Julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityinen tuotanto ja lainsäätäjän harkintavallan rajat
Mäki-Lohiluoma, Juho (2025)
Mäki-Lohiluoma, Juho
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-479-9
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-479-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-479-9
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pureudutaan kansallisen lainsäätäjän toiminta-autonomiaan erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisen sekä yksityistämisen kontekstissa. Tutkimuksessa tarkastellaan, minkälaisia oikeudellisia rajoja lainsäätäjän harkintavallalle on löydettävissä, jos lainsäätäjän tavoitteena on julkisten sote-palveluiden tuotannon avaaminen yksityiselle tuotannolle sekä markkinamekanismeille. Tämä muodostaa tutkimuksen keskeisen tutkimuskysymyksen.
Tutkimus tarkastelee tapaustutkimuksen omaisesti ja yksityisen sote-palveluiden tuotannon kautta kehitystä, jossa oikeuden kansainvälistyminen, eurooppalaistuminen, pluralisoituminen ja perusoikeudellistuminen ovat lisänneet lainsäätäjälle ulkopuolelta asetettavia tehtäviä ja tuoneet uudenlaisia rajoja lainsäätäjän harkintavallan käytölle. Tutkimuksessa on kyse pistemäisestä mutta omassa kontekstissaan kattavasta kontribuutiosta politiikan oikeudellistumisen, oikeuden perusoikeudellistumisen ja oikeuden eurooppalaistumisen ympärillä käytävään keskusteluun. Tutkimuksen puitteissa hahmotellaan myös teoreettinen malli lainsäätäjän harkintavallan rajojen paikantamiseksi, ja tämä malli voi olla sovellettavissa myös muihin tutkimusasetelmiin.
Tutkimus tarjoaa aineellisoikeudellista tulkintaa ja systematisointia tutkimusasetelmaan kytkeytyvistä teemoista, eli sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannon ja järjestämisen perustuslaillisesta ja unionioikeudellisesta arvioinnista. Tarkastelu kytkeytyy lähdeaineistonsa kautta käytännössä myös Juha Sipilän ja Sanna Marinin hallitusten sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksiin sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä koskevassa keskustelussa esitettyihin muihin tuotannon ja järjestämisen rakenteisiin.
Tutkimus jakautuu neljään eri osioon, joissa kussakin joko luodaan pohjaa tutkimuksessa tehtävälle aineellisoikeudelliselle tarkastelulle tai tarjotaan aineellisoikeudellinen vastaus johonkin tutkimuskysymyksen kannalta olennaiseen kokonaisuuteen. Tutkimuksen metodi on lainoppi eli oikeusdogmatiikka. Tutkimuksen laajemmaksi tavoitteeksi voidaan määrittää yhteiskunnallisen ilmiön paikantaminen, määrittely ja kontekstualisointi lainopillista metodia käyttäen. Kyse on lainsäätäjän harkintavallan oikeusdogmaattisesta systematisoinnista sosiaali- ja terveyspalveluiden kontekstissa, eli oikeuden systematisointia käytetään tutkimuksessa paljastamaan ja määrittelemään yhteiskuntapoliittista ja oikeudellista ilmiötä – lainsäätäjän harkintavaltaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää yhtäältä ne nimenomaiset oikeudelliset rajat, jotka kansalliselle lainsäätäjälle asettuvat, kun tämä pyrkii lisäämään yksityisen palvelutuotannon määrää julkisessa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä. Tarkastelun pohjalta voidaan todeta, että julkisten sote-palveluiden yksityisessä tuotannossa on kyse toiminnasta, jossa lainsäätäjä joutuu navigoimaan joitakin muita julkisia palveluja kapeamman harkintavallan puitteissa. Arviointi kiinnittyy erityisesti perustuslain 124 §:n edellytyksiin julkisten hallintotehtävien antamisesta muille kuin viranomaisille sekä perustuslain 19 §:n 3 momentin sekä 6 §:n asettamaan vaatimukseen, jonka mukaisesti sote-järjestelmän on kokonaisuutena turvattava riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut yhdenvertaisesti. Yksityisen tuotannon elementtejä hyödyntävän sote-järjestelmän toiminta ei saa ylittää tiettyä epävarmuuden enimmäistasoa, mutta normikokonaisuus ei aseta nimenomaisia rajoja yksityisen tuotannon roolille tai määrälle järjestelmässä, mikäli perustuslain 124 §:n asettamat reunaehdot täyttyvät.
