Liikesalaisuuden loukkaus ja väärinkäyttö : oikeudellinen tutkimus suojaavan sääntelyn tarkoituksenmukaisuudesta ja rikosvastuun toteutumisesta
Kiiski, Mikko (2025)
Kiiski, Mikko
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-471-3
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-471-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-471-3
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella rikoslain (19.12.1889/39) 30 luvun (24.8.1990/769) 4–6 §:n mukaisten yritysvakoilua, yrityssalaisuuden rikkomista ja yrityssalaisuuden väärinkäyttöä koskevien tunnusmerkistöjen sisältöä ja muutostarpeita. Liikesalaisuuden oikeudellinen suojajärjestelmä rakentuu myös yksityisoikeudellisista keinoista ja oikeustaloustieteellisistä tavoitteista, joten kysymyksenasetteluun on syytä lisätä täydentävä näkökulma lainopillisen tarkastelun lisäksi.
Tutkimuksessa omaksuttu tutkimusongelma voidaan kuvata seuraavasti. Liikesalaisuus on monimutkainen ja monisyinen oikeudellinen sekä taloudellinen kokonaisuus. Tiedon määrä ja sen merkitys liiketoiminnassa sekä kilpailuetuna ovat kasvaneet. Globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat tiedon liikkumiseen yritysten sekä ihmisten välillä. Liikesalaisuuteen liittyvää sääntelyä on kehitetty EU:ssa ja kansallisesti terveen taloudellisen kilpailun tukemiseksi. Talousrikollisuuden määrä on kasvanut tilastojen mukaan. Edellä mainitut tekijät eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet liikesalaisuuden väärinkäytöstä johtuvien rikos- tai yksityisoikeudellisten prosessien määrään. Keskeinen kysymys on, johtuuko tämä yhtälö liikesalaisuusääntelyn painotuksista tai puutteista.
Tutkimuksessa esitetään kolme tutkimuskysymystä: (1) onko liikesalaisuutta suojaava rikos- ja yksityisoikeudellinen sääntely tarkoituksenmukaista suhteessa suojattavan intressin tärkeyteen ja kuinka hyvin sääntely vastaa talousteoriassa esitettyjä lähtökohtia liikesalaisuuden suojan tarkoituksenmukaisesta sääntelystä, (2) miten rikoslain 30 luvun yrityssalaisuusrikosten tosiasiallista soveltamisalaa tulisi tulkita suhteessa rikosvastuun aktualisoitumiseen ja mitkä tekijät vaikuttavat rikosvastuuseen sekä (3) miten liikesalaisuuksia suojaavaa lainsäädäntöä tulisi kehittää de lege ferenda suojan ja sanktiovarmuuden tehostamiseksi?
Tutkimuksen päätutkimusmenetelmä on oikeusdogmatiikka eli lainoppi. Sääntelyn tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa tutkimuskysymyksiä on lähestytty oikeustaloustieteen metodein. Tutkimuksessa esitetään lisäksi kannanottoja de lege ferenda, joten tutkimus voidaan lukea de lege ferenda -tutkimukseksi. Tutkimuskysymyksiä selvitettäessä lähtökohtana on aihepiiriä koskeva lainsäädäntö. Lain ohella keskeisessä asemassa ovat lainvalmisteluasiakirjat, aihetta koskeva oikeuskirjallisuus sekä tuomioistuinratkaisut. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty empiiristä oikeustutkimusta suorittamalla asiantuntijahaastatteluja. Empiiristä aineistoa koskeva tutkimusmetodi on kvalitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella arvioidaan, että liikesalaisuuden oikeudellinen suojajärjestelmä on Suomessa teoreettisesti kattava. Liikesalaisuuslain säätäminen on lisännyt yksityisoikeudellisia oikeussuojakeinoja (LSL 8–11 §). Keinot ovat jääneet teoreettisiksi lähinnä sen takia, että oikeuskäytäntöä ei ole vielä olemassa liikesalaisuuslain nojalla vaadituista korvaus- tai kieltovaatimuksista ja niiden soveltamisesta. Taloustieteisiin liitetyn tehokkuustavoitteen kannalta merkittävä tutkimushavainto puolestaan on se, että liikesalaisuussääntely ei vastaa kaikin osin talousteoriassa esitettyjä lähtökohtia tarkoituksenmukaisesta sääntelystä. Monimutkaisen oikeudellisen ilmiön systematisointi ja sääntelyn järjestäminen ristiriidattomaksi järjestelmäksi vaikuttaa jääneen osin tavoitteen asteelle. Johtopäätös tukee kokonaisuutena havaintoa siitä, että rikoslain 30 luvun yrityssalaisuusrikoksia koskevaan rikosprosessiin liittyvä reaalimaailman oikeudenkäyttö, talousrikosnormien ja avoimien tunnusmerkistöjen soveltaminen sekä taloudellisen toiminnan sääntelyn monimutkaisuus ja kiintopisteiden löytämisen sekä yhteensovittamisen vaikeus näyttäytyvät osin ongelmallisina.
