Valmennuspedagoginen malli reaaliaikaiseen yhteisölliseen verkko-opiskeluun : opetuksellinen kehittämistutkimus ammattikorkeakoulukontekstissa
Timonen, Päivi (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Timonen, Päivi
Lapin yliopisto
2025
ISBN:978-952-337-509-3
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-509-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-509-3
Kuvaus
navigointi mahdollista
Tiivistelmä
Olen kehittänyt väitöstutkimuksessani verkko-opiskeluyhteisön valmennuspedagogisen mallin (VOV), jonka ominaisuudet ja erityispiirteet edistävät reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun suunnittelua ja toteuttamista. VOV-malli perustuu ammattikorkeakoulun verkko-opiskelijoiden näkemyksiin ja tutkittuun tietoon. Muuttuva, yhä digitalisoituva työelämä tarvitsee monenlaisia osaajia toimimaan tulevaisuuden digitaalisissa ympäristöissä. Verkko-opiskelu on Suomessa arkipäiväistynyt ja näkyy ammattikorkeakoulukontekstissa esimerkiksi siten, että koko tutkinnon voi suorittaa verkkotutkintona. Tutkimuksen tarve on ilmeinen – reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogiikkaa ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu.
Tutkimus sijoittuu sosiokulttuurisen ja sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen paradigmaan, jossa painottuu oppimisen sosiaalinen ja yhteisöllinen luonne. Tietoteoriana on pragmatismi. Tutkimuksessa verkko-opetusta ja -opiskelua tarkastellaan synkronisen ja asynkronisen verkko-opiskelun toistuvana vuorotteluna (Bichronous), jolloin reaaliaikaisena yhteisöllisen verkko-opetuksen ja -opiskelun välineenä konkretisoituu webinaari.
Tämä tutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, jotka ovat samalla opetuksellisen kehittämistutkimuksen iteraatiokierroksia. Hyödynsin osatutkimusten toteutuksessa laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Vastaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitkä ovat reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisen mallin ominaisuudet ja erityispiirteet ammattikorkeakoulukontekstissa? Millainen on verkko-opiskelijalähtöinen valmennuspedagoginen malli reaaliaikaiseen yhteisölliseen verkko-opiskeluun?
Keräsin ensimmäisen osatutkimuksen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineiston kansainvälisistä tieteellisistä tietokannoista vuosina 2019–2020 (tieteelliset artikkelit n = 19). Toisen osatutkimuksen aineistona olivat verkkotutkinto-opiskelijoilta verkkokyselyyn saadut vastaukset (2020, n = 94). Keräsin kolmannen osatutkimuksen laadullisen aineiston verkkokyselyinä ammattikorkeakoulun verkkotutkinto-opiskelijoilta (2020, n = 17) ja vuoden 2021 aikana Webinaaripedagogiikka-verkko-opintojakson opiskelijoilta loppukyselynä (n = 16), oppimispäiväkirjoina (n = 14) ja raportteina (n = 15).
Toteutin ensimmäisen osatutkimuksen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä sekä aineiston laadullisella aineisto- ja teorialähtöisellä analyysilla. Hyödynsin toisen osatutkimuksen aineiston analyysissä klusteri- eli ryhmittelyanalyysia ja pääkomponenttianalyysia. Analysoin kolmannen osatutkimuksen aineiston laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti.
Ensimmäisen osatutkimuksen ja iteraation tuloksena ilmenneistä seitsemästä pedagogisesta mallista, tutkimukseeni valikoitui Tutkiva yhteisö (Community of Inquiry, CoI), jonka koulutuksellinen kokemus muodostuu sosiaalisesta, tiedollisesta ja opetusläsnäoloista. Tähän tulokseen perustuen kehitin alustavan valmennuspedagogisen mallin reaaliaikaista yhteisöllistä verkko-opiskelua varten. Lisäksi esitin laadullisen analyysin tuloksena 18 periaatetta, joiden avulla reaaliaikaisessa yhteisöllisessä verkko-opiskelussa voidaan toteuttaa sosiaalista ja tiedollista läsnäoloa sekä opetusläsnäoloa.
Toisessa osatutkimuksessa ja iteraatiossa tutkin sitä, miten sosiaalinen, tiedollinen ja opetusläsnäolo tukevat reaaliaikaista yhteisöllistä verkko-opiskelua ja valmennuspedagogiikkaa sekä sitä, miten profiililtaan erilaiset verkko-opiskelijaryhmät kokevat oppivansa webinaarissa parhaiten. Tulosten mukaan valmennuspedagogiikkaa toteutetaan webinaareissa opiskelijan ja opettajan yhteisenä opetusläsnäolon prosessina. Sosiaalisen läsnäolon elementtinä on opiskelijan, vertaisopiskelijoiden, opettajan ja oppimateriaalin vuorovaikutus toistensa kanssa. Tiedollista läsnäoloa edistetään käänteisen oppimisen avulla. Esitän tutkimustuloksena monipuolisesti verkko-opiskelevat, soljuvasti verkko-opiskelevat ja itsenäisesti verkko-opiskelevat verkko-opiskelijaryhmät.
