Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelun ilo ammatillisen koulutuksen verkko-opinnoissa

Kiikeri, Pia (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-337-481-2.pdf (4.931Mt)
Osatutkimus I.pdf (1.616Mt)
Osatutkimus II.pdf (618.3Kt)
Osatutkimus III.pdf (71.81Kt)
Lataukset: 


Kiikeri, Pia
Lapin yliopisto
2025

ISBN:978-952-337-481-2
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-481-2
Tiivistelmä
Digitaaliset opiskeluympäristöt ovat lisääntyneet ja kehittyneet ammatillisessa koulutuksessa. COVID-19-pandemian aikaiset tutkimukset osoittivat, että niin opettajien kuin opiskelijoiden kokemukset verkossa tapahtuvasta opiskelusta ja opettamisesta vaihtelivat suuresti. Koska digitaaliset ympäristöt ovat arkipäivää myös tulevaisuuden työympäristöissä, on tärkeää tietää, miten ammatillisen koulutuksen opiskelijat mieltävät työskentelyn verkko-opiskeluympäristössä ja Kuinka opettajat voivat tukea heidän työskentelyään verkko-opiskeluympäristöissä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisena opiskelun ilo näyttäytyy ammatillisen koulutuksen verkko-opinnoissa.

Teoreettinen viitekehys koostuu opiskelun ilon teoreettisen taustan tarkastelusta. Siinä tarkastellaan hyvinvoinnin määritelmän lisäksi myönteisiä tunteita hyvinvoinnin tuottajana ja ilmentymänä, niiden merkitystä opiskelussa sekä niitä tukevia ja horjuttavia tekijöitä. PERMA-teoria loi tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Teoria rakentuu viidestä elementistä, jotka ovat myönteiset tunteet (P), sitoutuminen (E), ihmissuhteet (R), merkityksellisyys (M) ja päämäärien saavuttaminen (A).

Väitöskirjatutkimus on monimenetelmällinen tutkimus, joka koostuu kolmesta osatutkimuksesta ja joissa kaikissa PERMA-hyvinvointiteoria on keskeisessä roolissa. Ensimmäisessä osatutkimuksessa toteutettiin kvantitatiivinen survey-kyselytutkimus ammatillisen koulutuksen opiskelijoille (N = 363). Tavoitteena oli tutkia opiskelijoiden kokemuksia synkronisista ja asynkronisista verkkokursseista. Toisessa ja kolmannessa osatutkimuksessa käytettiin laadullista fenomenografista tutkimusmenetelmää. Toisessa osatutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa ammatillisen koulutuksen opiskelijaa sekä hyödynnettiin 290 opiskelijan kyselylomaketutkimuksen avoimia vastauksia osatutkimuksen I aineistosta. Tavoitteena oli tutkia ammatillisten opiskelijoiden opiskelun iloa verkkototeutuksissa. Kolmannessa osatutkimuksessa haastateltiin 20:tä ammatillisen koulutuksen opettajaa, joilla oli pitkäaikainen kokemus verkko-opintojen toteuttamisesta. Tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajien erilaisia käsityksiä opiskelijoiden opiskelun ilosta verkkototeutuksissa.

Tutkimuksessa tunnistettiin kolme opiskelijaryhmää, jotka ilmensivät tapoja viihtyä verkko-opetuksessa. Lisäksi havaittiin, että opiskeluympäristöstä riippumatta opettajalla on suuri rooli positiivisen tunnetilan luojana. Opettaja tuottaa opiskelun iloa olemalla positiivinen, kannustava ja helposti lähestyttävä. Opettajan hyvät opetus-, ohjaus-, palautteenanto- ja vuorovaikutustaidot sekä kiinnostus ammattialaa kohtaan lisäävät opiskelun iloa. Opiskelun iloa lisäävät myös opettajan hyvät digitaaliset taidot ja se, että opettajalta saa ohjausta aina, kun on tarve. Opiskelun ilon syntymistä opettaja tukee ohjaamalla yksilöllisesti, antamalla positiivista ja kannustavaa palautetta sekä käyttämällä monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä opiskeluympäristöstä huolimatta. Opiskelun iloa tuottavat verkko-opintojen erilaiset suoritustavat ja opettajan luomat monipuoliset sekä työelämälähtöiset tehtävät, joista voi valita itselleen sopivimmat henkilökohtaistamisen ja osaamisperusteisuuden mukaisesti. Opiskelija voi suorittaa opintojaan luokassa käyttäen hyödyksi digitaalisia ohjelmia sekä verkossa asynkronisesti, synkronisesti tai hyödyntäen verkko-opintoja työelämästä käsin. Opiskelun iloa lisää myös se, että opiskelija kokee saavansa työelämässä tarvittavaa osaamista vastaavan tutkinnon.

Opiskelun iloa ja hyvinvoinnin tukemista verkko-opinnoissa erityisesti ammatillisen koulutuksen kontekstissa on tutkittu vähän. Tämä tutkimus tuottaa ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi uutta teoreettista tietoa kasvatuksen, koulutuksen, verkko-opetuksen ja hyvinvoinnin yhteyksistä. Tutkimuksen synteesinä muodostui opettajalle ohjeet, kuinka muotoillaan opiskelun iloa tuottavaa verkko-opetusta ammatillisissa opinnoissa.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [404]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste