Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Häiritsevä, tavoiteltu ja kaipaava erottuminen : narratiivinen tutkimus toiseuksien monimuotoisuudesta ja purkamisesta koulukokemuksissa

Myllyneva, Susanna (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-337-482-9.pdf (1.435Mt)
Lataukset: 


Myllyneva, Susanna
Lapin yliopisto
2025

ISBN:978-952-337-482-9
Acta electronica Universitatis Lapponiensis
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-482-9
Tiivistelmä
Yhdenvertaisuus, kuten myös syrjintä, ovat keskeisiä puheenaiheita demokraattisessa yhteiskunnassa, mutta yhtä lailla ne puhuttavat koulua koskevissa keskusteluissa. Tämän tutkimuksen lähtökohta ja fokus on koulussa. Koulu on väistämätön sosiaalinen tila, jossa kohtaamiset synnyttävät niin toiseuden ja kuulumattomuuden kuin mukaan kuulumisen ja hyväksynnän kokemusta ja näillä on merkittävä vaikutus hyvinvointiin.

Tutkimuksessani tutkin aikuisten koulumuistoihin sijoittuvia toiseuden kokemuksia. Tarkastelen sitä, miten toiseus eri vuorovaikutusyhteyksissä koulumaailmassa ilmenee ja rakentuu ja sitä, miten toiseutta koulun kohtaamisissa voidaan purkaa. Toiseuden kokemuksen kirjon kautta luon myös kuvaa tärkeistä koulukasvatuksen tavoitteista: kuulumisesta ja yhdenvertaisuudesta. Tutkimukseni tarkoitus on lisätä ymmärrystä toiseuden kokemuksista koulussa. Tutkimukseni pääkysymys on: Miten toiseus ilmenee koulussa aikuisten koulukokemuksia käsittelevissä kertomuksissa? Tätä kysymystä lähestyn kahdella tarkentavalla alakysymyksellä tekijöistä, jotka rakentavat ja vahvistavat toiseuden kokemusta sekä toivotusti ja koetusti purkavat toiseutta koulussa. Omakohtaista toiseuden rakentumista ja purkamista koulussa ei ole juurikaan aiemmin tutkittu ja ylipäänsä monimuotoista toiseuden kirjoa koulussa käsittelevä tutkimus on hyvin vähäistä.

Tutkimukseni on narratiivinen. Aineistoni koostuu 26 kirjoitetusta ja/tai puhutusta kertomuksesta, jotka keräsin Avoimen yliopiston luennolla sekä jakamalla kirjoituspyyntöä Facebookissa. Tutkimushenkilöt olivat iältään 19–57 vuoden väliltä toiseuskertomuksia kirjoittaessaan. Tutkittavista 21 oli naisia, miehiä oli 4 ja muun sukupuolisia 1. Analysoin tutkimukseni käyttäen temaattista analyysiä narratiivien analyysinä. Tässä narratiivien analyysissä luomieni teemojen pohjalta loin neljä toiseuskertomustyyppiä typologian avulla, jossa ulottuvuuksina olivat toiseuden kokemuksen kielteinen ja myönteinen rakentuminen sekä toiseuden rakentajana minä itse ja toiset ihmiset.

Tutkimustulosten mukaan toiseus on kielteistä, myönteistä tai ristiriitaista kokemusta. Se ilmenee koulussa vahvimmin häiritsevänä erottumisena oletuksenkaltaisesta yksilöstä. Se ilmenee myös tavoiteltuna, itse valittuna erottautumisena niistä, jotka voidaan luokitella tavallisiksi. Joskus toiseuden kokemus syntyy silloin, kun ei halua erottua muita parempana tai ei voi täyttää sitä myönteistä odotusta, joka itseen kohdistuu. Tutkimukseni kertoo hallitsevasti siitä, miten tietyt ulkoiset piirteet, sisäiset ominaisuudet, vääränlaisena koettu oleminen ja käytös sekä poikkeavat perhetaustat muodostuvat toisia häiritseviksi asioiksi. Toiseus rakentuu erilaisissa arvioinneissa ja erotteluissa koulun sosiaalisissa tilanteissa sanoin, teoin ja elein ja sitä tuottavat niin opettaja kuin muut oppilaat, mutta toiseus rakentuu myös vertailevassa hiljaisessa vaikutussuhteessa muihin, jossa oma poikkeavuus havaitaan. Tutkimukseni piirtää ihanneihmisen kuvaa ja kertoo siitä oletuksesta, millainen lapsen ja nuoren tulisi olla tullakseen hyväksytyksi oppilaana ja vertaisena. Toiseus ilmenee myös kaipauksena sellaisiin kohtaamisiin, joissa voi kokea tulevansa hyväksytyksi omana itsenä.

Tutkimus antaa näkökulmaa ja vahvistaa aikaisempaa tutkimustietoa lasten ja nuorten kohtaamiseen koulussa. Tulosten perusteella oppilaan kohtaamisen tapoihin ja toiseuden kokemusta tuottaviin rakenteisiin tulisi koulussa kiinnittää huomiota. Tutkimukseni kertomukset avaavat toiseuden kokemusta, sen syntymekanismia sekä purkamista edistäviä kohtaamisen tapoja. Pyrin tutkimuksessani osaltani palauttamaan inkluusiosta käytävää keskustelua lähemmäksi sen eettistä perustaa. Tutkimuksellani haluan osoittaa, että inkluusio tulisi ymmärtää ennemminkin asenteena ja suhtautumistapana kuin oppilaan sijoittamiseen ja ryhmittelyyn liittyvänä käytännöllisenä kysymyksenä. Inkluusio tulisi nähdä jokaisen, ei ainoastaan tuen tarpeisen, oppilaan oikeutena olla omana itsenään ominaisuuksineen, piirteineen ja taustoineen osa kaikille yhteistä koulua, sitä koulua, jota hän käy.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [404]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste