Työpaikkaselvitys työssä oppimisen välineenä ja mahdollistajana : tavoitteena psykososiaalinen työterveys
Nikulin, Eija (2009)
Nikulin, Eija
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011261029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011261029
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -työssäni työpaikkaselvitysprosessia työssä oppimisen välineenä ja mahdollistajana psykososiaalisen työterveyden edistämiseen työpaikoilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena työterveyshuollon ja asiakasorganisaation yhteisen työpaikkaselvityksen työpaikkakäynnillä, työpaikkakäynnin jälkeen tehdyllä teemahaastattelulla sekä teemahaastattelun jälkeisellä lomakekyselyllä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu työssä oppimisen prosessimallin, kokemuksellisen oppimisen sekä muiden argumentatiivisesti toisiinsa kytkeytyvien organisaation ja organisationaalisen oppimisen teorioista. Viitekehykseen liittyy myös asiakaskeskeinen prosessikonsultatiivinen toimintatapa.
Tutkimustuloksissa keskeistä on se, että tutkimuksen dialoginen teemakeskustelu sekä reflektoiva lomakekysely rakentuivat osaksi työpaikkaselvitysprosessia. Hyvän työterveyshuoltokäytännön työpaikkaselvityksen prosessimalli osoittautuu taustalla olevaksi tekniseksi malliksi, joka alkaa elää sosiaalisten ja reflektiivisten prosessien avulla. Asiakaslähtöinen prosessikonsultatiivinen toimintatapa, kasvokkain kohtaaminen ja dialogi toimivat oppimisen mahdollisuutta luovina keskeisinä elementteinä. Tutkimustulosten mukaan työterveyshuolto ja asiakasorganisaatio, oppivat tuntemaan paremmin toisiaan ja yhteistyömahdollisuuksia kasvokkain tapahtuneessa reflektoivassa keskustelussa. Tutkimukseni keskeisenä johtopäätöksenä on se, että työpaikkaselvityksen kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset ovat hyödyllisiä, koska ne mahdollistavat kokemusten reflektoinnin. Tämä edellyttää kuitenkin toiminnan tietoista rakentamista oppimista edistäväksi prosessiksi. Teoriaviitekehyksen, empiirisen aineiston tuottaman tiedon ja hyvä työterveyshuoltokäytännön työpaikkaselvitysmallin perustalle hahmotellaan tutkimuksen lopputuloksena työpaikkaselvitysprosessimalli, jossa huomioidaan työssä oppimista edistävät elementit ja psykososiaalinen työterveys.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu työssä oppimisen prosessimallin, kokemuksellisen oppimisen sekä muiden argumentatiivisesti toisiinsa kytkeytyvien organisaation ja organisationaalisen oppimisen teorioista. Viitekehykseen liittyy myös asiakaskeskeinen prosessikonsultatiivinen toimintatapa.
Tutkimustuloksissa keskeistä on se, että tutkimuksen dialoginen teemakeskustelu sekä reflektoiva lomakekysely rakentuivat osaksi työpaikkaselvitysprosessia. Hyvän työterveyshuoltokäytännön työpaikkaselvityksen prosessimalli osoittautuu taustalla olevaksi tekniseksi malliksi, joka alkaa elää sosiaalisten ja reflektiivisten prosessien avulla. Asiakaslähtöinen prosessikonsultatiivinen toimintatapa, kasvokkain kohtaaminen ja dialogi toimivat oppimisen mahdollisuutta luovina keskeisinä elementteinä. Tutkimustulosten mukaan työterveyshuolto ja asiakasorganisaatio, oppivat tuntemaan paremmin toisiaan ja yhteistyömahdollisuuksia kasvokkain tapahtuneessa reflektoivassa keskustelussa. Tutkimukseni keskeisenä johtopäätöksenä on se, että työpaikkaselvityksen kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset ovat hyödyllisiä, koska ne mahdollistavat kokemusten reflektoinnin. Tämä edellyttää kuitenkin toiminnan tietoista rakentamista oppimista edistäväksi prosessiksi. Teoriaviitekehyksen, empiirisen aineiston tuottaman tiedon ja hyvä työterveyshuoltokäytännön työpaikkaselvitysmallin perustalle hahmotellaan tutkimuksen lopputuloksena työpaikkaselvitysprosessimalli, jossa huomioidaan työssä oppimista edistävät elementit ja psykososiaalinen työterveys.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]