Student engagement in the post-Soviet university : the current state and prospects in post-Soviet countries - Azerbaijan and Estonia
Isaeva, Razia (2024)
Isaeva, Razia
Lapin yliopisto
2024
ISBN:978-952-337-443-0
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-443-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-443-0
Tiivistelmä
Tämä tutkimus sai alkunsa tarpeesta kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden sitoutumista (engl. student engagement) entisissä neuvostomaissa. Sitoutuminen on yksi tutkituimmista koulutuksen näkökulmista erityisesti kehittyneissä, englanninkielisissä maissa. Entisissä neuvostomaissa käsitettä ei ole kuitenkaan määritelty tai mitattu. Opiskelijoiden sitoutuminen on ollut akateemisen keskustelun kohde vuosia ja sen on havaittu olevan myös yhteydessä korkeakoulutuksen laatuun.
Tässä tutkimuksessa opiskelijoiden sitoutumista tutkittiin formaalin opetuksen sisällä ja sen ulkopuolisissa toiminnoissa sekä etsittiin keinoja parantaa opiskelijoiden opiskelukokemusta entisissä neuvostomaissa. Tutkimus edustaa dialektista pluralismia, joka mahdollistaa sekä yksilöllisten näkökulmien tutkimuksen että hyödyntämään eri paradigmoja, teorioita ja tutkimusmenetelmiä samanaikaisesti.
Tutkimus koostuu kolmesta itsenäisestä osatutkimuksesta, jotka kohdistuivat kahteen entiseen neuvostomaahan, Azerbaidžaniin ja Viroon. Osatutkimuksessa I tutkittiin opiskelijoiden aktiviteettien, yliopistokohtaisten muuttujien ja opintomenestyksen välisiä yhteyksiä azerbaidžanilaisissa yliopistoissa kahden muuttujan korrelaatioiden ja regressioanalyysin avulla. Aineisto koostui 266 opiskelijan vastauksesta viidestä pääkaupunkialueen yliopistosta. Osatutkimuksessa II analysoitiin opiskelijoiden (N = 433) sitoutumisen variaatioita kahdeksassa azerbaidžanilaisessa yliopistossa ja eri tieteenaloilla. Lisäksi kysyttiin opiskelijoiden näkökulmia heidän opiskelukokemuksensa parantamiseksi. Kolmannessa osatutkimuksessa tarkasteltiin miten opiskelijoiden (N = 27) sitoutuminen formaalin opetuksen ulkopuolissa toiminnoissa, erityisesti laadunvarmistuksessa, tuki yliopiston ja opiskelijoiden välistä vuoropuhelua virolaisessa yliopistossa.
Osatutkimus I paljasti, että opiskelijoiden menestys keskiarvolla mitattuna on yhteydessä opiskelijoiden sekä yliopiston akateemisen ja muun henkilökunnan välisen vuorovaikutuksen laatuun. Kannustava ilmapiiri ennusti havaittuja hyötyjä opiskelusta ja opiskelijoiden tyytyväisyyttä. Tutkimus osoitti kuitenkin myös, että yhteistoiminnallinen oppiminen oli negatiivisesti yhteydessä opintomenestyksen keskiarvoon. Opiskelijoiden sitoutumista ennusti suurelta osin opiskelijoiden ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus. Tämän ja yliopistokampuksen ilmapiiri näyttäytyivät kriittisinä opiskelijoiden oppimiskokemusten, menestyksen ja tyytyväisyyden takeina.
Osatutkimuksen II päähavainto oli, että opiskelijoiden sitoutuminen vaihteli yliopistojen ja oppiaineiden välillä. Vaikka pääkaupunkiyliopistojen ja maakuntien yliopistojen tai eri kokoisten yliopistojen välillä ei löytynyt perustavanlaatuista eroa, yhteistoiminnallinen oppiminen näytti toteutuvan parhaiten kahdessa pääkaupungin yliopistossa muihin yliopistoihin verrattuna. Tutkimus myös osoitti, että opiskelijoiden ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus oli yleisesti parempaa maakuntien yliopistoissa kuin pääkaupunkiyliopistoissa. Luonnontieteiden opiskelijat olivat tyytymättömämpiä yliopiston opiskeluolosuhteisiin kuin muiden alojen opiskelijat. Opiskelijoiden näkemysten mukaan azerbaidžanilainen korkeakoulutuksen taso oli heikkoa ja he toivoivat parempaa laatua opetushenkilöstöön, opetukseen ja opetussuunnitelmiin.
Osatutkimus III toteutettiin virolaisessa yliopistossa. Tutkimuksen tulokset paljastivat, että opiskelijat olivat innokkaita osallistumaan erilaisiin yliopiston sisäisiin laadunvarmistusprosesseihin, jos osallistumiseen liittyvät odotukset ja vastuut sanoitettiin selvästi. Opiskelijat rakensivat dialogia ratkaistakseen haasteita opinnoissaan. He myös toivoivat saavansa riittävästi tietoa yliopiston kehittämissuunnitelmista, jotta voisivat antaa palautetta ja rakentaa yhteistyötä yliopiston suuntaan paremmin. Analyysi tuotti myös kuvauksen siitä, miten yliopistot voivat parantaa opiskelijoiden sitoutumista laadunvarmistukseen.