Tutkimuksen perusteella voidaan argumentoida, että tosiasiallinen rangaistavuuden ja soveltamisen ala yrityssalaisuusrikoksissa on kapea. Rikosprosessissa liikesalaisuuden ilmaisemisen jälkiteon eli rikoslain 30 luvun 6 §:n yrityssalaisuuden väärinkäytön selvittäminen jää vähäiseksi ja säännöksen soveltaminen on käytännössä ongelmallista. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty useita rikosvastuun aktualisoitumista heikentäviä tekijöitä, ja yrityssalaisuusrikossäännösten soveltaminen käytännössä on osoittautunut ongelmalliseksi sekä epäyhtenäiseksi. Rikosoikeudelliseen sääntelyyn ja rangaistusuhkaan liittyvät kehitystarpeet koskevat törkeän tekomuodon säätämistä rikoslain 30 luvun 4–6 §:n yrityssalaisuusrikoksiin, rikoslain 30 luvun 6 §:n yrityssalaisuuden väärinkäytön yrityksen rangaistavuutta sekä rikoslain 9 luvun oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalan laajentamista. De lege ferenda perustelluin vaihtoehto olisi laajentaa oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisala koskemaan rikoslain 30 luvun 5 §:n yrityssalaisuuden rikkomista ja rikoslain 30 luvun 6 §:n yrityssalaisuuden väärinkäyttösäännökseen tulisi lisätä rikoksen yritys rangaistavaksi. Lisäksi liikesalaisuuden suojan ja sääntelyn kehittämiseksi de lege ferenda perusteltua olisi yhdenmukaistaa työ- tai palvelussuhteen jälkeistä aikaa koskeva sääntely. Rikoslain 30 luvun 5 §:n 2 momentin mukainen kahden vuoden sääntö tulisi huomioida myös liikesalaisuuslain 4 §:n sekä työsopimuslain 3 luvun 4 §:n yhteydessä.
Tutkimuksessa omaksuttu tutkimusongelma voidaan kuvata seuraavasti. Liikesalaisuus on monimutkainen ja monisyinen oikeudellinen sekä taloudellinen kokonaisuus. Tiedon määrä ja sen merkitys liiketoiminnassa sekä kilpailuetuna ovat kasvaneet. Globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat tiedon liikkumiseen yritysten sekä ihmisten välillä. Liikesalaisuuteen liittyvää sääntelyä on kehitetty EU:ssa ja kansallisesti terveen taloudellisen kilpailun tukemiseksi. Talousrikollisuuden määrä on kasvanut tilastojen mukaan. Edellä mainitut tekijät eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet liikesalaisuuden väärinkäytöstä johtuvien rikos- tai yksityisoikeudellisten prosessien määrään. Keskeinen kysymys on, johtuuko tämä yhtälö liikesalaisuusääntelyn painotuksista tai puutteista.
Tutkimuksessa esitetään kolme tutkimuskysymystä: (1) onko liikesalaisuutta suojaava rikos- ja yksityisoikeudellinen sääntely tarkoituksenmukaista suhteessa suojattavan intressin tärkeyteen ja kuinka hyvin sääntely vastaa talousteoriassa esitettyjä lähtökohtia liikesalaisuuden suojan tarkoituksenmukaisesta sääntelystä, (2) miten rikoslain 30 luvun yrityssalaisuusrikosten tosiasiallista soveltamisalaa tulisi tulkita suhteessa rikosvastuun aktualisoitumiseen ja mitkä tekijät vaikuttavat rikosvastuuseen sekä (3) miten liikesalaisuuksia suojaavaa lainsäädäntöä tulisi kehittää de lege ferenda suojan ja sanktiovarmuuden tehostamiseksi?
