Kertomuksia Saamen kansasta : saamelaisen kansatyön ja -ajattelun jäljillä
Alakorva, Saara (2025)
Alakorva, Saara
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-489-8
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-489-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-489-8
Tiivistelmä
Jäljitän (guorrat) tutkimuksessani saamelaisia tapoja kuvitella saamelainen kansa ja kertoa sen olemassaolon perustasta. Tutkin saamelaista kansatyötä ja -ajattelua sekä niihin liittyviä poliittisia visioita, ristiriitoja ja muutoksia. Tarkastelen, miten Saamen kansaa on sovitettu ympäri maailmaa jo asemansa vakiinnuttaneisiin kansallisten instituutioiden muotteihin. Teen ymmärrettäväksi ja näkyväksi prosesseja, joissa saamelaiset ovat hakeneet tunnustusta kansana kansojen joukossa, ja pohdin, miten ne sopivat yhteen saamelaisten omien tilallisten jäsennysten ja kuulumista osoittavien tapojen kanssa. Lähestyn saamelaista kansatyötä ja -ajattelua materiaalisten ilmentymien kautta. Materiaaliset ilmaisut, kuten alueelliset representaatiot, poliittiset instituutiot ja kansalliset symbolit, ovat toimineet dekoloniaalisen analyysini suunnan osoittajina tarkastellessani aikaisempaa tutkimusta ja arkistoaineistoja. Tutkimukseni on toteutettu neljänä osatutkimuksena sekä niiden tuloksia kokoavana yhteenveto-osiona, jossa syvennytään tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Teorian tasolla väitöskirjatutkimukseni purkaa saamen kansakerronnan historiakulttuuria ja laajemmin poliittista ajattelua, jolla on oikeutettu erityisesti kansallisvaltioiden valtaa ja marginalisoitu alkuperäiskansoja.
Osatutkimuksessa I tarkastelen Sápmia eli ylirajaista Saamenmaata vastanarratiivina valtioiden yksinomaiselle vallalle määrittää alueita omakseen. Saamelaiset eivät ole itse nähneet tarpeelliseksi määrittää tiukasti Sápmin rajoja. Sen sijaan saamelaisilla on omia tapoja tehdä alueellisia jäsennyksiä esimerkiksi pukeutumisperinteen kautta. Osatutkimuksessa II tuon esiin, miten historiankirjoituksen tapa kansallistaa alueita ja menneisyyttä valtioiden tarpeita varten voi vääristää tulkintoja saamelaisalueen asutushistoriasta, ja saamelaisten suhteesta asuttamaansa maahan. Historialliset arkistot kertovat oman aikansa kolonialistisista ja patriarkaalisista valtarakenteista ja voivat edelleen jatkaa niiden uusintamista, mikäli koloniaalisia arkistoaineistoja tulkitaan kritiikittömästi tai jopa tarkoitushakuisesti pyrkimyksenä kaventaa saamelaisten itsemääräämistä – saamelaisten oikeutta olla olemassa.
Osatutkimuksessa III puran saamelaista kansatyötä tarkastelemalla Saamen lipun valintaan johtaneita historiallisia kehityskulkuja eli saamelaisen yhteiskunnan poliittista institutionalisoitumista tältä osin. Lipun valintaan johtaneista prosesseista on havaittavissa erilaisia poliittisia pyrkimyksiä ja niiden välistä ristivetoa, eikä lipun valinta näyttäydy niin suunnitelmallisena ja strategisena kuin kansallisiin lippuihin liitetyt transnationaaliset merkitykset voivat antaa olettaa. Saamelaisella kansatyöllä on haluttu korostaa yhteistä poliittista toimijuutta ja haastaa valtioiden kolonialistista vallankäyttöä. Osatutkimuksessa IV tuon esiin, kuinka Pohjoismainen saamelaisneuvosto ja siinä mukana toimineet saamenystävät ikään kuin moderoivat aluksi sitä, minkälainen moderni Saamen kansa on ja kuinka kansa käyttäytyy. Tämä näkyy myös saamelaisessa kansanvalistustyössä, joka oli Pohjoismaisen saamelaisneuvoston keskeisiä toimintatapoja, ja sen holhoavissa asenteissa. Modernin ajan ja edistyksen eetos kannustivat saamelaisten poliittista järjestäytymistä tiettyyn suuntaan, ja samalla tehtiin eroa primitiivisenä pidettyyn menneisyyteen.
Osoitan tutkimuksessani, kuinka saamelaisista puhuttaessa kansana on muodostunut omanlaisensa historiakulttuuri, jota hallitsevat osin länsikeskeiset ymmärrykset siitä, mitä kansa tai kansakunta tarkoittaa. Ehdotan saamen kansakerronnan historiakulttuurin tulkitsemista saamelaisten uudeksi luomiskertomukseksi, jolla selitetään saamelaisten järjestäytymistä moderniksi kansaksi ja saamelaisten olemassaoloa nykyajassa. Länsikeskeisiä malleja mukailevan poliittisen järjestäytymisen myötä saamelaisille on ikään kuin tapahtunut metamorfoosi luonnonkansasta moderniksi kansaksi. Tutkimuksessani teen näkyväksi, ettei saamelaisten tarina kansana kuitenkaan rajaudu pelkästään vaiheisiin, joissa saamelaispolitiikassa on alettu puhua kansan nimissä, tai otettu käyttöön transnationaaleja tapoja representoida kansaa. Saamelaisen kansan kertomus kietoutuu monisyisemmin osaksi valtasuhteita, joissa kansallisvaltiot sekä transnationaali käsitys kansa/kunnasta ovat rakentuneet. Saamenkielisten kansaa kuvaavien käsitteiden (pohjoissaameksi álbmot) etymologiset juuret ovat kansansuvereenisuuden periaatteessa, ja käsitteet ovat siirtyneet saamen kieliin koloniaalisten verotussuhteiden kautta. Vaikka valtiot ovat tunnustaneet saamelaiset kansana jo 1600–1700-luvuilla, alkuperäiskansanäkökulmasta saamelaisen kansaisuuden voi ottaa ontologiseksi lähtökohdaksi, jonka oleellisin perusta on saamelaisten ymmärrys itsestään omana erillisenä ryhmänä sekä pyrkimys säilyä sellaisena.
Saamelainen kansa ja alkuperäiskansa on rakentunut vuorovaikutuksessa kolonialististen ja anti- tai dekoloniaalien prosessien kanssa. Saamelainen kansa-ajattelu on lähtökohtaisesti joustavaa eikä vaadi keskitettyä vallankäyttöä tai yhdenmukaistavaa politiikka tai ole ylhäältä päin johdettua. Saamelaisille on rakentunut omanlaisensa tapa olla ja toimia kansana ja alkuperäiskansana, joka ei ole pelkästään ulkopuolelta asetettujen määreiden sanelemaa. Saamen kansan tapa olla, toimia ja järjestyä yhteiskuntana haastaa yhtäältä pyrkimyksiä määritellä, mitä kansa tai kansakunta tarkoittaa, sekä toisaalta ajatusta, että kansaksi tunnistaminen vaatisi niiden olevan joka puolella maailmaa samanlaisia ja pelkästään valtiollisiin prosesseihin kiinnittyviä. Saamelainen kansa-ajattelu ja laajemmin alkuperäiskansojen näkökulma laajentavat käsitystä kansoista ja kansakunnista ja purkavat käsitteisiin liittyviä hierarkioita sekä mahdollisuuksien mukaan ohjaavat kansa-käsitystä pois valtiollisista ja alueellisesti tarkkaan rajatuista kehyksistä.
