Oikeudenmukainen oikeudenkäynti sotilaskurinpitomenettelyssä
Leväinen, Roosa (2024)
Leväinen, Roosa
Lapin yliopisto
2024
ISBN:978-952-337-446-1
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-446-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-446-1
Tiivistelmä
Tässä pääasiassa lainopillisessa tutkimuksessa analysoidaan Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklassa säädettyjen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimusten ja 7 artiklassa säädetyn rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen toteutumista sotilaskurinpitomenettelyssä. Tarkastelemalla sotilaskurinpitomenettelyä saadaan tärkeää tietoa Puolustusvoimien oikeudenhoidon tilasta. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin palvelusrikoksen tunnusmerkistön ja sotilaskurinpitomenettelyn ongelmakohtia ja siten edistää sotilaskurinpitojärjestelmän kehittämistä.
Sotilaskurinpitomenettely on Puolustusvoimien sisäinen, nopeutettuun ja yksinkertaistettuun rikosprosessiin rinnastuva menettely, jonka tarkoituksena on turvata kurin ja järjestyksen ylläpitämistä joukoissa. Tutkimuksen esikysymyksenä on, onko suomalainen sotilaskurinpitomenettely oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia vai hallinnollista kurinpitomenettelyä? Mikäli sotilaskurinpitomenettelyn katsotaan olevan oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia, menettelyn tulee täyttää Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklassa säädetyt oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vähimmäisvaatimukset. Sotilaskurinpitomenettelyn katsotaan olevan oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen määrittämien Engel-kriteereiden perusteella.
Tutkimuskysymyksenä on, onko tarkoituksenmukaista, että sotilaskurinpitomenettely on oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia? Sotilaskurinpitomenettelyn tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan analysoimalla asetettujen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin mittapuiden ja rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen toteutumista sotilaskurinpitomenettelyssä. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin mittapuiksi asetetaan kurinpitoesimiehen esteettömyys, syyttömyysolettama ja itsekriminointisuoja. Kurinpitoesimiehen ja rikoksesta epäillyn esimiesalaissuhde sekä kurinpitoesimiehen osallistuminen kurinpitomenettelyn peräkkäisiin vaiheisiin tekevät kurinpitoesimiehen esteelliseksi. Kurinpitoesimiehen esteellisyys murentaa syyttömyysolettaman ja itsekriminointisuojan.
Sotilaskurinpitomenettely ja siinä käsiteltävät rikokset ovat kiinteässä yhteydessä. Suurin osa sotilaskurinpitomenettelyssä käsiteltävistä rikoksista on palvelusrikoksia. Palvelusrikokset ovat blankorangaistussäännöksiä, mikä on ongelmallista rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen vaatimusten näkökulmasta.
Tutkimusaineisto koostuu Maavoimien joukko-osastoissa tehdyistä kurinpitoratkaisuasiakirjoista. Kurinpitoratkaisut on analysoitu käyttäen laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä. Sotilaskurinpitojärjestelmä on rakennettu sen olettaman varaan, että vailla oikeustieteellistä koulutusta olevat kurinpitoesimiehet osaavat ratkaista haastaviakin oikeudellisia kysymyksiä. Kurinpitoratkaisuissa esiintyvät virheet osoittavat, että nykyinen sotilaskurinpitojärjestelmä asettaa kurinpitoesimiehille liian korkeat oikeudelliset osaamistavoitteet.
Tutkimuksen johtopäätös on, ettei nykymuotoinen sotilaskurinpitojärjestelmä ole tarkoituksenmukainen. Yksi vaihtoehto sotilaskurinpitojärjestelmän kehittämiseksi on erottaa ammattisotilaiden ja varusmiesten kurinpitojärjestelmät toisistaan siten, että varusmiesten kurinpitoasiat käsiteltäisiin vankilan kurinpitomenettelyä muistuttavassa hallinnollisessa menettelyssä. Kaikista oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeista ei kuitenkaan ole mahdollista luopua puhtaasti hallinnollisena menettelynä pidettävänkään menettelyn osalta.
Sotilaskurinpitomenettely on Puolustusvoimien sisäinen, nopeutettuun ja yksinkertaistettuun rikosprosessiin rinnastuva menettely, jonka tarkoituksena on turvata kurin ja järjestyksen ylläpitämistä joukoissa. Tutkimuksen esikysymyksenä on, onko suomalainen sotilaskurinpitomenettely oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia vai hallinnollista kurinpitomenettelyä? Mikäli sotilaskurinpitomenettelyn katsotaan olevan oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia, menettelyn tulee täyttää Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklassa säädetyt oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vähimmäisvaatimukset. Sotilaskurinpitomenettelyn katsotaan olevan oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen määrittämien Engel-kriteereiden perusteella.
Tutkimuskysymyksenä on, onko tarkoituksenmukaista, että sotilaskurinpitomenettely on oikeudelliselta luonteeltaan rikosprosessia? Sotilaskurinpitomenettelyn tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan analysoimalla asetettujen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin mittapuiden ja rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen toteutumista sotilaskurinpitomenettelyssä. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin mittapuiksi asetetaan kurinpitoesimiehen esteettömyys, syyttömyysolettama ja itsekriminointisuoja. Kurinpitoesimiehen ja rikoksesta epäillyn esimiesalaissuhde sekä kurinpitoesimiehen osallistuminen kurinpitomenettelyn peräkkäisiin vaiheisiin tekevät kurinpitoesimiehen esteelliseksi. Kurinpitoesimiehen esteellisyys murentaa syyttömyysolettaman ja itsekriminointisuojan.
Sotilaskurinpitomenettely ja siinä käsiteltävät rikokset ovat kiinteässä yhteydessä. Suurin osa sotilaskurinpitomenettelyssä käsiteltävistä rikoksista on palvelusrikoksia. Palvelusrikokset ovat blankorangaistussäännöksiä, mikä on ongelmallista rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen vaatimusten näkökulmasta.
Tutkimusaineisto koostuu Maavoimien joukko-osastoissa tehdyistä kurinpitoratkaisuasiakirjoista. Kurinpitoratkaisut on analysoitu käyttäen laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä. Sotilaskurinpitojärjestelmä on rakennettu sen olettaman varaan, että vailla oikeustieteellistä koulutusta olevat kurinpitoesimiehet osaavat ratkaista haastaviakin oikeudellisia kysymyksiä. Kurinpitoratkaisuissa esiintyvät virheet osoittavat, että nykyinen sotilaskurinpitojärjestelmä asettaa kurinpitoesimiehille liian korkeat oikeudelliset osaamistavoitteet.
Tutkimuksen johtopäätös on, ettei nykymuotoinen sotilaskurinpitojärjestelmä ole tarkoituksenmukainen. Yksi vaihtoehto sotilaskurinpitojärjestelmän kehittämiseksi on erottaa ammattisotilaiden ja varusmiesten kurinpitojärjestelmät toisistaan siten, että varusmiesten kurinpitoasiat käsiteltäisiin vankilan kurinpitomenettelyä muistuttavassa hallinnollisessa menettelyssä. Kaikista oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeista ei kuitenkaan ole mahdollista luopua puhtaasti hallinnollisena menettelynä pidettävänkään menettelyn osalta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [386]