Inklusiivinen opetus ja sosiaalinen pääoma : opettajan kokemuksia inklusiivisesta opetuksesta ja sosiaalisesta pääomasta
Takaeilola, Mervi (2007)
Takaeilola, Mervi
Lapin yliopisto
2007
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011241009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011241009
Tiivistelmä
Koulutuspoliittisesti tehdään päätöksiä useista eri lähtökohdista. EU:n on sisällytetty ohjelmia, jossa ollaan menossa yksilökeskeiseen, mutta samalla yhteisölliseen kasvatta-miseen. Tutkielman kiinnostuksena ovat opettajien ymmärrys ja käsitys sosiaalisen pää-oman mahdollisuuksista inklusiivisessa kouluympäristössä.
Tutkielmassa lähestytään sosiaalisen pääoman vaikutusta inklusiivisessa opetuksessa fenomenografisella tutkimusotteella. Fenomenografiassa aineiston analyysin keskeisiä tavoitteita on kuvata ja ymmärtää ihmisen kokemuksia. Tutkielmassa on käytetty opetta-jien haastatteluaineistoa. Itse analyysin lähtökohtana on ollut kuvata ja ymmärtää opetta-jien kokemuksia inklusiivisesta opetuksessa suhteessa sosiaalisen pääomaan. Haastatte-luaineistosta olen nostanut fenomenofrafiselle tutkimukselle tyypillisesti kategorioita sosiaalisesta pääomasta ja inklusiivisesta opetuksesta, jotka kuvaavat ja tuovat esille luottamuksen, verkostoinnin ja kodin sekä koulun välisen yhteistyön.
Sosiaalinen pääoma ja sen kasvattaminen kouluympäristössä vaatii paljon yhteistyötä ja näkemystä monella eri taholla. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että inklusoidun ja integroinnin oppilaan taholta joudutaan tekemään hyvin paljon verkostotyötä. Merkityk-sellisiä asioita ovat tällöin luottamuksen ja yhteistyösuhteiden kasvattaminen koulun luokkahuoneessa sekä koko koulussa. Unohtaa ei pidä myöskään tärkeää elementtiä eli koulun ja kodin välistä yhteistyötä.
Koulujen luokkahuoneissa tapahtuu paljon yhteisöllistä toimintaa, joka on kasvattamassa sosiaalista pääomaa yksilötasolla. Aikaisemmin eriytetyt oppilaat voivat olla integroitu-na normaaliluokassa koulunkäyntiavustajien tuella. Eri yhteistyötahojen kanssa neuvo-tellaan yksittäisen oppilaan kanssa mitä ja miten oppilaan koulunkäyntiä aletaan raken-taa. Yksittäisen oppilaan lisäksi oppilashuoltoryhmissä ovat läsnä oppilas, oppilaan van-hemmat tai huoltaja(t), opettaja sekä muita tarvittavia eri instanssien edustajia.
Inclusive teaching and social capital : teachers’ experiences of inclusive teaching and social capital
As regards education policy, decisions are made with several different starting points. EU contains programmes leading towards education that is centered on the individual yet is also social by nature. This thesis focuses on how teachers understand the possibili-ties of social capital in an inclusive school environment.
This thesis approaches the effect of social capital on inclusive teaching with a phe-nomenographical point of view. In phenomenography the core aim of the analysis of material is to describe and understand the experiences of a person. This thesis uses teacher interviews as its material. The starting point for analysis has been to describe and to understand the experiences the teachers have about inclusive teaching in relation to social capital. I have highlighted categories of social capital and inclusive teaching from the interviews, as is typical to phenomenographical research. These highlighted catego-ries describe and show trust, networking as well as cooperation between school and its pupils’ homes.
Social capital and its increase in a school environment require a lot of cooperation as well as vision from many parties involved. In practice this means that as regards an in-cluded and integrated learner, a lot of networking is needed. Trust and cooperative rela-tions are thus significant both in the classroom and in the entire school. One must not forget the important element of collaboration between the school and its pupils’ homes either.
A lot of social activity takes place in classrooms, and this increases the social capital at an individual level. Pupils who used to be separated can now be integrated into a normal class with the help of school assistants. Different cooperative parties negotiate with the individual pupils how to structure and organize their education at school. In addition to an individual pupil, his parents or guardians, teacher and other important representatives of various instances are present in the meetings of the student welfare team.
Tutkielmassa lähestytään sosiaalisen pääoman vaikutusta inklusiivisessa opetuksessa fenomenografisella tutkimusotteella. Fenomenografiassa aineiston analyysin keskeisiä tavoitteita on kuvata ja ymmärtää ihmisen kokemuksia. Tutkielmassa on käytetty opetta-jien haastatteluaineistoa. Itse analyysin lähtökohtana on ollut kuvata ja ymmärtää opetta-jien kokemuksia inklusiivisesta opetuksessa suhteessa sosiaalisen pääomaan. Haastatte-luaineistosta olen nostanut fenomenofrafiselle tutkimukselle tyypillisesti kategorioita sosiaalisesta pääomasta ja inklusiivisesta opetuksesta, jotka kuvaavat ja tuovat esille luottamuksen, verkostoinnin ja kodin sekä koulun välisen yhteistyön.
Sosiaalinen pääoma ja sen kasvattaminen kouluympäristössä vaatii paljon yhteistyötä ja näkemystä monella eri taholla. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että inklusoidun ja integroinnin oppilaan taholta joudutaan tekemään hyvin paljon verkostotyötä. Merkityk-sellisiä asioita ovat tällöin luottamuksen ja yhteistyösuhteiden kasvattaminen koulun luokkahuoneessa sekä koko koulussa. Unohtaa ei pidä myöskään tärkeää elementtiä eli koulun ja kodin välistä yhteistyötä.
Koulujen luokkahuoneissa tapahtuu paljon yhteisöllistä toimintaa, joka on kasvattamassa sosiaalista pääomaa yksilötasolla. Aikaisemmin eriytetyt oppilaat voivat olla integroitu-na normaaliluokassa koulunkäyntiavustajien tuella. Eri yhteistyötahojen kanssa neuvo-tellaan yksittäisen oppilaan kanssa mitä ja miten oppilaan koulunkäyntiä aletaan raken-taa. Yksittäisen oppilaan lisäksi oppilashuoltoryhmissä ovat läsnä oppilas, oppilaan van-hemmat tai huoltaja(t), opettaja sekä muita tarvittavia eri instanssien edustajia.
Inclusive teaching and social capital : teachers’ experiences of inclusive teaching and social capital
As regards education policy, decisions are made with several different starting points. EU contains programmes leading towards education that is centered on the individual yet is also social by nature. This thesis focuses on how teachers understand the possibili-ties of social capital in an inclusive school environment.
This thesis approaches the effect of social capital on inclusive teaching with a phe-nomenographical point of view. In phenomenography the core aim of the analysis of material is to describe and understand the experiences of a person. This thesis uses teacher interviews as its material. The starting point for analysis has been to describe and to understand the experiences the teachers have about inclusive teaching in relation to social capital. I have highlighted categories of social capital and inclusive teaching from the interviews, as is typical to phenomenographical research. These highlighted catego-ries describe and show trust, networking as well as cooperation between school and its pupils’ homes.
Social capital and its increase in a school environment require a lot of cooperation as well as vision from many parties involved. In practice this means that as regards an in-cluded and integrated learner, a lot of networking is needed. Trust and cooperative rela-tions are thus significant both in the classroom and in the entire school. One must not forget the important element of collaboration between the school and its pupils’ homes either.
A lot of social activity takes place in classrooms, and this increases the social capital at an individual level. Pupils who used to be separated can now be integrated into a normal class with the help of school assistants. Different cooperative parties negotiate with the individual pupils how to structure and organize their education at school. In addition to an individual pupil, his parents or guardians, teacher and other important representatives of various instances are present in the meetings of the student welfare team.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4449]