Tietojärjestelmät osana sosiaalityön tiedonmuodostusta
Salovaara, Samuel (2024)
Salovaara, Samuel
2024
ISBN:978-952-337-436-2
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-436-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-436-2
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan tietojärjestelmiä sosiaalityön tiedonmuodostuksessa sosioteknisen teorian viitekehyksessä. Tutkimustehtävänä on jäsentää kokonaiskuvaa tietojärjestelmistä osana sosiaalityön tiedonmuodostuksen prosesseja. Tutkimuksessa kysytään, millaisia rooleja ja tehtäviä tietojärjestelmälle rakentuu sosioteknisessä systeemissä osana sosiaalityön tiedonmuodostusta. Sosiaalityön tiedonmuodostusta lähestytään erityisesti tapauskohtaisen ja tiedolla johtamisen tiedonmuodostuksen prosessien kautta.
Tutkimus koostuu neljästä osatutkimuksesta ja yhteenvedosta. Ensimmäinen osatutkimus käsittelee sosiaalityön tiedollisten tarpeiden tunnistamista ja niiden huomioimista uutta tietojärjestelmää kehitettäessä. Toinen osatutkimus tarkastelee tietojärjestelmien tarjoamaa tukea tapauskohtaisessa sosiaalityössä tapahtuvalle tiedonmuodostukselle, kun taas kolmas osatutkimus käsittelee tietojärjestelmien tarjoamaa tukea sosiaalialan tiedolla johtamiselle. Neljäs osatutkimus käsittelee tietojärjestelmien avulla kerätyn tiedon hyödyntämisen esteitä sosiaalialan organisaatioiden tiedolla johtamisessa. Osatutkimusten pohjalta tutkimuksessa hyödynnetään monitriangulaatiota yhdistämällä erilaisia aineistoja, laadullisia ja määrällisiä menetelmiä, teoreettisia malleja sekä tekemällä osatutkimuksissa tutkijayhteistyötä. Tutkimusaineistoina hyödynnetään sosiaalialan ammattilaisille ja johtajille suunnattuja kansallisia kyselyaineistoja sekä tietojärjestelmän kehittäjiltä kerättyä haastatteluaineistoa. Yhteenvedon analyysi on toteutettu teorialähtöisellä sisällönanalyysillä tulkitsemalla osatutkimusten tuloksia sosioteknisen teorian viitekehyksessä.
Tutkimuksen epistemologisena lähtökohtana on sosiaalinen konstruktionismi, jonka kautta tietoa ja tiedonmuodostusta tarkastellaan yhteydessä sosiaaliseen toimintaan. Tutkimuksessa myös teknologiat, kuten tietojärjestelmät, käsitetään sosiaalisesti muotoutuvina. Sosioteknisen kehysteorian lisäksi tutkimuksessa sovelletaan eri tutkimusperinteissä jäsennettyjä malleja tiedonmuodostuksen prosesseista. Tutkimus kiinnittyy osaksi sosiaalityön tiedon ja teknologian suhteesta käytyjä keskusteluja.
Tutkimustuloksena tuotetaan tulkinta sosiaalityön tiedonmuodostuksen laajennetusta sosioteknisestä systeemistä, jossa tietojärjestelmällä on lukuisia rooleja ja tehtäviä osana erilaisia tiedonmuodostuksen prosesseja. Tietojärjestelmän odotetaan toimivan datan keruun, tallennuksen, käsittelyn, jakamisen ja monipuolisen hyödyntämisen mahdollistavana teknisenä artefaktina tapauskohtaisen sosiaalityön ja tiedolla johtamisen tueksi. Tietojärjestelmä on apuväline, mutta toimii myös tiedonmuodostusta ohjaavana ja määrittävänä teknologiana. Tietojärjestelmän ohjaavuuden vahvistaminen sekä tietojärjestelmän epäonnistuminen tehtävissään voivat heikentää organisaation adaptiivisuutta.
Sosiaalityön tiedonmuodostuksen laajennettu sosiotekninen systeemi havainnollistaa eri intressejä painottavia sidosryhmiä, jotka osallistuvat tiedontuotannon prosesseihin. Sosiaalityön käytännön, johdon, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan sekä kansallisen tason toimijat hyödyntävät sosiaalityön tietojärjestelmiin tallennettua informaatiota asiakkaista, työtehtävistä, sosiaalisista ongelmista ja ilmiöistä eri tavoin moniin tarkoituksiin. Kansallisen tiedonhallinnan myötä vahvistunut keskitetty tietojärjestelmien hallinta vähentää sekä organisaatioiden että käytännön sosiaalityön autonomiaa suhteessa tietojärjestelmiin. Laajennetussa sosioteknisessä systeemissä tapahtuu vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä ja systeemin sisäistä vuorovaikutusta vahvistamalla on mahdollista luoda edellytyksiä sosiaalisten ja teknisten tekijöiden paremmalle yhteensopivuudelle ja siten edistää koko systeemin menestystä.