Kolmannessa osatutkimuksessa ja iteraatiossa tutkin verkko-opiskelijoita reaaliaikaisessa yhteisöllisessä verkko-opiskelussa tukevia tekijöitä ja verkko-opiskelijoiden näkökulmasta keskeisiä käänteisen oppimisen ominaisuuksia reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisessa mallissa. Tulokset osoittavat, että käänteistä oppimista edistävät ennakkoon suunnitellut opiskelijakeskeiset yhteisölliset webinaarit ja että niihin liittyy itseohjautuvuutta tukevia, monipuolisia tehtäviä. Lisäksi verkko-opiskelun omatahtisuutta tukevat pedagogisesta toteutuksesta tiedottaminen opiskelijoille ja joustavan opiskelun edistäminen.
Varmistin tutkimukseni luotettavuuden eri tavoin. Toteutin kunkin iteraatiokierroksen omana tutkimuskokonaisuutenaan siten, että jokainen kierros pohjautui edellisen osatutkimuksen tuottamaan tulokseen. Luotettavuutta lisää se, että keräsin ja tutkin aineistoani sekä laadullisilla että määrällisillä menetelmillä.
Vastauksena tutkimuskysymyksiini havaitsin, että verkko-opiskeluyhteisön valmennuspedagogisen mallin (VOV) ja kolmen läsnäolon – opetusläsnäolon, sosiaalisen läsnäolon ja tiedollisen läsnäolon – avulla reaaliaikaiseen verkko-opiskeluun voidaan tuottaa yhteisöllisyyttä. Tämä edellyttää hyvää pedagogista suunnittelua sekä sitä, että pienryhmien toiminta ja valmennus ovat osa verkko-opiskelun prosessia ja että opetusläsnäoloa toteutetaan yhdessä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Lisäksi käänteinen oppiminen on suunnitelmallinen osa verkko-opiskelua. Näistä muodostuu valmennuspedagogiikka.
Tutkimukseni on ajankohtainen monesta näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen opiskelijoille, sillä tulokset voivat auttaa heitä perehtymään pienryhmissä tapahtuvaan yhteisölliseen verkko-opiskeluun. Pedagoginen henkilökunta saa tutkimuksesta tukea verkkopedagogiseen suunnitteluun ja yhteisöllisen, reaaliaikaisen verkko-opetuksen toteutukseen. Työelämässä tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteisöllisten verkkopalvelujen kehittämisessä. Tutkimus on merkittävä lisä korkeakoulupedagogiikkaan ja reaaliaikaisen yhteisöllisen verkkopedagogiikan tutkimukseen. Lisäksi tutkimuksellani on käytännön merkitystä verkko-opiskelijoille, opettajille ja korkeakoulupedagogiikan kehittäjille.
Tutkimus sijoittuu sosiokulttuurisen ja sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen paradigmaan, jossa painottuu oppimisen sosiaalinen ja yhteisöllinen luonne. Tietoteoriana on pragmatismi. Tutkimuksessa verkko-opetusta ja -opiskelua tarkastellaan synkronisen ja asynkronisen verkko-opiskelun toistuvana vuorotteluna (Bichronous), jolloin reaaliaikaisena yhteisöllisen verkko-opetuksen ja -opiskelun välineenä konkretisoituu webinaari.
Tämä tutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, jotka ovat samalla opetuksellisen kehittämistutkimuksen iteraatiokierroksia. Hyödynsin osatutkimusten toteutuksessa laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Vastaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitkä ovat reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisen mallin ominaisuudet ja erityispiirteet ammattikorkeakoulukontekstissa? Millainen on verkko-opiskelijalähtöinen valmennuspedagoginen malli reaaliaikaiseen yhteisölliseen verkko-opiskeluun?
Keräsin ensimmäisen osatutkimuksen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineiston kansainvälisistä tieteellisistä tietokannoista vuosina 2019–2020 (tieteelliset artikkelit n = 19). Toisen osatutkimuksen aineistona olivat verkkotutkinto-opiskelijoilta verkkokyselyyn saadut vastaukset (2020, n = 94). Keräsin kolmannen osatutkimuksen laadullisen aineiston verkkokyselyinä ammattikorkeakoulun verkkotutkinto-opiskelijoilta (2020, n = 17) ja vuoden 2021 aikana Webinaaripedagogiikka-verkko-opintojakson opiskelijoilta loppukyselynä (n = 16), oppimispäiväkirjoina (n = 14) ja raportteina (n = 15).