Tutkimuksen päätutkimusmenetelmä on oikeusdogmatiikka eli lainoppi. Sääntelyn tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa tutkimuskysymyksiä on lähestytty oikeustaloustieteen metodein. Tutkimuksessa esitetään lisäksi kannanottoja de lege ferenda, joten tutkimus voidaan lukea de lege ferenda -tutkimukseksi. Tutkimuskysymyksiä selvitettäessä lähtökohtana on aihepiiriä koskeva lainsäädäntö. Lain ohella keskeisessä asemassa ovat lainvalmisteluasiakirjat, aihetta koskeva oikeuskirjallisuus sekä tuomioistuinratkaisut. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty empiiristä oikeustutkimusta suorittamalla asiantuntijahaastatteluja. Empiiristä aineistoa koskeva tutkimusmetodi on kvalitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella arvioidaan, että liikesalaisuuden oikeudellinen suojajärjestelmä on Suomessa teoreettisesti kattava. Liikesalaisuuslain säätäminen on lisännyt yksityisoikeudellisia oikeussuojakeinoja (LSL 8–11 §). Keinot ovat jääneet teoreettisiksi lähinnä sen takia, että oikeuskäytäntöä ei ole vielä olemassa liikesalaisuuslain nojalla vaadituista korvaus- tai kieltovaatimuksista ja niiden soveltamisesta. Taloustieteisiin liitetyn tehokkuustavoitteen kannalta merkittävä tutkimushavainto puolestaan on se, että liikesalaisuussääntely ei vastaa kaikin osin talousteoriassa esitettyjä lähtökohtia tarkoituksenmukaisesta sääntelystä. Monimutkaisen oikeudellisen ilmiön systematisointi ja sääntelyn järjestäminen ristiriidattomaksi järjestelmäksi vaikuttaa jääneen osin tavoitteen asteelle. Johtopäätös tukee kokonaisuutena havaintoa siitä, että rikoslain 30 luvun yrityssalaisuusrikoksia koskevaan rikosprosessiin liittyvä reaalimaailman oikeudenkäyttö, talousrikosnormien ja avoimien tunnusmerkistöjen soveltaminen sekä taloudellisen toiminnan sääntelyn monimutkaisuus ja kiintopisteiden löytämisen sekä yhteensovittamisen vaikeus näyttäytyvät osin ongelmallisina.
Tutkimuksen perusteella voidaan argumentoida, että tosiasiallinen rangaistavuuden ja soveltamisen ala yrityssalaisuusrikoksissa on kapea. Rikosprosessissa liikesalaisuuden ilmaisemisen jälkiteon eli rikoslain 30 luvun 6 §:n yrityssalaisuuden väärinkäytön selvittäminen jää vähäiseksi ja säännöksen soveltaminen on käytännössä ongelmallista. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty useita rikosvastuun aktualisoitumista heikentäviä tekijöitä, ja yrityssalaisuusrikossäännösten soveltaminen käytännössä on osoittautunut ongelmalliseksi sekä epäyhtenäiseksi. Rikosoikeudelliseen sääntelyyn ja rangaistusuhkaan liittyvät kehitystarpeet koskevat törkeän tekomuodon säätämistä rikoslain 30 luvun 4–6 §:n yrityssalaisuusrikoksiin, rikoslain 30 luvun 6 §:n yrityssalaisuuden väärinkäytön yrityksen rangaistavuutta sekä rikoslain 9 luvun oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalan laajentamista. De lege ferenda perustelluin vaihtoehto olisi laajentaa oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisala koskemaan rikoslain 30 luvun 5 §:n yrityssalaisuuden rikkomista ja rikoslain 30 luvun 6 §:n yrityssalaisuuden väärinkäyttösäännökseen tulisi lisätä rikoksen yritys rangaistavaksi. Lisäksi liikesalaisuuden suojan ja sääntelyn kehittämiseksi de lege ferenda perusteltua olisi yhdenmukaistaa työ- tai palvelussuhteen jälkeistä aikaa koskeva sääntely. Rikoslain 30 luvun 5 §:n 2 momentin mukainen kahden vuoden sääntö tulisi huomioida myös liikesalaisuuslain 4 §:n sekä työsopimuslain 3 luvun 4 §:n yhteydessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [404]