ČOAHKKÁIGEASSU
Dutkamušas guoran sápmelaš vugiid govahallat Sámi álbmoga ja čilget dan leahkima vuođu. Dutkkan sápmelaš álbmotbarggu ja -jurddašeami ja daidda laktáseaddji politihkalaš višuvnnaid, ruossalasvuođaid ja nuppástusaid. Dutkkan, mo sámit álbmogin leat heivehuvvon foarpmaide, mat leat stáđásmahttán sajádagaset álbmotlaš institušuvdnan birra máilmmi. Dagan áddehahttin ja oainnusin daid proseassaid, main sápmelaččat leat ohcan dovddastusa álbmogin álbmogiid gaskkas, ja suokkardan, mo dat heivejit oktii sápmelaččaid iežaset vugiiguin áddet spatialitehta ja čájehit gullevašvuođa. Lahkonan sápmelaš álbmotbarggu ja -jurddašeami materiálalaš albmanusaid bokte. Materiálalaš ovdanbuktojumit, dego representašuvnnat guovlluid dásis, politihkalaš institušuvnnat ja álbmotsymbolat, leat čujuhan guđe guvlui ovdánan mu dekoloniála analysain go lean dárkkodan ovddit dutkamušaid ja arkiivačoakkáldagaid. Mu dutkamuš lea ollašuhttojuvvon njealji oassedutkamuššan ja daid bohtosiid čohkkejeaddji čoahkkáigeassuoassin, mas vuojulduvan dutkamuša teorehtalaš refereansarápmii. Teoriijadásis mu dutkamuš burgá sámi álbmotmuitaleami historjákultuvrra ja viidábut dan politihkalaš jurddašeami, mainna eandalit nationála stáhtaid váldi lea vuoigadahtton ja eamiálbmogat leat marginaliserejuvvon.
Oassedutkamušas I suokkardalan Sámi dahjege rájáid rasttildeaddji Sámeeatnama vuostenarratiivan stáhtaid eksklusiiva váldái meroštallat guovlluid alcceseaset. Sápmelaččat eai leat ieža oaidnán dárbbašlažžan meroštallat Sámi rájáid čavgadit, dan sadjái sápmelaččain leat iežaset vuogit dahkat čovdosiid guovlluid meroštallama oasil ovdamearkka dihte gárvodanárbevieru bokte. Oassedutkamušas II buvttán ovdan, man láhkai historjjáčállima vuohki nationaliseret vássán áiggi ja guovlluid stáhtaid dárbbuid várás sáhttá botnjat dulkojumiid sámeguovllu ássanhistorjjás ja sámiid gaskavuođas eatnamii ja guvlui gos sii ellet. Historjjálaš arkiivvat muitalit iežaset áiggi koloniála ja patriarkála válderáhkadusain ja sáhttet ain dán áiggis joatkit daid geardduheami, jus koloniála arkiivamateriálat dulkojuvvojit kritihka haga dahje juoba dainna ulbmiliin ahte sápmelaččaid iešmearrideapmi – sápmelaččaid vuoigatvuohta leat leahkimin – gáržžiduvvo. Oassedutkamušas III burggán sápmelaš álbmotbarggu go guoran Sámi leavgga válljejupmái váikkuhan historjjálaš ovdánumiid dahjege sápmelaš servodaga politihkalaš institutionaliserema dan oasil. Leavgga válljejupmái váikkuhan proseassain sáhttá vuohttit iešguđetlágan politihkalaš viggamušaid ja daid gaskasaš ruossutgeassima, iige leavgga válljen leatge daid vuođul nu plánejuvvon ja strategalaš go nationála leavggaide laktojuvvon transnašunála mearkkašumit soitet suovvat navdit. Sápmelaš álbmotbargguin leamaš hállu deattuhit oktasaš politihkalaš doaibmivuođa ja hástalit stáhtaid koloniála válddigeavaheami. Oassedutkamušas IV buvttán ovdan, man láhkai Davviriikkaid Sámiráđđi ja das mielde doaibman sámeverddet ovtta láhkai modererejit álggus dan, makkár lea modearna sámeálbmot ja man láhkai álbmot láhtte. Dát vuhtto maiddái hovdejeaddji doaladumiin sápmelaš álbmotčuvgehusbarggus, mii lei okta Davviriikkaid Sámiráđi guovddáš doaibmavugiin. Ođđaáigásašvuođa ja ovdánumi ehtos oaivadedje sápmelaččaid politihkalaš ortniiduvvama dihto guvlui, mas dahkkojuvvui seammás earru primitiivan gohčoduvvon vássán áigái.
