Scales of trust : an exploration of the social licence to operate of mining at the societal level
Lesser, Pamela (2025)
Lesser, Pamela
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-464-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-464-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-464-5
Tiivistelmä
Väitöskirja keskittyy sosiaaliseen toimilupaan (social licence to operate) liittyvään teorianmuodostamiseen yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Käsitteen soveltaminen paikallisyhteisöihin on vakiinnuttanut paikkansa, mutta sosiaalisen toimiluvan luonteen tutkimus yhteiskunnan tasolla on vasta aluillaan useasta syystä. Ensinnäkin on hankala määritellä, ketkä kaikki muodostavat ”yhteiskunnan”. Toiseksi on syytä kysyä, voiko yhteiskunnan ja teollisuuden välinen suhde perustua luottamukseen, kun otetaan huomioon toimijoiden moninaisuus? Kolmanneksi itse sosiaalisen toimiluvan käsite yksityisenä hallintomekanismina on vaikea hahmottaa, koska muutostekijöihin kuuluvat myös päättäjät ja lainsäädäntö. Asiaan liittyy myös ideologinen aspekti, sillä tutkijat usein välttelevät yhteisötasoa laajempaa tarkastelua, koska se saattaisi vesittää näkemyksen, jonka mukaan sosiaalisen toimiluvan näkökulmasta valta kuuluu yhtälailla yhteisölle kuin valtionhallinnollekin. Tässä tutkimuksessa sosiaalista toimilupaa tarkastellaan käsitteenä, joka perustuu yhteisön ja yrityksen väliseen suhteeseen mutta joka samalla skaalautuu siten, että toimiluvan edellytyksiä, toimijoita ja suhdetoiminnan tavoitteita voidaan tarkastella yhteiskunnan tasolla. Tässä tutkimuksessa tätä lähestymistapaa sovelletaan käytäntöön kehittämällä skalaarinen sosiaaliseen toimiluvan malli (Scalar SLO Model), joka integroi samaan malliin sekä hyväksynnän että hylkäämisen edellytykset molemmilla tasoilla. Malli mahdollistaa tasojen sisäisen ja tasojen välisen testauksen, jonka avulla voidaan selvittää yhteiskunnallisen sosiaaliseen toimiluvan toimintamekanismit ja määritellä sosiaaliseen toimiluvan merkitys kaivosprojektia koskevan yhteisön hyväksynnän kannalta.
Malli yhdistää yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen tason kuvaamalla luottamuksen ja hyväksynnän saavuttamisen tai menettämisen yhteisiä edellytyksiä. Luottamukseen ja hyväksyntään pätee sama kuin yhteisöllisen sosiaalisen toimiluvan edellytysten soveltamisessa yhteiskunnan tasolla: yrityksen on rakennettava luottamukseen perustuva suhde saadakseen projektinsa hyväksytyksi, ja samoin kaivosteollisuuden on luotava luottamukseen perustuva suhde yhteiskunnan kanssa, jotta teollisuus saavuttaa yleisen hyväksynnän. Yksi keskeinen skalaarisen sosiaaliseen toimiluvan mallin ja muiden mallien välinen ero on se, että valtionhallinto määritellään perusedellytykseksi sekä yhteisöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla. Tähän asti on ajateltu, että valtionhallinnolla on sosiaaliseen toimiluvan kannalta oma, joskin määrittelemätön roolinsa vain yhteisöä ylemmällä tasolla.
Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena on Eurooppa, missä demokraattiset hyvinvointivaltiot ovat asettaneet valtion kaivostoiminnan hyväksyttävyyden portinvartijaksi ja missä myöskin on tehty suurin osa yhteiskunnallisen tason sosiaalisen toimiluvan mukaisista käytännön toimista. Skalaarisen sosiaalisen toimiluvan mallin testaus osoittaa, että luottamuksen ja hyväksynnän edellytykset ja roolit eivät skaalaudu saumattomasti. Siksi tutkimuksessa on uudelleenarvioitu sosiaalista toimilupaa skalaarisena käsitteenä, joka on riippuvainen ennakkoehtojen ja edellytysten täyttymisestä. Aikaisemmasta näkemyksestä poiketen valtionhallinto sekä siihen liittyvä oikeudellinen ja hallinnollinen viitekehys eivät ole yhteiskunnallisen sosiaalisen toimiluvan perusedellytys, vaan ne ovat pikemminkin ennakkoehto teollisuuden ja yhteiskunnan välisten suhteiden rakentamiselle. Euroopassa luottamuksen ja hyväksyttävyyden muodostaminen perustuu suurelta osin ennakkoehtojen täyttymiseen.
Tutkimuksessa toteutettu skalaarisen sosiaalisen toimiluvan mallin kehittäminen perustuu olemassa olevien sosiaalisen toimiluvan mallien lisäksi luottamuksen rakentamisen tutkimukseen Suomessa ja Espanjassa. Kehitysvaihetta seurannut edellytysten tarkkuuden ja tasojen välisten vaikutusten testaus vaati yksittäisten edellytysten hienosäätöä kullakin tasolla. Näiden yksityiskohtaisempien edellytysten avulla voidaan testata itse tasojen interaktioita ja vaikutuksia selvittäen tason vaikutus sosiaaliseen toimilupaan ja eri tasojen vaikutukset toisiinsa. Tulokset perustuvat empiiristen aineistojen kvalitatiiviseen ja semikvantitatiiviseen analyysiin.
