Hoivan, oppimisen ja teknologian kohtaamisia : lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Kalliaisenaho, Annu (2005)
Kalliaisenaho, Annu
Lapin yliopisto
2005
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011241007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011241007
Tiivistelmä
Kuvaan tutkielmassani naisten elämää hoivaajina, hoivakoulutuksen ja
-työn historiaa, nykypäivää ja tulevaisuuden visioita. Tavoitteeni on
tulkita, miten tutkimukseeni osallistuvat lähihoitajaopiskelijat ovat
kokeneet koulutukseensa sisältyvän teknologian eli verkossa oppimisen.
Opiskelijoiden kirjoitusten kautta yritän tulkita, ymmärtää ja kuvata,
miten hoivan ja opiskelun reaalimaailma ja verkkojen virtuaalimaailma voivat kohdata.
Pyrin avaamaan tutkimustehtävääni mm. sukupuolijärjestelmän ja
muiden naistutkimuksen teorioiden avulla. Näiden käsitteiden ja
teorioiden kytkennät hoivaan ja naisten elämään ovat tärkeitä työssäni. Tutkimusaineisto koostuu lähihoitajaopiskelijoiden verkkokirjoituksista,
näyttösuunnitelmista ja henkilökohtaisista opiskelusuunnitelmista.
Aineiston analyysitapani on laadullista sisällön analyysiä, jonka taustalla on feministinen, kriittinen ja hermeneuttinen tiedonkäsitys.
Laadullisen sisällön analyysin periaatteiden mukaan olen luokitellut aineistoni vastaamaan tutkimuskysymyksiäni. Luokittelun perusteella olen nimennyt tutkimustulokset hoivan, oppimisen ja teknologian maailmojen alle. Tutkimushenkilöiden kirjoitusten perusteella verkkooppimisella on lähinnä välineellinen merkitys perheellisille, ympäri Lapin lääniä asuville aikuisopiskelijoille. Verkko-opiskelu mahdollistaa
yksityiselämän ja opiskelun yhteensovittamisen ja useat kertoivat, että muutoin opiskelua ei olisi voinut aloittaa lainkaan. Tulkintani perusteella
tutkimukseeni osallistuvat ovat jo valmiiksi hoivaajia, vain ammatillinen tutkinto on puuttunut.
Tutkielmani aihe on ajankohtainen ja siinä on useita kytkentöjä aivan
viime päivinä käytyihin keskusteluihin mm. vanhemmuuden
kustannusten jakamisesta kaikille työnantajille, yksityiselämän ja työn yhteensovittaminen, kotiäiti - uraäiti -keskustelut sekä uudelle tasa-arvolaille ja sen soveltamiselle asetetut tavoitteet.
-työn historiaa, nykypäivää ja tulevaisuuden visioita. Tavoitteeni on
tulkita, miten tutkimukseeni osallistuvat lähihoitajaopiskelijat ovat
kokeneet koulutukseensa sisältyvän teknologian eli verkossa oppimisen.
Opiskelijoiden kirjoitusten kautta yritän tulkita, ymmärtää ja kuvata,
miten hoivan ja opiskelun reaalimaailma ja verkkojen virtuaalimaailma voivat kohdata.
Pyrin avaamaan tutkimustehtävääni mm. sukupuolijärjestelmän ja
muiden naistutkimuksen teorioiden avulla. Näiden käsitteiden ja
teorioiden kytkennät hoivaan ja naisten elämään ovat tärkeitä työssäni. Tutkimusaineisto koostuu lähihoitajaopiskelijoiden verkkokirjoituksista,
näyttösuunnitelmista ja henkilökohtaisista opiskelusuunnitelmista.
Aineiston analyysitapani on laadullista sisällön analyysiä, jonka taustalla on feministinen, kriittinen ja hermeneuttinen tiedonkäsitys.
Laadullisen sisällön analyysin periaatteiden mukaan olen luokitellut aineistoni vastaamaan tutkimuskysymyksiäni. Luokittelun perusteella olen nimennyt tutkimustulokset hoivan, oppimisen ja teknologian maailmojen alle. Tutkimushenkilöiden kirjoitusten perusteella verkkooppimisella on lähinnä välineellinen merkitys perheellisille, ympäri Lapin lääniä asuville aikuisopiskelijoille. Verkko-opiskelu mahdollistaa
yksityiselämän ja opiskelun yhteensovittamisen ja useat kertoivat, että muutoin opiskelua ei olisi voinut aloittaa lainkaan. Tulkintani perusteella
tutkimukseeni osallistuvat ovat jo valmiiksi hoivaajia, vain ammatillinen tutkinto on puuttunut.
Tutkielmani aihe on ajankohtainen ja siinä on useita kytkentöjä aivan
viime päivinä käytyihin keskusteluihin mm. vanhemmuuden
kustannusten jakamisesta kaikille työnantajille, yksityiselämän ja työn yhteensovittaminen, kotiäiti - uraäiti -keskustelut sekä uudelle tasa-arvolaille ja sen soveltamiselle asetetut tavoitteet.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]