Tutkimus tuotti ainutlaatuista tietoa siitä, miten opiskelijoiden sitoutuminen rakentuu ja toteutuu entisten neuvostomaiden yliopistokoulutuksessa. Kyseessä on pioneeritutkimus, sillä opiskelijoiden sitoutumista ei ole näissä maissa tutkittu systemaattisesti. Tutkimus avaa opiskelijoiden sitoutumisesta uudessa kontekstissa, ja tuottaa paitsi tietoa koulutuksen kehittämiseen entisissä neuvostomaissa myös syvempää ymmärrystä yliopisto-opiskelijoiden sitoutumisen merkityksestä kansainväliseen tieteelliseen keskusteluun laajemminkin.
Tässä tutkimuksessa opiskelijoiden sitoutumista tutkittiin formaalin opetuksen sisällä ja sen ulkopuolisissa toiminnoissa sekä etsittiin keinoja parantaa opiskelijoiden opiskelukokemusta entisissä neuvostomaissa. Tutkimus edustaa dialektista pluralismia, joka mahdollistaa sekä yksilöllisten näkökulmien tutkimuksen että hyödyntämään eri paradigmoja, teorioita ja tutkimusmenetelmiä samanaikaisesti.
Tutkimus koostuu kolmesta itsenäisestä osatutkimuksesta, jotka kohdistuivat kahteen entiseen neuvostomaahan, Azerbaidžaniin ja Viroon. Osatutkimuksessa I tutkittiin opiskelijoiden aktiviteettien, yliopistokohtaisten muuttujien ja opintomenestyksen välisiä yhteyksiä azerbaidžanilaisissa yliopistoissa kahden muuttujan korrelaatioiden ja regressioanalyysin avulla. Aineisto koostui 266 opiskelijan vastauksesta viidestä pääkaupunkialueen yliopistosta. Osatutkimuksessa II analysoitiin opiskelijoiden (N = 433) sitoutumisen variaatioita kahdeksassa azerbaidžanilaisessa yliopistossa ja eri tieteenaloilla. Lisäksi kysyttiin opiskelijoiden näkökulmia heidän opiskelukokemuksensa parantamiseksi. Kolmannessa osatutkimuksessa tarkasteltiin miten opiskelijoiden (N = 27) sitoutuminen formaalin opetuksen ulkopuolissa toiminnoissa, erityisesti laadunvarmistuksessa, tuki yliopiston ja opiskelijoiden välistä vuoropuhelua virolaisessa yliopistossa.
Osatutkimus I paljasti, että opiskelijoiden menestys keskiarvolla mitattuna on yhteydessä opiskelijoiden sekä yliopiston akateemisen ja muun henkilökunnan välisen vuorovaikutuksen laatuun. Kannustava ilmapiiri ennusti havaittuja hyötyjä opiskelusta ja opiskelijoiden tyytyväisyyttä. Tutkimus osoitti kuitenkin myös, että yhteistoiminnallinen oppiminen oli negatiivisesti yhteydessä opintomenestyksen keskiarvoon. Opiskelijoiden sitoutumista ennusti suurelta osin opiskelijoiden ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus. Tämän ja yliopistokampuksen ilmapiiri näyttäytyivät kriittisinä opiskelijoiden oppimiskokemusten, menestyksen ja tyytyväisyyden takeina.
Osatutkimuksen II päähavainto oli, että opiskelijoiden sitoutuminen vaihteli yliopistojen ja oppiaineiden välillä. Vaikka pääkaupunkiyliopistojen ja maakuntien yliopistojen tai eri kokoisten yliopistojen välillä ei löytynyt perustavanlaatuista eroa, yhteistoiminnallinen oppiminen näytti toteutuvan parhaiten kahdessa pääkaupungin yliopistossa muihin yliopistoihin verrattuna. Tutkimus myös osoitti, että opiskelijoiden ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus oli yleisesti parempaa maakuntien yliopistoissa kuin pääkaupunkiyliopistoissa. Luonnontieteiden opiskelijat olivat tyytymättömämpiä yliopiston opiskeluolosuhteisiin kuin muiden alojen opiskelijat. Opiskelijoiden näkemysten mukaan azerbaidžanilainen korkeakoulutuksen taso oli heikkoa ja he toivoivat parempaa laatua opetushenkilöstöön, opetukseen ja opetussuunnitelmiin.
Osatutkimus III toteutettiin virolaisessa yliopistossa. Tutkimuksen tulokset paljastivat, että opiskelijat olivat innokkaita osallistumaan erilaisiin yliopiston sisäisiin laadunvarmistusprosesseihin, jos osallistumiseen liittyvät odotukset ja vastuut sanoitettiin selvästi. Opiskelijat rakensivat dialogia ratkaistakseen haasteita opinnoissaan. He myös toivoivat saavansa riittävästi tietoa yliopiston kehittämissuunnitelmista, jotta voisivat antaa palautetta ja rakentaa yhteistyötä yliopiston suuntaan paremmin. Analyysi tuotti myös kuvauksen siitä, miten yliopistot voivat parantaa opiskelijoiden sitoutumista laadunvarmistukseen.
Tutkimus tuotti ainutlaatuista tietoa siitä, miten opiskelijoiden sitoutuminen rakentuu ja toteutuu entisten neuvostomaiden yliopistokoulutuksessa. Kyseessä on pioneeritutkimus, sillä opiskelijoiden sitoutumista ei ole näissä maissa tutkittu systemaattisesti. Tutkimus avaa opiskelijoiden sitoutumisesta uudessa kontekstissa, ja tuottaa paitsi tietoa koulutuksen kehittämiseen entisissä neuvostomaissa myös syvempää ymmärrystä yliopisto-opiskelijoiden sitoutumisen merkityksestä kansainväliseen tieteelliseen keskusteluun laajemminkin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [379]