Enhancing employability super skills among university students : educational design research about an employability course design solution
Chohan, Imran (2025)
Chohan, Imran
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-476-8
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-476-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-476-8
Tiivistelmä
Työmarkkinat vaikuttavat opetuksen ja oppimisen menetelmiin, samoin työllistymisen kompetenssit muuttuvat työmarkkinoiden muuttuessa. Nykypäivän työntekijän tai yrittäjän ei tarvitse osoittaa kompentenssiaan vain omalla erityisalallaan vaan myös niin sanotuissa pehmeissä taidoissa, kuten kommunikaatio-, motivaatio-, aloitteellisuus- ja johtamistaidoissa. On tarpeen tunnistaa, missä määrin valmistuvilla maistereilla on näitä työssä tarvittavia taitoja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan maistereiden työllistymistaitoja seuraavan tutkimuskysymyksen valossa:
Kuinka opiskelijoiden työllistymisen supertaitoja (kommunikaatio-, motivaatio-, aloitteellisuus- ja johtamistaidot) voidaan kehittää käyttämällä palautteeseen, reflektioon ja kokemukselliseen oppimiseen nojaavissa työpajoissa?
Tutkimus toteutettiin Lapin yliopistossa. Se tuotti valmistuvan opiskelijan työllistymisen käsitteen tarkasteluun uuden mallin. Tutkimuksessa hyödynnettiin kasvatustieteellistä design-tutkimusta, jossa toteutettiin kaksi vaihetta. Kummassakin vaiheessa toteutettiin opintojakso, jossa opiskelijoiden työllistymistaitoja kehitettiin. Osallistujat olivat yleisen kasvatustieteen ja taiteen maisterivaiheen osallistujia ja yhteensä 15 opiskelijaa osallistui tutkimuksessa rakennetulle kurssille. Aineisto kerättiin opiskelijoiden reflektion, palautteiden, tutkijan tekemien havaintomuistiinpanojen, kyselyjen ja haastattelujen muodossa. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Aineisto analysoitiin ja luokiteltiin supertaitojen mukaisesti. Kommunikaatiotaidoissa korostuivat kuuntelun, luottamuksen rakentamisen, reflektoinnin ja inkluusion taidot. Motivaatio- ja aloitteellisuustaidoissa merkityksellisiksi nousivat yhteistyön, osallistumisen, valmistautumisen ja kokemuksellisen oppimisen avulla kehittyminen. Johtamistaidoissa kehittymisessä taasen korostuivat kuuntelun, hyväksynnän, ymmärtämisen ja kasvun taidot.
Tutkimuksen tuloksena synty työllistymistaitojen rakentamisen malli “SkillCraft”. Tutkimus tuottaa syvempää käsitteellistä ymmärrystä työllistymistaidoista sekä antaa välineitä niiden kehittämiseen osana yliopisto-opintoja.
Kuinka opiskelijoiden työllistymisen supertaitoja (kommunikaatio-, motivaatio-, aloitteellisuus- ja johtamistaidot) voidaan kehittää käyttämällä palautteeseen, reflektioon ja kokemukselliseen oppimiseen nojaavissa työpajoissa?
Tutkimus toteutettiin Lapin yliopistossa. Se tuotti valmistuvan opiskelijan työllistymisen käsitteen tarkasteluun uuden mallin. Tutkimuksessa hyödynnettiin kasvatustieteellistä design-tutkimusta, jossa toteutettiin kaksi vaihetta. Kummassakin vaiheessa toteutettiin opintojakso, jossa opiskelijoiden työllistymistaitoja kehitettiin. Osallistujat olivat yleisen kasvatustieteen ja taiteen maisterivaiheen osallistujia ja yhteensä 15 opiskelijaa osallistui tutkimuksessa rakennetulle kurssille. Aineisto kerättiin opiskelijoiden reflektion, palautteiden, tutkijan tekemien havaintomuistiinpanojen, kyselyjen ja haastattelujen muodossa. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Aineisto analysoitiin ja luokiteltiin supertaitojen mukaisesti. Kommunikaatiotaidoissa korostuivat kuuntelun, luottamuksen rakentamisen, reflektoinnin ja inkluusion taidot. Motivaatio- ja aloitteellisuustaidoissa merkityksellisiksi nousivat yhteistyön, osallistumisen, valmistautumisen ja kokemuksellisen oppimisen avulla kehittyminen. Johtamistaidoissa kehittymisessä taasen korostuivat kuuntelun, hyväksynnän, ymmärtämisen ja kasvun taidot.
Tutkimuksen tuloksena synty työllistymistaitojen rakentamisen malli “SkillCraft”. Tutkimus tuottaa syvempää käsitteellistä ymmärrystä työllistymistaidoista sekä antaa välineitä niiden kehittämiseen osana yliopisto-opintoja.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [396]