The resilience and willingness to immigrate to Finland : a mixed methods research among international higher education students in Lapland
Durna-Flygare, Zubeyde (2025)
Durna-Flygare, Zubeyde
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-493-5
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-493-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-493-5
Kuvaus
ei tietoa saavutettavuudesta
Tiivistelmä
Korkeakouluissa tarjotaan korkeinta opetusta siten, että samalla halutaan tukea opiskelijoiden jaksamista ja hyvinvointia. Hyvinvoinnin kannalta merkityksellinen on resilienssi. Tämän tutkimuksen ytimessä on kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssi.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa tarkastellaan yhtäältä korkeakouluopintojen ja -opetuksen kansainvälistymistä sekä maahanmuuttoa. Huomiota kiinnitetään myös Lapin erityisolosuhteisiin, koska kaikki tutkimushenkilöt opiskelevat Lapin korkeakouluissa. Toisena teoreettisena alueena paneudutaan resilienssin ilmiöön.
Resilienssin käsite on moniulotteinen ja sitä on määritelty niin dynaamisena prosessina, persoonallisuuden piirteenä, kontekstuaalisena käsitteenä kuin sosiaalis-ekologisesta näkökulmasta. Resilienssin tutkimuksella on myös kauaskantoinen historia eri tieteenaloilla. Tämän tutkimuksen teoreeettisena perustana on sosiaalis-ekologinen resilienssiteoria (Social Ecological Resilience Theory, SERT).
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssin olemusta ja sen yhteyttä opiskelijoiden taustatietoihin. Lisäksi tarkastellaan opiskelijoiden käsityksiä korkeakoulujen roolista ja yhteydestä resilienssiin. Tutkimuksessa kuvataan myös opiskelijoiden halukkuutta muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä. Tarkasteltavana on tutkimushenkilöiden resilienssitasojen, taustatekijöiden sekä muuttohalukkuutta kuvaavien tekijöiden väliset yhteydet.
Tutkimushenkilöiksi on rajattu erityinen ryhmä: he ovat Suomessa ja erityisesti Lapin yliopistossa ja Lapin ammattikorkeakoulussa opiskelevat kansainväliset korkeakouluopiskelijat.
Tutkimus edustaa monimenetelmäistä (mixed methods) tutkimusotetta, jossa on yhdistetty laadullinen ja määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin perättäisinä jaksoina. Ensimmäistä aineistonkeruuta varten suunniteltiin kansainvälisten opiskelijoiden resilienssiä mittaava määrällinen kysymyspatteristo (International Student Resilience Scale). Toisena vaiheena kerättiin laadullinen aineisto puolistrukturoitujen haastattelujen avulla.
Kyselyyn vastasi 65 Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun kansainvälistä korkeakouluopiskelijaa. Heistä 16 henkilöä osallistui henkilökohtaiseen haastatteluun. Kyselyaineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Tuloksina saatiin kunkin resilienssin osa-alueen resilienssitasoja kuvaavat keskiarvot. Lisäksi ristiintaulukoinneilla pyrittiin ymmärtämään kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssitasojen ja taustamuuttujien välistä yhteyttä. Ristiintaulukointien avulla saatiin hahmotettua kuva kansainvälisten opiskelijoiden Suomeen muuttohalukkuuden ja resilienssitasojen välisestä yhteydestä. Haastatteluaineistosta tehtiin temaattinen analyysi. Sen avulla luotiin yhteiset teemat koskien osallistujien käsityksiä korkeakouluopintojen yhteyksistä heidän resilienssiinsä ja maahanmuuttohalukkuuteensa.
Tulosten mukaan kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssitaso oli korkea, ja heillä oli myönteisiä käsityksiä korkeakoulujen yhteyksistä resilienssiinsä. Tutkimushenkilöt toivat esiin myös resilienssin kehittymistä vaikeuttavia kriittisiä tekijöitä. Resilienssiä edistävinä tekijöinä pidettiin sosiaalisten aktiviteettien lisäämistä, parempia terveydenhuoltopalveluja sekä verkkopohjaisen tiedottamisen kehittämistä siten, että kansainvälisille korkeakouluopiskelijoille tiedotettaisiin oikeudellisista ja akateemisista menettelytavoista korkeakouluissa. Lisäksi havaittiin, että osallistujien sukupuolella, iällä, tutkinnolla, Suomessa opiskelun kestolla, yliopistolla ja lähtömaalla oli yhteys sekä heidän resilienssitasoonsa että halukuuteensa muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä. Tulokset osoittivat, että vaikka kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssitaso oli korkea, heidän resilienssitasollaan ja halukkuudellaan muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä ei ollut positiivista yhteyttä. Tuloksista kävi myös ilmi, että kansainvälisten korkeakouluopiskelijoita kuvaavat sosiaaliset, kulttuuriset ja taloudelliset tekijät olivat yhteydessä heidän halukkuuteensa muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä.
