Lapin yliopiston opettajien kokemuksia verkko-oppimisympäristöjen ja sosiaalisen median käytöstä opetuksessa
Kuvaja, Päivi (2011)
Kuvaja, Päivi
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201112271242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201112271242
Tiivistelmä
Pro gradu –työssäni tutkin Lapin yliopiston verkko-opetuksen toimintaym-päristöä ja opettajien kokemuksia verkko-oppimisympäristöjen ja sosiaali-sen median käytöstä opetuksen tukena. Lisäksi tutkimuksessani nousee esille verkko-oppimisympäristöjen ja sosiaalisen median käyttötapoja ope-tuksessa. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla. Kyselylomake lähetettiin kaikille Lapin yliopiston opettajille. Teemahaastattelu tehtiin 12 Optima Discendum -verkko-oppimisympäristöä opetuksessa hyödyntävälle opettajalle. Jokaisesta tiedekunnasta haastateltiin 3 opettajaa.
Lapin yliopistossa on käytössä ja tuettuna Optima Discendum –verkko-oppimisympäristö, iLinc –etäopetusjärjestelmä ja Adobe Connect Pro -kokous- ja neuvottelujärjestelmä. Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että Optima -ympäristön käyttö keskittyy tiettyihin objekteihin: web-editoriin, keskustelualueeseen, kirjoitusalueeseen, palautekyselyyn ja palautuslaatikkoon. iLinciä käytetään luentojen välittämiseen ja luentotallen-teiden tekemiseen.
Sosiaalisen median palvelujen käyttö opetuksessa on tutkimusaineiston mukaan vähäistä. Sosiaalisen median palveluja tunnetaan, mutta niitä ei käytetä opetuksessa. Käytetyimpiä palveluja ovat blogipalvelut, wiki-ympäristöt, lukuohjelmat, videoiden säilytys- ja jakopalvelut sekä videoneuvottelupalvelut.
Opettajien kokemukset verkko-oppimisympäristöjen käytöstä voidaan luokitella verkko-opetuksen toimintaympäristöön ja itse ympäristön toimintaan liittyviin kokemuksiin sekä kokemuksiin vuorovaikutuksesta ja verkko-opetuksen työllistävyydestä. Verkon tarjoamien palvelujen käyttöön vaikuttaa opettajan pedagogisen ajattelun, tietoteknisen osaamisen ja aikaisempien kokemusten lisäksi, kokemukset verkko-opetuksen toimintaympäristöstä sekä itse oppimisympäristöistä. Vuorovaikutuksen ja verkko-opetuksen työllistävyys kulkevat toiminnassa läpäisevinä teemoina.
Verkko-opetukseen liittyvät kriittiset kohdat voidaan jaotella toiminnalliseen oppimisympäristöön, tekniseen infrastruktuuriin, työaikajärjestelyihin ja selkeään organisaatioon kuuluviin tekijöihin. Kriittisten tekijöiden kautta voidaan vaikuttaa verkko-oppimisympäristöjen käyttöön opetuksessa.
Lapin yliopistossa on käytössä ja tuettuna Optima Discendum –verkko-oppimisympäristö, iLinc –etäopetusjärjestelmä ja Adobe Connect Pro -kokous- ja neuvottelujärjestelmä. Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että Optima -ympäristön käyttö keskittyy tiettyihin objekteihin: web-editoriin, keskustelualueeseen, kirjoitusalueeseen, palautekyselyyn ja palautuslaatikkoon. iLinciä käytetään luentojen välittämiseen ja luentotallen-teiden tekemiseen.
Sosiaalisen median palvelujen käyttö opetuksessa on tutkimusaineiston mukaan vähäistä. Sosiaalisen median palveluja tunnetaan, mutta niitä ei käytetä opetuksessa. Käytetyimpiä palveluja ovat blogipalvelut, wiki-ympäristöt, lukuohjelmat, videoiden säilytys- ja jakopalvelut sekä videoneuvottelupalvelut.
Opettajien kokemukset verkko-oppimisympäristöjen käytöstä voidaan luokitella verkko-opetuksen toimintaympäristöön ja itse ympäristön toimintaan liittyviin kokemuksiin sekä kokemuksiin vuorovaikutuksesta ja verkko-opetuksen työllistävyydestä. Verkon tarjoamien palvelujen käyttöön vaikuttaa opettajan pedagogisen ajattelun, tietoteknisen osaamisen ja aikaisempien kokemusten lisäksi, kokemukset verkko-opetuksen toimintaympäristöstä sekä itse oppimisympäristöistä. Vuorovaikutuksen ja verkko-opetuksen työllistävyys kulkevat toiminnassa läpäisevinä teemoina.
Verkko-opetukseen liittyvät kriittiset kohdat voidaan jaotella toiminnalliseen oppimisympäristöön, tekniseen infrastruktuuriin, työaikajärjestelyihin ja selkeään organisaatioon kuuluviin tekijöihin. Kriittisten tekijöiden kautta voidaan vaikuttaa verkko-oppimisympäristöjen käyttöön opetuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]