Dutkamušas čujuhan, mo sápmelaččain háladettiin álbmogin lea šaddan iežaslágan historjákultuvra, man stivrejit oassái oarjesentrála áddejumit das, maid álbmot dahje našuvdna mearkkaša. Evttohan Sámi álbmotmuitaleami historjákultuvrra dulkoma sápmelaččaid ođđa álgomuitalussan, mainna čilgejuvvo sápmelaččaid ortniiduvvan modearna álbmogin ja ná oasistis sápmelaččaid leahkima dán áiggis. Oarjesentrála málliid politihkalaš ortniiduvvama mielde sápmelaččat leat ovtta láhkai mannan čađa metamorfosa luondduálbmogis ođđaáigásaš álbmogin. Dutkamušastan Dagan oainnusin, ahte sápmelaččaid muitalus álbmogin ii goittotge ráddjejuvvo dušše daid muttuide, main sámepolitihkas leat ságastišgoahtán álbmoga namas dahje main lea váldojuvvon atnui transnašunála vuogit representeret álbmoga. Sámi álbmoga muitalus giessasa máŋggadássásabbot oassin daid váldegaskavuođaid, main nationála stáhtat ja transnašunála oaidnu álbmogis/našuvnnas leat hápmašuvvan. Sámegielat álbmoga govvideaddji doahpagiid etymologalaš ruohttasat leat álbmotsuverenitehta vuođđojurdagis, ja doahpagat leat sirdašuvvan sámegielaide koloniála vearuhangaskavuođaid bokte. Vaikko stáhtat leat dovddastan sápmelaččaid álbmogin juo 1600–1700-loguin, eamiálbmotgeahččanguovllus sápmelaš álbmotvuođa sáhttá váldit ontologalaš vuolggasadjin, man guovddáš vuođđun lea sápmelaččaid áddejupmi alddisteaset iežas sierra joavkun ja viggamuš seailut dakkárin.
Sámi álbmot ja eamiálbmot lea hápmašuvvan vuorrováikkuhusas koloniála ja anti- dahje dekoloniála proseassaiguin. Sámi álbmotjurddašeapmi lea vuolggasajistis soddjil, iige dat gáibit čohkkejuvvon válddigeavaheami dahje sullalastojuvvon politihka, iige dat leat bajábealde jođihuvvon. Sápmelaččaide lea hápmašuvvan iežaslágan vuohki leat ja doaibmat álbmogin ja eamiálbmogin, mii ii leat beare olggobealde biddjon merrosiid vuođul dikterejuvvon. Sámi álbmoga vuohki leat, doaibmat ja ortniiduvvat servodahkan hástala viggamušaid meroštallat, maid álbmot dahje našuvdna mearkkaša, ja jurdaga das, ahte álbmogin earuheapmi gáibidivččii dan, ahte dat livčče juohke guovllus máilmmis seammáláganat ja dušše beare stáhtalaš proseassaide giddanan. Sápmelaš álbmotjurddašeapmi ja viidábut eamiálbmogiid geahččanguovlu viiddidit oainnu álbmogiin ja našuvnnain ja burget doahpagiidda laktáseaddji hierarkiijaid ja dasa lassin vejolašvuođaid mielde doalvu álbmotáddejumi eret guvlui stáhtaid ja guovlluid dásis dárkilit ráddjejuvvon rámmain.
Osatutkimuksessa I tarkastelen Sápmia eli ylirajaista Saamenmaata vastanarratiivina valtioiden yksinomaiselle vallalle määrittää alueita omakseen. Saamelaiset eivät ole itse nähneet tarpeelliseksi määrittää tiukasti Sápmin rajoja. Sen sijaan saamelaisilla on omia tapoja tehdä alueellisia jäsennyksiä esimerkiksi pukeutumisperinteen kautta. Osatutkimuksessa II tuon esiin, miten historiankirjoituksen tapa kansallistaa alueita ja menneisyyttä valtioiden tarpeita varten voi vääristää tulkintoja saamelaisalueen asutushistoriasta, ja saamelaisten suhteesta asuttamaansa maahan. Historialliset arkistot kertovat oman aikansa kolonialistisista ja patriarkaalisista valtarakenteista ja voivat edelleen jatkaa niiden uusintamista, mikäli koloniaalisia arkistoaineistoja tulkitaan kritiikittömästi tai jopa tarkoitushakuisesti pyrkimyksenä kaventaa saamelaisten itsemääräämistä – saamelaisten oikeutta olla olemassa.
Osatutkimuksessa III puran saamelaista kansatyötä tarkastelemalla Saamen lipun valintaan johtaneita historiallisia kehityskulkuja eli saamelaisen yhteiskunnan poliittista institutionalisoitumista tältä osin. Lipun valintaan johtaneista prosesseista on havaittavissa erilaisia poliittisia pyrkimyksiä ja niiden välistä ristivetoa, eikä lipun valinta näyttäydy niin suunnitelmallisena ja strategisena kuin kansallisiin lippuihin liitetyt transnationaaliset merkitykset voivat antaa olettaa. Saamelaisella kansatyöllä on haluttu korostaa yhteistä poliittista toimijuutta ja haastaa valtioiden kolonialistista vallankäyttöä. Osatutkimuksessa IV tuon esiin, kuinka Pohjoismainen saamelaisneuvosto ja siinä mukana toimineet saamenystävät ikään kuin moderoivat aluksi sitä, minkälainen moderni Saamen kansa on ja kuinka kansa käyttäytyy. Tämä näkyy myös saamelaisessa kansanvalistustyössä, joka oli Pohjoismaisen saamelaisneuvoston keskeisiä toimintatapoja, ja sen holhoavissa asenteissa. Modernin ajan ja edistyksen eetos kannustivat saamelaisten poliittista järjestäytymistä tiettyyn suuntaan, ja samalla tehtiin eroa primitiivisenä pidettyyn menneisyyteen.
Osoitan tutkimuksessani, kuinka saamelaisista puhuttaessa kansana on muodostunut omanlaisensa historiakulttuuri, jota hallitsevat osin länsikeskeiset ymmärrykset siitä, mitä kansa tai kansakunta tarkoittaa. Ehdotan saamen kansakerronnan historiakulttuurin tulkitsemista saamelaisten uudeksi luomiskertomukseksi, jolla selitetään saamelaisten järjestäytymistä moderniksi kansaksi ja saamelaisten olemassaoloa nykyajassa. Länsikeskeisiä malleja mukailevan poliittisen järjestäytymisen myötä saamelaisille on ikään kuin tapahtunut metamorfoosi luonnonkansasta moderniksi kansaksi. Tutkimuksessani teen näkyväksi, ettei saamelaisten tarina kansana kuitenkaan rajaudu pelkästään vaiheisiin, joissa saamelaispolitiikassa on alettu puhua kansan nimissä, tai otettu käyttöön transnationaaleja tapoja representoida kansaa. Saamelaisen kansan kertomus kietoutuu monisyisemmin osaksi valtasuhteita, joissa kansallisvaltiot sekä transnationaali käsitys kansa/kunnasta ovat rakentuneet. Saamenkielisten kansaa kuvaavien käsitteiden (pohjoissaameksi álbmot) etymologiset juuret ovat kansansuvereenisuuden periaatteessa, ja käsitteet ovat siirtyneet saamen kieliin koloniaalisten verotussuhteiden kautta. Vaikka valtiot ovat tunnustaneet saamelaiset kansana jo 1600–1700-luvuilla, alkuperäiskansanäkökulmasta saamelaisen kansaisuuden voi ottaa ontologiseksi lähtökohdaksi, jonka oleellisin perusta on saamelaisten ymmärrys itsestään omana erillisenä ryhmänä sekä pyrkimys säilyä sellaisena.
Saamelainen kansa ja alkuperäiskansa on rakentunut vuorovaikutuksessa kolonialististen ja anti- tai dekoloniaalien prosessien kanssa. Saamelainen kansa-ajattelu on lähtökohtaisesti joustavaa eikä vaadi keskitettyä vallankäyttöä tai yhdenmukaistavaa politiikka tai ole ylhäältä päin johdettua. Saamelaisille on rakentunut omanlaisensa tapa olla ja toimia kansana ja alkuperäiskansana, joka ei ole pelkästään ulkopuolelta asetettujen määreiden sanelemaa. Saamen kansan tapa olla, toimia ja järjestyä yhteiskuntana haastaa yhtäältä pyrkimyksiä määritellä, mitä kansa tai kansakunta tarkoittaa, sekä toisaalta ajatusta, että kansaksi tunnistaminen vaatisi niiden olevan joka puolella maailmaa samanlaisia ja pelkästään valtiollisiin prosesseihin kiinnittyviä. Saamelainen kansa-ajattelu ja laajemmin alkuperäiskansojen näkökulma laajentavat käsitystä kansoista ja kansakunnista ja purkavat käsitteisiin liittyviä hierarkioita sekä mahdollisuuksien mukaan ohjaavat kansa-käsitystä pois valtiollisista ja alueellisesti tarkkaan rajatuista kehyksistä.
