Opetustilanteen tuen organisointi opettajien ja tukipalveluhenkilöstön näkökulmasta
Piironen, Arja (2008)
Piironen, Arja
Lapin yliopisto
2008
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011261028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011261028
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on kartoittaa tieto- ja viestintätekniikan (TVT:n) opetuskäytön tuen järjestämistä Lapin yliopistossa. Tutkimus ajoittuu yliopistojen rakenteellisen kehittämisen ja tuottavuustyön ajankohtaan. Rakenteellisessa kehittämisessä tukipalvelujen organisointi on yksi kehittämisen kohde. Tukipalvelujen järjestämisessä tutkimus perustuu tiimityöhön ja inhimillisten voimavarojen kehittämisen teoriaan. Tutkimuksessa sovelletaan MOMENTS -metamallin vuorovaikutus-komponenttia opetustilanteen tukeen siten, että opetushenkilökunnan ja tukipalveluhenkilöstön kohtaaminen on kulttuuristen käytänteiden ja organisaatiossa vallitsevien tapojen määräämää. Tutkimuksen pääongelmat ovat: 1) Miten TVT:n opetuskäytön tekninen, pedagoginen ja sisällöntuotannon tuki on järjestetty ja millaista tukea opettajat tarvitsevat? 2) Miten tyytyväisiä opettajat ovat tukipalveluihin? 3) Mitkä ovat tukipalveluhenkilöstön osaamisalueet?
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Aineisto kerättiin kahdella strukturoidulla kyselylomakkeella, joista toinen lähetettiin opetushenkilökunnalle ja toinen tukipalveluhenkilöstölle. Kvantitatiivista aineistoa käsiteltiin tilastollisesti. Avoimia kysymyksiä tarkasteltiin laadullisen analyysin menetelmin. Tulokset kuvailevat opetustilanteen tuen järjestämistä. Opetustilanteen tuesta vastaa usea toimija: atk-palvelujen tukihenkilöt, virastomestari- ja tilanvarauspalvelut sekä yksiköitten lähituki. Ennen opetustilannetta tukihenkilöt ovat yleisimmin opastaneet ohjelmien käytössä, varanneet tiloja opetusta varten sekä antaneet oikeuksia käyttäjille. Opettajien arvion mukaan tukea tarvittiin opetustilanteen aikana teknisen ongelman ratkaisemiseen. Tukipalvelutehtävässä onnistumisen syyt olivat: henkilö on ratkaissut samanlaisen ongelman aikaisemmin, työssä opitut taidot, oppimisympäristö on ennestään tuttu.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Aineisto kerättiin kahdella strukturoidulla kyselylomakkeella, joista toinen lähetettiin opetushenkilökunnalle ja toinen tukipalveluhenkilöstölle. Kvantitatiivista aineistoa käsiteltiin tilastollisesti. Avoimia kysymyksiä tarkasteltiin laadullisen analyysin menetelmin. Tulokset kuvailevat opetustilanteen tuen järjestämistä. Opetustilanteen tuesta vastaa usea toimija: atk-palvelujen tukihenkilöt, virastomestari- ja tilanvarauspalvelut sekä yksiköitten lähituki. Ennen opetustilannetta tukihenkilöt ovat yleisimmin opastaneet ohjelmien käytössä, varanneet tiloja opetusta varten sekä antaneet oikeuksia käyttäjille. Opettajien arvion mukaan tukea tarvittiin opetustilanteen aikana teknisen ongelman ratkaisemiseen. Tukipalvelutehtävässä onnistumisen syyt olivat: henkilö on ratkaissut samanlaisen ongelman aikaisemmin, työssä opitut taidot, oppimisympäristö on ennestään tuttu.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]