Tämä tutkimus on todennäköisesti ensimmäinen kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssiä koskeva tutkimus sosiaalis-ekologisen resilienssin viitekehyksestä käsin. Tutkimuksen tulokset auttavat kehittämään korkeakoulujen kansainvälistymistä tukevia toimintatapoja Suomessa. Lisäksi tutkimus antaa välineitä soveltaa sosiaalis-ekologisen teoriaa kasvatuspsykologiaan sekä suunnitella ja toteuttaa kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssiä edistäviä interventio-ohjelmia. Näillä voitaneen vahvistaa myös kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden halukkuutta muuttaa Lapin alueelle ja Suomeen.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa tarkastellaan yhtäältä korkeakouluopintojen ja -opetuksen kansainvälistymistä sekä maahanmuuttoa. Huomiota kiinnitetään myös Lapin erityisolosuhteisiin, koska kaikki tutkimushenkilöt opiskelevat Lapin korkeakouluissa. Toisena teoreettisena alueena paneudutaan resilienssin ilmiöön.
Resilienssin käsite on moniulotteinen ja sitä on määritelty niin dynaamisena prosessina, persoonallisuuden piirteenä, kontekstuaalisena käsitteenä kuin sosiaalis-ekologisesta näkökulmasta. Resilienssin tutkimuksella on myös kauaskantoinen historia eri tieteenaloilla. Tämän tutkimuksen teoreeettisena perustana on sosiaalis-ekologinen resilienssiteoria (Social Ecological Resilience Theory, SERT).
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssin olemusta ja sen yhteyttä opiskelijoiden taustatietoihin. Lisäksi tarkastellaan opiskelijoiden käsityksiä korkeakoulujen roolista ja yhteydestä resilienssiin. Tutkimuksessa kuvataan myös opiskelijoiden halukkuutta muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä. Tarkasteltavana on tutkimushenkilöiden resilienssitasojen, taustatekijöiden sekä muuttohalukkuutta kuvaavien tekijöiden väliset yhteydet.
Tutkimushenkilöiksi on rajattu erityinen ryhmä: he ovat Suomessa ja erityisesti Lapin yliopistossa ja Lapin ammattikorkeakoulussa opiskelevat kansainväliset korkeakouluopiskelijat.
Tutkimus edustaa monimenetelmäistä (mixed methods) tutkimusotetta, jossa on yhdistetty laadullinen ja määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin perättäisinä jaksoina. Ensimmäistä aineistonkeruuta varten suunniteltiin kansainvälisten opiskelijoiden resilienssiä mittaava määrällinen kysymyspatteristo (International Student Resilience Scale). Toisena vaiheena kerättiin laadullinen aineisto puolistrukturoitujen haastattelujen avulla.
Kyselyyn vastasi 65 Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun kansainvälistä korkeakouluopiskelijaa. Heistä 16 henkilöä osallistui henkilökohtaiseen haastatteluun. Kyselyaineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Tuloksina saatiin kunkin resilienssin osa-alueen resilienssitasoja kuvaavat keskiarvot. Lisäksi ristiintaulukoinneilla pyrittiin ymmärtämään kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssitasojen ja taustamuuttujien välistä yhteyttä. Ristiintaulukointien avulla saatiin hahmotettua kuva kansainvälisten opiskelijoiden Suomeen muuttohalukkuuden ja resilienssitasojen välisestä yhteydestä. Haastatteluaineistosta tehtiin temaattinen analyysi. Sen avulla luotiin yhteiset teemat koskien osallistujien käsityksiä korkeakouluopintojen yhteyksistä heidän resilienssiinsä ja maahanmuuttohalukkuuteensa.
Tulosten mukaan kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssitaso oli korkea, ja heillä oli myönteisiä käsityksiä korkeakoulujen yhteyksistä resilienssiinsä. Tutkimushenkilöt toivat esiin myös resilienssin kehittymistä vaikeuttavia kriittisiä tekijöitä. Resilienssiä edistävinä tekijöinä pidettiin sosiaalisten aktiviteettien lisäämistä, parempia terveydenhuoltopalveluja sekä verkkopohjaisen tiedottamisen kehittämistä siten, että kansainvälisille korkeakouluopiskelijoille tiedotettaisiin oikeudellisista ja akateemisista menettelytavoista korkeakouluissa. Lisäksi havaittiin, että osallistujien sukupuolella, iällä, tutkinnolla, Suomessa opiskelun kestolla, yliopistolla ja lähtömaalla oli yhteys sekä heidän resilienssitasoonsa että halukuuteensa muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä. Tulokset osoittivat, että vaikka kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssitaso oli korkea, heidän resilienssitasollaan ja halukkuudellaan muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä ei ollut positiivista yhteyttä. Tuloksista kävi myös ilmi, että kansainvälisten korkeakouluopiskelijoita kuvaavat sosiaaliset, kulttuuriset ja taloudelliset tekijät olivat yhteydessä heidän halukkuuteensa muuttaa Suomeen opintojensa päätyttyä.
Tämä tutkimus on todennäköisesti ensimmäinen kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssiä koskeva tutkimus sosiaalis-ekologisen resilienssin viitekehyksestä käsin. Tutkimuksen tulokset auttavat kehittämään korkeakoulujen kansainvälistymistä tukevia toimintatapoja Suomessa. Lisäksi tutkimus antaa välineitä soveltaa sosiaalis-ekologisen teoriaa kasvatuspsykologiaan sekä suunnitella ja toteuttaa kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden resilienssiä edistäviä interventio-ohjelmia. Näillä voitaneen vahvistaa myös kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden halukkuutta muuttaa Lapin alueelle ja Suomeen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [405]