ČOAHKKÁIGEASSU
Dutkamušas guoran sápmelaš vugiid govahallat Sámi álbmoga ja čilget dan leahkima vuođu. Dutkkan sápmelaš álbmotbarggu ja -jurddašeami ja daidda laktáseaddji politihkalaš višuvnnaid, ruossalasvuođaid ja nuppástusaid. Dutkkan, mo sámit álbmogin leat heivehuvvon foarpmaide, mat leat stáđásmahttán sajádagaset álbmotlaš institušuvdnan birra máilmmi. Dagan áddehahttin ja oainnusin daid proseassaid, main sápmelaččat leat ohcan dovddastusa álbmogin álbmogiid gaskkas, ja suokkardan, mo dat heivejit oktii sápmelaččaid iežaset vugiiguin áddet spatialitehta ja čájehit gullevašvuođa. Lahkonan sápmelaš álbmotbarggu ja -jurddašeami materiálalaš albmanusaid bokte. Materiálalaš ovdanbuktojumit, dego representašuvnnat guovlluid dásis, politihkalaš institušuvnnat ja álbmotsymbolat, leat čujuhan guđe guvlui ovdánan mu dekoloniála analysain go lean dárkkodan ovddit dutkamušaid ja arkiivačoakkáldagaid. Mu dutkamuš lea ollašuhttojuvvon njealji oassedutkamuššan ja daid bohtosiid čohkkejeaddji čoahkkáigeassuoassin, mas vuojulduvan dutkamuša teorehtalaš refereansarápmii. Teoriijadásis mu dutkamuš burgá sámi álbmotmuitaleami historjákultuvrra ja viidábut dan politihkalaš jurddašeami, mainna eandalit nationála stáhtaid váldi lea vuoigadahtton ja eamiálbmogat leat marginaliserejuvvon.
Oassedutkamušas I suokkardalan Sámi dahjege rájáid rasttildeaddji Sámeeatnama vuostenarratiivan stáhtaid eksklusiiva váldái meroštallat guovlluid alcceseaset. Sápmelaččat eai leat ieža oaidnán dárbbašlažžan meroštallat Sámi rájáid čavgadit, dan sadjái sápmelaččain leat iežaset vuogit dahkat čovdosiid guovlluid meroštallama oasil ovdamearkka dihte gárvodanárbevieru bokte. Oassedutkamušas II buvttán ovdan, man láhkai historjjáčállima vuohki nationaliseret vássán áiggi ja guovlluid stáhtaid dárbbuid várás sáhttá botnjat dulkojumiid sámeguovllu ássanhistorjjás ja sámiid gaskavuođas eatnamii ja guvlui gos sii ellet. Historjjálaš arkiivvat muitalit iežaset áiggi koloniála ja patriarkála válderáhkadusain ja sáhttet ain dán áiggis joatkit daid geardduheami, jus koloniála arkiivamateriálat dulkojuvvojit kritihka haga dahje juoba dainna ulbmiliin ahte sápmelaččaid iešmearrideapmi – sápmelaččaid vuoigatvuohta leat leahkimin – gáržžiduvvo. Oassedutkamušas III burggán sápmelaš álbmotbarggu go guoran Sámi leavgga válljejupmái váikkuhan historjjálaš ovdánumiid dahjege sápmelaš servodaga politihkalaš institutionaliserema dan oasil. Leavgga válljejupmái váikkuhan proseassain sáhttá vuohttit iešguđetlágan politihkalaš viggamušaid ja daid gaskasaš ruossutgeassima, iige leavgga válljen leatge daid vuođul nu plánejuvvon ja strategalaš go nationála leavggaide laktojuvvon transnašunála mearkkašumit soitet suovvat navdit. Sápmelaš álbmotbargguin leamaš hállu deattuhit oktasaš politihkalaš doaibmivuođa ja hástalit stáhtaid koloniála válddigeavaheami. Oassedutkamušas IV buvttán ovdan, man láhkai Davviriikkaid Sámiráđđi ja das mielde doaibman sámeverddet ovtta láhkai modererejit álggus dan, makkár lea modearna sámeálbmot ja man láhkai álbmot láhtte. Dát vuhtto maiddái hovdejeaddji doaladumiin sápmelaš álbmotčuvgehusbarggus, mii lei okta Davviriikkaid Sámiráđi guovddáš doaibmavugiin. Ođđaáigásašvuođa ja ovdánumi ehtos oaivadedje sápmelaččaid politihkalaš ortniiduvvama dihto guvlui, mas dahkkojuvvui seammás earru primitiivan gohčoduvvon vássán áigái.
