”No onpahan joka päivä jottai” : nuorten aikuisten hyvinvointiin heijastuvat tekijät ammatillisiin opintoihin valmentavassa koulutuksessa
Kiri, Tiina (2024)
Kiri, Tiina
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111594281
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111594281
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tutkin, miten nuoret aikuiset kokevat hyvinvointiinsa liittyvät tekijät ammatillisiin opintoihin valmentavassa koulutuksessa, ja mitä he toivovat tulevaisuudeltaan. Tutkimuksen keskeisinä käsitteinä ovat NEET-nuoret ja koulutuksen ja työelämän merkitys nuoren elämänkulussa. NEET-nuorilla tarkoitetaan työelämän, koulutuksen ja harjoittelun ulkopuolella olevia nuoria. Tutkimusaihe on merkityksellinen, koska NEET-jakson pitkittyessä sillä on haitallisia vaikutuksia nuorten koettuun hyvinvointiin, taloudelliseen ahdinkoon ja syrjäytymisriskiin. Yhteiskunnallisesti jokaisen nuoren tulisi löytää asemansa työmarkkinoilla ja kokea itsensä merkitykselliseksi.
Tutkimusaineisto koostuu Mirja Määtän NEET -nuorten ja työntekijöiden haastattelut ammatillisiin opintoihin valmentavassa koulutushankkeessa 2013 - haastatteluaineistosta. Aineisto koostuu 18 nuoren haastattelusta. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jossa käytin analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysin muotoa. Tutkimusanalyysin teoreettisena viitekehyksenä toimi Erik Allardtin 1970 -luvulla kehittämä hyvinvointiteoria laajennettuna doing -ulottuvuudella.
Tutkimustulokset osoittivat, että ammatillisiin opintoihin valmentava koulutus vahvisti ja selkeytti jatko-opintoihin hakeutumisessa. Nuoret aikuiset olivat tyytyväisiä laajaan ohjaukseen ja tukeen, joka ei rajoittunut pelkästään opetukseen. Ohjausta sai opintojen lisäksi asunto- ja taloudellisissa asioissa. Suurin osa korotti arvosanoja jatko-opintopaikan varmistamiseksi. Työpaikkavierailut olivat myös hyödyllisiä, koska se antoi nuorille varmuutta jatko-opintovalintaan. Monella nuorella oli pitkä aika edellisistä opinnoista, joten säännöllinen arkirytmi lisäsi heidän hyvinvointiaan. Uudet kaverisuhteet vahvistivat sosiaalisia taitoja ja poistivat yksinäisyyden kokemusta. Tutkimustulokseni vahvistivat käsitystäni, että ammatillisiin opintoihin valmentavalla koulutuksella on jatkossakin tarvetta koulupudokkaille, jotka tarvitsevat kokonaisvaltaista ohjausta opinnoissa ja elämässä selviämiseen voidakseen hyvin.
Tutkimusaineisto koostuu Mirja Määtän NEET -nuorten ja työntekijöiden haastattelut ammatillisiin opintoihin valmentavassa koulutushankkeessa 2013 - haastatteluaineistosta. Aineisto koostuu 18 nuoren haastattelusta. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jossa käytin analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysin muotoa. Tutkimusanalyysin teoreettisena viitekehyksenä toimi Erik Allardtin 1970 -luvulla kehittämä hyvinvointiteoria laajennettuna doing -ulottuvuudella.
Tutkimustulokset osoittivat, että ammatillisiin opintoihin valmentava koulutus vahvisti ja selkeytti jatko-opintoihin hakeutumisessa. Nuoret aikuiset olivat tyytyväisiä laajaan ohjaukseen ja tukeen, joka ei rajoittunut pelkästään opetukseen. Ohjausta sai opintojen lisäksi asunto- ja taloudellisissa asioissa. Suurin osa korotti arvosanoja jatko-opintopaikan varmistamiseksi. Työpaikkavierailut olivat myös hyödyllisiä, koska se antoi nuorille varmuutta jatko-opintovalintaan. Monella nuorella oli pitkä aika edellisistä opinnoista, joten säännöllinen arkirytmi lisäsi heidän hyvinvointiaan. Uudet kaverisuhteet vahvistivat sosiaalisia taitoja ja poistivat yksinäisyyden kokemusta. Tutkimustulokseni vahvistivat käsitystäni, että ammatillisiin opintoihin valmentavalla koulutuksella on jatkossakin tarvetta koulupudokkaille, jotka tarvitsevat kokonaisvaltaista ohjausta opinnoissa ja elämässä selviämiseen voidakseen hyvin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]