Unionioikeudellisen tarkastelun osalta olennaisin kysymys liittyy EU:n kilpailuregiimin soveltumiseen, eli taloudellisen toiminnan rajanvetoon. Suomen julkista sote-järjestelmää on vakiintuneesti ja perustellusti arvioitu laajalti ei-taloudelliseksi toiminnaksi. Merkitystä on kuitenkin myös vapaan liikkuvuuden ja muiden sisämarkkinasääntöjen vaatimuksilla ja SGEI-regiimillä. Lisäksi huomiota on kiinnitettävä EU-tason hankintasääntöjen vaatimuksiin. Taloudellisen toiminnan rajanvetoa sekä hankintaregiimin ja SGEI-regiimin soveltamisaloja on monissa tapauksissa arvioitava samassa toiminnassa erikseen eri relaatioissa.
Nimenomaisten oikeudellisten rajojen lisäksi tutkimuksen pohjalta voidaan esittää ajatuksia myös siitä, millä tavoin lainsäätäjän harkintavalta muodostuu paitsi tutkimuksessa tarkasteltavassa kontekstissa, myös laajemmin. Tutkimuksessa tehdyn tarkastelun kautta voidaan todeta, että konkreettisella tasolla ja myös systeemisesti lainsäätäjän harkintavallan rajat syntyvät oikeusnormien lisäksi myös niihin liittyvästä oikeudellisesta ja tulkinnallisesta epävarmuudesta. Hahmotus monien sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityisen tuotannon kontekstissa keskeisten lainsäätäjän harkintavaltaa rajaavien oikeudellisten reunaehtojen täsmällisistä rajoista on eri vaiheissa ollut hyvin hankalaa. Siksi eri lainsäädäntöhankkeiden valmisteluvaiheessa on mahdollisesti ollut vaikea paikantaa täsmällisesti, miten eri ratkaisuja olisi keskeisten oikeusnormien valossa arvioitava. Tällainen epävarmuus olennaisesti vaikeuttaa uudistusten suunnittelua ja säätämistä ja vaikuttaa näin lainsäätäjän harkintavaltaa kaventavasti. Kun lainsäätäjän oikeudellinen toimintaympäristö monimutkaistuu, voidaan tämän harkintavaltaa rajaavan dynamiikan vaikutuksen ajatella olevan kasvava.
Tutkimus tarkastelee tapaustutkimuksen omaisesti ja yksityisen sote-palveluiden tuotannon kautta kehitystä, jossa oikeuden kansainvälistyminen, eurooppalaistuminen, pluralisoituminen ja perusoikeudellistuminen ovat lisänneet lainsäätäjälle ulkopuolelta asetettavia tehtäviä ja tuoneet uudenlaisia rajoja lainsäätäjän harkintavallan käytölle. Tutkimuksessa on kyse pistemäisestä mutta omassa kontekstissaan kattavasta kontribuutiosta politiikan oikeudellistumisen, oikeuden perusoikeudellistumisen ja oikeuden eurooppalaistumisen ympärillä käytävään keskusteluun. Tutkimuksen puitteissa hahmotellaan myös teoreettinen malli lainsäätäjän harkintavallan rajojen paikantamiseksi, ja tämä malli voi olla sovellettavissa myös muihin tutkimusasetelmiin.
Tutkimus tarjoaa aineellisoikeudellista tulkintaa ja systematisointia tutkimusasetelmaan kytkeytyvistä teemoista, eli sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannon ja järjestämisen perustuslaillisesta ja unionioikeudellisesta arvioinnista. Tarkastelu kytkeytyy lähdeaineistonsa kautta käytännössä myös Juha Sipilän ja Sanna Marinin hallitusten sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksiin sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä koskevassa keskustelussa esitettyihin muihin tuotannon ja järjestämisen rakenteisiin.
Tutkimus jakautuu neljään eri osioon, joissa kussakin joko luodaan pohjaa tutkimuksessa tehtävälle aineellisoikeudelliselle tarkastelulle tai tarjotaan aineellisoikeudellinen vastaus johonkin tutkimuskysymyksen kannalta olennaiseen kokonaisuuteen. Tutkimuksen metodi on lainoppi eli oikeusdogmatiikka. Tutkimuksen laajemmaksi tavoitteeksi voidaan määrittää yhteiskunnallisen ilmiön paikantaminen, määrittely ja kontekstualisointi lainopillista metodia käyttäen. Kyse on lainsäätäjän harkintavallan oikeusdogmaattisesta systematisoinnista sosiaali- ja terveyspalveluiden kontekstissa, eli oikeuden systematisointia käytetään tutkimuksessa paljastamaan ja määrittelemään yhteiskuntapoliittista ja oikeudellista ilmiötä – lainsäätäjän harkintavaltaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää yhtäältä ne nimenomaiset oikeudelliset rajat, jotka kansalliselle lainsäätäjälle asettuvat, kun tämä pyrkii lisäämään yksityisen palvelutuotannon määrää julkisessa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä. Tarkastelun pohjalta voidaan todeta, että julkisten sote-palveluiden yksityisessä tuotannossa on kyse toiminnasta, jossa lainsäätäjä joutuu navigoimaan joitakin muita julkisia palveluja kapeamman harkintavallan puitteissa. Arviointi kiinnittyy erityisesti perustuslain 124 §:n edellytyksiin julkisten hallintotehtävien antamisesta muille kuin viranomaisille sekä perustuslain 19 §:n 3 momentin sekä 6 §:n asettamaan vaatimukseen, jonka mukaisesti sote-järjestelmän on kokonaisuutena turvattava riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut yhdenvertaisesti. Yksityisen tuotannon elementtejä hyödyntävän sote-järjestelmän toiminta ei saa ylittää tiettyä epävarmuuden enimmäistasoa, mutta normikokonaisuus ei aseta nimenomaisia rajoja yksityisen tuotannon roolille tai määrälle järjestelmässä, mikäli perustuslain 124 §:n asettamat reunaehdot täyttyvät.
Unionioikeudellisen tarkastelun osalta olennaisin kysymys liittyy EU:n kilpailuregiimin soveltumiseen, eli taloudellisen toiminnan rajanvetoon. Suomen julkista sote-järjestelmää on vakiintuneesti ja perustellusti arvioitu laajalti ei-taloudelliseksi toiminnaksi. Merkitystä on kuitenkin myös vapaan liikkuvuuden ja muiden sisämarkkinasääntöjen vaatimuksilla ja SGEI-regiimillä. Lisäksi huomiota on kiinnitettävä EU-tason hankintasääntöjen vaatimuksiin. Taloudellisen toiminnan rajanvetoa sekä hankintaregiimin ja SGEI-regiimin soveltamisaloja on monissa tapauksissa arvioitava samassa toiminnassa erikseen eri relaatioissa.
Nimenomaisten oikeudellisten rajojen lisäksi tutkimuksen pohjalta voidaan esittää ajatuksia myös siitä, millä tavoin lainsäätäjän harkintavalta muodostuu paitsi tutkimuksessa tarkasteltavassa kontekstissa, myös laajemmin. Tutkimuksessa tehdyn tarkastelun kautta voidaan todeta, että konkreettisella tasolla ja myös systeemisesti lainsäätäjän harkintavallan rajat syntyvät oikeusnormien lisäksi myös niihin liittyvästä oikeudellisesta ja tulkinnallisesta epävarmuudesta. Hahmotus monien sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityisen tuotannon kontekstissa keskeisten lainsäätäjän harkintavaltaa rajaavien oikeudellisten reunaehtojen täsmällisistä rajoista on eri vaiheissa ollut hyvin hankalaa. Siksi eri lainsäädäntöhankkeiden valmisteluvaiheessa on mahdollisesti ollut vaikea paikantaa täsmällisesti, miten eri ratkaisuja olisi keskeisten oikeusnormien valossa arvioitava. Tällainen epävarmuus olennaisesti vaikeuttaa uudistusten suunnittelua ja säätämistä ja vaikuttaa näin lainsäätäjän harkintavaltaa kaventavasti. Kun lainsäätäjän oikeudellinen toimintaympäristö monimutkaistuu, voidaan tämän harkintavaltaa rajaavan dynamiikan vaikutuksen ajatella olevan kasvava.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [404]