Tutkimuksessa tuotettu kokonaiskuva laajennetusta sosioteknisestä systeemistä auttaa hahmottamaan sosiaalityön tietojärjestelmien rooleja ja tehtäviä aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Tulokset voivat tukea sosiaalityön toimijoita ymmärtämään tietojärjestelmän sosiaalista muotoutumista sekä siihen liittyvien sidosryhmien risteäviä intressejä ja siten osallistumaan tietojärjestelmien sosiaalityölähtöiseen kehittämiseen. Tutkimus täsmentää myös sosiaalityön tiedonmuodostukseen kiinnittyviä tiedollisia tarpeita, ja näitä tuloksia voidaan hyödyntää tietojärjestelmiä kehitettäessä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.
Tutkimus koostuu neljästä osatutkimuksesta ja yhteenvedosta. Ensimmäinen osatutkimus käsittelee sosiaalityön tiedollisten tarpeiden tunnistamista ja niiden huomioimista uutta tietojärjestelmää kehitettäessä. Toinen osatutkimus tarkastelee tietojärjestelmien tarjoamaa tukea tapauskohtaisessa sosiaalityössä tapahtuvalle tiedonmuodostukselle, kun taas kolmas osatutkimus käsittelee tietojärjestelmien tarjoamaa tukea sosiaalialan tiedolla johtamiselle. Neljäs osatutkimus käsittelee tietojärjestelmien avulla kerätyn tiedon hyödyntämisen esteitä sosiaalialan organisaatioiden tiedolla johtamisessa. Osatutkimusten pohjalta tutkimuksessa hyödynnetään monitriangulaatiota yhdistämällä erilaisia aineistoja, laadullisia ja määrällisiä menetelmiä, teoreettisia malleja sekä tekemällä osatutkimuksissa tutkijayhteistyötä. Tutkimusaineistoina hyödynnetään sosiaalialan ammattilaisille ja johtajille suunnattuja kansallisia kyselyaineistoja sekä tietojärjestelmän kehittäjiltä kerättyä haastatteluaineistoa. Yhteenvedon analyysi on toteutettu teorialähtöisellä sisällönanalyysillä tulkitsemalla osatutkimusten tuloksia sosioteknisen teorian viitekehyksessä.
Tutkimuksen epistemologisena lähtökohtana on sosiaalinen konstruktionismi, jonka kautta tietoa ja tiedonmuodostusta tarkastellaan yhteydessä sosiaaliseen toimintaan. Tutkimuksessa myös teknologiat, kuten tietojärjestelmät, käsitetään sosiaalisesti muotoutuvina. Sosioteknisen kehysteorian lisäksi tutkimuksessa sovelletaan eri tutkimusperinteissä jäsennettyjä malleja tiedonmuodostuksen prosesseista. Tutkimus kiinnittyy osaksi sosiaalityön tiedon ja teknologian suhteesta käytyjä keskusteluja.
Tutkimustuloksena tuotetaan tulkinta sosiaalityön tiedonmuodostuksen laajennetusta sosioteknisestä systeemistä, jossa tietojärjestelmällä on lukuisia rooleja ja tehtäviä osana erilaisia tiedonmuodostuksen prosesseja. Tietojärjestelmän odotetaan toimivan datan keruun, tallennuksen, käsittelyn, jakamisen ja monipuolisen hyödyntämisen mahdollistavana teknisenä artefaktina tapauskohtaisen sosiaalityön ja tiedolla johtamisen tueksi. Tietojärjestelmä on apuväline, mutta toimii myös tiedonmuodostusta ohjaavana ja määrittävänä teknologiana. Tietojärjestelmän ohjaavuuden vahvistaminen sekä tietojärjestelmän epäonnistuminen tehtävissään voivat heikentää organisaation adaptiivisuutta.
Sosiaalityön tiedonmuodostuksen laajennettu sosiotekninen systeemi havainnollistaa eri intressejä painottavia sidosryhmiä, jotka osallistuvat tiedontuotannon prosesseihin. Sosiaalityön käytännön, johdon, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan sekä kansallisen tason toimijat hyödyntävät sosiaalityön tietojärjestelmiin tallennettua informaatiota asiakkaista, työtehtävistä, sosiaalisista ongelmista ja ilmiöistä eri tavoin moniin tarkoituksiin. Kansallisen tiedonhallinnan myötä vahvistunut keskitetty tietojärjestelmien hallinta vähentää sekä organisaatioiden että käytännön sosiaalityön autonomiaa suhteessa tietojärjestelmiin. Laajennetussa sosioteknisessä systeemissä tapahtuu vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä ja systeemin sisäistä vuorovaikutusta vahvistamalla on mahdollista luoda edellytyksiä sosiaalisten ja teknisten tekijöiden paremmalle yhteensopivuudelle ja siten edistää koko systeemin menestystä.
Tutkimuksessa tuotettu kokonaiskuva laajennetusta sosioteknisestä systeemistä auttaa hahmottamaan sosiaalityön tietojärjestelmien rooleja ja tehtäviä aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Tulokset voivat tukea sosiaalityön toimijoita ymmärtämään tietojärjestelmän sosiaalista muotoutumista sekä siihen liittyvien sidosryhmien risteäviä intressejä ja siten osallistumaan tietojärjestelmien sosiaalityölähtöiseen kehittämiseen. Tutkimus täsmentää myös sosiaalityön tiedonmuodostukseen kiinnittyviä tiedollisia tarpeita, ja näitä tuloksia voidaan hyödyntää tietojärjestelmiä kehitettäessä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [379]