Myönteisen työntekijäkokemuksen rakentuminen ja johtaminen
Mälkki, Katja (2025)
Mälkki, Katja
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-474-4
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-474-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-474-4
Tiivistelmä
Tämän hallintotieteen väitöskirjan tieteellisenä tavoitteena on tuoda uusia näkökulmia hallintotieteeseen, erityisesti organisaatiotutkimukseen käsitteellistämällä ja määrittelemällä kokonaisvaltaisen myönteisen työntekijäkokemuksen rakentumista työntekijöiden näkökulmasta; sekä johtamiseen tutkimalla, miten työntekijäkokemusta voidaan johtaa. Työntekijäkokemusta tarkastellaan positiivisen organisaatio-opin (POS) ja johtamisen psykologian näkökulmista, vaikkakin tutkimus on hyödyntänyt monia tieteenaloja; hallintotieteen lisäksi esimerkiksi työelämään liittyvinä psykologiaa, aikuiskasvatustieteitä ja sosiologiaa, mahdollistaen ihmisläheisen johtamisen linkittämisen yksilön psykologisiin ja kognitiivisiin seikkoihin. Tutkimus on fenomenologista kokemuksen tutkimusta ja aihetta käsitellään symbolisen ja tulkinnallisen paradigman mukaisesti, ottaen kuitenkin multiparadigmaattisen sillanrakentamisen avulla henkilöstöhallinnon rooli huomioon Harvardin malliin perustuen. Tutkimus nostaa esiin paradigmakeskustelun merkityksen eri osapuolten väliselle yhteisymmärrykselle niin teoreettisesti kuin käytännössä. Tutkimuksen yhteiskunnallinen tavoite on tuoda käytännön työelämään ymmärrystä ja tietoisuutta työntekijäkokemuksesta ja saada työntekijöiden ja organisaatioiden tarpeet kohtaamaan hyödyttäen molempia osapuolia.
Tutkimus vastaa tutkimuskysymyksiin ”Miten myönteinen työntekijäkokemus rakentuu?” ja ”Miten sitä voidaan johtaa?”. Työntekijäkokemus rakentuu yksilön erilaisista kokemuksista ja työntekijä tulkitsee niitä yksilöllisestä elämäntilanteesta käsin. Kokemukseen vaikuttavat kyseessä oleva tilanne, aiemmat kokemukset, fyysiset, psykologiset ja kognitiiviset seikat sekä sosiaalinen ulottuvuus. Myönteistä työntekijäkokemusta ilmenee tutkimuksen tulosten mukaan erityisesti tietyissä kohtaamispisteissä eli työkaverisuhteissa; itselle sopivassa työssä; työympäristössä, joka mahdollistaa työn sujuvan tekemisen työvointia kunnioittaen ja joka on yhteneväinen työntekijän kokeman identiteetin kanssa; esihenkilötoiminnassa; sekä HR:n ja johdon toiminnassa. Työntekijäkokemuksen kohtaamispisteet tiedostamalla ja yhteistyöllä organisaation eri toimijoiden kanssa, voi niihin pyrkiä vaikuttamaan eli johtamaan työntekijäkokemusta myönteiseksi.
Tutkimus on rakentunut aineistolähtöisesti ja tutkimus on toteutettu laadullisilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu 30 suomalaista työntekijää monenlaisissa yrityksissä eri puolilla Suomea sekä Espanjassa. Analyysimenetelmänä on käytetty tulkitsevaa fenomenologista analyysia (IPA).
Tutkimuskysymyksiin vastaamisen lisäksi tutkimuksen uutuusarvona voidaan nähdä johtamisen psykologian teoreettisen käsitteellistämisen jatkaminen ja linkittäminen työntekijäkokemukseen; työkaverisuhteiden merkityksen laajentaminen henkilökohtaisiin suhteisiin ja vapaa-ajalle; työvoinnin käsitteellinen laajentaminen; kukoistamisen syntymekanismin ulottaminen myönteisistä tunteista kaikkiin kokemuksiin sekä organisaation toimintaan ja rakenteisiin liittyviin seikkoihin; myönteisten tunteiden linkittäminen ja merkityksellistämispyrkimysten käyttäytymisvaikutusten esiin nostaminen sensemaking-teorian yhteydessä; välittämisen ja huolen pitämisen ajatuksen linkittäminen psykologisiin sopimuksiin; sekä kokemuslaatujen käsitteellistämisen jatkaminen.
Tutkimus vastaa tutkimuskysymyksiin ”Miten myönteinen työntekijäkokemus rakentuu?” ja ”Miten sitä voidaan johtaa?”. Työntekijäkokemus rakentuu yksilön erilaisista kokemuksista ja työntekijä tulkitsee niitä yksilöllisestä elämäntilanteesta käsin. Kokemukseen vaikuttavat kyseessä oleva tilanne, aiemmat kokemukset, fyysiset, psykologiset ja kognitiiviset seikat sekä sosiaalinen ulottuvuus. Myönteistä työntekijäkokemusta ilmenee tutkimuksen tulosten mukaan erityisesti tietyissä kohtaamispisteissä eli työkaverisuhteissa; itselle sopivassa työssä; työympäristössä, joka mahdollistaa työn sujuvan tekemisen työvointia kunnioittaen ja joka on yhteneväinen työntekijän kokeman identiteetin kanssa; esihenkilötoiminnassa; sekä HR:n ja johdon toiminnassa. Työntekijäkokemuksen kohtaamispisteet tiedostamalla ja yhteistyöllä organisaation eri toimijoiden kanssa, voi niihin pyrkiä vaikuttamaan eli johtamaan työntekijäkokemusta myönteiseksi.
Tutkimus on rakentunut aineistolähtöisesti ja tutkimus on toteutettu laadullisilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu 30 suomalaista työntekijää monenlaisissa yrityksissä eri puolilla Suomea sekä Espanjassa. Analyysimenetelmänä on käytetty tulkitsevaa fenomenologista analyysia (IPA).
Tutkimuskysymyksiin vastaamisen lisäksi tutkimuksen uutuusarvona voidaan nähdä johtamisen psykologian teoreettisen käsitteellistämisen jatkaminen ja linkittäminen työntekijäkokemukseen; työkaverisuhteiden merkityksen laajentaminen henkilökohtaisiin suhteisiin ja vapaa-ajalle; työvoinnin käsitteellinen laajentaminen; kukoistamisen syntymekanismin ulottaminen myönteisistä tunteista kaikkiin kokemuksiin sekä organisaation toimintaan ja rakenteisiin liittyviin seikkoihin; myönteisten tunteiden linkittäminen ja merkityksellistämispyrkimysten käyttäytymisvaikutusten esiin nostaminen sensemaking-teorian yhteydessä; välittämisen ja huolen pitämisen ajatuksen linkittäminen psykologisiin sopimuksiin; sekä kokemuslaatujen käsitteellistämisen jatkaminen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [397]