Dutkamušas čujuhan, mo sápmelaččain háladettiin álbmogin lea šaddan iežaslágan historjákultuvra, man stivrejit oassái oarjesentrála áddejumit das, maid álbmot dahje našuvdna mearkkaša. Evttohan Sámi álbmotmuitaleami historjákultuvrra dulkoma sápmelaččaid ođđa álgomuitalussan, mainna čilgejuvvo sápmelaččaid ortniiduvvan modearna álbmogin ja ná oasistis sápmelaččaid leahkima dán áiggis. Oarjesentrála málliid politihkalaš ortniiduvvama mielde sápmelaččat leat ovtta láhkai mannan čađa metamorfosa luondduálbmogis ođđaáigásaš álbmogin. Dutkamušastan Dagan oainnusin, ahte sápmelaččaid muitalus álbmogin ii goittotge ráddjejuvvo dušše daid muttuide, main sámepolitihkas leat ságastišgoahtán álbmoga namas dahje main lea váldojuvvon atnui transnašunála vuogit representeret álbmoga. Sámi álbmoga muitalus giessasa máŋggadássásabbot oassin daid váldegaskavuođaid, main nationála stáhtat ja transnašunála oaidnu álbmogis/našuvnnas leat hápmašuvvan. Sámegielat álbmoga govvideaddji doahpagiid etymologalaš ruohttasat leat álbmotsuverenitehta vuođđojurdagis, ja doahpagat leat sirdašuvvan sámegielaide koloniála vearuhangaskavuođaid bokte. Vaikko stáhtat leat dovddastan sápmelaččaid álbmogin juo 1600–1700-loguin, eamiálbmotgeahččanguovllus sápmelaš álbmotvuođa sáhttá váldit ontologalaš vuolggasadjin, man guovddáš vuođđun lea sápmelaččaid áddejupmi alddisteaset iežas sierra joavkun ja viggamuš seailut dakkárin.
Sámi álbmot ja eamiálbmot lea hápmašuvvan vuorrováikkuhusas koloniála ja anti- dahje dekoloniála proseassaiguin. Sámi álbmotjurddašeapmi lea vuolggasajistis soddjil, iige dat gáibit čohkkejuvvon válddigeavaheami dahje sullalastojuvvon politihka, iige dat leat bajábealde jođihuvvon. Sápmelaččaide lea hápmašuvvan iežaslágan vuohki leat ja doaibmat álbmogin ja eamiálbmogin, mii ii leat beare olggobealde biddjon merrosiid vuođul dikterejuvvon. Sámi álbmoga vuohki leat, doaibmat ja ortniiduvvat servodahkan hástala viggamušaid meroštallat, maid álbmot dahje našuvdna mearkkaša, ja jurdaga das, ahte álbmogin earuheapmi gáibidivččii dan, ahte dat livčče juohke guovllus máilmmis seammáláganat ja dušše beare stáhtalaš proseassaide giddanan. Sápmelaš álbmotjurddašeapmi ja viidábut eamiálbmogiid geahččanguovlu viiddidit oainnu álbmogiin ja našuvnnain ja burget doahpagiidda laktáseaddji hierarkiijaid ja dasa lassin vejolašvuođaid mielde doalvu álbmotáddejumi eret guvlui stáhtaid ja guovlluid dásis dárkilit ráddjejuvvon rámmain.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [404]