Career development and success at work in and around construction sites : experiences and perspectives within finnish construction management
Rautio, Krista (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rautio, Krista
Lapin yliopisto
2024
ISBN:978-952-337-451-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-451-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-451-5
Kuvaus
ei tietoa saavutettavuudesta
unknown accessibility
unknown accessibility
Tiivistelmä
Työn ja uran merkityksellisyys on noussut yhdeksi merkittävimmäksi työssä viihtymisen tekijäksi niin arjen työpuheessa kuin työelämätutkimusten tuloksissa. Työelämästä myös löytyy yhtä paljon kiinnostavia, yksilöllisiä uratarinoita kuin siellä on työntekijöitä. Menestyksekkäiden urien ja työelämäsidonnaisen aikuiskehityksen näkökulmasta rakennusala tarjoaa kiehtovan tutkimuskontekstin, jossa on lukuisia alakohtaisia erityispiirteitä. Aikana, jolloin rakennusalaa haastaa pula osaavista työntekijöistä ja ihmiset näyttävät viihtyvän työnjohdollisissa tehtävissä lyhyemmän aikaa, olisi kiinnitettävä enemmän huomiota rakennusalan urien houkuttelevuuteen. Jatkuvasti kehittyvä työympäristö aiheuttaa merkittäviä muutoksia alan urakehityksessä ja urien johtamisessa, mikä johtaa tarpeeseen tutkia organisaatiokäytäntöjä, jotka voivat edistää palkitsevien työurien kehittämistä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella rakennusalan uriin sekä työssä menestymiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia, jotka tällä hetkellä vallitsevat erityisesti rakennustyömaiden läheisyydessä. Tutkimusasetelman avulla pyrin tuomaan esiin uraan ja työssä menestymiseen liittyviä kokemuksellisia näkökohtia, ja tarjoamaan tutkittua tietoa, jota voidaan hyödyntää niin akateemisessa keskustelussa kuin myös rakennusalan koulutuksessa ja työelämässä. Väitöstutkimukseni pääkysymys on: Miten urakehitys ja työssä menestyminen koetaan, ja miten niitä tuetaan rakennusalalla?
Urakehitykseen ja työssä menestymiseen rakennusalalla syvennyin kolmen osatutkimuksen kautta, joihin tämän artikkelimuotoisen tutkielman julkaisut perustuvat: (1) työssä menestyminen ja sen edellytykset työnjohdollisissa tehtävissä toimivien uratarinoissa, (2) urakehitys rakennustyömaiden johtaviin tehtäviin ja (3) esihenkilöiden käsityksiä työntekijöiden urien tukemisesta rakennusalan yrityksissä.
Monitieteinen teoreettinen viitekehys muodostuu urakehityksen ja työssä menestymisen ilmiön tarkastelusta, niiden määritelmistä ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on monimenetelmällinen, ja se koostuu narratiivisesta ja fenomenografisesta tutkimusmenetelmästä. Aineisto perustuu yhteensä 44 rakennusalan edustajan haastatteluun, ja haastatteluaineisto on kerätty kahdessa vaiheessa, ensin kevään ja syksyn 2021 aikana ja sitten kesän ja loppusyksyn 2022 aikana. Tutkin rakennustyömailla ja niiden läheisyydessä työnjohdollisissa tehtävissä työskentelevien uratarinoita (N=21) ja haastattelin viiden Suomessa toimivan rakennusalan yrityksen edustajia (N=23) heidän käsityksistään työntekijöiden urien tukemisesta. Työssä menestymisen käsityksiä ja uratarinoita tarkastelin narratiivisella tutkimusotteella (Tutkimukset I ja II) ja rakennusalan yritysten esihenkilöiden käsityksiä uratuesta tarkastelin fenomenografisella lähestymistavalla (Tutkimus III).
Tulokset osoittavat, että työssä menestymisen käsityksistä oli tunnistettavissa kuusi roolia, jotka liittyvät työhön, yhteiskunnalliseen asemaan ja yksilöllisiin näkökohtiin. Johtavissa tehtävissä työmaiden läheisyydessä toimivien urapolut näyttivät ilmentävän joko ensisijaista kiinnostusta 1) rakentamiseen, 2) monipuolisiin hankkeisiin tai 3) johtamiseen. Uran tukeminen puolestaan ymmärrettiin uran eri määritelmiä koskevien käsitysten kautta. Käsitykset olivat ammatillisia, yksilöllisiä tai yrityslähtöisiä, ja niitä yhdisti tuki jatkuvaan oppimiseen. Tässä väitöskirjassa esitän, että menestyksekkäitä, työntekijälähtöisiä uria voidaan tukea ja johtaa yksilöiden itsensä sekä uran tukijoiden toimesta keskustelemalla ja määrittämällä kaksi peruskysymystä: minkä tyyppinen ura ja kiinnostuksen kohteet auttavat yksilöä kukoistamaan urallaan, ja mistä rooleista käsin yksilöt kokevat työssä menestymisen. Nämä määritelmät auttavat tunnistamaan ja suunnittelemaan keinoja, joilla tuetaan yksilöiden urakehitystä, työssä menestymistä ja jatkuvaa oppimista uran varrella. Lisäksi nämä tukikeinot voidaan jakaa yksilöllisiin, ammatillisiin ja työnantajayrityksen tarpeisiin perustuviin suuntauksiin.
Koska rakennustyömaiden johdon urakehityksestä on vain vähän tutkimuksia positiivisen psykologian näkökulmasta, tämä tutkimus tuo arvokkaan ja uudenlaisen lisän alaa koskevalle uratutkimuskentälle. Tulokset syventävät käsityksiä työssä menestymisestä ja urakehityksestä rakennusalalla, tarjoten merkittäviä oivalluksia uratutkimuksen saralla yleisemminkin. Lisäksi väitöskirjan tulokset osoittavat, että vertikaalisen ja horisontaalisen kehittymisen rinnalla urat voidaan nähdä kehittyvinä myös saman tehtävänimikkeen sisällä. Tätä havaintoa tulisi painottaa enemmän koulutuksessa ja rakennusalan yrityksissä, ja sitä voitaisiin hyödyntää uratuen kehittämisessä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella rakennusalan uriin sekä työssä menestymiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia, jotka tällä hetkellä vallitsevat erityisesti rakennustyömaiden läheisyydessä. Tutkimusasetelman avulla pyrin tuomaan esiin uraan ja työssä menestymiseen liittyviä kokemuksellisia näkökohtia, ja tarjoamaan tutkittua tietoa, jota voidaan hyödyntää niin akateemisessa keskustelussa kuin myös rakennusalan koulutuksessa ja työelämässä. Väitöstutkimukseni pääkysymys on: Miten urakehitys ja työssä menestyminen koetaan, ja miten niitä tuetaan rakennusalalla?
Urakehitykseen ja työssä menestymiseen rakennusalalla syvennyin kolmen osatutkimuksen kautta, joihin tämän artikkelimuotoisen tutkielman julkaisut perustuvat: (1) työssä menestyminen ja sen edellytykset työnjohdollisissa tehtävissä toimivien uratarinoissa, (2) urakehitys rakennustyömaiden johtaviin tehtäviin ja (3) esihenkilöiden käsityksiä työntekijöiden urien tukemisesta rakennusalan yrityksissä.
Monitieteinen teoreettinen viitekehys muodostuu urakehityksen ja työssä menestymisen ilmiön tarkastelusta, niiden määritelmistä ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on monimenetelmällinen, ja se koostuu narratiivisesta ja fenomenografisesta tutkimusmenetelmästä. Aineisto perustuu yhteensä 44 rakennusalan edustajan haastatteluun, ja haastatteluaineisto on kerätty kahdessa vaiheessa, ensin kevään ja syksyn 2021 aikana ja sitten kesän ja loppusyksyn 2022 aikana. Tutkin rakennustyömailla ja niiden läheisyydessä työnjohdollisissa tehtävissä työskentelevien uratarinoita (N=21) ja haastattelin viiden Suomessa toimivan rakennusalan yrityksen edustajia (N=23) heidän käsityksistään työntekijöiden urien tukemisesta. Työssä menestymisen käsityksiä ja uratarinoita tarkastelin narratiivisella tutkimusotteella (Tutkimukset I ja II) ja rakennusalan yritysten esihenkilöiden käsityksiä uratuesta tarkastelin fenomenografisella lähestymistavalla (Tutkimus III).
Tulokset osoittavat, että työssä menestymisen käsityksistä oli tunnistettavissa kuusi roolia, jotka liittyvät työhön, yhteiskunnalliseen asemaan ja yksilöllisiin näkökohtiin. Johtavissa tehtävissä työmaiden läheisyydessä toimivien urapolut näyttivät ilmentävän joko ensisijaista kiinnostusta 1) rakentamiseen, 2) monipuolisiin hankkeisiin tai 3) johtamiseen. Uran tukeminen puolestaan ymmärrettiin uran eri määritelmiä koskevien käsitysten kautta. Käsitykset olivat ammatillisia, yksilöllisiä tai yrityslähtöisiä, ja niitä yhdisti tuki jatkuvaan oppimiseen. Tässä väitöskirjassa esitän, että menestyksekkäitä, työntekijälähtöisiä uria voidaan tukea ja johtaa yksilöiden itsensä sekä uran tukijoiden toimesta keskustelemalla ja määrittämällä kaksi peruskysymystä: minkä tyyppinen ura ja kiinnostuksen kohteet auttavat yksilöä kukoistamaan urallaan, ja mistä rooleista käsin yksilöt kokevat työssä menestymisen. Nämä määritelmät auttavat tunnistamaan ja suunnittelemaan keinoja, joilla tuetaan yksilöiden urakehitystä, työssä menestymistä ja jatkuvaa oppimista uran varrella. Lisäksi nämä tukikeinot voidaan jakaa yksilöllisiin, ammatillisiin ja työnantajayrityksen tarpeisiin perustuviin suuntauksiin.
Koska rakennustyömaiden johdon urakehityksestä on vain vähän tutkimuksia positiivisen psykologian näkökulmasta, tämä tutkimus tuo arvokkaan ja uudenlaisen lisän alaa koskevalle uratutkimuskentälle. Tulokset syventävät käsityksiä työssä menestymisestä ja urakehityksestä rakennusalalla, tarjoten merkittäviä oivalluksia uratutkimuksen saralla yleisemminkin. Lisäksi väitöskirjan tulokset osoittavat, että vertikaalisen ja horisontaalisen kehittymisen rinnalla urat voidaan nähdä kehittyvinä myös saman tehtävänimikkeen sisällä. Tätä havaintoa tulisi painottaa enemmän koulutuksessa ja rakennusalan yrityksissä, ja sitä voitaisiin hyödyntää uratuen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [404]