Toteutin ensimmäisen osatutkimuksen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä sekä aineiston laadullisella aineisto- ja teorialähtöisellä analyysilla. Hyödynsin toisen osatutkimuksen aineiston analyysissä klusteri- eli ryhmittelyanalyysia ja pääkomponenttianalyysia. Analysoin kolmannen osatutkimuksen aineiston laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti.
Ensimmäisen osatutkimuksen ja iteraation tuloksena ilmenneistä seitsemästä pedagogisesta mallista, tutkimukseeni valikoitui Tutkiva yhteisö (Community of Inquiry, CoI), jonka koulutuksellinen kokemus muodostuu sosiaalisesta, tiedollisesta ja opetusläsnäoloista. Tähän tulokseen perustuen kehitin alustavan valmennuspedagogisen mallin reaaliaikaista yhteisöllistä verkko-opiskelua varten. Lisäksi esitin laadullisen analyysin tuloksena 18 periaatetta, joiden avulla reaaliaikaisessa yhteisöllisessä verkko-opiskelussa voidaan toteuttaa sosiaalista ja tiedollista läsnäoloa sekä opetusläsnäoloa.
Toisessa osatutkimuksessa ja iteraatiossa tutkin sitä, miten sosiaalinen, tiedollinen ja opetusläsnäolo tukevat reaaliaikaista yhteisöllistä verkko-opiskelua ja valmennuspedagogiikkaa sekä sitä, miten profiililtaan erilaiset verkko-opiskelijaryhmät kokevat oppivansa webinaarissa parhaiten. Tulosten mukaan valmennuspedagogiikkaa toteutetaan webinaareissa opiskelijan ja opettajan yhteisenä opetusläsnäolon prosessina. Sosiaalisen läsnäolon elementtinä on opiskelijan, vertaisopiskelijoiden, opettajan ja oppimateriaalin vuorovaikutus toistensa kanssa. Tiedollista läsnäoloa edistetään käänteisen oppimisen avulla. Esitän tutkimustuloksena monipuolisesti verkko-opiskelevat, soljuvasti verkko-opiskelevat ja itsenäisesti verkko-opiskelevat verkko-opiskelijaryhmät.
Kolmannessa osatutkimuksessa ja iteraatiossa tutkin verkko-opiskelijoita reaaliaikaisessa yhteisöllisessä verkko-opiskelussa tukevia tekijöitä ja verkko-opiskelijoiden näkökulmasta keskeisiä käänteisen oppimisen ominaisuuksia reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisessa mallissa. Tulokset osoittavat, että käänteistä oppimista edistävät ennakkoon suunnitellut opiskelijakeskeiset yhteisölliset webinaarit ja että niihin liittyy itseohjautuvuutta tukevia, monipuolisia tehtäviä. Lisäksi verkko-opiskelun omatahtisuutta tukevat pedagogisesta toteutuksesta tiedottaminen opiskelijoille ja joustavan opiskelun edistäminen.
Varmistin tutkimukseni luotettavuuden eri tavoin. Toteutin kunkin iteraatiokierroksen omana tutkimuskokonaisuutenaan siten, että jokainen kierros pohjautui edellisen osatutkimuksen tuottamaan tulokseen. Luotettavuutta lisää se, että keräsin ja tutkin aineistoani sekä laadullisilla että määrällisillä menetelmillä.
Vastauksena tutkimuskysymyksiini havaitsin, että verkko-opiskeluyhteisön valmennuspedagogisen mallin (VOV) ja kolmen läsnäolon – opetusläsnäolon, sosiaalisen läsnäolon ja tiedollisen läsnäolon – avulla reaaliaikaiseen verkko-opiskeluun voidaan tuottaa yhteisöllisyyttä. Tämä edellyttää hyvää pedagogista suunnittelua sekä sitä, että pienryhmien toiminta ja valmennus ovat osa verkko-opiskelun prosessia ja että opetusläsnäoloa toteutetaan yhdessä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Lisäksi käänteinen oppiminen on suunnitelmallinen osa verkko-opiskelua. Näistä muodostuu valmennuspedagogiikka.
Tutkimukseni on ajankohtainen monesta näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen opiskelijoille, sillä tulokset voivat auttaa heitä perehtymään pienryhmissä tapahtuvaan yhteisölliseen verkko-opiskeluun. Pedagoginen henkilökunta saa tutkimuksesta tukea verkkopedagogiseen suunnitteluun ja yhteisöllisen, reaaliaikaisen verkko-opetuksen toteutukseen. Työelämässä tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteisöllisten verkkopalvelujen kehittämisessä. Tutkimus on merkittävä lisä korkeakoulupedagogiikkaan ja reaaliaikaisen yhteisöllisen verkkopedagogiikan tutkimukseen. Lisäksi tutkimuksellani on käytännön merkitystä verkko-opiskelijoille, opettajille ja korkeakoulupedagogiikan kehittäjille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [415]
