Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exploring embodied luxury : practice-theoretical autoethnography of a yoga retreat holiday

Eskola, Mona (2024)

 
Avaa tiedosto
978-952-337-437-9.pdf (1.611Mt)
Lataukset: 


Eskola, Mona
Lapin yliopisto
2024

ISBN:978-952-337-437-9
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-437-9

Kuvaus

ei tietoa saavutettavuudesta
unknown accessibility
Tiivistelmä
Tavanomaisesti luksus liitetään huomiota herättäviin, kalliisiin sekä erityislaatuisiin tuotteisiin ja palveluihin. Luksusilmiöstä keskustellaan usein branding- ja markkinointikirjallisuudessa. Silti tämän päivän yhteiskunnassa käsitys luksuksesta on laajentunut kattamaan monenlaisia elämyksiä ja aineettoman luksuksen muotoja. Kuluttajatutkimus ja epätavanomaisen luksuksen kirjallisuus näkevät luksuksen sosiaalisena rakennelmana, jossa myös aineettomat, ohikiitävät, tunnepohjaiset intensiteetit ovat merkityksellisiä. Myös luksusmatkailun keskusteluissa on herännyt kiinnostus tutkia luksuselämyksen aineetonta, aistillista luonnetta sekä sen eri variaatioita matkailijoiden tulkinnoissa. Silti epätavanomaiset luksuksen muodot matkailussa ovat saaneet vain vähän huomiota. On olemassa selkeä tarve tutkimuksille, jotka täydentävät luksustutkimuksissa vallalla olevaa psykologista ymmärrystä luksuksen luonteesta, ja tuovat esiin luksuksen ilmenemismuotoja kehollisen tietämisen näkökulmasta.

Tämä tutkimus keskittyy luksuksen ilmenemiseen kehollisena tietämisenä matkailijan sosiomateriaalisissa käytännöissä. Tätä tavoitetta lähestytään kolmella tutkimuskysymyksellä: 1) Millaisissa käytännöissä luksus ilmenee joogaretriittilomalla? 2) Miten luksuksen kehollinen tietäminen kehkeytyy käytännöissä? 3) Mitä kehollinen tietäminen luksuksesta tarkoittaa empiirisesti, ja miten sitä voi metodologisesti tutkia? Tutkimuksessa matkailu ymmärretään käytäntönä, jossa kehollinen tietäminen on luontainen osa tietämistä. Epistemologisesti tutkimus nojautuu käytäntöteoreettiseen lähestymistapaan, joka juontaa organisaatiokirjallisuudesta ja täsmällisemmin esteettisestä, sosiomateriaalisesta lähestymisestä käytäntöihin: tieto muotoutuu käytännöissä tietämisenä, aktiivisena kehollisena tekemisenä.

Väitöskirjan teoria, empiria ja metodologia muotoutuivat toisiinsa kietoutuneina. Valittu lähestymistapa paljasti luksuksen kehkeytymisen sosiomateriaalisten käytäntöjen affekto-rytmisinä muotoutumisina, kehollisena luksuksena. Väitöskirjan empiirisessä osassa kehon tietämistä luksuksesta tutkitaan evokatiivisen autoetnografian ja keho-refleksiivisyyden (engl. body-reflexivity) avulla. Kehollinen luksus ilmenee monipaikkaisena ilmiönä, jota tutkitaan joogaretriittiloman käytännöissä thaimaalaisessa luksushotellissa. Henkilökohtaisten kenttämuistiinpanojen ja aineiston lisäksi empiirinen materiaali sisältää hotellin ja joogastudioiden matkailijoille suunnattua markkinointimateriaalia. Kaikkein oleellisin aineisto luksuksesta tietämiseen löytyi kuitenkin kehon sisältä, kehollisesta, affektiivisesta tietämisestä. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi affekto-rytmisten käytäntöjen hetkellistä kehkeymää ja ne nimettiin seuraavasti: Orientoituminen, Uudelleenliittyminen, Mukautuminen, Suojeleminen ja Vapautuminen.

Väitöskirja kontribuoi luksus- ja matkailututkimuksen keskusteluihin. Luksuskirjallisuudessa tutkimus laajentaa olemassa olevia keskusteluja osoittamalla, miten eletty ja elävä keho on aktiivinen, aistillinen, tietävä toimija sen sijaan, että matkailijoiden kehot ymmärrettäisiin passiivisina. Tutkimus tuo esiin matkailijan ja kehon aktiivisen roolin luksuselämyksen muotoutumisessa. Toiseksi, tutkimus kontribuoi luksuskirjallisuuden käytäntöteoreettisiin tutkimuksiin teorisoimalla luksus ilmiönä, joka kehkeytyy yhdessä heterogeenisten toimijoiden – ihmisten, ei-inhimillisten ja luonnon – hetkellisinä yhteenliittyminä. Lisäksi toisin kuin aiemmissa käytäntöteoreettisissa luksustutkimuksissa tässä tutkimuksessa havainnoidaan luksuksen kehkeytymistä sosiomateriaalisten käytäntöjen sisällä. Kolmanneksi, tutkimus täydentää epätavanomaisen luksuksen tutkimuksia tuomalla keskusteluihin sosiomateriaalisten käytäntöjen affekto-rytmistä luonteen, mikä vie huomion luksuksen aineettomaan, keholliseen ja eettiseen vaikutukseen. Matkailututkimuksessa väitöskirja täydentää olemassa olevia kehollisuus keskusteluja. Tutkimuksessa keho ymmärretään ‘kehollisen tietämisen jatkuvana muotoutumisena ja värähtelevänä materiana, joka omaa kyvyn vaikuttaa ja vaikuttua’. Tutkimus tuo esiin kehollisen tietämisen merkityksen luksuksesta tietämisessä sekä havainnollistaa, miten eettisyys tapahtuu matkailun käytännöissä. Tutkimus jatkaa matkailututkimuksen keskusteluja relationaalisista, yli-yksilöllisistä sosiomateriaalisista käytännöistä. Metodologisesti, omaksumalla autoetnografisen keho-refleksiivisen lähestymistavan käytäntöjen tutkimisessa väitöskirja laajentaa olemassa olevia luksustutkimuksia, jotka lähestyvät ilmiötä rationaalisen mielen kautta. Valittu lähestymistapa täydentää vallalla olevia rationaalis-kognitiivisia metodologioita luksuksen tutkimisessa sekä luksusilmiön ulkopuolista havainnointia. Tutkijan keho nähdään väitöskirjassa luontaisena ja olennaisena toimijana osana kehollisen luksuksen tietämisessä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää laajasti erilaisia vieraanvaraisuusalan luksuselämyksiä muotoillessa sekä myös muilla toimialoilla.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [404]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste