Makiguchin arvoa luova pedagogiikka : systemaattinen analyysi Tsunesaburo Makiguchin teoksesta Education for Creative Living
Hast, Mari (2009)
There are no files associated with this item.
Hast, Mari
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee japanilaisen kasvattajan ja buddhalaisen johtajan Tsunesaburo Makiguchin (1871-1944) arvoihin pohjautuvaa pedagogiikkaa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä Makiguchi tarkoittaa käsitteellä ”arvo” ja mitä arvo tarkoittaa koulutuksessa.
Tutkimustehtävä on immanentti dekonstruktio eli tarkoituksena on saada ymmärrys Makiguchin arvoihin pohjautuvasta pedagogiikasta.
Tutkimusaineisto koostuu Makiguchin omasta tuotannosta ja hänestä tehdyistä tutkimuksista. Tutkimusmenetelmänä on systemaattinen analyysi. Analysoitava teos on ”Education for Creative Living”. Kirja on julkaistu vuonna 1989 englanninkielisenä. Sen on kääntänyt englanniksi Alfred Birmbaum ja koonnut Dayle M. Bethel. Teoksessa Makiguchin ajatukset arvoista ja koulutuksesta on koottu yksiin kansiin.
Pyrkimyksenä on dekonstruoida Makiguchin käsitystä arvosta ja sen suhteesta koulutukseen. Makiguchin mukaan arvojen puute koulutuksessa tekee siitä irrallisen osan ihmisten elämään. Tärkeää on rakentaa kolmiyhteyttä kodin, koulun ja yhteiskunnan välillä, jotta ihmiset kokisivat koulutuksen merkitykselliseksi. Makiguchi kehitti puolipäiväisen opetuksen vastaamaan tähän tarpeeseen. Makiguchin arvoihin pohjautuvan teorian pohjana ovat arvot hyöty, kauneus ja hyvyys, joiden pohjalta koulutusta tulisi rakentaa. Makiguchin mukaan arvojen pohjana on onnellisuus. Koulutuksen tavoitteeksi Makiguchi määritti myös onnellisuuden.
Tutkimuksen analyyttisessä osuudessa pyrin rakentamaan kuvan arvoihin pohjautuvasta kasvatuksesta. Tässä osiossa käytän tukena myös muita Makiguchista tehtyjä tutkimuksia syventämään analyysiäni. Osion tavoitteena on myös tuoda Makiguchin ajatuksia tähän päivään.
Makiguchi vastasi pedagogiikallaan sen ajan yhteiskunnallisiin ongelmiin ja kävi kriittistä keskustelua hyvin nationalistiseksi määritellyn hallituksen kanssa. Makiguchi kuoli vankilassa aatteidensa vuoksi ja siksi häntä voidaan kutsua marttyyriksi. Makiguchi halusi rakentaa onnellisemman yhteiskunnan, jossa yksilö nähtäisiin tärkeänä. Tähän Makiguchi kehitti arvoihin pohjautuvan pedagogiikan, jota mielestäni voidaan kutsua myös onnellisuuden pedagogiikaksi.
Tutkimustehtävä on immanentti dekonstruktio eli tarkoituksena on saada ymmärrys Makiguchin arvoihin pohjautuvasta pedagogiikasta.
Tutkimusaineisto koostuu Makiguchin omasta tuotannosta ja hänestä tehdyistä tutkimuksista. Tutkimusmenetelmänä on systemaattinen analyysi. Analysoitava teos on ”Education for Creative Living”. Kirja on julkaistu vuonna 1989 englanninkielisenä. Sen on kääntänyt englanniksi Alfred Birmbaum ja koonnut Dayle M. Bethel. Teoksessa Makiguchin ajatukset arvoista ja koulutuksesta on koottu yksiin kansiin.
Pyrkimyksenä on dekonstruoida Makiguchin käsitystä arvosta ja sen suhteesta koulutukseen. Makiguchin mukaan arvojen puute koulutuksessa tekee siitä irrallisen osan ihmisten elämään. Tärkeää on rakentaa kolmiyhteyttä kodin, koulun ja yhteiskunnan välillä, jotta ihmiset kokisivat koulutuksen merkitykselliseksi. Makiguchi kehitti puolipäiväisen opetuksen vastaamaan tähän tarpeeseen. Makiguchin arvoihin pohjautuvan teorian pohjana ovat arvot hyöty, kauneus ja hyvyys, joiden pohjalta koulutusta tulisi rakentaa. Makiguchin mukaan arvojen pohjana on onnellisuus. Koulutuksen tavoitteeksi Makiguchi määritti myös onnellisuuden.
Tutkimuksen analyyttisessä osuudessa pyrin rakentamaan kuvan arvoihin pohjautuvasta kasvatuksesta. Tässä osiossa käytän tukena myös muita Makiguchista tehtyjä tutkimuksia syventämään analyysiäni. Osion tavoitteena on myös tuoda Makiguchin ajatuksia tähän päivään.
Makiguchi vastasi pedagogiikallaan sen ajan yhteiskunnallisiin ongelmiin ja kävi kriittistä keskustelua hyvin nationalistiseksi määritellyn hallituksen kanssa. Makiguchi kuoli vankilassa aatteidensa vuoksi ja siksi häntä voidaan kutsua marttyyriksi. Makiguchi halusi rakentaa onnellisemman yhteiskunnan, jossa yksilö nähtäisiin tärkeänä. Tähän Makiguchi kehitti arvoihin pohjautuvan pedagogiikan, jota mielestäni voidaan kutsua myös onnellisuuden pedagogiikaksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]