Co-development of meaningful digital pedagogy : a qualitative multi-method study of teacher education practicums
Väätäjä, Janne (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Väätäjä, Janne
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-477-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-477-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-477-5
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan päätavoitteena on laajentaa oppiviin yhteisöihin liittyvää ymmärrystä opettajankoulutuksen harjoitteluiden ja mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämisen kontekstissa. Väitöskirjan pääasiallisena tuloksena kuvataan prosessi mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämiselle. Prosessin tarkoituksena on tarjota opettajankouluttajille, opettajaopiskelijoille ja työelämässä oleville opettajille keinoja harjoittelun aikaiselle keskinäiselle oppimiselle sekä yhteistyökäytäntöjä tukemaan heidän ammatillista kehittymistään. Tutkimus on laadullinen monimenetelmätutkimus, jonka tavoitteena on vastata päätutkimuskysymykseen: Miten mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämisprosessi muotoutuu opettajankoulutuksen harjoittelun oppivan yhteisön kontekstissa? Päätutkimuskysymystä lähestyttiin kolmen itsenäisen osatutkimuksen kautta, joilla oli omat tavoitteensa, tutkimuskysymyksensä, aineistonsa ja menetelmänsä.
Osatutkimus I toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa selvitettiin, miten digipedagogiikan ulottuvuudet on käsitteellistetty aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa. Osatutkimuksen I tutkimusaineistona oli yhteensä 12 empiiristä, vertaisarvioitua artikkelia, jotka oli julkaistu vuosina 2014–2018. Tavoitteena oli käsitteellistää ulottuvuudet ja luoda malli digipedagogiikalle, joka tarjoaisi opettajille välineitä digitaalisten teknologioiden hyödyntämiseen osana opetustaan. Tulosten perusteella muodostettiin malli digipedagogiikalle, joka sisältää kolme ulottuvuutta: 1) pedagoginen orientaatio; 2) pedagogiset käytännöt; ja 3) opettajan tarvitsemat digipedagogiset kompetenssit. Osatutkimuksessa II toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka avulla selvitettiin, että mitkä käytäntöyhteisöä (CoP) määrittävät piirteet voidaan tunnistaa opettajankoulutuksen harjoittelussa ja miten osallistujat käsittivät digipedagogiikan yhteiskehittämisen käytäntöjen kontekstissa. Tapaustutkimuksessa käytettiin kahdenlaista tutkimusaineistoa: harjoittelua ohjaavia asiakirjoja sekä harjoitteluun osallistuneilta opettajankouluttajilta (n=2), opettajaopiskelijoilta (n=5) ja työelämässä olevilta ohjaavilta opettajilta (n=6) kerättyä laadullista haastatteluaineistoa. Osatutkimuksen II tulokset paljastivat, että opettajankoulutuksen harjoittelujaksolla ilmeni käytäntöyhteisön piirteitä, kuten yhteisesti neuvoteltuja tavoitteita, haasteiden käsittelyä, yksilön asiantuntemuksen hyödyntämistä sekä säännöllistä ja tarkoituksellista vuorovaikutusta. Lisäksi tulokset paljastivat, että digitaalisia teknologioita ei aina käytetty opetuksessa pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Tämä johti kolmanteen osatutkimukseen, jossa tutkittiin tätä aihetta tarkemmin. Osatutkimus III toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena, ja sen tavoitteena oli tunnistaa variaatioita yhteistyökäytännöille annetuissa merkityksissä sekä mielekkään digipedagogiikan käsitteellistämisessä opettajankoulutuksen harjoittelun aikana. Osatutkimuksen III aineisto kerättiin laadullisilla ryhmähaastatteluilla opettajankoulutuksen harjoitteluun osallistuneilta yliopiston opettajankouluttajilta (n=4), opettajaopiskelijoilta (n=8) ja työelämässä olevilta ohjaavilta opettajilta (n=4). Osatutkimuksen III tulokset osoittavat, että opettajankoulutuksen harjoittelujaksoja voidaan pitää yhdessä ja toisilta oppimisen, yhteiskehittämisen tai kollegiaalisen tuen kontekstina. Lisäksi mielekäs digipedagogiikka käsitteellistettiin opiskelijakeskeisenä, tulevaisuuteen suuntautuneena tai teknologiakeskeisenä näkemyksenä opetukseen.
Tutkimuksen päätuloksena esitetään tarkoituksenmukaisen digipedagogiikan yhteiskehittämisen prosessi. Prosessin esitys on kolmiosainen: 1) oppivan yhteisön perustaminen, 2) mielekkään digipedagogiikan käsitteellistäminen, ja 3) mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittäminen. Ensimmäinen osa esittelee idean oppivaan yhteisöön liittyvän lähestymistavan toteuttamisesta osana opettajankoulutuksen harjoittelua. Toinen osa käsittelee mielekkään digipedagogiikan käsitteellistämistä tulosten perusteella. Lopuksi kolmas osa kuvaa käytäntöjä, jotka liittyvät mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämisen prosessiin. Tulokset ovat hyödyllisiä sekä koulujen että yliopistojen henkilöstölle, jotka osallistuvat opettajankoulutuksen harjoittelujen järjestämiseen. Lisäksi myös muut opiskelijoilleen harjoitteluita järjestävät yliopistojen koulutusohjelmat voivat hyötyä tutkimuksen tuloksista. Tulokset voivat myös auttaa niitä, jotka ovat kiinnostuneita soveltamaan oppivan yhteisön lähestymistapaa osana yhteiskehittämistä. Väitöskirja pohjautuu olemassa olevaan tutkimukseen opettajankoulutuksen harjoitteluista ja korostaa niiden roolia yliopiston ja koulun välisenä yhteistyöympäristönä. Opetusharjoittelut voivat edistää yhteistyötä yliopistojen ja ympäröivän yhteiskunnan välillä, yhdistäen teoreettisen tiedon käytännön sovelluksiin molempia osapuolia hyödyttävässä oppimisprosessissa.
Osatutkimus I toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa selvitettiin, miten digipedagogiikan ulottuvuudet on käsitteellistetty aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa. Osatutkimuksen I tutkimusaineistona oli yhteensä 12 empiiristä, vertaisarvioitua artikkelia, jotka oli julkaistu vuosina 2014–2018. Tavoitteena oli käsitteellistää ulottuvuudet ja luoda malli digipedagogiikalle, joka tarjoaisi opettajille välineitä digitaalisten teknologioiden hyödyntämiseen osana opetustaan. Tulosten perusteella muodostettiin malli digipedagogiikalle, joka sisältää kolme ulottuvuutta: 1) pedagoginen orientaatio; 2) pedagogiset käytännöt; ja 3) opettajan tarvitsemat digipedagogiset kompetenssit. Osatutkimuksessa II toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka avulla selvitettiin, että mitkä käytäntöyhteisöä (CoP) määrittävät piirteet voidaan tunnistaa opettajankoulutuksen harjoittelussa ja miten osallistujat käsittivät digipedagogiikan yhteiskehittämisen käytäntöjen kontekstissa. Tapaustutkimuksessa käytettiin kahdenlaista tutkimusaineistoa: harjoittelua ohjaavia asiakirjoja sekä harjoitteluun osallistuneilta opettajankouluttajilta (n=2), opettajaopiskelijoilta (n=5) ja työelämässä olevilta ohjaavilta opettajilta (n=6) kerättyä laadullista haastatteluaineistoa. Osatutkimuksen II tulokset paljastivat, että opettajankoulutuksen harjoittelujaksolla ilmeni käytäntöyhteisön piirteitä, kuten yhteisesti neuvoteltuja tavoitteita, haasteiden käsittelyä, yksilön asiantuntemuksen hyödyntämistä sekä säännöllistä ja tarkoituksellista vuorovaikutusta. Lisäksi tulokset paljastivat, että digitaalisia teknologioita ei aina käytetty opetuksessa pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Tämä johti kolmanteen osatutkimukseen, jossa tutkittiin tätä aihetta tarkemmin. Osatutkimus III toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena, ja sen tavoitteena oli tunnistaa variaatioita yhteistyökäytännöille annetuissa merkityksissä sekä mielekkään digipedagogiikan käsitteellistämisessä opettajankoulutuksen harjoittelun aikana. Osatutkimuksen III aineisto kerättiin laadullisilla ryhmähaastatteluilla opettajankoulutuksen harjoitteluun osallistuneilta yliopiston opettajankouluttajilta (n=4), opettajaopiskelijoilta (n=8) ja työelämässä olevilta ohjaavilta opettajilta (n=4). Osatutkimuksen III tulokset osoittavat, että opettajankoulutuksen harjoittelujaksoja voidaan pitää yhdessä ja toisilta oppimisen, yhteiskehittämisen tai kollegiaalisen tuen kontekstina. Lisäksi mielekäs digipedagogiikka käsitteellistettiin opiskelijakeskeisenä, tulevaisuuteen suuntautuneena tai teknologiakeskeisenä näkemyksenä opetukseen.
Tutkimuksen päätuloksena esitetään tarkoituksenmukaisen digipedagogiikan yhteiskehittämisen prosessi. Prosessin esitys on kolmiosainen: 1) oppivan yhteisön perustaminen, 2) mielekkään digipedagogiikan käsitteellistäminen, ja 3) mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittäminen. Ensimmäinen osa esittelee idean oppivaan yhteisöön liittyvän lähestymistavan toteuttamisesta osana opettajankoulutuksen harjoittelua. Toinen osa käsittelee mielekkään digipedagogiikan käsitteellistämistä tulosten perusteella. Lopuksi kolmas osa kuvaa käytäntöjä, jotka liittyvät mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämisen prosessiin. Tulokset ovat hyödyllisiä sekä koulujen että yliopistojen henkilöstölle, jotka osallistuvat opettajankoulutuksen harjoittelujen järjestämiseen. Lisäksi myös muut opiskelijoilleen harjoitteluita järjestävät yliopistojen koulutusohjelmat voivat hyötyä tutkimuksen tuloksista. Tulokset voivat myös auttaa niitä, jotka ovat kiinnostuneita soveltamaan oppivan yhteisön lähestymistapaa osana yhteiskehittämistä. Väitöskirja pohjautuu olemassa olevaan tutkimukseen opettajankoulutuksen harjoitteluista ja korostaa niiden roolia yliopiston ja koulun välisenä yhteistyöympäristönä. Opetusharjoittelut voivat edistää yhteistyötä yliopistojen ja ympäröivän yhteiskunnan välillä, yhdistäen teoreettisen tiedon käytännön sovelluksiin molempia osapuolia hyödyttävässä oppimisprosessissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [397]