintatutkimusta, mutta tutkimukseni tarkastelu kohdistuu omaa interventiotani laajempaan kokonaisuuteen (LiLa).
Tutkielmani perusteella LiLa2 -kurssilla kestävä kehitys nähdään moniulotteisena kysymyksenä, jota tarkastellaan maiseman käsitteen kautta ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksena. Kurssisisällöissä painotetaan kulttuurista ulottuvuutta, sekä taideperustaisen metodin hyödyntämistä kestävyyskysymysten tarkastelemisessa. UNESCON kestävyyskasvatuksen ulottuvuuksista kurssilla painottuvat sosio-emotionaalinen ja käyttäytymisulottuvuus. Kognitiivinen ulottuvuus vaikuttaa jäävän hieman ohueksi. Kestävän kuvataidekasvatuksen painopisteistä kurssin pedagogiikassa korostuvat maisemasuhteen pohtimisen kautta ympäristöherkkyyden lisääminen ja yhteisöllisen pedagogiikan mahdollistama merkityksenrakentaminen, sitoutuminen ja yhteisöllisyys sekä taideperustaisuus työskentelyn kriittisenä reflektiona. Yhteisen näyttelyn voi nähdä muutoksen tekemisen painotuksena – paikalliseen ympäristöön vaikuttamisena taiteen keinoin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää LiLan tulevia syklejä suunnattaessa ja kestävän kuvataidekasvatuksen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]