Väitöskirjassa kehitetty malli vastaa Euroopassa luonnonvarojen hyödyntämisestä käytyihin keskusteluihin ja niitä koskeviin lainsäädäntötoimiin. Vuonna 2008 raaka-aineet tulivat ensimmäistä kertaa Euroopan komission agendalle, ja sittemmin kriittisten ja strategisten raaka-aineiden tuotannon kehittäminen energiasiirtymää palvelevaksi on nostettu komission ohjelmien prioriteettilistan kärkeen. Tästä selkeä esimerkki on EU:n kriittisten raaka-aineiden asetuksen (CRMA) nopea käyttöönotto. Kaivostoiminnan edistäminen ja sosiaalisen toimiluvan hankkiminen eivät silti ole sama asia. Erityisesti kansalaisyhteiskunnan taholta on nostettu esiin huoli CRMA:n löyhistä ympäristö- ja sosiaalisista kriteereistä. Koska ennakkoehtojen riittävyys on kyseenalaista, on todennäköistä, että kaivosteollisuuden yritykset rakentaa suhteita laajempaan yleisö epäonnistuvat ja jännitteet kaivostoiminnan ympärillä kasvavat.
Alussa tutkimus keskittyi sosiaaliseen toimilupaan kaksikerroksisena yhteisöllisen tason ja yhteiskunnallisen tason käsitteenä, jossa kaivosteollisuuden yleisen hyväksymisen ajateltiin olevan tärkeää kaivosprojektien paikallisen hyväksymisen kannalta. Tutkimus poiki silti yllättäviä havaintoja. Ensin havaittiin, että yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen sosiaalinen toimilupa perustuvat ennakkoehtoihin ja edellytyksiin ja että hyvä hallintotapa ja vahvat juridiset kehikot ovat ennakkoehtoja yhteiskunnallisella tasolla. On epäselvää, mitkä ovat nimenomaisia ennakkoehtoja yhteisöllisellä tasolla, sillä tutkimus keskittyy yhteiskunnallisen sosiaalisen toimiluvan toimintaan, mutta selvästikin niitä on ja ne liittyvät hallintoon. Näiden ennakkoehtojen tulee täyttyä ennen kuin teollisuus voi aloittaa välttämättömän ja edellytyksiin perustuvan luottamuksen rakentamisen kansalaisyhteiskunnan kanssa. Toinen havainto oli, että yhteiskunnallisen tason sosiaalinen toimilupa ei ole tärkeä projektin paikallisen hyväksynnän kannalta. Sen sijaan hyväksynnän kannalta tärkeitä seikkoja ovat yhteisön ja yhtiön välinen suhde ja kyky neuvotella alueellisista asioista. Sosiaalinen toimilupa edistää yhteisön hyväksyntää ja on myös riippuvainen siitä. Kolmanneksi havaittiin, että koska ennakkoehdot ovat tärkeitä yhteiskunnallisella tasolla, kaivosteollisuudella ei ole sanottavasti mahdollisuuksia rakentaa suhteita koko maan kansalaisiin, koska tarjolla on vähemmän etuja, joista teollisuudenalalla on valta neuvotella. Tilanne voi muuttua ajan mittaan, jos esimerkiksi kansalaiset näkevät, että ennakkoehdot ovat riittävät, ja jos heidän kaivosteollisuudelle asettamansa vaatimukset kasvavat. Toistaiseksi Euroopassa ei silti ole juurikaan tilaa suhteiden rakentamiseen.
Malli yhdistää yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen tason kuvaamalla luottamuksen ja hyväksynnän saavuttamisen tai menettämisen yhteisiä edellytyksiä. Luottamukseen ja hyväksyntään pätee sama kuin yhteisöllisen sosiaalisen toimiluvan edellytysten soveltamisessa yhteiskunnan tasolla: yrityksen on rakennettava luottamukseen perustuva suhde saadakseen projektinsa hyväksytyksi, ja samoin kaivosteollisuuden on luotava luottamukseen perustuva suhde yhteiskunnan kanssa, jotta teollisuus saavuttaa yleisen hyväksynnän. Yksi keskeinen skalaarisen sosiaaliseen toimiluvan mallin ja muiden mallien välinen ero on se, että valtionhallinto määritellään perusedellytykseksi sekä yhteisöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla. Tähän asti on ajateltu, että valtionhallinnolla on sosiaaliseen toimiluvan kannalta oma, joskin määrittelemätön roolinsa vain yhteisöä ylemmällä tasolla.
Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena on Eurooppa, missä demokraattiset hyvinvointivaltiot ovat asettaneet valtion kaivostoiminnan hyväksyttävyyden portinvartijaksi ja missä myöskin on tehty suurin osa yhteiskunnallisen tason sosiaalisen toimiluvan mukaisista käytännön toimista. Skalaarisen sosiaalisen toimiluvan mallin testaus osoittaa, että luottamuksen ja hyväksynnän edellytykset ja roolit eivät skaalaudu saumattomasti. Siksi tutkimuksessa on uudelleenarvioitu sosiaalista toimilupaa skalaarisena käsitteenä, joka on riippuvainen ennakkoehtojen ja edellytysten täyttymisestä. Aikaisemmasta näkemyksestä poiketen valtionhallinto sekä siihen liittyvä oikeudellinen ja hallinnollinen viitekehys eivät ole yhteiskunnallisen sosiaalisen toimiluvan perusedellytys, vaan ne ovat pikemminkin ennakkoehto teollisuuden ja yhteiskunnan välisten suhteiden rakentamiselle. Euroopassa luottamuksen ja hyväksyttävyyden muodostaminen perustuu suurelta osin ennakkoehtojen täyttymiseen.
Tutkimuksessa toteutettu skalaarisen sosiaalisen toimiluvan mallin kehittäminen perustuu olemassa olevien sosiaalisen toimiluvan mallien lisäksi luottamuksen rakentamisen tutkimukseen Suomessa ja Espanjassa. Kehitysvaihetta seurannut edellytysten tarkkuuden ja tasojen välisten vaikutusten testaus vaati yksittäisten edellytysten hienosäätöä kullakin tasolla. Näiden yksityiskohtaisempien edellytysten avulla voidaan testata itse tasojen interaktioita ja vaikutuksia selvittäen tason vaikutus sosiaaliseen toimilupaan ja eri tasojen vaikutukset toisiinsa. Tulokset perustuvat empiiristen aineistojen kvalitatiiviseen ja semikvantitatiiviseen analyysiin.
Väitöskirjassa kehitetty malli vastaa Euroopassa luonnonvarojen hyödyntämisestä käytyihin keskusteluihin ja niitä koskeviin lainsäädäntötoimiin. Vuonna 2008 raaka-aineet tulivat ensimmäistä kertaa Euroopan komission agendalle, ja sittemmin kriittisten ja strategisten raaka-aineiden tuotannon kehittäminen energiasiirtymää palvelevaksi on nostettu komission ohjelmien prioriteettilistan kärkeen. Tästä selkeä esimerkki on EU:n kriittisten raaka-aineiden asetuksen (CRMA) nopea käyttöönotto. Kaivostoiminnan edistäminen ja sosiaalisen toimiluvan hankkiminen eivät silti ole sama asia. Erityisesti kansalaisyhteiskunnan taholta on nostettu esiin huoli CRMA:n löyhistä ympäristö- ja sosiaalisista kriteereistä. Koska ennakkoehtojen riittävyys on kyseenalaista, on todennäköistä, että kaivosteollisuuden yritykset rakentaa suhteita laajempaan yleisö epäonnistuvat ja jännitteet kaivostoiminnan ympärillä kasvavat.
Alussa tutkimus keskittyi sosiaaliseen toimilupaan kaksikerroksisena yhteisöllisen tason ja yhteiskunnallisen tason käsitteenä, jossa kaivosteollisuuden yleisen hyväksymisen ajateltiin olevan tärkeää kaivosprojektien paikallisen hyväksymisen kannalta. Tutkimus poiki silti yllättäviä havaintoja. Ensin havaittiin, että yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen sosiaalinen toimilupa perustuvat ennakkoehtoihin ja edellytyksiin ja että hyvä hallintotapa ja vahvat juridiset kehikot ovat ennakkoehtoja yhteiskunnallisella tasolla. On epäselvää, mitkä ovat nimenomaisia ennakkoehtoja yhteisöllisellä tasolla, sillä tutkimus keskittyy yhteiskunnallisen sosiaalisen toimiluvan toimintaan, mutta selvästikin niitä on ja ne liittyvät hallintoon. Näiden ennakkoehtojen tulee täyttyä ennen kuin teollisuus voi aloittaa välttämättömän ja edellytyksiin perustuvan luottamuksen rakentamisen kansalaisyhteiskunnan kanssa. Toinen havainto oli, että yhteiskunnallisen tason sosiaalinen toimilupa ei ole tärkeä projektin paikallisen hyväksynnän kannalta. Sen sijaan hyväksynnän kannalta tärkeitä seikkoja ovat yhteisön ja yhtiön välinen suhde ja kyky neuvotella alueellisista asioista. Sosiaalinen toimilupa edistää yhteisön hyväksyntää ja on myös riippuvainen siitä. Kolmanneksi havaittiin, että koska ennakkoehdot ovat tärkeitä yhteiskunnallisella tasolla, kaivosteollisuudella ei ole sanottavasti mahdollisuuksia rakentaa suhteita koko maan kansalaisiin, koska tarjolla on vähemmän etuja, joista teollisuudenalalla on valta neuvotella. Tilanne voi muuttua ajan mittaan, jos esimerkiksi kansalaiset näkevät, että ennakkoehdot ovat riittävät, ja jos heidän kaivosteollisuudelle asettamansa vaatimukset kasvavat. Toistaiseksi Euroopassa ei silti ole juurikaan tilaa suhteiden rakentamiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [387]