Sata vuotta karnevalismia kuvataiteessa : sirkus aiheena ja tunteiden tulkkina 1850-1950-luvuilla
Posti, Ellen (2024)
Posti, Ellen
Lapin yliopisto
2024
ISBN:978-952-337-450-8
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-450-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-450-8
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen La Belle Époque-ajan sirkusaiheisia taideteoksia ja niiden merkitystä Ranskassa heti maailman sotien jälkeen sekä niiden vaikutusta suomalaiseen taiteeseen. Keskeinen aineisto koostuu 105 sirkusaiheisesta maalauksesta, joita olen verrannut muihin samanaikaisiin teoksiin ja eri lähteistä koostuviin teksteihin. Tutkimukseni konteksteina ovat 1850-luvulta alkaen teollistunut Eurooppa, pariisikeskeinen kuvataide, sirkus ja siihen kiinteästi liittyvä karnevalismi sekä vuosien 1850–1950 -lukujen Euroopan poliittinen ja kulttuurinen ilmasto.
Tutkimukseni päänäkökulma on karnevalismi. Sen sekä siihen liittyvien käsitteitten avulla etsin vastauksia, miten karnevaali ilmenee sirkusaiheisissa maalauksissa. Tarkastelen profanointia, karnevalistista naurua ja kuoleman symboliikkaa sekä niiden merkitystä taideteoksen kokonaisuudessa. Sirkuksen historian kautta peilaan ohjelmanumeroiden tapahtumia ja taideteosten sisältöjä. Tutkimuksen tulkinnan menetelmänä käytän ikonografiaa sirkusaiheisten taideteosten kuvailussa, sen symboliikassa ja keskinäisessä vertailussa. Tutkimus perustuu sirkuksen ohjelmistoon. Tarkastelen taiteilijoiden näkökulmia kuvan ilmaisusta ja tunteiden esittämisestä sirkusaiheisten taideteosten avulla. Pääasiassa keskityn Pariisista vaikutteita saaneiden taiteilijoiden teoksiin, mutta tutkin myös sirkuksen vaikutusta suomalaisessa taiteessa aina 1950-luvulle saakka.
Tutkimus osoittaa, että karnevaalin monityylisyys ja uusien vaihtoehtojen etsiminen antoivat mahdollisuuden muutokseen ja uudistumiseen. Karnevalismi paljasti vääryydet ja antoi välineet selviytyä vaikeista olosuhteista. Usein kuvaukset olivat omakuvia, allegorioita itse kuvantekijästä ja hänen tilanteestaan. Moni koki klovnin ja harlekiinin kuvaamisen surun hälventämisenä, synkkyyden unohtamisena ja salattujen tunteiden käsittelynä. Toisille hahmo toimi alter egona. Roolin monimerkityksellisyys perustui pelkoon ja viihdyttävyyteen. Ohjelmanumeroiden vertauskuvallisuus ilmeni myös sirkuksen vaaraa kuvaavissa maalauksissa. Kuvaukset viittasivat vapauteen, mutta myös yhteiskunnan tilanteesta kertoviin karnevalistisiin vaihtoehtoihin. Taiteilijat pyrkivät muuttamaan maailmaa.
Monipuolinen spiritualistinen liikehdintä teki Pariisin taide-elämästä värikkään ja vaikeaselkoisen. 1800-luvun lopulla taiteilijat kiinnostuivat henkisestä taiteesta, yliaistillisen tiedon tutkimisesta ja yksilön suhteesta kosmokseen. Näkymättömyyden kuvaamisesta tuli keskeinen teema. Esittävyydestä luovuttiin, jotta taiteen henkinen sisältö uudistuisi. Taiteilija taikurin ominaisuudessa muutti maailmaa.
Tutkimukseni päänäkökulma on karnevalismi. Sen sekä siihen liittyvien käsitteitten avulla etsin vastauksia, miten karnevaali ilmenee sirkusaiheisissa maalauksissa. Tarkastelen profanointia, karnevalistista naurua ja kuoleman symboliikkaa sekä niiden merkitystä taideteoksen kokonaisuudessa. Sirkuksen historian kautta peilaan ohjelmanumeroiden tapahtumia ja taideteosten sisältöjä. Tutkimuksen tulkinnan menetelmänä käytän ikonografiaa sirkusaiheisten taideteosten kuvailussa, sen symboliikassa ja keskinäisessä vertailussa. Tutkimus perustuu sirkuksen ohjelmistoon. Tarkastelen taiteilijoiden näkökulmia kuvan ilmaisusta ja tunteiden esittämisestä sirkusaiheisten taideteosten avulla. Pääasiassa keskityn Pariisista vaikutteita saaneiden taiteilijoiden teoksiin, mutta tutkin myös sirkuksen vaikutusta suomalaisessa taiteessa aina 1950-luvulle saakka.
Tutkimus osoittaa, että karnevaalin monityylisyys ja uusien vaihtoehtojen etsiminen antoivat mahdollisuuden muutokseen ja uudistumiseen. Karnevalismi paljasti vääryydet ja antoi välineet selviytyä vaikeista olosuhteista. Usein kuvaukset olivat omakuvia, allegorioita itse kuvantekijästä ja hänen tilanteestaan. Moni koki klovnin ja harlekiinin kuvaamisen surun hälventämisenä, synkkyyden unohtamisena ja salattujen tunteiden käsittelynä. Toisille hahmo toimi alter egona. Roolin monimerkityksellisyys perustui pelkoon ja viihdyttävyyteen. Ohjelmanumeroiden vertauskuvallisuus ilmeni myös sirkuksen vaaraa kuvaavissa maalauksissa. Kuvaukset viittasivat vapauteen, mutta myös yhteiskunnan tilanteesta kertoviin karnevalistisiin vaihtoehtoihin. Taiteilijat pyrkivät muuttamaan maailmaa.
Monipuolinen spiritualistinen liikehdintä teki Pariisin taide-elämästä värikkään ja vaikeaselkoisen. 1800-luvun lopulla taiteilijat kiinnostuivat henkisestä taiteesta, yliaistillisen tiedon tutkimisesta ja yksilön suhteesta kosmokseen. Näkymättömyyden kuvaamisesta tuli keskeinen teema. Esittävyydestä luovuttiin, jotta taiteen henkinen sisältö uudistuisi. Taiteilija taikurin ominaisuudessa muutti maailmaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [404]