Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Outdoors goes online : tourist gaze in social media for visitor monitoring and management

Hutton, Elina (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-337-470-6.pdf (9.796Mt)
Lataukset: 


Hutton, Elina
Lapin yliopisto
2025

ISBN:978-952-337-470-6
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-470-6
Tiivistelmä
Matkakohteiden visuaaliset esitykset ovat aina inspiroineet matkailijoita. Tilaustaiteena tehdyt maalaukset esittelivät koskemattoman luonnon houkuttelevuutta ja haastoivat aikaisempia käsityksiä vaarallisesta erämaasta. Lavastetut valokuvat, postikortit ja populaaritaide jatkoivat samaa mielikuvan rakentamista. Sosiaalisen median nousu on kuitenkin tarkoittanut merkittäviä muutoksia. Kyse ei ole pelkästään lomakuvien jakamisesta ystäville kotona. Globaaleilla sosiaalisen median alustoilla kävijät inspiroivat muita kertomalla minne matkustaa ja mitä nähdä siellä. Tämä siirtymä perinteisistä medioista käyttäjien tuottamaan sisältöön mahdollistaa sen, että sosiaalisen median käyttäjät vaikuttavat nykyään turistiseen katseeseen ohi hallitusten politiikan, ympäristösuunnittelun tai kävijähallinnan.

Samaan aikaan suojeltujen virkistysalueiden hallinnoijat pyrkivät vastaamaan lisääntyvän ulkoilun ja kasvavien käyntimäärien tarpeisiin suojelluilla alueilla ja samalla turvaamaan niiden ekologinen eheys. Sosiaalisen median kasvava vaikutus matkainspiraation lähteenä korostaa tarvetta ymmärtää paremmin, miten sosiaalinen media vaikuttaa kävijöihin ja sen potentiaalista käyttöä kävijähallinnan työkaluna.

Tässä tutkimuksessa tutkin, miten sosiaalinen media vaikuttaa turistin katseeseen suojelluilla luontovirkistysalueilla käyttäen esimerkkinä Kilpisjärveä ja Käsivarren erämaa-aluetta Luoteis-Lapissa. Tutkimuskysymys jakautuu kolmeen osakysymykseen: 1) Mitä Kilpisjärvestä ja Käsivarren erämaa-alueesta julkaistaan sosiaalisessa mediassa? 2) Miten tämä sisältö vahvistaa tai haastaa olemassa olevia luontokäsityksiä? 3) Mitä sosiaalinen media ja Big Data -informaatiokeruumenetelmät tarjoavat kävijäseurannalle?

Tutkimuskysymykset asettuvat luonnon kulttuurisen konstruktion teoreettiseen viitekehykseen. Tarjotakseni pitkittäisen näkökulman siihen, miten kulttuuriset ja sosiaaliset vaikutteet muokkaavat luontokäsitystämme, tarkastelin visuaalisten taiteiden roolia erämaakeskusteluissa romantiikan aikakaudelta nykyiseen sosiaalisen median aikakauteen. Seuraavaksi tutkin sosiaalista mediaa alustana, joka heijastaa turistin katsetta: se on alusta, jossa kävijät jakavat visuaalisia narratiiveja, muovaavat maisemien tulkintaa ja luovat yhdessä matkakohdekuvastoa. Tämä sosiaalisen median ominaisuus on mahdollistanut useita määrällisiä ja laadullisia kävijäseurantatutkimuksia viime vuosina.

Vuonna 2019 kerätty sosiaalisen median data koostuu kuvista, joita analysoitiin sekä kuvantunnistukseen perustuvan konenäön että manuaalisen luokittelun avulla. Tekstipohjainen data luokiteltiin manuaalisesti. Analysoin määrällistä dataa myös netnografisten havaintojen valossa ja hyödynnän lopuksi paikkatietoanalyysiä sijoittaakseni sosiaalisen median datan Kilpisjärven geologiseen, poliittiseen ja luonnontieteelliseen kontekstiin.

Tutkimukseni osoittaa, että Kilpisjärvestä julkaistut sosiaalisen median postaukset ylläpitävät kolonialistista ja romantisoitua kuvastoa erämaamaisemista. Laajat avoimet maisemat hallitsevat jaettua sisältöä, kun taas kuvia ekologisen luonnon yksittäisistä elementeistä tai paikallisesta arjesta ja kulttuurista on vähän. Sosiaalinen media osoittaa vahvaa yhteisöllisyyden tunnetta, joka ennennäkemättömällä nopeudella lisää sen vaikutusta turistin katseeseen ja kehystää luonnon jaettaviksi kuviksi. Tulokset viittaavat siihen, että sosiaalinen media ohjaa kävijöitä luontokohteisiin ihailemaan pääasiassa maisemia, mutta ekologiset näkökulmat jäävät usein huomiotta. Tämä voi edistää pinnallista suhdetta luontoon. Lisäksi sosiaalinen media välittää kolonialistista diskurssia marginalisoimalla paikalliset ja alkuperäiskulttuurit, tehden niistä maisemissa näkymättömiä.

Tutkimus edistää kehittyvää tutkimusalaa tarjoamalla uutta näyttöä sosiaalisen median datan käytettävyydestä ja rajoitteista kävijäseurannassa. Lisäksi se syventää paikkatietoanalyysin ja määrällisen sosiaalisen median datan laadullisia tulkintoja hyödyntämällä näkyvysanalyysiä kävijöiden mieltymysten tutkimiseen. Lopuksi olen käsitellyt kävijähallinnan haastetta tasapainottaa sosiaalisen median hyödyt matkakohteiden markkinoinnissa sen mahdollisten vaikutusten kanssa, jotka liittyvät turistin katseen muotoutumiseen ja luonnon yksipuoliseen esittämiseen jaettavina kuvina.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [404]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste