Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Järki kasvaa käytöstä : tietoyhteiskuntaopetus kolmannella sektorilla

Mäenpää, Liisa (2007)

 
Avaa tiedosto
5827.pdf (312.3Kt)
Lataukset: 


Mäenpää, Liisa
Lapin yliopisto
2007
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011241008
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettamista, oppimista ja opiskelua tietoyhteiskunnassa kolmannella sektorilla. Tietoyhteiskuntaopetuksen päätavoite on, että väestö on yhteiskunnallisen näkökulman mukaan oikealla puolen digitaalista kuilua.
Tietoyhteiskuntaopetusta on annettu kolmannelle sektorille mm. vapaan sivistystyön organisaatioissa. Koulutus on tutkimuksissa todettu teknologiseksi koulutuksesi, jossa yhteisöllisyys on jäänyt taka-alalle. Koulutus on toteutettu perinteisenä opetuksena ATK-luokissa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin opetuksen teorioita ja käsityksiä tiedon ja käsitteiden valossa sekä tutkivan yhteisöllisen oppimisen mallia. Kolmannen sektorin toimijoille halu oppia ei aina ole itsestään selvyys vaan siihen voivat vaikuttaa aikaisemmat oppimiskokemukset ja muutoksen pelko. Etsin tässä tutkimuksessa mahdollisuuksia oppimisen ilon löytämiseen. Mikä on oleellista, opetus, opiskelu vai oppiminen?
Toimintatutkimuksessa seurasin Lapin lääninhallituksen Tietoyhteiskuntataidot kaikille -hankkeen yhtä kurssia, jonka toteutin Rovaniemen kansalaisopistossa. Toimintatutkimusryhmäni koostui kolmannen sektorin eri alojen toimijoista.
Toimintatutkimusryhmäni ennakko-odotus tietoyhteiskunnasta oli tekninen. Yhteisöllinen tutkiva opetus koettiin vieraaksi. Verkkoa rohkaistuttiin tutkimuksen edetessä käyttämään, mutta se jäi etäiseksi. Teknologiapelko väheni yhteisöllisen opetuksen myötä ja yhteinen oppiminen tuli tasavertaiseksi oman oppimisen kanssa. Tietoyhteiskuntaopetuksen yhteisöllisyys ja sisältö alkoi kiinnostaa teknologian rinnalla.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste